• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

DB519BDE-3EDB-487C-A7D6-526768A8ED08.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag är precis i färd med att skjuta första skotten i min nya R8 Success nu på eftermiddagen.
Har ni någon input på procedur hur ni skjuter in en ny pipa? Har ljuddämpare om det gör någon skillnad.
Jag var väl inne på att sätta mig i bänken, skjuta in mina två sikten och sen en enklare rengöring. Dock ha koll så inte pipan blir allt för varm mellan skotten. Men det kanske är helgerån?
 
Jag är precis i färd med att skjuta första skotten i min nya R8 Success nu på eftermiddagen.
Har ni någon input på procedur hur ni skjuter in en ny pipa? Har ljuddämpare om det gör någon skillnad.
Jag var väl inne på att sätta mig i bänken, skjuta in mina två sikten och sen en enklare rengöring. Dock ha koll så inte pipan blir allt för varm mellan skotten. Men det kanske är helgerån?
Jag är långt ifrån en expert men jag har haft två nya bössor, ena körde jag break-in på enligt konstens alla regler och den andra sköt jag in siktet med direkt och kör vanlig vapenvård på. Märker absolut ingen skillnad alls på precisionen mellan de två, sen om ena pipan håller för några skott fler tack vare break-in eller inte får jag nog aldrig reda på så jag troligtvis aldrig kommer skjuta ”slut” på någon pipa.
Min magkänsla säger dock att det inte behövs break-in om syftet är normal jakt, är det långhållsskytte där man ska skjuta femkronan på femtioelva kilometer så hade jag däremot inte hoppat över det då man vill ha alla marginaler med sig.
 
Jag är långt ifrån en expert men jag har haft två nya bössor, ena körde jag break-in på enligt konstens alla regler och den andra sköt jag in siktet med direkt och kör vanlig vapenvård på. Märker absolut ingen skillnad alls på precisionen mellan de två, sen om ena pipan håller för några skott fler tack vare break-in eller inte får jag nog aldrig reda på så jag troligtvis aldrig kommer skjuta ”slut” på någon pipa.
Min magkänsla säger dock att det inte behövs break-in om syftet är normal jakt, är det långhållsskytte där man ska skjuta femkronan på femtioelva kilometer så hade jag däremot inte hoppat över det då man vill ha alla marginaler med sig.
Näh, det är bara vanlig jakt. Även med exemplariskt stöd så kommer jag nog inte skjuta på mer än 150 m gissar jag.
Bara det slutar regna här så ska jag prova dra iväg ett par bulor. Det är ju grundinställt nu från butiken så vi får se hur off det är.
 
Jag är precis i färd med att skjuta första skotten i min nya R8 Success nu på eftermiddagen.
Har ni någon input på procedur hur ni skjuter in en ny pipa? Har ljuddämpare om det gör någon skillnad.
Jag var väl inne på att sätta mig i bänken, skjuta in mina två sikten och sen en enklare rengöring. Dock ha koll så inte pipan blir allt för varm mellan skotten. Men det kanske är helgerån?
Skjut in den och gör rent. Sedan efter nästa gång du är ute och övar så gör rent den en gång till. Det är mer än väl för ett vanligt jaktvapen.
 
Näh, det är bara vanlig jakt. Även med exemplariskt stöd så kommer jag nog inte skjuta på mer än 150 m gissar jag.
Bara det slutar regna här så ska jag prova dra iväg ett par bulor. Det är ju grundinställt nu från butiken så vi får se hur off det är.
Då hade jag skjutit ett skott, vridit de klick som behövs, skjutit ett till för att se om den hamnar där den ska och sen ett till för att det är kul. Sen hade jag gett den en vanlig rengöring vid hemkomst, som brukligt efter pipan använts.
 
Det var så trist väder idag att inskjutningen får bli en övning för morgondagen (hoppas jag).
Har dock två sikten att skjuta in, så minst sex skott lär det ju bli. Räknar nog med en 10-15 jaktmatch minst gissar jag innan jag fått ordning på allt. Dock uppgraderat med ett bättre skjutstöd för att minska bidraget från mig själv som felkälla. Är iaf taggad på att skjuta nya bössan! Men det lär väl inte göra nån skada och bara grejerna får svalna av så kvittar väl antalet?
Här även köpt en ask Oryx och en Hammerhead, får se om jag provar skjuta några såna för referens också..
Sen hem å rengöra.
Tänkte ev ta mig till någon skjutbio snart också då behov att öva inför älgjakten är ganska stort 😆
 
Har lite väl mycket medvind idag, andra doven idag. Här en kalv.
Rätt nöjd med nya pipan i 6.5x55 perfekt för dessa jakter!
Sitter en dämpare på också. Samt ett Trijicon 2.5-12,5x42 smidigt! Men saknar lite ljus i den innan och efter solens nedgång. Men i skymning och lite snabba lägen, perfekt!
4 skott, 4 djur :)

DBD5393B-4DE8-4638-97CE-5B4CF68FE144.jpeg
F410ECD1-87E4-4CCC-9830-B23DCBC74F53.jpeg
 
Det var så trist väder idag att inskjutningen får bli en övning för morgondagen (hoppas jag).
Har dock två sikten att skjuta in, så minst sex skott lär det ju bli. Räknar nog med en 10-15 jaktmatch minst gissar jag innan jag fått ordning på allt. Dock uppgraderat med ett bättre skjutstöd för att minska bidraget från mig själv som felkälla. Är iaf taggad på att skjuta nya bössan! Men det lär väl inte göra nån skada och bara grejerna får svalna av så kvittar väl antalet?
Här även köpt en ask Oryx och en Hammerhead, får se om jag provar skjuta några såna för referens också..
Sen hem å rengöra.
Tänkte ev ta mig till någon skjutbio snart också då behov att öva inför älgjakten är ganska stort 😆
Du ska skjuta in med den jaktammo du ska använda. Det är skillnad i träfflägen. Ljuddämparen kan också ge stor skillnad i träffbild. Välj en jaktammo som "bas". Sen skjuter du in varje ammo inkl övningsammo och noterar justeringar per ammo.
 
Solen tittade fram igår så då åkte bössan fram.
Skulle som sagt skjuta in två sikten. Det hette att siktena skulle vara grovriktade av firman som sålde, drog iväg två smäll jaktmatch.Tomt på tavlan - WTF!
Kikade genom pipan och skruvade på siktet efter bästa förmåga, två smäll till, ja i alla fall på tavlan. Skruva mer, två till. Skruva lite mer, två till. Bättre än så skjuter inte jag iaf på 90m.
Drog en jaktammo, den satt 3cm högt mitt i.
2DB9CC91-0736-4D50-B030-54ED1C0663CC.jpeg


Sikte nr två tog jag på mig att grovrikta själv så där gick det bara åt sex skott i tre serier.
32156FD7-5C84-4EB8-9E4C-B22D80F78FB6.jpeg

Någon som har synpunt på proceduren? Kanske kunde skjutit lite mer jaktammo men det var lite brått.
Det kan medges att tavlan som användes var lite fattig 😆
9604EE19-FDDA-4AA6-BDEB-0E61DAD58404.jpeg

7DCC162F-F9A2-4A03-926B-14D3AFBD9B63.jpeg
 
Senast ändrad:
Solen tittade fram igår så då åkte bössan fram.
Skulle som sagt skjuta in två sikten. Det hette att siktena skulle vara grovriktade av firman som sålde, drog iväg två smäll jaktmatch.Tomt på tavlan - WTF!
Kikade genom pipan och skruvade på siktet efter bästa förmåga, två smäll till, ja i alla fall på tavlan. Skruva mer, två till. Skruva lite mer, två till. Bättre än så skjuter inte jag iaf på 90m.
Drog en jaktammo, den satt 3cm högt mitt i.
2DB9CC91-0736-4D50-B030-54ED1C0663CC.jpeg


Sikte nr två tog jag på mig att grovrikta själv så där gick det bara åt sex skott i tre serier.
32156FD7-5C84-4EB8-9E4C-B22D80F78FB6.jpeg

Någon som har synpunt på proceduren? Kanske kunde skjutit lite mer jaktammo men det var lite brått.
Det kan medges att tavlan som användes var lite fattig 😆
9604EE19-FDDA-4AA6-BDEB-0E61DAD58404.jpeg

7DCC162F-F9A2-4A03-926B-14D3AFBD9B63.jpeg
Maybe you waited for the barrel to cool, but incase you didn't, you should make sure it's in the middle with a cold barrel and not just after it's been warmed up

Nice rifle!
 
Maybe you waited for the barrel to cool, but incase you didn't, you should make sure it's in the middle with a cold barrel and not just after it's been warmed up

Nice rifle!
Yes I’d say it was a few minutes between each two shot series so no real heat to worry about.
I’ll redo the exercise with hunting ammo before the hunting season begins but it should be good enough for me to get some much needed practise at the range.
Thx, I really enjoyed it. First rifle with a silencer, no noise and no recoil at all basically 😊
 
Hej på er! Novis när det gäller vakt men skulle gärna ta emot tips på hur/var man på bästa sätt säljer jaktvapen. Det gäller ett Lincoln 12-kalibrigt hagel och ett Tikka 6,5x55 från min morfars dödsbo. 🤔
 
Hej på er! Novis när det gäller vakt men skulle gärna ta emot tips på hur/var man på bästa sätt säljer jaktvapen. Det gäller ett Lincoln 12-kalibrigt hagel och ett Tikka 6,5x55 från min morfars dödsbo. 🤔
Utan kontakter själv skulle jag nog kollat med t.ex Walter Borg och deras kommande vapenauktion. Som med alla auktionshus tar de en provision men förmodligen värt det då just vapen inte sälja ”hur som helst”

Alternativt någon större jakthandel där du bor om de kan förmedla/sälja vapnen åt dig genom sig själva, givetvis mot en bit av kakan även där.
 
Lämna in till Walter Borg. Ingen av bössorna lär ge några stora pengar. Lincoln är en lågprisbössa som kanske rentav ska skrotas. Tikkan kan väl ge några tusenlappar beroende på vilken modell det är. Äldre 6.5x55 är inte direkt glödheta på marknaden. Du kan kolla resultatet från gamla auktioner på auctionet. Har du ammo kvar är nog den mer värdefull än bössorna.
 
Utan kontakter själv skulle jag nog kollat med t.ex Walter Borg och deras kommande vapenauktion. Som med alla auktionshus tar de en provision men förmodligen värt det då just vapen inte sälja ”hur som helst”

Alternativt någon större jakthandel där du bor om de kan förmedla/sälja vapnen åt dig genom sig själva, givetvis mot en bit av kakan även där.
Lämna in till Walter Borg. Ingen av bössorna lär ge några stora pengar. Lincoln är en lågprisbössa som kanske rentav ska skrotas. Tikkan kan väl ge några tusenlappar beroende på vilken modell det är. Äldre 6.5x55 är inte direkt glödheta på marknaden. Du kan kolla resultatet från gamla auktioner på auctionet. Har du ammo kvar är nog den mer värdefull än bössorna.
Tack för hjälp! Inte hunnit kolla på något av det än men tänkte åka dit idag och kika samt se över vad som finns i tillbehörs- och ammoväg.🙏
 
Tycker det är enklast att sälja in vapen utan större värde till vapenhandel. Fritid & Vildmark har varit vår familj behjälplig ett par gånger och gett helt ok priser.
 
Tycker det är enklast att sälja in vapen utan större värde till vapenhandel. Fritid & Vildmark har varit vår familj behjälplig ett par gånger och gett helt ok priser.
Helt rätt. Beroende på lokal marknad kan handlarens intresse att överhuvudtaget ta äldre vapen utan större värde från dödsbon. Ibland erbjuder de bara att ombesörja skrotning. Är man etablerad kund så är de mer intresserade. Självklart ska man fråga :)
 
Jaha, då har man ramlat in i den här tråden också....

Jag och en mycket god vän till mig som förfogar över stora arealer jaktbar mark här nere i Skåne/Halland gjorde slag i saken och tog oss jägarexamen nu i helgen. Jag har alltid tyckt det var kul att skjuta och det var kanske mer det som lockade än jakten i sig. Men vi får väl se vart det bär hän.

Nåväl. Glad i hågen tyckte jag att det kunde vara kul att kolla på lite vapen i söndags direkt efter avklarad uppskjutning. Enda som var öppet var XXL men vad spelar det för roll. 🤔🙄

Well. Tydligen hade de utförsäljning och någon på huvudkontoret hade knappat in 40% rabatt på saker som de bara hade kvar en av i lager i hela landet. Däribland en Beretta 686 Silver Pidgeon 1 med justerbar stock. Jag var inte dummare än att jag slog till när man fick nytt till beggat blocketpris.

Kanske inte vapnens motsvarighet till Rolex, men i alla fall Omega. 😉 Schysst instegsvapen tyckte jag. Nu får jag fundera på kulvapen, så det blir nog nytt inlägg om det.
IMG_20220918_161421.jpg
IMG_20220918_160926.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp