• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Jimpa

Panerai
Har exakt ett sånt. Har även ett meopta. Har haft Zeiss, Leupold m.m. Swarovski spöar alla. Dock kan man fråga sig om man behöver det absolut bästa i alla lägen? Jag tycker tex inte det är värt det när det gäller min drevkikare då den bara används i dagsljus och på korta avstånd.

Jag skulle leta begagnat, då kan du spara många tusenlappar.
Beställde ett precis. Det gör lite ont i plånboken men förhoppningsvis blir jag otroligt nöjd.

Tack för alla svar i tråden.

Mvh.
 

Jimpa

Panerai
IMG_20190925_174252.jpg
@jwh
 

Henryandy

Cartier
Håller på "kikar" på ett nytt Swarovski Z6i 2-12x50
För 23k.
Fråga..Finns det några genvägar eller är det bara bita ihop om man ska ha kvalité ?
Mvh

Har alla toppsikten som Z8i, V8, Leica Magnus och Helia. Beroende på vad du är ute efter så är Zeiss HT överlägsen när det kommer till skymningsegenskaper. Finns ingen som är i närheten. Dessutom är vikten på HT låg vilket jag gillar. Detta är viktigt för mig då jag främst pyrschar.
Swarovski har väldigt fin färgåtergivning och deras Z8i 1-8 föredrar jag till drevjakt.
Gillar inte benämningen "allroundsikte" det finns inte i min jakt. Ska vara rätt sikte till rätt bössa.
Leica Magnus är annars det sikte som har det bästa från alla toppsikten.
Viktigt är att testa vad just "ditt öga" gillar.
 

Jimpa

Panerai
@Janne tack för tips, jag har varit ute och fjällvandrat senaste dagarna.. Men jag tänkte försöka ta mig ut i skogen imorgon med den nya kikaren för lite inskjutning. jag tror den ska duga fullgott för ändamålet. Mvh
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Nu under jakttider, tänk på hur ni hanterar viltet. Att ni skär bort skadat kött, att ni använder engångshandskar. Att ni gör rent knivarna innan ni sätter tillbaka dem i slidan. Att ni har koll på hur länge köttet har hängt osv. Tänk på det!!
Jag fick idag nämligen kasta ett helt rådjur. Skulle göra hel sadel och bjudit in svärföräldrarna på middag men en bekant till mig hade slarvat med flera ovanstående punkter när han hjälp mig att ta hand om ett rådjur som jag skjutit.
Så nu blir det till att hitta på en ny meny ;)
 

Henryandy

Cartier
Nu under jakttider, tänk på hur ni hanterar viltet. Att ni skär bort skadat kött, att ni använder engångshandskar. Att ni gör rent knivarna innan ni sätter tillbaka dem i slidan. Att ni har koll på hur länge köttet har hängt osv. Tänk på det!!
Jag fick idag nämligen kasta ett helt rådjur. Skulle göra hel sadel och bjudit in svärföräldrarna på middag men en bekant till mig hade slarvat med flera ovanstående punkter när han hjälp mig att ta hand om ett rådjur som jag skjutit.
Så nu blir det till att hitta på en ny meny ;)

Skaffa en egen viltkyl om du kan! Rätt förutsättningar för att hänga vilt är så enkelt att ordna. En vanlig drickakyl med fläkt funkar utmärkt. Att ta ur och handskas med viltet på hygieniskt vis tar jag som en självklarhet, byter handskar ofta när jag hanterar vilt. Har aldrig fått minsta påväxt. Är själv utbildad viltundersökare men den utbildningen är ett skämt gällande hantering enligt mitt tycke. Att hantera vilt är så mycket ”common sense”. Man blir riktigt förbannad när man ser hur vissa hanterar vilt.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Skaffa en egen viltkyl om du kan! Rätt förutsättningar för att hänga vilt är så enkelt att ordna. En vanlig drickakyl med fläkt funkar utmärkt. Att ta ur och handskas med viltet på hygieniskt vis tar jag som en självklarhet, byter handskar ofta när jag hanterar vilt. Har aldrig fått minsta påväxt. Är själv utbildad viltundersökare men den utbildningen är ett skämt gällande hantering enligt mitt tycke. Att hantera vilt är så mycket ”common sense”. Man blir riktigt förbannad när man ser hur vissa hanterar vilt.
I detta fall då tog en jaktkompis hand om mitt rådjur då jag skulle bort på en jaktresa. Det var snällt. Men såhär i efterhand så blev det sådär. Blev lite less när man stod med allt kött idag och det inte var ätligt!

men fiskade fram 1.5 kg rostbiff från en älg som fick bli en porterstek, hasselbackspotatis, trattkantarellsås gjord på skyn från portersteken. Så nu är allt bra igen :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har hört mycket gott om Fausti och tyckte att kvalitetskänslan på deras bössor i 20k-klassen var likvärdig med berettas instegs silver pigeon. I slutändan valde jag dock Berettan.
Intressant! I butiken var de förtjusta i Fausti, men märket sålde dåligt så de skulle lägga ner det, därav rabatten på 25%. Deras sportingbössa för 34k var likvärdig med Berettas 686:a tyckte expediten.....
 

Wi

NLA
2-Faktor
Intressant! I butiken var de förtjusta i Fausti, men märket sålde dåligt så de skulle lägga ner det, därav rabatten på 25%. Deras sportingbössa för 34k var likvärdig med Berettas 686:a tyckte expediten.....

I see.
När jag gjorde min snabba research landade jag väl i att det är bra kvalité. Om det är likvärdigt med Beretta eller inte vetja fan. Känslan är dock bra. Får du ner priset till en bra nivå och bössan känns rätt hade jag slagit till.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
I see.
När jag gjorde min snabba research landade jag väl i att det är bra kvalité. Om det är likvärdigt med Beretta eller inte vetja fan. Känslan är dock bra. Får du ner priset till en bra nivå och bössan känns rätt hade jag slagit till.
Den kommer hamna på samma pris som 686 Sporting....dvs lång pipa och justerbar kolv.....typ 24 ish......
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Efter en fin start med upptag efter 5 min så fick ekipaget vind av passskyttar och gick runt dem. Sedan hamnade de utanför marken och vi lyckades tillslut få in hunden efter efter några timmar.
Slutet av dagen när vi jagar oss upp mot bilen så blir det ett kort upptag och sken. Hunden bryter men en passskytt får fram en älgtjur i fullfart på kort håll. Det blev ett snabbt eftersök på en död älg. Nya tag i morgon!
D982B002-1847-43AC-B90C-DF711611A2A8.jpeg
E8E21822-B952-4075-A09B-591EF83DCBEB.jpeg
C21CCE4A-056C-4B83-AA9B-92133ACD57AD.jpeg
AA1BBE3D-9296-47FA-9ADA-5615B9F4429D.jpeg
 

Bilagor

  • 304DCAEB-DFB1-4655-8A2C-6B76AA20685A.jpeg
    304DCAEB-DFB1-4655-8A2C-6B76AA20685A.jpeg
    398.1 KB · Visningar: 2
Topp