M.B.
Basic
Då ska vi se, som dom flesta här och du själv verkar ha landat i så är Blasern det bättre alternativet
Den setupen som du är intresserad av med Ultimate AC, 52cm + dämpare kör jag idag och stormtrivs! Kör även rekylbroms vid drevjakten när det blir snabba skott.
Ang siktet så köp det som du trivs bäst med. Det kanske inte är optimalt med Zeiss 4.8-35x60 på drevjakt men gluggen du verkar vara intresserad av är ett allround sikte, funkar till det mesta.
Vad är det för avtryckare du menar? Annan färg eller ställbart trycke(atzl)? Jag kör med det som levereras som standard vilket jag tror dom flesta gör, funkar hur bra som helst.
Har ingen erfarenhet av ARP eller RAS, vet bara att bössan blir något kortare med ARP och något längre med RAS. ARP ger så klart fler inställningsmöjligheter!
Ang priset så absolut kan du komma ner lite om du köper grejerna separat från olika handlare på nätet, men orkar man? Kan vara skönt att köpa allt på samma ställe och få det monterat och klart. Sen har du ju även blocket där du kan hitta både bössor och optik till bra priser! '
Vad är det du stör dig på med magasinet? Är du rädd för att magasinet ska släppa från stocken? Var inte det, du behöver använda två fingrar och lite kraft för att det ska släppa från bössan. Jag tycker om det dels för att det är enkelt att ladda om men även för säkerheten, skönt att kunna ha en sådan vital del som trycket i fickan till och från passet. Ultimate X är inget jag har fastnat för alls, tycker det ser ut mer som en långhållsrigg
Det som är fint med Blaser också är ju att dom har sitt pipbytessystem, så du kan ju komplettera din Ultimate med flera olika pipor och enkelt byta pipa på 30 sekunder.
Mina 2 cent
Yes, det var aztl som jag syftade på. Men som sagt, det som levereras standard är superbra så jag ser ingen anledning att uppgradera.
Det som jag störde mig på är hur nära avtryckaren var allt detta med release knappen. En i loppet > osäkrad vapen > man försöker göra magasin ur och råkar slippa fingret lite... Nu överdriver jag helt extremt, det vet jag. Men det var det första som direkt kom i åtanke.
Ultimate Xan ser ut att ha lite bättre med safety distance mellan release knappen och avtryckaren.