• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Hej alla,
Jag tog jägarexamen förra veckan och har nu börjat med den, för mig, extrema inhandlingen av grejer. Från att egentligen inte ha något som kan användas till jakt måste nu allt handlas på samma gång. Bössa och vapenskåp är köpt. Men alla andra grejer? Och det är ju typiskt att allt ska kosta 25 procent mer bara för att det står "hunting" på prylarna...

Därför: Vad har ni för budgettips på … tja, vad som helst egentligen? Behöver en hel garderob, och så alla andra prylar. Så om ni har nåt bra fynd får ni gärna länka vidare så att inte hela klockbudgeten måste läggas på kläder och en termos...

Tack på förhand!
Kanske sen på bollen men hittade dessa på nätet, kanske kan vara något? Vet inte om det som är listat känns vettigt, jag har själv köpt mkt på XXL. De brukar rea ut ganska mkt efter säsongen.

https://jaktochfritid.com/nyborjare//

https://jaktochfritid.com/passkytt/

Det blev en vacker bock första kvällen.
09435915-0169-49F9-BC32-DB25282A16F7.jpeg

Ställer frågan här innan jag tar reda på svaret själv; hur illa låter 30-06 utan dämpare jfr med när dämparen sitter på?

Jag kör med ett långt stalon W110 men funderar starkt på att montera av det. Då slipper jag ett topptungt gevär och får en estetiskt finare pipa. Gör det någon skillnad öht med aktiva kåpor på?

Fullt medveten om rekyl, mynningsflamma etc etc.

Ställer frågan här innan jag tar reda på svaret själv; hur illa låter 30-06 utan dämpare jfr med när dämparen sitter på?

Jag kör med ett långt stalon W110 men funderar starkt på att montera av det. Då slipper jag ett topptungt gevär och får en estetiskt finare pipa. Gör det någon skillnad öht med aktiva kåpor på?

Beror ju lite på vilken ammo du skjuter med givetvis. Men visst smäller det mer utan dämpare. Men just med 30-06 upplever jag personligen inte att dämparen gör så oerhört mycket skillnad för just ljudet vid första smällen. 2:a, 3:e skottet osv är skillnaden större med/utan dämpare. Aktiva kåpor tycker jag funkar bra även utan dämpare.

Jag är rätt nöjd med min lösning. Kör dämpare på banan, när det ska smällas på en del. Vid jakten ersätts dämparen oftast med en musclebrake vilket tar bort ungefär lika mycket av rekylen. Och då får du ett mindre topptungt vapen, och estetiken beror givetvis på hur din musclebrake ser ut

Det är lite skitsamma om du har hörselskydd imo. Stalon har hyfsat billig rekylbroms, skjutit biograf med sådan tycker det är ok!

Sen är det framförallt skonsammare för hund som kan vara i närheten av viltet med dämpare, men har du inte hund som ställer och liknande så spelar mindre roll.

Det är lite skitsamma om du har hörselskydd imo. Stalon har hyfsat billig rekylbroms, skjutit biograf med sådan tycker det är ok!

Sen är det framförallt skonsammare för hund som kan vara i närheten av viltet med dämpare, men har du inte hund som ställer och liknande så spelar mindre roll.
Ser att jag skrev lite konstigt.
Syftade på om skillnaden i db (med/utan dämpare) är märkbar om man bär aktiva kåpor.

Ingen hund. Vill komma undan vikt och få ett finare gevär:)

Beror ju lite på vilken ammo du skjuter med givetvis. Men visst smäller det mer utan dämpare. Men just med 30-06 upplever jag personligen inte att dämparen gör så oerhört mycket skillnad för just ljudet vid första smällen. 2:a, 3:e skottet osv är skillnaden större med/utan dämpare. Aktiva kåpor tycker jag funkar bra även utan dämpare.

Jag är rätt nöjd med min lösning. Kör dämpare på banan, när det ska smällas på en del. Vid jakten ersätts dämparen oftast med en musclebrake vilket tar bort ungefär lika mycket av rekylen. Och då får du ett mindre topptungt vapen, och estetiken beror givetvis på hur din musclebrake ser ut

Låter som ett smart upplägg.
Muzzle brake, det är samma sak som rekylbroms va? Ger inte det ett högre ljud?

Ser att jag skrev lite konstigt.
Syftade på om skillnaden i db (med/utan dämpare) är märkbar om man bär aktiva kåpor.

Ingen hund. Vill komma undan vikt och få ett finare gevär:)

Jo förstod det, du kommer märka skillnad men jag tycker inte det är något fundera på. Och då är jag ganska ljudkänslig. Ute i naturen dvs, låter lite mer i bås oftast.

Fördelen med dämpare är att du kan skjuta utan hörselskydd vid stressig situation :)

Jag har använt rekylbroms ganska mycket på bannan. För den som skjuter är det inget problem men det smäller ganska ordentligt för de som är bredvid än. Rekylen går åt sidan inställe för bak mot skytten. Är därför jag har börjat använda dämpare på banna, inte i första hand för min skull utan för de andra där. Finns ingen annan direkt i närheten spelar det inte någon roll.
Undvik de billigaste bromsarna, de ger inte så mycket. Kan rekommendera de från Skytteteknik, alternativt kan du titta på en mindre dämpare. Har själv en Ase Utra SL5i och den är både lite och effektiv på dämpningen.
Aktiva kåpor fungerar föresten bra även utan ljuddämpare.

Ja exakt. Inte för att vara mallig jag inte skrev rekylbroms. Kom inte på vad det heter på svenska. Som t.ex @Mw79 skriver här ovan är det ingen större fara för dig som skytt. Värre om någon står vid sidan. Därav att jag har dämpare på banan (och ibland när jag sitter på pass) Men mestadels kör rekyldämpare vid jakt då det sällan står någon bredvid mig.

Skillnaden med dämpare är ca 130db istället för 160db. Skulle aldrig skjuta utan hörselskydd även om jag har dämpare på. Bara om du har subsonic 9x19 eller 22LR med dämpare som du kommer ned hyfsat i decibel.

Från detta forum kommer mycket gott. Från att jag tidigare beställt läderband till mina klockor av @pajonk som även gör plånböcker och korthållare så fick jag idéen att kolla om han kunde göra en korthållare för licenser och diverse jaktrelaterade kort.

Just en bra förvaring för dessa har jag haft svårt att hitta då examensbeviset är något större än vanliga kort. Efter lite kontakt så kom vi fram till en design och jag tycker resultatet blev fantastiskt.

Nu har jag en mindre grej att skylla på om älgveckan inte går som förväntat. Han gör säkert fler om ni frågar snällt. Skitjakt på er!

DBF803C9-87C9-440F-9E7F-B579876D575B.jpeg

762A981B-42F1-44FE-B2C5-EEBECB8EE53D.jpeg

Från detta forum kommer mycket gott. Från att jag tidigare beställt läderband till mina klockor av @pajonk som även gör plånböcker och korthållare så fick jag idéen att kolla om han kunde göra en korthållare för licenser och diverse jaktrelaterade kort.

Just en bra förvaring för dessa har jag haft svårt att hitta då examensbeviset är något större än vanliga kort. Efter lite kontakt så kom vi fram till en design och jag tycker resultatet blev fantastiskt.

Nu har jag en mindre grej att skylla på om älgveckan inte går som förväntat. Han gör säkert fler om ni frågar snällt. Skitjakt på er!

DBF803C9-87C9-440F-9E7F-B579876D575B.jpeg

762A981B-42F1-44FE-B2C5-EEBECB8EE53D.jpeg

Riktigt stiligt. Jag har en orange variant från Never Lost som jag tycker funkar bra. Inte lika elegant dock... ;)

Det har hunnit bli en del jakt sista veckorna…
Började med en råbock den 16 aug. Sedan har det varit björnjakt. Nu börjar man ladda inför dov.
Björnjakten gick sådär, var efter hunden och gångståndet men den smet mellan passkyttarna och GPSen dog. Sedan var hunden bra slut och det började bli sent. Morgonen efter var jakten slut innan vi fått upp någon Björn.
6104EEF2-2492-44F1-8B52-6BD1B67DC25F.jpeg
6A4D396F-E996-41F2-BFCA-B79E6FE4FA22.jpeg
180EDC19-715A-407C-9836-C0BDAB8B542B.jpeg
DE1853E1-0F6A-4C05-BD58-5E6BE4989E85.jpeg
484363B9-49C7-4BE0-B294-40C2E949A07C.jpeg
D7AB3553-DA6D-410F-9688-A434B7FAE950.jpeg
881E9EFE-E45C-464B-8E0F-8E35788971D1.jpeg
1F3187AC-D88E-45DD-9B35-1A63B652FF69.jpeg
FEDC7040-7D19-4BDA-8220-19A8D271FD34.jpeg

Kom på att det bör finnas bra kunskap här i tråden.

Någon som är duktig på att gissa bajs?

20210905_111402.jpg

Tänkte björn med tanke på lingonen men tycker inte det liknar en klassisk björnbajs?

Tillbaka
Topp