• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Grattis! Har en sådan i plast som min ”slit å slängis” grymt nöjd. Hade en i trä innan men den fick lite väl mycket stryk.

Har själv en Kahles på min ”drevis” ett tips är att köpa ett Kahles Tenebraex Flippskydd till objektivet.
Tack!
Kul att höra!
Ja, jag är väl lite rädd för att förstöra den :oops:
Satt nyligen och tittade på skydd:) får ta och beställa hem det :)

...såatteh

Screen Shot 2020-09-18 at 12.18.31.png

Jag är vänsterskytt och har problem att hitta lämpliga bössor som inte kostar skjortan.
För hagelskytte har jag nu hittat en Benelli M2 Comfortech i vänsterutförande som har justerbar skränkning och kolvhöjd. Någon som har erfarenhet av Benellis halvautomater. Jag vet att många tycker att automater/pump inte är helt kosher men för mig handlar det om att träffa målet.

Jag tror det är ett missförstånd i grunden, Lamor funkar bra mot Prärievargar i Staterna, så då trpr kanse vissa att det borde funka här med. Men det kan ju vara 30-40 kilos viktskillnad på en liten Prärievarg och en gedigen svensk Canis Lupus.
Kan erkänna min okunskap om Lamorna, kändes bara som att det var väldigt märkligt. Men alltid lär man sig något nytt. Men även att Lamor inte fungerar perfekt mot vargangrepp.

För er som vill ha bästa vaksiktet till ett kanonpris: https://www.hylte-lantman.com/zeiss-victory-ht-3-12x56-asv-h-riktmedel-60

Äger själv två och testat de flesta på marknaden.
Är så jävla nära på att klicka hem ett. Kör Conquest V6 2-12x50 nu och är riktigt nöjd men skulle gärna ha ett med mer ljustransmission. Eftersom det finns planer på en R8 ultimate också kan man kanske köpa siktet och lägga undan...

Edit: Done deal. Tack för knuffen! :D

Senast ändrad:
Är så jävla nära på att klicka hem ett. Kör Conquest V6 2-12x50 nu och är riktigt nöjd men skulle gärna ha ett med mer ljustransmission. Eftersom det finns planer på en R8 ultimate också kan man kanske köpa siktet och lägga undan...

Edit: Done deal. Tack för knuffen! :D
Har likadan V6a som du har.
Gör de där 3%en extra ljustransmission verkligen så mycket? Du får gärna jämföra och berätta. ☺️

Är f ö smått sugen på att sälja det jag har och plocka hem ett Leica ...p.g.a. älskar Leica.
Någon som har ett Magnus 2.4-16X56?

Tar tillfället i akt och hintar om att vi kommer köra en tävling sponsrad av Leica på snacka jakt inom kort.
Fick hem många grabbnävar Leica-prylar häromdagen. ☺️

Screen Shot 2020-09-29 at 14.13.10.png

Jag kikade i ett sånt som jag har köpt under en sen vårbocksvak i maj och upplevde det mycket ljusare än mitt, men jag lovar att skriva en kortare jämförelse så fort jag kan jämföra!
Låter bra. ☺️
Tycker att jag tappar ljus fort på kvällen. Jämför iofs. med två vänners V8or, lite ojämn jämförelse kanske.

Jag är vänsterskytt och har problem att hitta lämpliga bössor som inte kostar skjortan.
För hagelskytte har jag nu hittat en Benelli M2 Comfortech i vänsterutförande som har justerbar skränkning och kolvhöjd. Någon som har erfarenhet av Benellis halvautomater. Jag vet att många tycker att automater/pump inte är helt kosher men för mig handlar det om att träffa målet.
Benelli har bra grejer. Hade en Nova i 12/89 som precis fått lämna för en Rem 870 i 12/89. Benellin är mycket bättre än 870 men 870 har mycket mer tillbehör.

Är f ö smått sugen på att sälja det jag har och plocka hem ett Leica ...p.g.a. älskar Leica.
Någon som har ett Magnus 2.4-16X56?

Tar tillfället i akt och hintar om att vi kommer köra en tävling sponsrad av Leica på snacka jakt inom kort.
Fick hem många grabbnävar Leica-prylar häromdagen. ☺️

Screen Shot 2020-09-29 at 14.13.10.png

V6 och HT är två olika sikten. Den ena har sex ggr förstoringsväxel dvs fler glas som försämrar ljusstyrkan. Dessutom använder HT Schottlinser som är flera ggr bättre än de som sitter i V6.
Leica Magnus tillhör en av mina favoriter pga av färgåtergivningen som är outstanding. Men även denna har sex ggr förstoringsväxel samt att den i 56 har en parallaxjustering i sidan. Irriterande för mig som jagar och skjuter på längre avstånd i skymning och ofta i det där sista ljuset. Ganska trögt förstoringsvred och två hekto tyngre än HT.
Som ”allroundsikte” har jag inte funnit något bättre än HT. Men jagar gärna med Magnus 1-6,3 eller 1,5-10 på drev och tät smygjakt.

V6 och HT är två olika sikten. Den ena har sex ggr förstoringsväxel dvs fler glas som försämrar ljusstyrkan. Dessutom använder HT Schottlinser som är flera ggr bättre än de som sitter i V6.
Leica Magnus tillhör en av mina favoriter pga av färgåtergivningen som är outstanding. Men även denna har sex ggr förstoringsväxel samt att den i 56 har en parallaxjustering i sidan. Irriterande för mig som jagar och skjuter på längre avstånd i skymning och ofta i det där sista ljuset. Ganska trögt förstoringsvred och två hekto tyngre än HT.
Som ”allroundsikte” har jag inte funnit något bättre än HT. Men jagar gärna med Magnus 1-6,3 eller 1,5-10 på drev och tät smygjakt.
Tack för utförligt svar.
Fotograferar med Leica-glas, och skulle aldrig kunna tänka mig annat p.g.a. just färgåtergivning (och hur de renderar, men det har sannolikt lite att göra med Leica Sportoptics). Har inte testat Leicas sikten live, kanske något man ska försöka lösa innan man slår till.

Första grisvak i en av våra nybyggda åtelkojor, belysningen ny också. Ganska bra drag i den, kör halva ljusstyrkan och räcker fullgott. Har ett Zeiss Victory HT 2,5-10 x 50 och får väldigt trevlig skjutbild i siktet.

DCABD4F3-DF31-46B6-A5A2-2AE77D3882BF.jpeg
Skippa belysning och börja med mörkersikte så ska du se att det blir fart på åteln, dessutom vågar sig storgalten fram! Skitjakt på dig!

Tillbaka
Topp