• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Då ska vi se, som dom flesta här och du själv verkar ha landat i så är Blasern det bättre alternativet :)

Den setupen som du är intresserad av med Ultimate AC, 52cm + dämpare kör jag idag och stormtrivs! Kör även rekylbroms vid drevjakten när det blir snabba skott.

Ang siktet så köp det som du trivs bäst med. Det kanske inte är optimalt med Zeiss 4.8-35x60 på drevjakt men gluggen du verkar vara intresserad av är ett allround sikte, funkar till det mesta.

Vad är det för avtryckare du menar? Annan färg eller ställbart trycke(atzl)? Jag kör med det som levereras som standard vilket jag tror dom flesta gör, funkar hur bra som helst.
Har ingen erfarenhet av ARP eller RAS, vet bara att bössan blir något kortare med ARP och något längre med RAS. ARP ger så klart fler inställningsmöjligheter!

Ang priset så absolut kan du komma ner lite om du köper grejerna separat från olika handlare på nätet, men orkar man? Kan vara skönt att köpa allt på samma ställe och få det monterat och klart. Sen har du ju även blocket där du kan hitta både bössor och optik till bra priser! '

Vad är det du stör dig på med magasinet? Är du rädd för att magasinet ska släppa från stocken? Var inte det, du behöver använda två fingrar och lite kraft för att det ska släppa från bössan. Jag tycker om det dels för att det är enkelt att ladda om men även för säkerheten, skönt att kunna ha en sådan vital del som trycket i fickan till och från passet. Ultimate X är inget jag har fastnat för alls, tycker det ser ut mer som en långhållsrigg :p

Det som är fint med Blaser också är ju att dom har sitt pipbytessystem, så du kan ju komplettera din Ultimate med flera olika pipor och enkelt byta pipa på 30 sekunder.

Mina 2 cent :)

Yes, det var aztl som jag syftade på. Men som sagt, det som levereras standard är superbra så jag ser ingen anledning att uppgradera.

Det som jag störde mig på är hur nära avtryckaren var allt detta med release knappen. En i loppet > osäkrad vapen > man försöker göra magasin ur och råkar slippa fingret lite... Nu överdriver jag helt extremt, det vet jag. Men det var det första som direkt kom i åtanke.
Ultimate Xan ser ut att ha lite bättre med safety distance mellan release knappen och avtryckaren.
 
Du gör väl sannolikt patron ur innan du börjar fippla med magasinet när du lämnar passet. Så det är nog inget problem.
Jag har själv nyligen köpt upp mig på nytt material (bla en Success) och fick bäst pris hos Hylte Lantmän. Även Torsbo låg bra i pris. Är väl närmare för dig än vad jag har från Stockholm.
Se om du kan få nån som har innevarande vapen så du kan köpa till "förra årets pris", då Blaser höjde sina priser med 10% i år igen.
 
Uppdatering:

10-skotts magasinet på det nya Ultimate X är ful som fan, MEN det går tydligen att sätta i en 4/5-skotts magasin som sitter flush med recievern. Mao. kan jag köpa lite peace of mind med det något dyrare Ultimate X och ändå ha nästan samma looks som en vanlig R8 ultimate (notera att varbygeln och greppet är lite uppdaterade på Xan, men det sägs att det ger lite förbättrad ergonomi och är inget som man märker direkt).

Bottom line så förhandlade jag en deal som kändes bra på en R8 ultimate X i 52cm 308 med 10-skotts magasin för övning och flush-sittande 5-skotts magasin för jakt, utrustad med en adjustable comb, recoil absorption systemet, Stalon XE108 dämpare och en Zeiss V6 2-12x50.

För hagel hamnade jag till slut med en silver pidgeon adjustable i 71cm med en Aimpoimt S1 micro.

Bokat och klart, tack alla som hjälpte till med sina synpunkter. Och en gång till - ett stort eloge till Henrik på Jakt & Friluftsgården i Lund för hans synpunkter och hjälp - mycket skön snubbe som jag skulle gärna jobba med igen.
 
Senast ändrad:
Uppdatering:

10-skott magasinet på det nya Ultimate X är ful som fan, MEN det går tydligen att sätta i en 4/5-skotts magasin som sitter flush med recievern. Mao. kan jag köpa lite peace of mind med det något dyrare Ultimate X och ändå ha nästan samma looks som en vanlig R8 ultimate (notera att varbygeln och greppet är lite uppdaterade på Xan, men det sägs att det ger lite förbättrad ergonomi och är inget som man märker direkt).

Bottom line så förhandlade jag en deal som kändes bra på en R8 ultimate X i 52cm 308 med 10-skotts magasin för övning och flush-sittande 5-skotts magasin för jakt, utrustad med eb adjustable comb, recoil absorption systemet och en Zeiss V6 2-12x50.

För hagel hamnade jag till slut med en silver pidgeon adjustable i 71cm med en Aimpoimt S1 micro.

Bokat och klart, tack alla som hjälpte till med sina synpunkter. Och en gång till - ett stort eloge till Henrik på Jakt & Friluftsgården i Lund för hans synpunkter och hjälp - mycket skön snubbe som jag skulle gärna jobba med igen.
Nu ska jag vara tråkig och ifrågasätta dig lite. Inget ont menat, men Aimpoint på hagel! Jag har lekt en del med hagel med Aimpoint på lerduvor. Problemet du får är att den blockerar en ganska stor del av synfältet, framför allt på nära skott. Så jag skulle råda dig att åtminstone till att börja med strunta i den och om du känner att du verkligen behöver en rödpunkt så köp det i framtiden.
För fågeljakt är det enligt mig bara en nackdel med rödpunkt, bara min åsikt och finns väll inget rätt eller fel men prova utan först.
 
Nu ska jag vara tråkig och ifrågasätta dig lite. Inget ont menat, men Aimpoint på hagel! Jag har lekt en del med hagel med Aimpoint på lerduvor. Problemet du får är att den blockerar en ganska stor del av synfältet, framför allt på nära skott. Så jag skulle råda dig att åtminstone till att börja med strunta i den och om du känner att du verkligen behöver en rödpunkt så köp det i framtiden.
För fågeljakt är det enligt mig bara en nackdel med rödpunkt, bara min åsikt och finns väll inget rätt eller fel men prova utan först.

Fair fråga med en snabb och enkel svar: jag är cross-eye dominant.

Kulgevär med öppna riktmedel har jag lärt mig att skjuta med bägge ögonen öppna, men hagel är nästintill omöjligt. Då är det att antingen skjuta vänsterhänt eller använda aimpont om man vill ha hela synfältet med två öppna ögon.
 
Fair fråga med en snabb svar: jag är cross-eye dominant. Kulgevär med öppna riktmedel har jag lärt mig att skjuta med bägge ögonen öppna, men hagel är nästintill omöjligt. Då är det att antingen skjuta vänsterhänt eller använda aimpont om man vill ha hela synfältet med två öppna ögon.
Fattar, då gör du helt rätt val. Det viktiga är att det är rätt för dig.

Och grattis till två väldigt trevliga gevär, hoppas bara licensprocessen inte tar allt för lång tid!
 
Idag kom licensen på min nya hagelbrakare. Sökt i början av December, inbetalt 15/12. I Stockholm 😲
Dock inget på nya kulvapnet eller dämpare, som köpts av samma handlare och ansökt/betalts vid samma tidpunkt. Borde det inte samköras?
En månad efter att jag fått licensen på hagelbössan men inte hört ett knyst om kulgeväret.
Sökt polisens avdelning för vapenansökan i två dagar nu och kom fram idag.. Nej det är bara en licens som hanterats, det var ju bara en ansökan. NEJ, svarar jag, ni har ju fakturerat mig för X antal licenser. Hmm.. Ja du det stämmer, det har nog blivit något fel. Det var tur att du ringde för ärendet är avslutat här. Vi ska kika på det.

Fint att de satt till fler resurser för att snabba på processen, men utbildningen i deras interna system verkar ha gått lite fort :)
 
En månad efter att jag fått licensen på hagelbössan men inte hört ett knyst om kulgeväret.
Sökt polisens avdelning för vapenansökan i två dagar nu och kom fram idag.. Nej det är bara en licens som hanterats, det var ju bara en ansökan. NEJ, svarar jag, ni har ju fakturerat mig för X antal licenser. Hmm.. Ja du det stämmer, det har nog blivit något fel. Det var tur att du ringde för ärendet är avslutat här. Vi ska kika på det.

Fint att de satt till fler resurser för att snabba på processen, men utbildningen i deras interna system verkar ha gått lite fort :)

Samma sak hände mig. Sökte på bössa+dämpare i samma ansökan. Fick bara licens på bössan i kuvertet. Ringde och då visade det sig att dämparen var godkänd men av någon anledning inte hade kommit med i kuvertet.... "fort men fel". Tycker dock ändå att det är bättre än 26 veckors väntetid! ;)
 
Om tråden ändå är vaken idag.. Fick leka med en R8X häromveckan. Det blev tydligt att Blaser tänkte inte igenom allt när dem designade-om bössan.
Även om jag inte tycker om magasin/avtryckare kombon på den nuvarande R8:a så känns den betydligt bättre, speciellt gällande manipulering av det nu 4-5cm framflyttad slutstyckhandtaget.
R8X var en bra ide på pappret men mindre imponerande i verkligheten helt enkelt. Nä, jag sket i den och bytte ansökan till en "vanlig" R8 istället.
 
Senast ändrad:
Nu när vallarna börjar tina så är det snart dags att börja panga på banan igen. Har funderat på att börja ladda själv men har inte tagit steget ännu, så det blir nog ett inköp av några askar norma jaktmatch. Någon som vet om den finns märkbart billigare än 700 spänn asken, gärna i mälarregionen? Har inga möjligheter att köpa typ 100 askar för att få ner priset några kronor per ask, vi pratar ett inköp på kanske 5-6 askar som mest :)
 
Nu när vallarna börjar tina så är det snart dags att börja panga på banan igen. Har funderat på att börja ladda själv men har inte tagit steget ännu, så det blir nog ett inköp av några askar norma jaktmatch. Någon som vet om den finns märkbart billigare än 700 spänn asken, gärna i mälarregionen? Har inga möjligheter att köpa typ 100 askar för att få ner priset några kronor per ask, vi pratar ett inköp på kanske 5-6 askar som mest :)
Nej, det är nog svårt att hitta. Jag har inte sett något här i 08. När Torsbo tar 710 kr för jaktmatchen kan man utgå från den prisnivån och uppåt.
 
Nu när vallarna börjar tina så är det snart dags att börja panga på banan igen. Har funderat på att börja ladda själv men har inte tagit steget ännu, så det blir nog ett inköp av några askar norma jaktmatch. Någon som vet om den finns märkbart billigare än 700 spänn asken, gärna i mälarregionen? Har inga möjligheter att köpa typ 100 askar för att få ner priset några kronor per ask, vi pratar ett inköp på kanske 5-6 askar som mest :)

Den här har jag inte testat men hört många som upplever att den går bra: https://fksport.se/sv/ammunition/308/ggg-308-fmj-ammo
 
Den här har jag inte testat men hört många som upplever att den går bra: https://fksport.se/sv/ammunition/308/ggg-308-fmj-ammo
Den där funkar bra. Inga problem alls för mig i min 700. Kört den i tikkan jag hade förut, funkade bra där också. Men hoppar över till en helt annan fråga. Ingen som är sugen på en klassisk Puma kniv? Har lagt upp en i "sälj" här. Tänkte att den passar här i sällskapet för oss som uppskattar både klockor och grejer i stål.
 
2) Det enda som stör mig är att mag releasen är alldeles för nära avtryckaren. Det nya Ultimate X verkar ha löst detta, plus att det finns även som 6.5 Creedmoor. Apples to Apples så skiljer det sig bara ca 5k (listpris). Nu blev jag lite sugen på den..
Fick du veta att det går att låsa fast magasinet? ☺️
Finns en liten säkring längst ner i magasinet som du kan klicka till (när det inte är laddat med ammunition), då kan du inte ta loss magasinet.

 
Nu händer det grejer 👀

20220325_182538-01.jpeg

(I vanlig ordning höll "lagom-tänkandet" inte så jättelänge...)
 


En match-pipämne från Proof Research i kolfiber. Väger ungefär lika mycket som en kortare 17mm Blaser pipa. Tyckte att det ska vara kul att prova den på Blasern.


20220325_194908.jpg

I övrigt har det nu gått 4 veckor sedan jag ansökte om licensen. Enligt hemsidan ligger handläggningstiderna på 4-6 veckor just nu. Får hoppas att kunna hämta ut den nästa vecka då😁
 
En match-pipämne från Proof Research i kolfiber. Väger ungefär lika mycket som en kortare 17mm Blaser pipa. Tyckte att det ska vara kul att prova den på Blasern.


20220325_194908.jpg

I övrigt har det nu gått 4 veckor sedan jag ansökte om licensen. Enligt hemsidan ligger handläggningstiderna på 4-6 veckor just nu. Får hoppas att kunna hämta ut den nästa vecka då😁

Jävlar vad sexig! :)

Japp, jag fick min senaste på 4v i Sthlm. Lämnade in i början av feb och fick ganska exakt 4v senare.
 
Nu så!

20220428_192207.jpg



Gjorde en snabb halvinskjutning på 15 minuter. 100m, 4-skott Norma diamond line, siktade på den röda pricken.
Det behövs nog en eller två click till men jag hade kort med tid.
Bredden på den vita ringen är 3cm, så ca 1,5cm för 4 skott. Inte alls dåligt för dem första skotten med geväret.
Lär bli bättre när jag vänjer mig lite samt använder mer passande ammunition (100 grain är ganska lätt för en 1:7,5 twist)

20220428_203453.jpg
 
Denna används för sällan och åker snart ut till försäljning på blocket och robsoft. Finns det intresse hos någon här så säg till. Browning Maral 9,3x62 med Zeiss V6 1,1-6. Allt i typ nyskick och har väl totalt skjutit kanske 30 skott - tyvärr aldrig i skarpt läge.
2D0F23F8-E297-4E29-9FA9-AD34560145EB.jpeg
392B28C6-27A5-410C-865A-9D34D50D506B.jpeg
 
Denna används för sällan och åker snart ut till försäljning på blocket och robsoft. Finns det intresse hos någon här så säg till. Browning Maral 9,3x62 med Zeiss V6 1,1-6. Allt i typ nyskick och har väl totalt skjutit kanske 30 skott - tyvärr aldrig i skarpt läge.
2D0F23F8-E297-4E29-9FA9-AD34560145EB.jpeg
392B28C6-27A5-410C-865A-9D34D50D506B.jpeg
Fin bössa, visst var det den du köpte på den där jaktbutiken i Vårby. Skön kaliber också. Var tyvärr tvungen att sälja min 9.3x62 pga garderobsbegränsningarna. Hade gärna köpt den där om jag inte hade fullt. Hoppas det blir ändring på reglerna efter valet. Kan verkligen rekommendera 9.3x62
 
Tillbaka
Topp