• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Heritage

Omega
Till slut kom han. Min första bock.
7D873444-CBBB-4DE7-B707-0A79B78B4514.jpeg
Bara att gratulera! Hyfsad sexa ser det ut som. Ett minne du kommer att ha med dig länge. Många år sedan jag sköt min första men är fortfarande ett av mina tydligaste jaktminnen:)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Var förbi ellinge game fair ett par timmar idag. Hyfsat m utställare o hyfsat m folk. Klämde på lite vapen och sikten. Köpta två skjortor.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Ska ut på min första jakt i helgen. Smygjakt på rådjur står på agendan.

Är gvs laddad och ser fram emot helgen, men undrar om ni har några tips. Både på vad som bör finnas med i packningen och bra tips gällande just smygjakt.

Slänger in en bild på bössan som har sin jaktpremiär :)
3584B256-A760-43AF-90A3-2FD6D17AE5E7.jpeg
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ska ut på min första jakt i helgen. Smygjakt på rådjur står på agendan.

Är gvs laddad och ser fram emot helgen, men undrar om ni har några tips. Både på vad som bör finnas med i packningen och bra tips gällande just smygjakt.

Slänger in en bild på bössan som har sin jaktpremiär :)
3584B256-A760-43AF-90A3-2FD6D17AE5E7.jpeg
Tysta kläder.
Handkikare
Handskar
Ngt att täcka huvudet med. Antingen balaclava eller buff o keps
Lockpipa, om de fortfarande är sugna

Jag har begränsad erfarenhet, tänk på att angripa med vinden mot dig. Var ute ca 1h innan solen går upp.
 

snajgel

Panerai
Inte jägare men hoppas frågan passar här i alla fall. :)

Jag är ut efter en kikare att ha med mig i skogen, på fjället och fisketurer. Tänkt budget är runt 2000. 8x42 verkar var lagom förstoring för handhållet och 42mm passande för när den kommer användas.
Har läst lite om Nikon Prostaf 7s och Monarch 5, där monarchens storlek tilltalar mig. Har inte testat någon av dom ännu, men tänkte bege mig till någon butik för att klämma och känna.
Är det några fler jag bör titta på?
 
Inte jägare men hoppas frågan passar här i alla fall. :)

Jag är ut efter en kikare att ha med mig i skogen, på fjället och fisketurer. Tänkt budget är runt 2000. 8x42 verkar var lagom förstoring för handhållet och 42mm passande för när den kommer användas.
Har läst lite om Nikon Prostaf 7s och Monarch 5, där monarchens storlek tilltalar mig. Har inte testat någon av dom ännu, men tänkte bege mig till någon butik för att klämma och känna.
Är det några fler jag bör titta på?
Är själv riktigt nöjd med Vortex diamondback 8x42, livstidsgaranti är rätt trevligt.
 
Inte jägare men hoppas frågan passar här i alla fall. :)

Jag är ut efter en kikare att ha med mig i skogen, på fjället och fisketurer. Tänkt budget är runt 2000. 8x42 verkar var lagom förstoring för handhållet och 42mm passande för när den kommer användas.
Har läst lite om Nikon Prostaf 7s och Monarch 5, där monarchens storlek tilltalar mig. Har inte testat någon av dom ännu, men tänkte bege mig till någon butik för att klämma och känna.
Är det några fler jag bör titta på?
Delta kan också vara ett märke att kolla upp i den prisklassen.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Tysta kläder.
Handkikare
Handskar
Ngt att täcka huvudet med. Antingen balaclava eller buff o keps
Lockpipa, om de fortfarande är sugna

Jag har begränsad erfarenhet, tänk på att angripa med vinden mot dig. Var ute ca 1h innan solen går upp.

Bra tips, tackar!
Blir att köpa nya skor eller kängor. Mina knarrar som fan..
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Kanske OT men tänkte höra om någon kan rekommendera en hemsida där man kan beställa viltkött online? bor i Stockholm om det spelar någon roll. Jag funderar på köpa viltfärslådan 4,5kg för 890kr hos Gläntans men tänkte höra med er först :)
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Kanske OT men tänkte höra om någon kan rekommendera en hemsida där man kan beställa viltkött online? bor i Stockholm om det spelar någon roll. Jag funderar på köpa viltfärslådan 4,5kg för 890kr hos Gläntans men tänkte höra med er först :)
Finns en sida på Facebook som heter kött kontakt. Har aldrig använt mig av den eller så. Du får helt enkelt bilda dig din egen uppfattning. Men jag tror att du då kan köpa direkt från jägare. Lycka till
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Första älgjakten för min del närmar sig, ska bli riktigt spännande! Är det fler som ska ut nu den 3 september?

Det blir en vecka i Jämtland. Vi bor på fjällgård 9km från stället där vi parkerar bilen. En oerhört rolig jakt som kan bli strapatsrik och fysiskt utmanande. Längtar som satan efter den veckan.
Skitjakt på dig!

Hur har det gått? Själv har man skrivit in sig på topplistan för nybörjartur då jag fick skjuta en sextaggare på mitt första älgpass i livet.

Sitter också i Jämtland för övrigt, vi har haft hyfsat tur med vädret måste jag säga. Blir nog hemgång efter slakten imorgon så man hinner landa innan vardagen börjar igen.
 
Hur har det gått? Själv har man skrivit in sig på topplistan för nybörjartur då jag fick skjuta en sextaggare på mitt första älgpass i livet.

Sitter också i Jämtland för övrigt, vi har haft hyfsat tur med vädret måste jag säga. Blir nog hemgång efter slakten imorgon så man hinner landa innan vardagen börjar igen.

Vi har haft det bra. Vi jagar i en makalös miljö. Ofta har man mellan 4-8km till pass och ofta upp på fjället. Jakten är en riktig utmaning. Fick inte skjuta själv men vi sköt en 16taggare som var max 4år. Säger en del om kvaliteten på älgstammen.
Stort Grattis till din tjur. Första gången glömmer man inte!
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor

Vi har haft det bra. Vi jagar i en makalös miljö. Ofta har man mellan 4-8km till pass och ofta upp på fjället. Jakten är en riktig utmaning. Fick inte skjuta själv men vi sköt en 16taggare som var max 4år. Säger en del om kvaliteten på älgstammen.
Stort Grattis till din tjur. Första gången glömmer man inte!
Låter som en tuff miljö, kommer fyrhjulingar fram för att få hem älgen eller är det pulka och svett som gäller?
Gissar att den jag sköt var där i krokarna också, åldersmässigt. Hade inte gjort ont med 10 pinnar till på väggen men jag är väldigt glad att jag fick chansen på första försöket, jag trodde inte ens att jag skulle se ett rådjur typ :)

Tack för gratulationerna! :)
 
Låter som en tuff miljö, kommer fyrhjulingar fram för att få hem älgen eller är det pulka och svett som gäller?
Gissar att den jag sköt var där i krokarna också, åldersmässigt. Hade inte gjort ont med 10 pinnar till på väggen men jag är väldigt glad att jag fick chansen på första försöket, jag trodde inte ens att jag skulle se ett rådjur typ :)

Tack för gratulationerna! :)

Vi jagar i naturreservat men fyrhjuling får användas av de som är bofasta. Kan dock ta en tag att få hem älgen och ännu längre om den ska säljas. Visst kan det vara tufft ibland men strapatser och slit skapar minnen. För mig är denna septembervecka årets höjdpunkt.
Här är det bara 3km hem. Gården vi bor på ligger under fjället i horisonten.
rps20180909_195259_260.jpg

Här är utsikten från gården när vi är påväg ut.
rps20180909_195429_302.jpg

Till sist en bild på en överväldigad mycket trevlig tysk jaktgäst vars drömmar blev sanna. Vem vet nästa år kanske det är min tur.
rps20180909_195505_661.jpg
 
Topp