• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Strindberg

Patek
2-Faktor
@LongCon Konmer du upp hit så kör vi en mini-GTG, jag och P-A bor max en km ifrån varandra.

För övrigt har jag tänkt börja jaga varje år i tjugo års tid nu. farsan har jagat sedan flintspjut var det normala, han är ordförande i VVO:t nu och min bästa polare är/har varit kursledare i jägarexamen i många år. Ursäkter? Tiden...
 

P-A

Sir Spamalot
Här är några bilder på de få, men roliga, vapen jag har nu.

Räds icke, för om vi skulle ses så kan jag ordna mer modernare saker :)


Först en "samlingsbild"
image.jpg


Här är min Carl Gustaf Mauser m/96 från 1905. Kula, 6,5x55.
74cm pipa, ett välskjutande monster! :)
image.jpg
image.jpg


Här är min nr 1 rullblockare, licens Remington, tillverkad av Per Ericssom i Bingsta, söder om Östersund 1873. I grunden så har husqvarna gjort lådan och P. Ericsson har sedan satt ihop själva vapnet. Troligtvis så är pipan återanvänd från en mynningsladdad bössa eller så. Vad jag har kunnat läsa mig till.

Numenare licens som Hagel, kaliber 20. I grunden troligtvis kula kaliber .60 ungefär.

(Samma sorts vapen fast i annan kaliber, dvs 50-70, hade General Custer vid slaget om Littel Big Horn)
image.jpg
image.jpg


Sen min "svampbössa"
En Gorosabel, Spansk, från mitten av 60-talet. Kapad pipa till minsta lagliga längd, 48cm.
Sjukt rolig att skjuta med!
Hagel, Kaliber 12.
Och ja, det sitter några slug på kolven för att skydda mot björn :)
image.jpg
image.jpg
 
Senast ändrad:

Jonte73

Audemars
Här är några bilder på de få, men roliga, vapen jag har nu.

Räds icke, för om vi skulle ses så kan jag ordna mer modernare saker :)


Först en "samlingsbild"
image.jpg


Här är min Carl Gustaf Mauser m/96 från 1905. Kula, 6,5x55.
74cm pipa, ett välskjutande monster! :)
image.jpg
image.jpg


Här är min nr 1 rullblockare, licens Remington, tillverkad av Per Ericssom i Bingsta, söder om Östersund 1873. I grunden så har husqvarna gjort lådan och P. Ericsson har sedan satt ihop själva vapnet. Troligtvis så är pipan återanvänd från en mynningsladdad bössa eller så. Vad jag har kunnat läsa mig till.

Numenare licens som Hagel, kaliber 20. I grunden troligtvis kula kaliber .60 ungefär.

(Samma sorts vapen fast i annan kaliber, dvs 50-70, hade General Custer vid slaget om Littel Big Horn)
image.jpg
image.jpg


Sen min "svampbössa"
En Gorosabel, Spansk, från mitten av 60-talet. Kapad pipa till minsta lagliga längd, 48cm.
Sjukt rolig att skjuta med!
Hagel, Kaliber 12.
Och ja, det sitter några slug på kolven för att skydda mot björn :)
image.jpg
image.jpg
M/96 har man ju skjutit en del.
Mycket trevlig bössa.
 
  • Like
Reactions: P-A

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Här är några bilder på de få, men roliga, vapen jag har nu.

Räds icke, för om vi skulle ses så kan jag ordna mer modernare saker :)


Först en "samlingsbild"
image.jpg


Här är min Carl Gustaf Mauser m/96 från 1905. Kula, 6,5x55.
74cm pipa, ett välskjutande monster! :)
image.jpg
image.jpg


Här är min nr 1 rullblockare, licens Remington, tillverkad av Per Ericssom i Bingsta, söder om Östersund 1873. I grunden så har husqvarna gjort lådan och P. Ericsson har sedan satt ihop själva vapnet. Troligtvis så är pipan återanvänd från en mynningsladdad bössa eller så. Vad jag har kunnat läsa mig till.

Numenare licens som Hagel, kaliber 20. I grunden troligtvis kula kaliber .60 ungefär.

(Samma sorts vapen fast i annan kaliber, dvs 50-70, hade General Custer vid slaget om Littel Big Horn)
image.jpg
image.jpg


Sen min "svampbössa"
En Gorosabel, Spansk, från mitten av 60-talet. Kapad pipa till minsta lagliga längd, 48cm.
Sjukt rolig att skjuta med!
Hagel, Kaliber 12.
Och ja, det sitter några slug på kolven för att skydda mot björn :)
image.jpg
image.jpg

Riktigt balla bössor! Verkligen kul att se!
 
  • Like
Reactions: P-A

MBx

Cartier
Appropå bössa.
Jag hade en Husqvarna 1640, 30-06 förut. Men när jag ledsnade på älgjakten så sålde jag den, tyvärr!

Till min fråga nu.
Är det någon som har en riktigt billig, nästan gratis, bössa stående? Kanske något arv eller så.
Gärna 6,5x55. Men de flesta kalibrar är intressant.

Bara den funkar är jag nöjd :)

8x57, 9,3x57, 30-06, 308, 9,3x62

Kolla Walter Borgs vapenauktioner http://www.walterborg.se/auktion/

En äldre 30-06 eller 6,5x55 borde du kunna få ganska billigt.
 
  • Like
Reactions: P-A
Topp