Jonte73
Guld
Men dyrtGillar verkligen konceptet! Verkar lärorikt.
Har mark med jakträtt på g hemma i Norrland, men då och då är ju bogesund ett alternativ då det ligger i grannkommunen.
Lärorikt som sagt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Men dyrtGillar verkligen konceptet! Verkar lärorikt.
Men dyrt
Har mark med jakträtt på g hemma i Norrland, men då och då är ju bogesund ett alternativ då det ligger i grannkommunen.
Lärorikt som sagt.
Finns prislista under "boka jakt " men från 150kr till 1900 för en dag.Vad kostar en jakt ungefär?
Jag är gärna på ?Jasså, ni är grannar alltså. Då har jag nog massuppfittat var P-A bor. Klart vi kör en GTG då
Jag är gärna på ?
Jag är gärna på ?
Jakt gtg!
Är intresserad av att pröva jaga här nere. Så jäkla trist att det bara blir drygt en vecka per år man hinner numera.
M/96 har man ju skjutit en del.Här är några bilder på de få, men roliga, vapen jag har nu.
Räds icke, för om vi skulle ses så kan jag ordna mer modernare saker
Först en "samlingsbild"
Här är min Carl Gustaf Mauser m/96 från 1905. Kula, 6,5x55.
74cm pipa, ett välskjutande monster!
Här är min nr 1 rullblockare, licens Remington, tillverkad av Per Ericssom i Bingsta, söder om Östersund 1873. I grunden så har husqvarna gjort lådan och P. Ericsson har sedan satt ihop själva vapnet. Troligtvis så är pipan återanvänd från en mynningsladdad bössa eller så. Vad jag har kunnat läsa mig till.
Numenare licens som Hagel, kaliber 20. I grunden troligtvis kula kaliber .60 ungefär.
(Samma sorts vapen fast i annan kaliber, dvs 50-70, hade General Custer vid slaget om Littel Big Horn)
Sen min "svampbössa"
En Gorosabel, Spansk, från mitten av 60-talet. Kapad pipa till minsta lagliga längd, 48cm.
Sjukt rolig att skjuta med!
Hagel, Kaliber 12.
Och ja, det sitter några slug på kolven för att skydda mot björn
Här är några bilder på de få, men roliga, vapen jag har nu.
Räds icke, för om vi skulle ses så kan jag ordna mer modernare saker
Först en "samlingsbild"
Här är min Carl Gustaf Mauser m/96 från 1905. Kula, 6,5x55.
74cm pipa, ett välskjutande monster!
Här är min nr 1 rullblockare, licens Remington, tillverkad av Per Ericssom i Bingsta, söder om Östersund 1873. I grunden så har husqvarna gjort lådan och P. Ericsson har sedan satt ihop själva vapnet. Troligtvis så är pipan återanvänd från en mynningsladdad bössa eller så. Vad jag har kunnat läsa mig till.
Numenare licens som Hagel, kaliber 20. I grunden troligtvis kula kaliber .60 ungefär.
(Samma sorts vapen fast i annan kaliber, dvs 50-70, hade General Custer vid slaget om Littel Big Horn)
Sen min "svampbössa"
En Gorosabel, Spansk, från mitten av 60-talet. Kapad pipa till minsta lagliga längd, 48cm.
Sjukt rolig att skjuta med!
Hagel, Kaliber 12.
Och ja, det sitter några slug på kolven för att skydda mot björn
Fällde en älg idag
TackarHärligt! Fin!
Vart går du?På första lektionen på jägarskolan just nu.
På lärarens handled sitter en TT sub
Medborgarskolan i Hammarby sjöstad. 12 st tretimmars lektioner.Vart går du?
Vad heter företaget? Är du nöjd så långt?Medborgarskolan i Hammarby sjöstad. 12 st tretimmars lektioner.
Jag är mycket nöjd hittills då det känns väldigt seriöst. Det är Medborgarskolan som driver den. http://www.medborgarskolan.se/sok/?p=Jägarskolan&mid=180Vad heter företaget? Är du nöjd så långt?
Kul tack, har kikat runt lite efter intensivkurs i Stockholm.Jag är mycket nöjd hittills då det känns väldigt seriöst. Det är Medborgarskolan som driver den. http://www.medborgarskolan.se/sok/?p=Jägarskolan&mid=180
Appropå bössa.
Jag hade en Husqvarna 1640, 30-06 förut. Men när jag ledsnade på älgjakten så sålde jag den, tyvärr!
Till min fråga nu.
Är det någon som har en riktigt billig, nästan gratis, bössa stående? Kanske något arv eller så.
Gärna 6,5x55. Men de flesta kalibrar är intressant.
Bara den funkar är jag nöjd
8x57, 9,3x57, 30-06, 308, 9,3x62
Med intensivkurs förutsätts en hel del självstudier. Klarar du det är det nog inga problem!Kul tack, har kikat runt lite efter intensivkurs i Stockholm.