• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Precis samma här, men var tvungen att speeda på när jag fällde en bock i lördags. :D Kylen har en inbyggd fläkt så jag antar att den ventilerar på något sätt. Och sen har jag hört många som säger att det inte behövs någon speciell ventilation om man går och öppnar dörren någon gång om dagen så att ev fukt vädras ur. Men jag är motsatsen till en expert inom området så vi får se om några dagar hur det blir!
Grattis till bocken!
Måste kolla om jag har fläkt i min tänkta kyl. Var halv nära att klicka hem ett kylrum då jag tänkte skjuta lite djur denna säsong ;)
Skönt att slippa förlita sig på vänner och bekantas bekanta för att hänga in djur.
Men priset drog iväg lite, så jag hopade det denna gång.
 

daniel_se

Omega
Blev några smällar med blasern och krieghoffen igår.

2891F771-CFC4-4AB5-B350-0D0D6A3559AA.jpeg

Funkar det bra med camotejp på dämparen eller? Tänker mest mot skrammel och mot report - men är lite orolig att tejpen typ smälter fast om den blir varm?
 

JohnDoe

Rolex
Tjena gubbs and grabbs. Nu är det dags att börja kasta slugg i skogen efter vildsvin 🐗 och jag behöver någon enpipig halvautomat a’la winchester eller liknande. Söker tips utav dig som har kundskap att bistå med. Kanske någon som förespråkar pump istället typ mossbergare? 🤷‍♂️ //passkytten
Tycker pump är att föredra då det är mindre risk för krångel i ett känsligt ögonblick. Mossberg 590 och Remington 870 är lätta att modda med tillbehör. Benelli har ju fina pumpar men i en annan prisklass. En ny 870 ligger väl på 6.5k.
 
Tycker pump är att föredra då det är mindre risk för krångel i ett känsligt ögonblick. Mossberg 590 och Remington 870 är lätta att modda med tillbehör. Benelli har ju fina pumpar men i en annan prisklass. En ny 870 ligger väl på 6.5k.
Tycker halvautomat är att föredra. Ger mycket snabbare andra (och tredje) skott. En rekylomladdad Benelli krånglar aldrig om man orkar ägna sig till en aning vapenvård nån gång om året, om ens det. Jag har aldrig riktigt förstått poängen med pumpare. Jag skjuter nog tre skott nästan lika snabbt med bocken.
 

Kanadicken

Panerai
Tycker halvautomat är att föredra. Ger mycket snabbare andra (och tredje) skott. En rekylomladdad Benelli krånglar aldrig om man orkar ägna sig till en aning vapenvård nån gång om året, om ens det. Jag har aldrig riktigt förstått poängen med pumpare. Jag skjuter nog tre skott nästan lika snabbt med bocken.
Om du är vän med pump är det definitivt snabbare till 3 skott än bocken. Men snabbaste skott är sällan bäst. Jag tror att priss är största fördel, sen kan man ha fler om tre skott...
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Precis samma här, men var tvungen att speeda på när jag fällde en bock i lördags. :D Kylen har en inbyggd fläkt så jag antar att den ventilerar på något sätt. Och sen har jag hört många som säger att det inte behövs någon speciell ventilation om man går och öppnar dörren någon gång om dagen så att ev fukt vädras ur. Men jag är motsatsen till en expert inom området så vi får se om några dagar hur det blir!
Har kört många gånger och aldrig haft några problem, men börjar man googla på det så verkar det vara många fläktar och hål som skall monteras😄.

Är nog bra att låta kroppen svalna innan man hänger in den så det inte bildas kondens på kroppen.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hur gör ni vid hängning? Flår ni före eller efter? Styckade mitt flådda, kylskåpshängda rådjur i går och det blir ju rätt mycket torr yta som skärs bort. Behöver input inför nästa!
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Hur gör ni vid hängning? Flår ni före eller efter? Styckade mitt flådda, kylskåpshängda rådjur i går och det blir ju rätt mycket torr yta som skärs bort. Behöver input inför nästa!
Jag flådde alltid förut direkt. Har slutat med det så jag tycker köttet får en onödigt torr yta.
Så nu hänger jag dem med skinn på tills det är dags för styckning. Får betydligt bättre kött efter det.
 

supreeme

Omega
Jag har ingen själv men vad jag läst på nätet så sitter den gängad med en skvätt loctite på. Så värm försiktigt och använd sen polygrip eller dylikt med något skydd runt knoppen om du skall spara den.

Jag är väldigt sugen på en R8 också, farsan köpte nyss en.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ingen själv men vad jag läst på nätet så sitter den gängad med en skvätt loctite på. Så värm försiktigt och använd sen polygrip eller dylikt med något skydd runt knoppen om du skall spara den.

Jag är väldigt sugen på en R8 också, farsan köpte nyss en.
Sorry, missade det här inlägget först.
Klart du ska ha R8. ☺️
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Köp en avdragare från biltema etc.

056AA854-34FC-4C1C-9935-70A9A666CC79.jpeg

Du ska inte behöva värma. Men vapnet bör vara still.
Lycka till :)
Polygrip + en bit läder.
Totalt oskadad knopp.

Satan vad mycket loctite det satt där f ö. Blev typ ett litet vitt pudermoln när den väl släppte och knäppte till. ☺️

Ganska rejäl skillnad i känslan. Oklart om det är bättre eller sämre, återstår att se på lördag. Första drevjakten - sjukt taggad!

B6C719E5-73CB-4366-B327-31DC378A79B5.jpeg
 

Ettåttatvåtre

Cartier
2-Faktor
Polygrip + en bit läder.
Totalt oskadad knopp.

Satan vad mycket loctite det satt där f ö. Blev typ ett litet vitt pudermoln när den väl släppte och knäppte till. ☺️

Ganska rejäl skillnad i känslan. Oklart om det är bättre eller sämre, återstår att se på lördag. Första drevjakten - sjukt taggad!

B6C719E5-73CB-4366-B327-31DC378A79B5.jpeg
Jag föredrar lrs2 knoppen som du har monterat framför den lilla runda kulan, den är enklare att hitta och greppa vid snabba repeteringar som det gärna blir vid ex drevjakt. Skitjakt också! Jag får vänta till nästa helg
🤤
 

supreeme

Omega
Sorry, missade det här inlägget först.
Klart du ska ha R8. ☺️
Skulle ha köpt i vintras, Hylte Jakt sålde proff adj med dämpare komplett för 34 men var för snål, nu är de ännu dyrare.. Ni som köpt nyligen vad har ni betalat för er R8, om man får fråga? Walter Borg ville ha 37 (tror jag det var) med gängad pipa och justerbar kolvkam.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Skulle ha köpt i vintras, Hylte Jakt sålde proff adj med dämpare komplett för 34 men var för snål, nu är de ännu dyrare.. Ni som köpt nyligen vad har ni betalat för er R8, om man får fråga? Walter Borg ville ha 37 (tror jag det var) med gängad pipa och justerbar kolvkam.
Vågar knappt berätta vad jag betalade…
Köpte sprillans ny 2018. Känns som att jag köpte i rätt tid.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Skulle ha köpt i vintras, Hylte Jakt sålde proff adj med dämpare komplett för 34 men var för snål, nu är de ännu dyrare.. Ni som köpt nyligen vad har ni betalat för er R8, om man får fråga? Walter Borg ville ha 37 (tror jag det var) med gängad pipa och justerbar kolvkam.
50 för en R8 Ultimate AC med gängad pipa. Torsbo. Frågade Walter Borg om de kunde komma i närheten då jag hellre handlar lokalt men det var inte på kartan att lägga sig så lågt. Listar 67 tror jag.

obs har ej hämtat bössan än pga polisens brutalt sega hantering!!! :arghh:
 
Senast ändrad:

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Polygrip + en bit läder.
Totalt oskadad knopp.

Satan vad mycket loctite det satt där f ö. Blev typ ett litet vitt pudermoln när den väl släppte och knäppte till. ☺️

Ganska rejäl skillnad i känslan. Oklart om det är bättre eller sämre, återstår att se på lördag. Första drevjakten - sjukt taggad!

B6C719E5-73CB-4366-B327-31DC378A79B5.jpeg

Skönt att det löste sig! Ja då satt den rejält!
Det blir skillnad vid snabba situationer, ofta på skjutbanan ;)
Jag har valt stil före funktion och kör med en rund träbit.
Men sugen på en till R8, då i plast och där tänker jag funktion på alla delar.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Skönt att det löste sig! Ja då satt den rejält!
Det blir skillnad vid snabba situationer, ofta på skjutbanan ;)
Jag har valt stil före funktion och kör med en rund träbit.
Men sugen på en till R8, då i plast och där tänker jag funktion på alla delar.
Just med bössan är det enbart funktion för min del. Nu gillar jag iofs. ”black on black”, men det är ju väldigt praktiskt. Framför allt om man går med i drevet, inte behöva vara rädd för att skada en fin trästock i tuff terräng och buskage.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Just med bössan är det enbart funktion för min del. Nu gillar jag iofs. ”black on black”, men det är ju väldigt praktiskt. Framför allt om man går med i drevet, inte behöva vara rädd för att skada en fin trästock i tuff terräng och buskage.
Jag ställer mig frågan hur jag som bla hundförare tänkte när jag tog i hand på min bössa… Men den var så fin och är lite svag för fina saker. Därav så lär jag få köpa en till, en i plast som jag kan krypa in med på stånden i tätningarna utan att fälla en tår över de repor som blir.
För är väldigt nöjd med min Blaser R8. Trodde inte att jag skulle gilla den så pass mycket som jag gör. För min del så tycker jag att jag får bättre sving och får finare träffbilder på rörligt mål. Men alla är vi olika, och det som är bra till mig behöver inte vara bra för någon annan. Etc.
D8F545F4-9730-4776-A704-9B50F8E5CE4D.jpeg
DFCF320F-59B0-406A-958C-6613B39BC0D5.jpeg
 
Topp