Nu får man ju upp förhoppningen liteHade räknat fel, det var inte 15v, 12 var det, så dom måste haft en bra dag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu får man ju upp förhoppningen liteHade räknat fel, det var inte 15v, 12 var det, så dom måste haft en bra dag.
Nu är säsongen lite över. Men självklart kan du vara min gäst när det börjar dra ihop sig igen.Äntligen blev man "jägare"!
Skriver så för det tog längre tid för frugan att värma upp till konceptet av vapenförvaring hemma än att klara själva jägarexamen.
Helt ärligt så kändes hela upplägget alltför sterilt. Mer som en "hänga med"-pass för att med säkerhet kunna observera och lära sig från andra i en väletablerat jaktlag än något annat.
Men att veta ens komfortzon och inte krossa den gränsen är väl ändå en viktig förmåga som en (eventuell) bra jägare och säker skytt, tycker jag iallafall...
Så... finns det några riktiga skånska jägare härinne som kan tänka sig agera rollfigur åt någon med en "hänga med"-pass?
Det är ju nästan hastighetsrekord.Idag kom licensen på min nya hagelbrakare. Sökt i början av December, inbetalt 15/12. I Stockholm
Dock inget på nya kulvapnet eller dämpare, som köpts av samma handlare och ansökt/betalts vid samma tidpunkt. Borde det inte samköras?
Skumt?Idag kom licensen på min nya hagelbrakare. Sökt i början av December, inbetalt 15/12. I Stockholm
Dock inget på nya kulvapnet eller dämpare, som köpts av samma handlare och ansökt/betalts vid samma tidpunkt. Borde det inte samköras?
Nu är säsongen lite över. Men självklart kan du vara min gäst när det börjar dra ihop sig igen.
Har trevlig mark 50 min från Malmö
Jag är ju lite partisk här, då jag har en Blaser R8Det tackar jag för! Skickade iväg en PM.
Ansökte om en Desert Tech SRS A2 i 6.5 Creedmoor. Jag ser inga legala grunder för polisen att neka licens på den, men man vet ju aldrig... får hålla tummarna
Vad sägs om en Blaser R8 silence annars, ifall jag får avslag?
Lite. Löste på Robsoft och det verkar som fler har samma erfarenhet. Inte bara att licenserna kommer pö om pö, men också att det går fortare
Köp en blaser istället. Om du vill vara jägare kommer folk titta väldigt konstigt på dig om du kommer med den bössan du sökt på. Har själv tre blaser. Du blir nöjd.Det tackar jag för! Skickade iväg en PM.
Ansökte om en Desert Tech SRS A2 i 6.5 Creedmoor. Jag ser inga legala grunder för polisen att neka licens på den, men man vet ju aldrig... får hålla tummarna
Du kommer av 99% av jägarna upplevas som "vapengalning" och får nog spontant svårt att få komma på fler bjudjakter efter det. Sen är du säkert en supertrevlig person osv men jag hade själv reagerat och är inte så konservativ.Jag har iallafall bra erfarenhet med bullpups (utanför jaktsammanhang) och kan tänka på åtminstone ett par fördelar som jag tror kan komma till nyttja under jakt.
Är det verkligen så illa med fördomar? Att folk lär bli nyfikna är nog ganska klart, men jag tänkte att det skulle gå bra att förklara fördelarna - så länge att polisen beviljar licens på den..?
Eller är jag helt fel ute gällande dem gamla åsikter som jägarsamhället kanske har? Det är väldigt synd i så fall, att fördoma någon på sin gevärsval (så länge att den är licensierad och lämlipg till jakt enligt NVV/PM förstås). Lite kontraproduktivt om man nu vill se till att nästa generationen ansluter sig och bidrar i kampen att bevara och utveckla hobbyn.
Du kommer av 99% av jägarna upplevas som "vapengalning" och får nog spontant svårt att få komma på fler bjudjakter efter det. Sen är du säkert en supertrevlig person osv men jag hade själv reagerat och är inte så konservativ.
Jag har iallafall bra erfarenhet med bullpups (utanför jaktsammanhang) och kan tänka på åtminstone ett par fördelar som jag tror kan komma till nyttja under jakt.
Är det verkligen så illa med fördomar? Att folk lär bli nyfikna är nog ganska klart, men jag tänkte att det skulle gå bra att förklara fördelarna - så länge att polisen beviljar licens på den..?
Eller är jag helt fel ute gällande dem gamla åsikter som jägarsamhället kanske har? Det är väldigt synd i så fall, att fördoma någon på sin gevärsval (så länge att den är licensierad och lämlipg till jakt enligt NVV/PM förstås). Lite kontraproduktivt om man nu vill se till att nästa generationen ansluter sig och bidrar i kampen att bevara och utveckla hobbyn.
Är nog beredd att hålla med @popeofdenim här.Du kommer av 99% av jägarna upplevas som "vapengalning" och får nog spontant svårt att få komma på fler bjudjakter efter det. Sen är du säkert en supertrevlig person osv men jag hade själv reagerat och är inte så konservativ.
Du kan få panga lite med min R8 vid något tillfälle, jag har dämpare på min.Då har jag något att fundera på... men iofs lär jag ändå upplevas som en galning, väl inte många som dyker upp i jaktskytteklubben i en McLaren
Gällande Blaser, vad sägs om R8 silence? Är det något att satsa på, eller är det bättre med en "vanlig" R8 + dämpare? Spontant tror jag att silence bör ha bättre viktfördelning, men jag har inte fått klämma på en än så länge.
Hahaha, grattis du behöver köpa en jaktbil. G-wagon eller Defender rekomenderas. Silence har haft lite problem. Jag hade nog satsat på en "vanlig" med lös dämpare men det är nog mer en smaksak. Vart i skåne bor du?Då har jag något att fundera på... men iofs lär jag ändå upplevas som en galning, väl inte många som dyker upp i jaktskytteklubben i en McLaren
Gällande Blaser, vad sägs om R8 silence? Är det något att satsa på, eller är det bättre med en "vanlig" R8 + dämpare? Spontant tror jag att silence bör ha bättre viktfördelning, men jag har inte fått klämma på en än så länge.
Garanterat, men dyker du även upp med ett "prickskyttegevär" gör nog saken inte bättre, du kommer undan med en Blaser iafDå har jag något att fundera på... men iofs lär jag ändå upplevas som en galning, väl inte många som dyker upp i jaktskytteklubben i en McLaren
Hahaha, grattis du behöver köpa en jaktbil. G-wagon eller Defender rekomenderas. Silence har haft lite problem. Jag hade nog satsat på en "vanlig" med lös dämpare men det är nog mer en smaksak. Vart i skåne bor du?
Jakt och skytte är min favoritbutik. Bor i mellanskåne så tänkte om du bodde nära kunde du känt på min blaser. Har nyss sålt min trä men har kvar "plastbössan" och hagelbössan.En till bil så får jag även sova i den...
Bor i nederkanten men kan ta mig runt om ni har rekommendationer på jaktbutiker/banor där det går att känna på en R8a lite.
I 99,9% av all svensk jakt med kula så skjuts det så lite att teoretiska fördelar inte yttrar sig praktiskt. Teoretiskt skulle det förmodligen vara "bäst" med något helautomatiskt i jättekaliber och med jättemagasin men i praktiken skulle mycket jakt gå att bedriva med musköt utan mycket sämre utfall.Jag har iallafall bra erfarenhet med bullpups (utanför jaktsammanhang) och kan tänka på åtminstone ett par fördelar som jag tror kan komma till nyttja under jakt.
Såg att du redan är på andra tankar angående val av vapen.Det tackar jag för! Skickade iväg en PM.
Såg att du redan är på andra tankar angående val av vapen.
Men jag är tveksam till att PM godkänner ovan nämnda vapen för jakt. Militärt utseende och pistolgrepp är de inte så förtjusta i (blir av någon anledning farligare då )
Kommer nog kräva tävlings licens om du vill ha ett sånt vapen, att man sedan kan bygga om ett vanligt gevär till i stort samma sak är det dock inte så noga med.
Men kör på en Blaser, tror du kommer bli mera nöjd med den. Väntar själv på inköpstillstånd på en.
Jag är helt enig med dig. Tikka TAC A1 har de alltid avslag på för jakt numera så den där lär aldrig gå igenom.Såg att du redan är på andra tankar angående val av vapen.
Men jag är tveksam till att PM godkänner ovan nämnda vapen för jakt. Militärt utseende och pistolgrepp är de inte så förtjusta i (blir av någon anledning farligare då )
Kommer nog kräva tävlings licens om du vill ha ett sånt vapen, att man sedan kan bygga om ett vanligt gevär till i stort samma sak är det dock inte så noga med.
Men kör på en Blaser, tror du kommer bli mera nöjd med den. Väntar själv på inköpstillstånd på en.
Då ska vi se, som dom flesta här och du själv verkar ha landat i så är Blasern det bättre alternativetTack för input allihopa.
Jag hade lite tid över idag så jag gick till det närmsta affären för att kika lita närmre. Först måste jag säga att personalen var mycket trevliga att snacka med och upplevdes dessutom rätt proffsiga, till skillnad från dem flesta klockbutiker..
Jag brukar gå all-in med mina prylar, men just här så var jag glatt överraskad med basmodellen, om man nu kan verkligen kalla det så. Den svarta modellen tyckte jag hade bästa greppet jämfört med träd eller läder som kändes mer halkiga.
Silence modellen var inte för mig, det kändes smidigare med en 52cm pipa och en stalon xe108 på.
Då kan man även uppgradera pipan i framtiden och använda samma dämpare.
Jag tror att jag lutar åt en R8 ultimate i svart, utrustad med en adjustable comb, gängad 52cm pipa, en Stalon dämpare på och si tu.
Sen var jag mycket imponerad med Zeiss siktet. Jag är cross-eye dominant och deras v6 2-12x50 var det första som jag kunde gå igenom hela förstorningsgraden med bägge ögonen öppna. Vanligtvis så börjar det bli knas med allt över x3-4ish (beroende på siktet), då måste jag stänga mitt vänstra för att få en klar träffbild.
Frågor till er som pangar blaser:
1. Är det värt med den uppgraderade avtryckaren? Jag fick inte testa den, men även bas-avtryckaren var jääävligt imponerande. Mycket bättre än det militära skiten som jag är vann med iallafall...
2. Adjustable LOP eller recoil absorption system - något att ha? Det känns som jag kan använda ett par cm till i LOP, men inget som jag inte kan vänja mig med. Vad gäller recoil systemet så vet jag inte.. först ville jag ha den, men dem på butiken sa något som jag hade inte tänkt på - det spelar inte så stor roll egentligen då man oftast avlossar inte mer än 2 skott i taget. Vad säger ni?
Så, hela paketet:
- R8 ultimate, svart (308)
- 52cm gängad
- adjustable comb (ej LOP)
- Zeiss V6 2-12x50 med mounts
- Stalon xe108
Priset landar på 89.900.
Bra eller anus? Enligt nätet verkar det som det borde gå att sänka åtminstone några tusenlappar till, men jag har inte tillräcklig med facit för att börja förhandla än.
Edit:
1) fick förslag på ovannämnd + en Benelli 828U Black för 95k. Det låter som en bättre deal (828U listar på ca 29k).
2) Det enda som stör mig är att mag releasen är alldeles för nära avtryckaren. Det nya Ultimate X verkar ha löst detta, plus att det finns även som 6.5 Creedmoor. Apples to Apples så skiljer det sig bara ca 5k (listpris). Nu blev jag lite sugen på den..