• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Ny dag, nya tag...
Men jäklar vad svårt det ska vara i år!
Fick ett kort på hunden den lilla tid jag såg han idag. Han hade då jobbat med en älg i några timmar vid en myr och var bra trött. Lyckades få han att stanna vid oss en stund innan han fortsatte efter den älgen resten av dagen. Lyckades osäkra och sikta på älgen mellan träden vid ett tillfälle men läget var inte rätt.
i morgon är det en ny dag :)
25B6C8C1-FB90-4D3B-8ABA-25AE213FC90B.png
FECD5BF1-B4E4-4066-B647-398EC6AD5F59.jpeg
 
Är det någon här inne som jagar med stående fågelhund?
Alltid varit ett stort fan av den jaktformen men aldrig testat och känner ingen som håller på med det. Så tänkte om någon här inne kan ge lite info om jaktformen, hundarna, vad man ska tänka på och allt annat så som fördelar och nackdelar.

Skit jakt på er alla! :)
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Trägen vinner!
Efter fyra dagar med bra hund arbete utan att det har skjutits. Så lyckades vi idag komma in på ståndet efter ca 1 mils arbete av hunden och få skjuta på ett vackert stånd:) jäkligt skönt!

FFD9D318-22A5-4170-A912-A4DD6575AE0A.jpeg
B58842C8-9441-4523-BC7B-82C7F3A37880.jpeg
 

Bilagor

  • 93C9637C-0FAB-4503-ABE6-5BD8EC214279.jpeg
    93C9637C-0FAB-4503-ABE6-5BD8EC214279.jpeg
    327.3 KB · Visningar: 2

KXII

Cartier
Någon som har tips på bra gevär som första kulgevär (endast klass 1)?

Någon som ska på WBs auktion nu i helgen? :)
 

Npl

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på bra gevär som första kulgevär (endast klass 1)?

Någon som ska på WBs auktion nu i helgen? :)

Ska du börja jaga och inte riktigt vet om det är något för dig? Då rekommenderar jag att du köper en billig begagnad bössa, sako finnbear , Carl Gustav mm. Går att hitta för några tusenlappar.

Känner du att jakt är något du verkligen brinner för och att du kommer jaga flera år framöver så skulle jag lägga mina pengar på en bättre bössa från dag ett.

Jag föll för alternativ ett, köpte en billig 30-06 för ca 4000kr. Redan efter första jakten kände jag att det behövs en annan bössa, så åkte direkt efter och köpte mig en helt ny bössa.

Köper du en ny bössa så har du massor av gevär att prova i massa olika utföranden som säkert kommer att kunna bocka av flera av dina skall krav på specifikationslistan.

Väljer du alternativ två så kanske du kan spara några tusenlappar och lägga till dem på ett vettigt sikte. :)
 

POO

Panerai
Ska du börja jaga och inte riktigt vet om det är något för dig? Då rekommenderar jag att du köper en billig begagnad bössa, sako finnbear , Carl Gustav mm. Går att hitta för några tusenlappar.

Känner du att jakt är något du verkligen brinner för och att du kommer jaga flera år framöver så skulle jag lägga mina pengar på en bättre bössa från dag ett.

Jag föll för alternativ ett, köpte en billig 30-06 för ca 4000kr. Redan efter första jakten kände jag att det behövs en annan bössa, så åkte direkt efter och köpte mig en helt ny bössa.

Köper du en ny bössa så har du massor av gevär att prova i massa olika utföranden som säkert kommer att kunna bocka av flera av dina skall krav på specifikationslistan.

Väljer du alternativ två så kanske du kan spara några tusenlappar och lägga till dem på ett vettigt sikte. :)

Köper man sig en Sako eller motsvarande som inte är slutskjuten får man en bra bössa som klarar sig många år. Inget som behöver bytas i första taget. Jakt är en materialsport värre än golf så diskrepansen mellan vad som faktiskt behövs och vad man kan se andra ha på axeln kan stundtals vara enorm.
@KXII
 

Dacke

Omega
Angående fråga om första kulgevär klass 1.
Jag vill slå ett slag för Brno, gärna ZG47. Bättre bössa går ej att hitta. Mauser 98 system, integrerad spår i lådan. Säkring och avtryckare är det vackraste som producerats . Modellen används gärna av vapensmeder för custombyggen.
Nå, en gammal Brno hittar du från 1500-4000 spänn. Att producera en likadan studsare idag skulle rendera i en slutpeng på 50 papp. Sedan lägger du pengarna på bra färsten till kikaren, och bra optik.
Andra bra val är Tikka m55/65, Sako Hunter/Forrester. Sakos trycken är som att bryta en glasstav. Undvik fällan med pipbytare med ”gardena-koppling” i plast. 6,5x55 alt 308 eller den överskattade och snärtiga .30-06 duger till allt.
Lycka till
 

KXII

Cartier
Ska du börja jaga och inte riktigt vet om det är något för dig? Då rekommenderar jag att du köper en billig begagnad bössa, sako finnbear , Carl Gustav mm. Går att hitta för några tusenlappar.

Känner du att jakt är något du verkligen brinner för och att du kommer jaga flera år framöver så skulle jag lägga mina pengar på en bättre bössa från dag ett.

Jag föll för alternativ ett, köpte en billig 30-06 för ca 4000kr. Redan efter första jakten kände jag att det behövs en annan bössa, så åkte direkt efter och köpte mig en helt ny bössa.

Köper du en ny bössa så har du massor av gevär att prova i massa olika utföranden som säkert kommer att kunna bocka av flera av dina skall krav på specifikationslistan.

Väljer du alternativ två så kanske du kan spara några tusenlappar och lägga till dem på ett vettigt sikte. :)

Angående fråga om första kulgevär klass 1.
Jag vill slå ett slag för Brno, gärna ZG47. Bättre bössa går ej att hitta. Mauser 98 system, integrerad spår i lådan. Säkring och avtryckare är det vackraste som producerats . Modellen används gärna av vapensmeder för custombyggen.
Nå, en gammal Brno hittar du från 1500-4000 spänn. Att producera en likadan studsare idag skulle rendera i en slutpeng på 50 papp. Sedan lägger du pengarna på bra färsten till kikaren, och bra optik.
Andra bra val är Tikka m55/65, Sako Hunter/Forrester. Sakos trycken är som att bryta en glasstav. Undvik fällan med pipbytare med ”gardena-koppling” i plast. 6,5x55 alt 308 eller den överskattade och snärtiga .30-06 duger till allt.
Lycka till

Tackar för alla bra tips. Jag vet inte hur mycket jag kommer att jaga, men vet att det är något jag kommer göra. Så hellre dyrare som är bättre o kan användas längre tid än något billigare för stunden. Frågan är då till Dacke, skulle du säga att en begagnad ZG47 men i gott skick är som NPLs alternativ 1 eller kanske något mer åt mellan 1 och 2? Aldrig skjutit det så vet ej.

Ska kika på alla gevär ni tipsat om, tack! :)
 

POO

Panerai
Tackar för alla bra tips. Jag vet inte hur mycket jag kommer att jaga, men vet att det är något jag kommer göra. Så hellre dyrare som är bättre o kan användas längre tid än något billigare för stunden. Frågan är då till Dacke, skulle du säga att en begagnad ZG47 men i gott skick är som NPLs alternativ 1 eller kanske något mer åt mellan 1 och 2? Aldrig skjutit det så vet ej.

Ska kika på alla gevär ni tipsat om, tack! :)

Se mitt svar ovan. Jag är inte riktigt med på NPLs resa. Man måste gått på en riktig pangnit om man upptäcker att bössan nått sin gräns efter en jakt. Tycker Dacke illustrerad det väl. Bössan i hans exempel är typ 60 år gammal och funkar fint idag. Med det sagt bör man kanske inte köpa en 60 år gammal bössa om man inte vet vad man gör. Om inte annat är risken stor att de är stockade för skytte utan kikare. Gamla Husqvarnor finns det tex. gott om men kolven på dessa är för låg.
 

Simon1

Cartier
Tackar för alla bra tips. Jag vet inte hur mycket jag kommer att jaga, men vet att det är något jag kommer göra. Så hellre dyrare som är bättre o kan användas längre tid än något billigare för stunden. Frågan är då till Dacke, skulle du säga att en begagnad ZG47 men i gott skick är som NPLs alternativ 1 eller kanske något mer åt mellan 1 och 2? Aldrig skjutit det så vet ej.

Ska kika på alla gevär ni tipsat om, tack! :)

Spara lite till bra optik bara!
 

Npl

Omega
2-Faktor
Se mitt svar ovan. Jag är inte riktigt med på NPLs resa. Man måste gått på en riktig pangnit om man upptäcker att bössan nått sin gräns efter en jakt. Tycker Dacke illustrerad det väl. Bössan i hans exempel är typ 60 år gammal och funkar fint idag. Med det sagt bör man kanske inte köpa en 60 år gammal bössa om man inte vet vad man gör. Om inte annat är risken stor att de är stockade för skytte utan kikare. Gamla Husqvarnor finns det tex. gott om men kolven på dessa är för låg.

Tror mitt inlägg misstolkades, min gamla Sako från 60-talet skjuter jaktmässigt helt ok, 3 skott inom 5 cm. Den är absolut good enough och skulle fungera ypperligt för jakt.

Det jag ville förmedla är att när man väl inser hur kul jakt är så vill man kanske köpa en bössa som uppfyller ett antal kriterier som en gammal bruksbössa inte uppfyller. Jag hade bland annat krav på att man ska kunna plundra i säkert läge, säkringen på kolvhalsen och gängad pipa. Så därför köpte jag ett bättre gevär som jag verkligen ville ha istället för ett gevär som är okej. Nu köpte jag ett billigt gevär för att se om jakt är något för mig, när jag väl insåg att det är skitkul så unnade jag mig en annan bössa :)

Jag har tre bössor som är närmre 60 år gamla och tycker det är mycket charm med dem, dock används de inte så flitigt som den nyare.
 

Dacke

Omega
Så, nu ska jag inte uppehålla tråden mer med mina åsikter, det tar bort fokus från alla fina jaktbilder, men............

Ok, det är så att äldre bössor oftast var tänkta att användas med järnsikten. Trycken är ofta raspiga och hårda. Gamla Huskvarnor avråder jag bestämt ifrån. Brno, just zg47 går att fixa med ett enkelt ingrepp i kolven, lägg på en kolvkamshöjare om den inte redan ligger i en kolv gjord för optik.
Säkringen skall låsa slagstift och inte bara vara ett ”avtryckarhinder”. Just säkring på kolvhals funkar inte för mig, åtminstone inte i en valnötskolv, får för mig att för mycket gods måste tas bort i en kritisk del. Sitter säkert bara i mitt huvud, men så känner jag. Jag trivs inte heller med bössor som har fått pipan kapad, vill ha balans i vapnet. En kortad pipa i den för mig meningslösa kalibern .30-06 går bort. Just den kalibern kräver lång pipa, annars ”eldar du för kråkorna”. Korta patroner kan funka i kort pipa.
Jag gillar inte rekyl så jag vill gärna ha ett tungt vapen, Tikka m65 är tung och välbyggd. De flesta jägare bär bössan till passet och sitter sen still, då behöver man inte jaga gram.
Hundförare är en annan sak, då har man andra behov. Själv hade jag en Mannlicher helstock när jag gick med hund.
Men som flera jaktkunniga här redan tipsat om, bra optik och BRA fästen/baser, det är där du vill känna dig säker. Samt en ordentlig säkring. Själv är jag skeptisk till Sauer/Browning som ofta har säkring i varbygeln. Jättesmidigt att osäkra när viltet kommer, men jag vill hålla fingret borta från avtryckaren tills skottet ska gå.
Nu ska ni få slippa mina utläggningar, skitjakt på er och grattis till 10:taggaren...
 
Tackar för alla bra tips. Jag vet inte hur mycket jag kommer att jaga, men vet att det är något jag kommer göra. Så hellre dyrare som är bättre o kan användas längre tid än något billigare för stunden. Frågan är då till Dacke, skulle du säga att en begagnad ZG47 men i gott skick är som NPLs alternativ 1 eller kanske något mer åt mellan 1 och 2? Aldrig skjutit det så vet ej.

Ska kika på alla gevär ni tipsat om, tack! :)
Som flera andra skriver, satsa först och främst på bra optik. Men skippa att köpa en gammal bössa, köp en ny i den prisklass du känner passar dig.
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Vill ha tips på höga bra jaktstövlar. :)
Använder avignon ridge high neoprenstövlar, slutar ca 10cm nedanför knävecket. Riktigt varma och goa. Blir ju utkyla till sist dom också, men det tar ett tag. Är det riktigt kallt stoppar jag i ett par värmepåsar från biltema så blir det inga frusna fötter alls.

En sak som stör mig är att dom är lite tajta över vristen så jag fick gå upp två storlekar för att få plats med ett par varma sockar. Blir ett uns klumpigt men det går fint ändå eftersom det mest blir vaktjakt.
Muckboot ska tydligen ha bra neoprenstövlar också men dom har jag inte provat.
 

jwh

Omega
Är det någon här inne som jagar med stående fågelhund?
Alltid varit ett stort fan av den jaktformen men aldrig testat och känner ingen som håller på med det. Så tänkte om någon här inne kan ge lite info om jaktformen, hundarna, vad man ska tänka på och allt annat så som fördelar och nackdelar.

Skit jakt på er alla! :)
Jag gör, främst ripa men också orre och tjäder, tillsammans med Engelska settrar (även jagat mycket med vorsteh och pointer).
Dressyr är allt, och du blir aldrig färdig med en fågelhund. Otroligt tidskrävande och tufft då t.ex. engelska settrar inte har apport naturligt i sig utan detta behöver de lära sig (inget för den känslige).
Vilken jaktform är du nyfiken på? Fjäll, skog, åker? Särskild fågel? Någon särskild ras du tänker på? För och nackdelar med vad?
 
Jag gör, främst ripa men också orre och tjäder, tillsammans med Engelska settrar (även jagat mycket med vorsteh och pointer).
Dressyr är allt, och du blir aldrig färdig med en fågelhund. Otroligt tidskrävande och tufft då t.ex. engelska settrar inte har apport naturligt i sig utan detta behöver de lära sig (inget för den känslige).
Vilken jaktform är du nyfiken på? Fjäll, skog, åker? Särskild fågel? Någon särskild ras du tänker på? För och nackdelar med vad?

Ja jag kan tänka mig att det är den jaktform som kräver lydigaste hundar. Men jag gillar ju att träna hund så det är väl därför jag tycker just jakt med stående fågelhund verkar så roligt. Jag är sugen på en Breton eller Pointer. Eftersom jag bor i Stockholms skärgård och har mest tillgång på åkermark så är det just det jag vill jaga mest på men samtidigt så går det ju att lösa dagkort både på fjällen och i skogen som jag förstått så lär väl bli alla tre egentligen. För och nackdelar tänker jag väl mest på hur lång jaktsäsongen är och vad du gör med hundarna när du inte jagar, kanske inte så mycket med för och nackdelar egentligen med det men sånt är rätt viktigt. Man vill ju inte ha en understimulerad hund som man bara jagar med i tre veckor och sen får den ligga inne.

Tack för svaret och hoppas du förstår mina nybörjarfrågor:)
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
Ja jag kan tänka mig att det är den jaktform som kräver lydigaste hundar. Men jag gillar ju att träna hund så det är väl därför jag tycker just jakt med stående fågelhund verkar så roligt. Jag är sugen på en Breton eller Pointer. Eftersom jag bor i Stockholms skärgård och har mest tillgång på åkermark så är det just det jag vill jaga mest på men samtidigt så går det ju att lösa dagkort både på fjällen och i skogen som jag förstått så lär väl bli alla tre egentligen. För och nackdelar tänker jag väl mest på hur lång jaktsäsongen är och vad du gör med hundarna när du inte jagar, kanske inte så mycket med för och nackdelar egentligen med det men sånt är rätt viktigt. Man vill ju inte ha en understimulerad hund som man bara jagar med i tre veckor och sen får den ligga inne.

Tack för svaret och hoppas du förstår mina nybörjarfrågor:)
Ja har du tid och möjlighet att träna kontinuerligt (veckovis, absolut minst). Man får den jakthund man förtjänar säger dom. Är det din första hund? Har du småbarn hemma? Pointer kan vara lite tuff och framförallt när du väljer en avlad för jakt, vilket du ska vara noga med.
När det "går bra" är det enligt mig den häftigaste jakten du kan bedriva, och relationen till hunden blir utöver det vanliga och det gäller jakten med. Jag kommer snart ta hem en tax så jag anser mig vara opartisk :)

Jag antar att det är fasan, rapphöns osv som gäller, och tar du en pointer får du också arbeta mycket lydnad/apportering. Apporteringen måste du ta hjälp med då det är otroligt viktigt och lätt kan gå fel. Gäller i princip alla stående fågelhundar. Hela tiden, året om.
Alla raserna kommer testa dig kontinuerligt under livet så du får vara benhård från början, och ta gärna hjälp. Välj gärna en välmeriterad kennel som inte ligger för långt bort då kontakten och tipsen du får där kan vara ovärderliga. Har du ekonomi och möjlighet skulle jag ta med hunden till https://www.langtorahundochjakt.se/
Under säsong får du nog tänka dig att du ska vara ute varje vecka, minst. Och utanför säsong träna/tävla, vilket är rätt roligt när det börjar arta sig.
Detta kanske är generella tips men du får gärna skriva pm om det är något du funderar över
 
Topp