• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

jwh

Omega
Hur tänker folk kring klädsel inför kommande bock-jakt? Det är ju sjukt varmt.


Min plan just nu är tunnt underställ och löv-camo. På underkroppen fjällräven g-1000 byxor. O gympadojjor.
Jag ska pyrscha men har inte Inte tänkt på det innan, fyfan det blir tufft. Däremot har både myggor och älgflugor tagit stryck av värmen vilket är positivt.
Jag tänkte smyga ut i mina chevalier byxor (minns ej modell), underställ/tshirt och tunn annorak/lövställ ovanpå. Mina förra gympadojor strök med då jag passa en bock förra året så det blir löparskorna som åker på i år.
 

jakebarnes

Cartier
Hur tänker folk kring klädsel inför kommande bock-jakt? Det är ju sjukt varmt
Min plan just nu är tunnt underställ och löv-camo. På underkroppen fjällräven g-1000 byxor. O gympadojjor.

Mm. Jag skaffade ett tunt Chevalier Spirit-set.
Men när jag satt på grisvak förra veckan hade jag bara ett myggnätsplagg och shorts. Var som en bastu alltså.
Hoppas det blir lite svalare till premiären.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
@Kejsaren Väldigt trevligt iniativ !

Klädsel blir nog kängor, byxor och en sval skjorta på bockjakten.

/ Karl
tack! Fick den o en bock av en kollega som tyckte att det var bättre att prova lite innan man (för)köper. Jag har köpt både sikte och ny bössa ny så ser inte att 1640 får följa med ut. Kanske skulle kunna montera ny kolv på den o ett aimpoint... men ännu heööre till en nybakad jägare här.
 
  • Like
Reactions: jwh

JohnDoe

Rolex
Hur tänker folk kring klädsel inför kommande bock-jakt? Det är ju sjukt varmt.


Min plan just nu är tunnt underställ och löv-camo. På underkroppen fjällräven g-1000 byxor. O gympadojjor.
Tänker tunn funktionströja i camo från underarmour och tunnast möjliga byxor. Egentligen borde man bara ha shorts o sen ”camostifta” sig.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Bockpremiär för en nybliven jägare till helgen. Antingen smyg eller torn. Har en nordik roe pipa.
Vad tror KS, smyga, locka (oerfaren) eller välja ett bra torn? Eller allt på en gång?

Hur gör ni?
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
Bockpremiär för en nybliven jägare till helgen. Antingen smyg eller torn. Har en nordik roe pipa.
Vad tror KS, smyga, locka (oerfaren) eller välja ett bra torn? Eller allt på en gång?

Hur gör ni?
Fullt dressad, smyga och locka, det är roligt på riktigt.
Var bara tyst och lägg dig på ett strategiskt ställe, så kommer det gå bra! Häftig känsla. Torn kan du sitta i resten av året.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Då var iaf det årliga guldet bärgat... Så att man får vara med och leka i skogen ett år till...

DE9B4B62-89AA-4DCB-AE8E-CA623E8EFBE9.jpeg
 

Npl

Omega
2-Faktor
Bockpremiär för en nybliven jägare till helgen. Antingen smyg eller torn. Har en nordik roe pipa.
Vad tror KS, smyga, locka (oerfaren) eller välja ett bra torn? Eller allt på en gång?

Hur gör ni?
Nu Kanske du redan har varit ute men det blir kväll snart! Vill du bli bra på att locka så kan du söka på youtube nordik roe, finns ganska bara videos. Sen tycker jag du ska ut och locka. Övning ger färdighet men sitt inte för länge på samma ställe bara.
 

Npl

Omega
2-Faktor
Grattis! Avvaktar till fredag kväll, och är inte längre säker på att jag skjuter, känns som de haft en tuff sommar.. Vi får se! Tänkte däremot gå hårt på rävåteln

Tack tack! Jo vissa har nog haft det riktigt tufft. Såg ett kid förra veckan som var väldigt liten, trodde först det var en stor hare. Sen såg jag en get med tre kiddar och alla var goa och fina. Beror nog mycket på vart de rör sig. Kul med rävåtel, har alltid varit sugen på att anlägga en men har aldrig fått tummen ur :D
 
  • Like
Reactions: jwh

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Vilket skådespel jag och min vän fick vara med om! Det var rådjur lite överallt. Och de jagade varandra. När vi hade läge på en så kom en annan bock springande emot den. Vi sköt då en av de två bockarna. För att sedan fortsätta och där kunde jag fälla en din 6 taggare. Blev en väldigt spännade kväll!! Hoppas ni andra som varit ute haft en bra stund!!
 

Bilagor

  • 7EEC5E3A-C3CD-484B-B4B0-39D12CD59965.jpeg
    7EEC5E3A-C3CD-484B-B4B0-39D12CD59965.jpeg
    243.3 KB · Visningar: 4
  • 973C21B4-F206-4C13-824E-BF8950C168E4.jpeg
    973C21B4-F206-4C13-824E-BF8950C168E4.jpeg
    277.2 KB · Visningar: 4
  • 65F2ED9A-73C0-4EE8-933A-B7E185A4198A.jpeg
    65F2ED9A-73C0-4EE8-933A-B7E185A4198A.jpeg
    240.8 KB · Visningar: 5

jwh

Omega
Tack tack! Jo vissa har nog haft det riktigt tufft. Såg ett kid förra veckan som var väldigt liten, trodde först det var en stor hare. Sen såg jag en get med tre kiddar och alla var goa och fina. Beror nog mycket på vart de rör sig. Kul med rävåtel, har alltid varit sugen på att anlägga en men har aldrig fått tummen ur :D
Brukar prioritera räv före rå på nästan all jakt men vi får se hur det går!
Har ca tre åtlar ute, det kan jag rekommendera! Kul jakt med
 

jwh

Omega
Svårt att fånga på bild hur naturen vaknar till liv, så nära religöst jag kan komma.
På väg tillbaka mot jaktstugan är jag trött och tacksam, återigen ett möte med en bock som skällde på mig. Bara att lyfta på hatten och ge sig ut ikväll igen
4773E963-BFA2-43AC-9B64-AEDD726D3E71.jpeg
 

JohnDoe

Rolex
Grattis till en fin bock. Själv har jag tyvärr ingen jakt på gång i närtid. Fick nöja mig med en ”introkurs” i kikarfältskytte med där man fick skjuta på 300-600m. Riktigt skoj. Tyvärr inga bilder pga fotoförbud på området.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Grattis till en fin bock. Själv har jag tyvärr ingen jakt på gång i närtid. Fick nöja mig med en ”introkurs” i kikarfältskytte med där man fick skjuta på 300-600m. Riktigt skoj. Tyvärr inga bilder pga fotoförbud på området.
Tack.
Bocken stod på ca 40 när jag tryckte av så motsatsen till kikarfältskytte.
 
Topp