• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Nu ger jag mig in i jaktträsket.
Första bössan beställd, blev en (tydligen själlös) Blaser R8, till det ett Leica Magnus 2.4-16x56. Skjutit en hel del med R8an, gillar den.

Vapen, bilar och kikarsikten tillverkas i Tyskland.
 

Ettåttatvåtre

Cartier
2-Faktor
Nu ger jag mig in i jaktträsket.
Första bössan beställd, blev en (tydligen själlös) Blaser R8, till det ett Leica Magnus 2.4-16x56. Skjutit en hel del med R8an, gillar den.

Vapen, bilar och kikarsikten tillverkas i Tyskland.
Stort grattis! Vad blev det för stock och kaliber?

Någon som testat nya blaser optiken? Han bara titta på den lite snabbt på Tullgarn men är väldigt sugen på Infinity 1-7x28 IC, perfekt för drevjakten!
Priset dock.....
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu ger jag mig in i jaktträsket.
Första bössan beställd, blev en (tydligen själlös) Blaser R8, till det ett Leica Magnus 2.4-16x56. Skjutit en hel del med R8an, gillar den.

Vapen, bilar och kikarsikten tillverkas i Tyskland.

Grattis, eller vad man nu ska säga :) Jag har haft ögonen på en Blaser R8 ett tag nu, är dock sjuk på en Success men priset talar inte samma språk som min vapen-ekonomi. :)

Fint! Hur lång är handläggningstiden där du bor?
Min flickvän köpte precis sitt första kulvapen, 15v tar det att få licensen här i 08-området.....

Apropå 08... För mig tog det 12 veckor, på dagen i princip. Detta var i december -17 (som ansökan skickades in). Min kollega skickade in i januari, han fick vänta 14 veckor. Senast jag pratade med en vapenhandlare var det 16 veckor.

Har man en så pass stor backlog för något man faktiskt tar betalt för så får man tillsätta resurser för att lösa det kan man tycka, jag är dock absolut noll insatt i processen men jag säger som Jeremy Clarkson, "How hard can it be?".
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Grattis, eller vad man nu ska säga :) Jag har haft ögonen på en Blaser R8 ett tag nu, är dock sjuk på en Success men priset talar inte samma språk som min vapen-ekonomi. :)
Hade ögonen på den, men jag bestämde mig för mer klassiskt. Enda skälet var egentligen att jag tror att jag har svårare för att snabbt hitta grepp igen på den efter att ha repeterat.
Så klart en träningsgrej, som allt annat. Och om jag skulle vilja byta så går det ju att köpa till (om jag förstått allt rätt).
 

Ettåttatvåtre

Cartier
2-Faktor
Grattis, eller vad man nu ska säga :) Jag har haft ögonen på en Blaser R8 ett tag nu, är dock sjuk på en Success men priset talar inte samma språk som min vapen-ekonomi. :)



Apropå 08... För mig tog det 12 veckor, på dagen i princip. Detta var i december -17 (som ansökan skickades in). Min kollega skickade in i januari, han fick vänta 14 veckor. Senast jag pratade med en vapenhandlare var det 16 veckor.

Har man en så pass stor backlog för något man faktiskt tar betalt för så får man tillsätta resurser för att lösa det kan man tycka, jag är dock absolut noll insatt i processen men jag säger som Jeremy Clarkson, "How hard can it be?".
För mig tog det också ganska precis 12 veckor innan licensen kom.
Jag lyckades få mig en Success på WBs auktion förra året, bästa bössan! Greppet är helt underbart, men jag håller med om att man får öva lite för att snabbt hitta tillbaka.
 

jakebarnes

Cartier
Komsi komsi lilla gris.
07C29FAC-EA22-47E8-B19F-E43DFC06BA82.jpeg
 

jakebarnes

Cartier
Ja, nöjd.
Inte använt vid jakt än, men gps och stegmätare, kompass osv funkar bra.
Den är ju stor, men väger inte så mycket så känns inte stor.
Är du sugen? Bra pris på Milrab.se just nu.
/J.B
 

jwh

Omega
Ja, nöjd.
Inte använt vid jakt än, men gps och stegmätare, kompass osv funkar bra.
Den är ju stor, men väger inte så mycket så känns inte stor.
Är du sugen? Bra pris på Milrab.se just nu.
/J.B
Ja jag letar efter en klocka till jakten, och såg faktiskt priset på milrab.se.
Det som får mig att tveka är storleken på 50mm? De flesta jag tittat på ligger dock däromkring. Jag vill att den ska klara kyla, snö, vatten och annat djävulskap bra och då är utbudet lite begränsat.
Om du har lust får du gärna skicka ett PM med wristshots!
 

jakebarnes

Cartier
Ja jag letar efter en klocka till jakten, och såg faktiskt priset på milrab.se.
Det som får mig att tveka är storleken på 50mm? De flesta jag tittat på ligger dock däromkring. Jag vill att den ska klara kyla, snö, vatten och annat djävulskap bra och då är utbudet lite begränsat.
Om du har lust får du gärna skicka ett PM med wristshots!
Hittar inte hur jag skickar bilder i pm men lägger ut ett gäng här strax.
 

neltz

Omega
Det får plats lite skytte i tråden också va?
Sköt min första tävling i nordisk trap i lördags, tänk att banor kan kännas så olika när måtten är samma. Gick inget vidare dom tre första serierna: 17, 18, 18, men fjärde serien överraskade jag mig själv med 25!
Någon mer som krossar duvor?
Nationell skeet skjuter jag :happyhappy:
 
Någon här som möjligtvis skulle vara intresserad utav en Zeiss V6 2-12x50 med zeiss flip-covers till okulär och objektiv? Den är helt ny och inplastad. Funderar på att köpa en annan kikare nämligen.
 

jakebarnes

Cartier
Är det en Traverse Alpha, eller Traverse Alpha Stealth?
Har svårt att se vad som motiverar en prisskillnad på 800 sek mellan dom när jag tittar på xxl´s hemsida. Vet du?

Som jag uppfattat det är ”Stealth” bara en färg. Jag har ”Traverse alpha Foliage”. Sen finns tre till tror jag och de har lite olika priser troligen pga efterfrågan. Kolla in milrab. De var billigast när jag köpte.
 
  • Like
Reactions: jwh

jakebarnes

Cartier
Något jag stör mig på är att den "piper" vid samtal/sms då jag kopplat den till iPhone. Har försökt få bort det då det skulle vara katastrof vid jakten, har du koll på det?
Det går att stänga av.
Håll inne mittenknappen ett par sek för att komma till "alternativ", välj "allmänna" och "ljud/skärm" där går det att välja "ljud" - "alla av".
J.B
 
  • Like
Reactions: jwh
Topp