• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Fin bössa, visst var det den du köpte på den där jaktbutiken i Vårby. Skön kaliber också. Var tyvärr tvungen att sälja min 9.3x62 pga garderobsbegränsningarna. Hade gärna köpt den där om jag inte hade fullt. Hoppas det blir ändring på reglerna efter valet. Kan verkligen rekommendera 9.3x62
Det stämmer! Ja den är riktigt härlig faktiskt och jag sörjer inte om den inte blir såld. :) Men det är synd när grejer inte kommer till användning tycker jag.

Har du inte fullt så behåll den. Man använder inte allt hela tiden. Ta ut den på banan och kör en låda plugg. Jag brukar rasta alla bössorna regelbundet. Beroende på lite vad man har för jaktmöjligheter så blir ofta så att någon bössa är förstahandsvalet. Min 45-70 är kanske inte bästa allroundbössan men den har sina givna tillfällen. Sen är den riktigt skön på banan med några snabba serier stående på 100m. Bra träning.

En lyckad kväll på gotland

Bilagor

• IMG_20220529_190052.jpg
    IMG_20220529_190052.jpg
    296.6 KB · Visningar: 21
  • IMG_20220529_212726.jpg
    IMG_20220529_212726.jpg
    953.3 KB · Visningar: 23
Jaha då ska man försöka återuppta jakten igen efter ett längre uppehåll.

Någon som har tips/råd för att hitta jaktlag, skjutbanan besöks då och då men inget napp där än.

Ja
Jaha då ska man försöka återuppta jakten igen efter ett längre uppehåll.

Någon som har tips/råd för att hitta jaktlag, skjutbanan besöks då och då men inget napp där än.
Ja bor du i någon av storstadsregionerna kan du glömma prisvärda jaktlag. Lättare att hitta en puffra i Cornflakes paketet, eller vinna på lotto fem gånger i rad. Jag har helt lagt ned alla försök att hitta något. Gästjagar istället. Har inte lust att lägga 20-30k om året på att dela en mikroplätt med 20 andra och där ett realistiskt viltuttag är 1-2 rå per år för hela jaktlaget. I inre Norrland finns det billig älgjakt där man kan åka upp en vecka om året och sitta på något pass i minus 30 om man tycker det är roligt. Kollar mer på att komma igång med jakten i sommarstugan i Florida. Rätt billigt här på publik mark. Med dagens bensinpris är det billigare att flyga dit än att åka runt i Sverige.

Ja

Ja bor du i någon av storstadsregionerna kan du glömma prisvärda jaktlag. Lättare att hitta en puffra i Cornflakes paketet, eller vinna på lotto fem gånger i rad. Jag har helt lagt ned alla försök att hitta något. Gästjagar istället. Har inte lust att lägga 20-30k om året på att dela en mikroplätt med 20 andra och där ett realistiskt viltuttag är 1-2 rå per år för hela jaktlaget. I inre Norrland finns det billig älgjakt där man kan åka upp en vecka om året och sitta på något pass i minus 30 om man tycker det är roligt. Kollar mer på att komma igång med jakten i sommarstugan i Florida. Rätt billigt här på publik mark. Med dagens bensinpris är det billigare att flyga dit än att åka runt i Sverige.
Oj vilken dröm att åka dit för att jaga.

Jag bor i örebrotrakten så i närheten av en mellanstor stad, har försökt söka mig igenom diverse forum o FB grupper men finns ju inget uttalat sätt att söka på vad jag hittar.

Gästjakt är ett alternativ, tyvärr tappar man ju mycket runt jakten som är trevligt med sitt ”egna” jaktlag.

Är lite inne på att avyttra en T3X Lite Adj. 308. Med ljuddämpare. Släng gärna iväg ett PM om någon skulle vara intresserad. Max 30 skott skjutna med den.

Någon som behöver en extra jaktradio? Köpte en Nordhunt 155 på WB som blivit liggande. Aldrig använd. Satte den på ladd nu så att den går att testa.

Funderar på att byta bössa, är det Walter Borgs auktioner som gäller om man vill ha hyfsat betalt men slippa blocket-prutarna? Inbytespriser hos vapenhandlarna är ju tyvärr väldigt mycket lägre så det känns inte som ett alternativ.

Någon R8-person här som är sugen på 338LM-pipa så hojta, har en sådan pipa till övers ifall jag byter bössa. :) Skulle det mot all förmodan finnas en vänsterskytt här som är sugen på R8 Success (.308) så är jag bara ett PM bort också förstås.

En R8 borde du kunna få bra betalt för direkt, särskilt vänster. Väldigt många nya jägare i 08 som är potentiella Blaserköpare. Möjligtvis att 338 pipan får gå på WB.

Prova göra en annons på Robsoft annars så kanske du slipper några stolpskott som bara härjar på blocket?
Finns också en blasergrupp på facebook även om FB inte tillåter regelrätta annonser på vapen så kan du säkert få napp den vägen.

Vad är du sugen på istället om man får vara nyfiken? Jag ska hämta ut min förta blaser nästa vecka 😊

Prova göra en annons på Robsoft annars så kanske du slipper några stolpskott som bara härjar på blocket?
Finns också en blasergrupp på facebook även om FB inte tillåter regelrätta annonser på vapen så kan du säkert få napp den vägen.

Vad är du sugen på istället om man får vara nyfiken? Jag ska hämta ut min förta blaser nästa vecka 😊
Grattis till nya bössan, den är grym!

Har tankarna på Sako Carbonlight, men är öppen för förslag så länge det är något som känns gött att hålla i och inte väger för mycket (referens är att t.ex. tikka är för plastigt). Gillar Blaser men den känns lite onödigt tung för mig, har en trasig arm/nervskada som spökar lite om den blir överansträngd, och just att hålla i framstocken är en ”onaturlig” ställning för min högerarm så det blir extremt ansträngande efter en stund. Genom att få ner vikten lite så tänker jag att armen orkar med lite längre helt enkelt :)

Funderar på att byta bössa, är det Walter Borgs auktioner som gäller om man vill ha hyfsat betalt men slippa blocket-prutarna? Inbytespriser hos vapenhandlarna är ju tyvärr väldigt mycket lägre så det känns inte som ett alternativ.

Någon R8-person här som är sugen på 338LM-pipa så hojta, har en sådan pipa till övers ifall jag byter bössa. :) Skulle det mot all förmodan finnas en vänsterskytt här som är sugen på R8 Success (.308) så är jag bara ett PM bort också förstås.
Inte skulle väl jag… men nog finns ev ett litet intresse för en 338:a. Hade kanske tänkt mig något grövre som extra pipa mot de jag har. Men å andra sidan har jag ingen 338:a. Var lite nyfiken på 375 eller 458w. Har lite stora rådjur på några av markerna…

Inte skulle väl jag… men nog finns ev ett litet intresse för en 338:a. Hade kanske tänkt mig något grövre som extra pipa mot de jag har. Men å andra sidan har jag ingen 338:a. Var lite nyfiken på 375 eller 458w. Har lite stora rådjur på några av markerna…
Klart man ”behöver” 338LM till de stora rådjuren, speciellt de som står 1000m+ ifrån 😅 Skicka ett PM om du är sugen på riktigt så kan vi säkert komma överens om något :)

Någon som har testat på jakt via Jägareförbundet i Stockholm?
Jag är nybliven jägare med examen i Maj och letar med ljus & lykta efter tillfällen för att bedriva främst utbildningsjakt till en början med någon erfaren alternativt andra jaktformer om tillfälle ges.
Har även kollat en del på hägnjakt via Sundsta och Almunge - Någon som testat det?
Eller rentav någon som har andra tips eller vill ha med en 34-årig novis jägare som vill lära sig det mesta?

Tillbaka
Topp