Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Detta är en vapenrem från en av försvarets M96 från tidigt 1900.Ingen som har en gammal sjysst vapenrem i läder liggandes? Har en M65 musköt med patina som vill ha matchande rem.
Repeter eller halvauto?En kompis har tagit jägarexamen och vill börja med köpa en .22LR. Vad kan han kika på för gevär och optik för en hyfsat billig peng?
Repeter eller halvauto?
Jag skukle nog ha kikat på en CZ eller så.
Själv har jag en halvauto Merlin med en fast 4x kikare av äkdre tysk typ, funkar toppen
Topp, tack!
Skall tilläggas att han tänkte börja med toppfågeljakt. Hur är det med sikte, satsa på något enklare?
När jag jagar toppfågel så kör jag med en äldre husqvarna 6.5x55 och till det ett Nikon 4-12x50 vilket ger väldigt fina träffbilder.
Allt beror på budget, men bra förstorning är viktigt.
Cool! Blev sugen på en Härkila rem men denna har ju patina i nivå med byssen min. Bredd? Vad ska du ha för den?Detta är en vapenrem från en av försvarets M96 från tidigt 1900.
Lädret är nött men insmort och mjukt.
Ställbar i längd.
Väldigt vackert!!Bytte ut Beretta mot han Blaser hagelbössa. Ser bättre ut i skåpet.
Cool! Blev sugen på en Härkila rem men denna har ju patina i nivå med byssen min. Bredd? Vad ska du ha för den?
Jävlar va sjysst, PMar adress och så swishar jag frakten och ett bidrag till bcf!3cm bred.
Betalar du frakten så skickar jag den
Har du kikat något på Nikon Monarch 7??Jag funderar på ett lågförstorande drevsikte (1-4) utan att mörda plånboken (5-7')
Vad skulle ni rekommendera?
Verkar inte tillverkas längre.Har du kikat något på Nikon Monarch 7??
1-4x24. Imho oerhört mycket optik för pengen.
Jag hade då valt begagnat.Jag funderar på ett lågförstorande drevsikte (1-4) utan att mörda plånboken (5-7')
Jag har ett Bushnell 1-6z24 som har fått ersätta mitt rödpunktsikte. Jag vet att det fått blandade recensioner på bla Robsoft men jag är nöjd. Har ett dyrare sikte på passbössan men för drevjakt och att gå med hund passar det utmärkt. Jag tycker belysningen funkar kanon och förstoringsväxlingen är lagom för de flesta situationer.Jag funderar på ett lågförstorande drevsikte (1-4) utan att mörda plånboken (5-7')
Jag använder en Anschüts 22 WMR och ett Bush eller Elite 3-9 ggr förstoring. Funkar bra för mig på mossen och för topp. 12 ggr är nog att föredra. Sikte ca 4'. Finns på Ebay för riktigt bra prisTopp, tack!
Skall tilläggas att han tänkte börja med toppfågeljakt. Hur är det med sikte, satsa på något enklare?
Det är farligt vilt. Kan bli väldigt dyrt. Men när det gäller giftermål så är det oftast man själv som är den som är "fångad" eller hur det nu var.Jagade en hel del damer förr, nu är jag dock gift.
Ja. Men jag brukar variera lite. Vi kommer köra pass och beroende på vad det blir för pass kanske man tar en tyst smygning runt uddar och holmar och då följer stödet med. Det var ovärderligt på förra årets bockjakt. Kikare tar jag med ibland. Tycker den är otymplig trots sele. Man kan inte kånka på hur mycket grejer som helst.Ni som ska ut på pyrsch 16:e,
tar ni med kikare och skjutstöd?
Skjutstöd - absolut. Av samma anledning som @Fryken ovan säger. Att smyga runt en krök med bössan halvt uppe på stödet är adrenalinspåslaget du vill ha...Ni som ska ut på pyrsch 16:e,
Hade du kunnat köra med bipods på geväret istället för stöd&klyka?Ja. Men jag brukar variera lite. Vi kommer köra pass och beroende på vad det blir för pass kanske man tar en tyst smygning runt uddar och holmar och då följer stödet med. Det var ovärderligt på förra årets bockjakt. Kikare tar jag med ibland. Tycker den är otymplig trots sele. Man kan inte kånka på hur mycket grejer som helst.
Nä. Bipods ser ju lite ballt ut men det känns onaturligt att lägga sig ner och skjuta tycker jag. Har aldrig varit i ett sånt läge där jag känner att jag saknat bipods - men så har jag bara jagat ett par år också.Hade du kunnat köra med bipods på geväret istället för stöd&klyka?
Vi kommer alternera mellan aktiv smygjakt och sittning. Kanske ska ta med stödet trots allt…
Självklart!Ni som ska ut på pyrsch 16:e,
Absolut! Trebensstöd - och kikare är självklart, inte minst eftersom jag kör Aimpoint på bössan.Ni som ska ut på pyrsch 16:e,
Självklart!
Glömde skjutstöd igår, beskyller min bom på räv helt och hållet på det, 85 meter utan stöd på en liten räv var fan inte helt lätt hehe.
Great! Har aldrig kört treben, endast singelkäpp. Är det värt pengarna att köpa trebensstöd?Absolut! Trebensstöd - och kikare är självklart, inte minst eftersom jag kör Aimpoint på bössan.
Ja absolut. Håll utkik på rea på xxl o dyl så brukar de dyka upp till bra pris. De är ju bökigare att bära runt men självklart en helt annan stabilitet än en- eller tvåbenta stöd.Great! Har aldrig kört treben, endast singelkäpp. Är det värt pengarna att köpa trebensstöd?
Jag kör med bipod på min Primos. Däremot lite ångrat att jag inte köpte tripod varianten. Tripod står ju kvar även om du släpper och ger mer stabilitet.Great! Har aldrig kört treben, endast singelkäpp. Är det värt pengarna att köpa trebensstöd?