• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Det hände en sak... skulle bara titta om de hade några begagnande bössor i plast inne. De hade de, men de hade också denna som inte var begagnad :cool::p ibland så ska man inte ens gå in i en butik:banghead::facepalm: Men å andra sidan lär det bli en sjukt trevlig bekantskap :cigar:
A67061D0-727D-4ED1-BF57-A8E06B1F0206.jpeg

Det hände en sak... skulle bara titta om de hade några begagnande bössor i plast inne. De hade de, men de hade också denna som inte var begagnad :cool::p ibland så ska man inte ens gå in i en butik:banghead::facepalm: Men å andra sidan lär det bli en sjukt trevlig bekantskap :cigar:
Stort grattis!! :D Ingen björn = ny bössa, nu förstår jag varför det inte blev något :happyhappy:

Senast ändrad:
Stort grattis!! :D Ingen Björn = ny bössa, nu förstår jag varför det inte blev något :happyhappy:
I besvikelsen är man svag... :p
Hahaha, jag har funderar lite hur jag skulle göra med mina vapen osv. Men jag hade en plats ledig, och nu med en unghund så kändes det rätt med ny puffra. Men att det skulle bli såhär tokigt var inte riktigt beräknat. Ibland måste man vara släppa sargen och köra på :happyhappy: (försöker jag intala mig:facepalm:)

Otroligt fin. Grattis! Är förbannat sugen på en R8 Silence Success så jag har lovat mig själv att INTE gå in i någon butik för att klämma på den. :D

Otroligt fin. Grattis! Är förbannat sugen på en R8 Silence Success så jag har lovat mig själv att INTE gå in i någon butik för att klämma på den. :D
GÅ INTE IN!! :rolleyes::p
Tack! Hade tänkt en r8 sucsess. Men missade kampanjen... sedan så trodde jag att deras bruna kolv var väldigt brun, inte skimrande brun. Så allt föll lite för för mig då jag hade trott något som inte stämde, vilket de måste göra för mig. Sådå börjad jag kolla på en svart ultimate. Men började känna att det började bli sjukt dyrt för en bössa i plast. Så tyckte jag att om vi nu var uppe i 55-60 k så kunde vi väl lika väl köpa en bössa som även var snygg. Ringde vän som är en inbiten blaser ägare och jägare och rådfrågade. Han tyckte helt klart att jag skulle ta den dyrare i trä :D Man ska veta vem man ska ringa :p:D:bag:
Detta blev lite tokigt, men kommer bli sjukt bra :) kal. 8x57 :)

... och DÄR var man nere på jorden igen efter att ha beställt en vanlig Professional (dock i vänster, lite krånglig måste man ju vara). :)

Grattis till en superbössa!

... och DÄR var man nere på jorden igen efter att ha beställt en vanlig Professional (dock i vänster, lite krånglig måste man ju vara). :)

Grattis till en superbössa!
Det är inte fy skam det inte!!
Jag var ett lätt offer, sambon bortrest osv. Jag bara stod där och lät mig förtrollas in i de olika bössorna. Men inget är som väntas tider...
vad blev det för kaliber för dig?

Det är inte fy skam det inte!!
Jag var ett lätt offer, sambon bortrest osv. Jag bara stod där och lät mig förtrollas in i de olika bössorna. Men inget är som väntas tider...
vad blev det för kaliber för dig?

Det fick bli ”Svensson-kalibern” 308, har en del ammo hemma till nuvarande bössa så det blev enklast så. Men det kan ju bli fler kalibrar så småningom :)

Någon här som jagar med drilling? Funderar på att komplettera garderoben med en klass 1 drilling. Jag tänker den som ett perfekt vapen för vak och smygjakt, då våra marker hyser både småvilt och klövvilt. Tror det skulle fungera bra även på drevjakter, har släppt många rådjur/harar/räv då vinklar/avstånd/fart/riktning inte lämpat sig för kulskott, men väl hade kunnat fungera med hagel. Några tankar?

Någon här som jagar med drilling? Funderar på att komplettera garderoben med en klass 1 drilling. Jag tänker den som ett perfekt vapen för vak och smygjakt, då våra marker hyser både småvilt och klövvilt. Tror det skulle fungera bra även på drevjakter, har släppt många rådjur/harar/räv då vinklar/avstånd/fart/riktning inte lämpat sig för kulskott, men väl hade kunnat fungera med hagel. Några tankar?
Drillingar är fina bössor! Har du mark där du har jakt för både hagel och kula är det perfekta vapen. Lite tunga är de väl.
De borde vara mer populära men kulvapen har tagit över mycket av av jakten.
Jag hade själv velat köpa en dubbelstudsare, få förstår varför. Hade jag inte gått med hund så mycket hade jag köpt en, nu blev det inte så. Detta pga säkerheten, känner inte att jag vill gå med bössan tom för att sedan ladda när lägen kommer, då är det ofta försent. Vill inte heller gå med den laddad.
Men som passkytt, eller smygjakt!
Tro du kan få ett väldigt fint vapen för en mindre peng!
Lycka till!

Stort grattis till din första bock! En fin sexa :) grattis
Tack!
Det var riktigt skoj. Hög puls att smyga fram genom skogen och slutligen åla sig högt upp på en sten. Låg länge och kikade på den innan pulsen gått ner och jag fick ett bra skottläge
Hoppas det går att göra en fin trofé av den. Har redan kollat av med sambon så den får lov att hänga på kontoret

Tack!
Det var riktigt skoj. Hög puls att smyga fram genom skogen och slutligen åla sig högt upp på en sten. Låg länge och kikade på den innan pulsen gått ner och jag fick ett bra skottläge
Hoppas det går att göra en fin trofé av den. Har redan kollat av med sambon så den får lov att hänga på kontoret
Jakt är spännande och skapar minnen :)
Den kommer göra sig fint på kontoret och kommer påminna dig om den dagen :)
Återigen, stort grattis!

I morse var det premiären för Hornbärande Dovhjortar.
På väg till marken sågs en hel del dov. Fick även bromsa för ett par som gick från den aktuella marken. Såg även några innan bilen parkerades, så kände att det fanns hopp.
Men det blev en något udda dov för mig ;)
Kompisen fick äran att få fälla en spets däremot.
7FC24C7E-B687-40C9-84E9-DCF3634C9EC2.jpeg
9BEBFE92-9B2A-42ED-BE29-7765C3386EAB.jpeg
DAC3DC83-15DA-405A-9DC4-93A4F4D64281.jpeg
C23CD161-8580-49D2-A8E4-8A64FCC01E58.jpeg

Har ni varit ute något?

Gissar att det finns bra kikar-kompetens i den här tråden? Jag söker en lagom bra kompromiss mellan ljusstyrka, bärbarhet, pris och kvalitet och har hittat Vortex diamondback HD 10x42. Vet dock inget alls om märket, bra grejer?

Gissar att det finns bra kikar-kompetens i den här tråden? Jag söker en lagom bra kompromiss mellan ljusstyrka, bärbarhet, pris och kvalitet och har hittat Vortex diamondback HD 10x42. Vet dock inget alls om märket, bra grejer?
Förmodligen är det ett rimligt val om man inte har inställningen att man lika gärna kan använda ett mjölkpaket om det inte står Swarovski på tuben.

Förmodligen är det ett rimligt val om man inte har inställningen att man lika gärna kan använda ett mjölkpaket om det inte står Swarovski på tuben.
Lite så jag resonerar också. Måste se, men optik-intresset är ännu inte riktigt på nivån att jag kan motivera mellanskillnaden på 17k för motsvarande modell...

Vortex gör fin optik, speciellt handkikarna är i min mening väldigt prisvärda. Kikarnas Certina -utmärkt kvalité till rimligt pris.

@maskinistfan
En modern drilling är tung, speciellt spetten från Blaser.
Skall du ha nått som är lätt och fint och ett hantverk så kolla på en förkrigsdrilling, dvs nån som är gjord innan ww2.
Undvik Merkels enklare drillingar från DDR tiden.

Senast ändrad:
Jag testade vortexen men föredrog Delta Forest 2 i typ samma prisklass när jag köpte för ett drygt år sen. Har för mig att Deltan var skönare att panorera med samt hade mindre ”svarta fält”, men det kan ju vara individuellt. Det blir dock lätt imma på den vid ogynnsam väderlek och tung andning.

I min bekantskapskrets var det poppis med drilling ett tag för typ 10 år sedan när grisarna blev vanligare.
Idag används ingen av dom, tänker att det är en kompromiss där bössan inte är riktigt bra på något men lite bra till allt.

Har faktiskt exakt den där. För mig tar ljuset slut i mitt sikte (Zeiss V6) före kikaren. Tycker personligen att det vore värre om det var tvärtom.
Klar och fin bild, men kanske inte perfekt. Nu jämför jag med Leica-glas, så sätter kanske nivån lite väl högt.

(Kan tillägga att kvalitetskänslan finns där, den känns bastant och kompakt med smooth reglage)

Har en zeiss HT 8x54, devisen är att man får det man betalar för. Ska du jaga gris så rekommenderar jag värmekikare, inget kommer undan.

Vortex gör fin optik, speciellt handkikarna är i min mening väldigt prisvärda. Kikarnas Certina -utmärkt kvalité till rimligt pris.

Jag testade vortexen men föredrog Delta Forest 2 i typ samma prisklass när jag köpte för ett drygt år sen. Har för mig att Deltan var skönare att panorera med samt hade mindre ”svarta fält”, men det kan ju vara individuellt. Det blir dock lätt imma på den vid ogynnsam väderlek och tung andning.

Har faktiskt exakt den där. För mig tar ljuset slut i mitt sikte (Zeiss V6) före kikaren. Tycker personligen att det vore värre om det var tvärtom.
Klar och fin bild, men kanske inte perfekt. Nu jämför jag med Leica-glas, så sätter kanske nivån lite väl högt.

(Kan tillägga att kvalitetskänslan finns där, den känns bastant och kompakt med smooth reglage)

Har en zeiss HT 8x54, devisen är att man får det man betalar för. Ska du jaga gris så rekommenderar jag värmekikare, inget kommer undan.
Tack för all input! ”Kikarnas certina” avgjorde saken, vortex beställd!

Tillbaka
Topp