• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Var brukar man kunna köpa olika djurhudar/skinn? Är främst intresserad av exotiska sådana från Afrika, har ett Zebraskinn som en vän till mig sköt, men skulle gärna vilja fylla på med fler/andra. En björn hade inte varit dumt, en släkting till mig lovade att jag skulle få en om han lyckades skjuta en sådan, men det har inte blivit av.

Lyckades skjuta min första bäver igår! Spännande ”små” djur. Nu blir det till att göra bävergäll och bjuda alla man inte tycker om 😁
C58BCC24-786C-441F-BC04-479ADD9AF1E3.jpeg

756D01FB-8198-47D6-BF01-CA9CC6286A95.jpeg

Ganska kniviga att stycka, kan jag låta meddela..

D3B0A112-A008-42B3-ADA3-200817755C2C.jpeg

Jag bor i skåne och är inte så förtjust i vårjakten. Klart att om jag ser det till mig själv så blir det kul men här nere är markerna dyra och många har små marker och ska alla ut o skjuta en bock på våren också så blir det tufft att ha kvar både medaljbockar och en bra stam.
Vi kommer på vårt jaktmöte som vi har på söndag att sätta ett tak på bockar.
Då jaktåret börjar 1/7 så är det därifrån man räknar. Ytterst tveksamt till att det kommer att finnas några bockar kvar tills våren efter den övriga jakten. Detta görs med flit så jag inte vill att vi ska skjuta sönder stammen. Vi har idag ett bra uttag på ca 25-30 rådjur, om vi skjuter av ett par till på våren så tror jag att vi kommer få en minskad stam då dessa djur ej hinner para sig.

Är där någon som haft att göra med Mauritz Widforss på sistone? De är minst sagt svåra att få tag på.

Det är väl bara ringa? Om du menar deras butik/skjutbiograf i Arlanda Stad? Butiken i stan finns inte längre.

Per telefon var det extremt svårt. Meddelande om att de var upptagna och så hänvisades man till mail. Per mail fick man i bästa fall ett svar om att personen var out of office. Dock ingen respons efter det. Dock är det löst. Började mest undra om det gått under pga. corona.

Mottager gladeligen tips på septemberjakt av älg för två personer. Vi trodde vi bokat men visade sig vara oseriös aktör, hade han haft en GG-tråd.. ;)

Edit: Löst sig

Senast ändrad:
Halloj!
Kanske hamnat i fel tråd då det inte är något jaktvapen, men jag tänker att det finns säkert flera här som har bra koll ändå :)

Min kära far fyller år och vill ha ett luftgevär. Vi tänkte köpa ett med sikte, lite extraskott och kanske nån tavla eller så..
Jag vet inte vad vi är beredda att lägga. (pris har inte diskuterats än.)
Men kanske 2000-2500? Eller nått sånt..

finns det någon som har något bra tips på en bra lufttuta? 😀 det ska inte vara något supergevär då det förmodligen kommer skutas ganska sällan. Men iaf något som är möjligt att träffa med, där man faktiskt siktar..

skulle vara tacksam för snabb hjälp då han ska firas på midsommar!

Senast ändrad:
Där har du ett väldigt bra gevär med väldigt fint tryck och som kommer hålla en livstid

Är det nån som handlat bössa från Tyskland (eller annat land?)? Erfarenhet? Är smärtsamt sugen på en Blaser R8 Ultimate och det verkar blir några kronor billigare att handla från ursprungslandet.

Är det nån som handlat bössa från Tyskland (eller annat land?)? Erfarenhet? Är smärtsamt sugen på en Blaser R8 Ultimate och det verkar blir några kronor billigare att handla från ursprungslandet.

Är det stor skillnad? Vet ej prutmån på Blaser men de lär kunna matcha i butik?

Någon som har en studsare .308win eller 30-06 höger att sälja? Det mesta av intresse, gärna träkolv, cirka 5-20k för bössa utan optik. PM!

Halloj!
Första gången jag skriver här i tråden och om jag ställer nån konstig fråga är det väl bara att säga till.

Jag ska ta jägarexamen i slutet av juli och har därför börjat kika på vapen att köpa. Men jag är vänsterskytt, vilket ser ut att ställa till det rejält – främst på beg-sidan.
1. Skulle ni säga att det är bättre för mig som nybörjare att lära mig skjuta högervapen, alltså fel för mig, eller är det bara att göra något svårt ännu svårare?
2. Har ni tips på sidor/butiker där man kan hitta vänstervapen?

För tydlighetens skull är det kulvapen jag främst söker även om jag därefter också ska inhandla hagelbössa. Där känns det dock inte riktigt lika viktigt med att ha rätt "sida" men jag kanske är fel på det?

Simma lugnt!

Halloj!
Första gången jag skriver här i tråden och om jag ställer nån konstig fråga är det väl bara att säga till.

Jag ska ta jägarexamen i slutet av juli och har därför börjat kika på vapen att köpa. Men jag är vänsterskytt, vilket ser ut att ställa till det rejält – främst på beg-sidan.
1. Skulle ni säga att det är bättre för mig som nybörjare att lära mig skjuta högervapen, alltså fel för mig, eller är det bara att göra något svårt ännu svårare?

För tydlighetens skull är det kulvapen jag främst söker även om jag därefter också ska inhandla hagelbössa. Där känns det dock inte riktigt lika viktigt med att ha rätt "sida" men jag kanske är fel på det?

Simma lugnt!
För kommande problem, vilket är ditt dominanta öga?

Halloj!

Simma lugnt!
Att jag som högerskytt skulle börja skjuta vänster är väl helt jäkla uteslutet så jag vet inte varför det skulle vara annorlunda på andra hållet. På auctionnet säljs rätt mycket bössor så det är lättare att hitta något där än begagnatavdelningen hos många vapenhandlare där utbudet kan vara statiskt i flera månader. Ska du inte tvunget ha rakrepeter ger en snabb sökning vid handen att en vänsterstudsare inte ska vara några problem att frambringa för en vettig penning.
Nog lättare att skjuta felvänd kulbössa än hagel. I alla fall om man vill träffa.

Halloj!

Simma lugnt!
Se till att få rätt från början. I lumpen fick jag (som högerskytt) även träna på att skjuta från fel håll. Det går men blir aldrig lika bra som från rätt sida.
Strid och jakt är ganska olika och i jakt kommer du aldrig behöva att skjuta runt ett hörn från fel sida. Så strunta i att lära dig något som går mot din natur och skaffa en vänsterbössa.

Det finns ett problem som jag kan se, att du tvingas skjuta upp med en höger men när du köper eget så välj en vänster.

Att jag som högerskytt skulle börja skjuta vänster är väl helt jäkla uteslutet så jag vet inte varför det skulle vara annorlunda på andra hållet. På auctionnet säljs rätt mycket bössor så det är lättare att hitta något där än begagnatavdelningen hos många vapenhandlare där utbudet kan vara statiskt i flera månader. Ska du inte tvunget ha rakrepeter ger en snabb sökning vid handen att en vänsterstudsare inte ska vara några problem att frambringa för en vettig penning.
Nog lättare att skjuta felvänd kulbössa än hagel. I alla fall om man vill träffa.

Se till att få rätt från början. I lumpen fick jag (som högerskytt) även träna på att skjuta från fel håll. Det går men blir aldrig lika bra som från rätt sida.
Strid och jakt är ganska olika och i jakt kommer du aldrig behöva att skjuta runt ett hörn från fel sida. Så strunta i att lära dig något som går mot din natur och skaffa en vänsterbössa.

Det finns ett problem som jag kan se, att du tvingas skjuta upp med en höger men när du köper eget så välj en vänster.

Tack för snabba svar, då går jag på en vänsterbössa helt enkelt. Men det känns ju lite snopet att man som ny jägare redan från början ska stöta på materiella problem... Nåja, jag kanske återkommer med val av bössa när det väl är dags!

Återigen, tack för svaren!

Är vänsterskytt jag med. När jag tog jägarexamen gjorde jag det med högervapen. Det går ju såklart att skjuta ett högervapen från rätt axel, dvs vänster ;) Det som blir lite krångligare är ju repeteringen vilket kan göra älgbanan extra utmanande. Men det går med träning.

Hagel skulle jag säga är viktigare att du har en bössa som åtminstone är rak i kolven så den inte är skränkt åt höger.

Som nämnts tidigare, skjut upp med det som finns tillgängligt men när du sedan ska köpa eget är det rätthänta gevär du ska ha! Vi vänsterskyttar får tyvärr acceptera att utbudet är sämre och vapnen dyrare. Men det finns många bra alternativ trots allt!

Jag har en 22LR (klass 4) vänster som bara tar plats i skåpet, hör av dig om det skulle vara intressant. Bra bössa för mängdträning.

Är också vänsterskytt, övade en del med högervapen innan examen men det är bara för att jag inte kunde låna några vänstervapen.
Det är inte SÅ svårt att få tag i vänstervapen, visst är marknaden betydligt smalare men det finns alternativ i de flesta prisklasser ändå. Det går en del på auktioner på nätet, auctionnet främst, det kan vara värt att hålla utkik på som nämnts tidigare.
Spara en sökning på ”vänster*” på blocket också för säkerhets skull så borde du snart kunna lägga en handpenning :)

Tillbaka
Topp