• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Får man ställa några nybörjarfrågor till den samlade expertisen?
Som ny i game:t har man förtvivlat dålig koll... :) Jag har inte skjutit alltför mycket (kanske totalt 10ggr) sedan lumpen för 20 år sedan och då var det AK5 och 5,56 som gällde.

Är det hopplöst fjolligt med ljuddämpare för någon som är rädd om både hörseln och axeln?

Samma fråga som ovan: Är det hopplöst fjolligt med halvautomatisk studsare?

Som ny i game:t har man förtvivlat dålig koll... :) Jag har inte skjutit alltför mycket (kanske totalt 10ggr) sedan lumpen för 20 år sedan och då var det AK5 och 5,56 som gällde.

Är det hopplöst fjolligt med ljuddämpare för någon som är rädd om både hörseln och axeln?

Är du rädd om hörseln så är det aktiva hörselskydd som gäller, extremt lätta att använda eftersom man hör bättre med än utan.

Ljuddämpare är riktigt bra! Minskar rekyl och du får en bra balans.
Jag ska ordna det tänkte jag.

Halvauto är ok att äga, men jag skulle hellre ha andra sorters modeller, beroende på vad du ska jaga. Om man ska jaga vildsvin eller björn så vill man inte att bössan ska haja upp sig när det gäller. Vanlig repeter eller rak-repeter gillar jag då de laddas om manuellt och krånglar typ aldrig.

Sen gällande kaliber så beror det helt på vad du har tänkt jaga.

Strunta i vad som är fjolligt eller inte. Ljuddämpare fyller vissa syften men hörselskydd billigare. Jag hinner dock inte få på dem jämt i jaktsituationer. Skaffa en kaliber som du kan skjuta med utan att det måste sitta en dämpare på. Rekyl upplevs väldigt individuellt både mellan vapen och skyttar. Gör som med klockor prova prylarna i praktiken.

Rekyl är manligt :)
Det skall stöta lite .

Fick nyss SMS från polaren.
Bra kväll, tydligen. :)

Skärmavbild 2015-10-16 kl. 21.37.13.png

Är du rädd om hörseln så är det aktiva hörselskydd som gäller, extremt lätta att använda eftersom man hör bättre med än utan.
Ah, tänkte inte på aktiva hörselskydd. Det låter ju vettigt!
Ljuddämpare är riktigt bra! Minskar rekyl och du får en bra balans.
Jag ska ordna det tänkte jag.

Halvauto är ok att äga, men jag skulle hellre ha andra sorters modeller, beroende på vad du ska jaga. Om man ska jaga vildsvin eller björn så vill man inte att bössan ska haja upp sig när det gäller. Vanlig repeter eller rak-repeter gillar jag då de laddas om manuellt och krånglar typ aldrig.

Sen gällande kaliber så beror det helt på vad du har tänkt jaga.

Jag tänkte mest hjortdjur, typ rådjur och älg. Så 30-06 eller 308 hade jag tänkt mig. Vildsvin och björn känns både svårare samt att jag inte är superförtjust i köttet. Tanken är att äta det jag jagar.
Jag får göra som @Magnus Eriksson sa och helt enkelt prova mig fram till vad som känns bra.

• Like
Reactions: P-A

Jag tänkte mest hjortdjur, typ rådjur och älg. Så 30-06 eller 308 hade jag tänkt mig. Vildsvin och björn känns både svårare samt att jag inte är superförtjust i köttet. Tanken är att äta det jag jagar.
Jag får göra som @Magnus Eriksson sa och helt enkelt prova mig fram till vad som känns bra.
Kör 6.5 istället, mindre pang, mindre rekyl, dödar lika bra men mindre köttförstöring

Köttförstöring beror på anslagsenergi och kulans konstruktion INTE kaliber!

Om det är älg/rå som du primärt vill jaga så rekommenderar jag 308win med dämpare,lite högre kulvikt gör att du med en hård kula får minimal förstörelse men en snabb avblödning beroende på träff. Och dämparen ger knappt ngn rekyl.

Som sagt allt handlar om vart du sätter kulan, så välj den kalibern du gillar och öva mkt med.

Haha fantastiskt, bara i Norge. Saxat från Aftonbladet

NORGE. Efter att hunden fått korn på älg avlossade den norske jägaren sitt gevär - som med ett enda skott träffade två stora älgar. Problemet var bara att älgarna stod innanför en inhägnad, tillhörande djurparken Polar Park i Troms, norr om Narvik.

– Jag tycker att det här är väldigt tråkigt, och det är inte okej. Vi hade fem älgar, nu har vi bara tre, sade Heinz Strathmann på djurparken till nrk.no.

Den olyckliga jakten, som inträffade den 7 oktober, har nu blivit en världsnyhet, som återberättas av internationella mediejättar som Washington Post, The Guardian och CNN.

– Det här har aldrig hänt tidigare - och jag tror aldrig att det kommer att hända igen, säger Strathmann till CNN.

TT

Haha fantastiskt, bara i Norge. Saxat från Aftonbladet

NORGE. Efter att hunden fått korn på älg avlossade den norske jägaren sitt gevär - som med ett enda skott träffade två stora älgar. Problemet var bara att älgarna stod innanför en inhägnad, tillhörande djurparken Polar Park i Troms, norr om Narvik.

– Jag tycker att det här är väldigt tråkigt, och det är inte okej. Vi hade fem älgar, nu har vi bara tre, sade Heinz Strathmann på djurparken till nrk.no.

Den olyckliga jakten, som inträffade den 7 oktober, har nu blivit en världsnyhet, som återberättas av internationella mediejättar som Washington Post, The Guardian och CNN.

– Det här har aldrig hänt tidigare - och jag tror aldrig att det kommer att hända igen, säger Strathmann till CNN.

TT

Det är ju sinnessjukt dåligt gjort av jägaren!

Då tycker jag .308 med dämpare - du kan ha en kortare pipa än med .30-06. 6,5 kan ge problem i framtiden att klara klass 1 om vi tvingas gå ifrån bly...

Jag hoppas innerligt att ni som även i framtiden önskar ha annat än dubbelstudsare med utanpåliggande hanar engagerar er och kontaktar era politiker samt EU-parlamentsledamöter för att få dem att rösta ner det totalt huvudlösa förslaget till revision av vapendirektivet som kom från kommissionen förra veckan. Det är så trubbigt skrivet att det kan gå HELT åt helvete. Sätt igång och skriv!

Jag hoppas innerligt att ni som även i framtiden önskar ha annat än dubbelstudsare med utanpåliggande hanar engagerar er och kontaktar era politiker samt EU-parlamentsledamöter för att få dem att rösta ner det totalt huvudlösa förslaget till revision av vapendirektivet som kom från kommissionen förra veckan. Det är så trubbigt skrivet att det kan gå HELT åt helvete. Sätt igång och skriv!

Pågår redan ett par hundra olika namninsamlingar, har skrivit i det flesta.
Dock behövs det samlas till en, så att politikerna får se hur pass många det är som drabbas.

Ser tyvärr ut som att det blir svårt med semibössor och annat roligt om den går igenom.

Pågår redan ett par hundra olika namninsamlingar, har skrivit i det flesta.
Dock behövs det samlas till en, så att politikerna får se hur pass många det är som drabbas.

Ser tyvärr ut som att det blir svårt med semibössor och annat roligt om den går igenom.

Namninsamling är en sak, direkt kontakt människa till människa en annan. Hör av dig till våra parlamentsledamöter. Ju fler enskilda mail och samtal de får, desto viktigare förstår de att detta är och framförallt måste det hamras in att det är helt förklastligt att dra igenom så här dåligt skrivna förslag utan att en konsekvensanalys är gjord.

Världen är ju så jävla upp och ner! Var det någon terrorist som använde ett legalt jaktvapen? En stor skillnad med automatkarbin och en halvautomat jaktbössa :/ nu ska de med adhd förbjudas och jaga, 5 års licens, sinnesundersökningar !!?

Kanske politikerna ska ta sina tummar ur arlset och lösa den illegala vapenhandeln innan? Sinnesundersökningar på politiker? Ja tack!

• Like
Reactions: PCB
Tillbaka
Topp