• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Elsparcykel är tydligen det nya nu för björnjakten, åtminstone på Södermalm.
245222966_10159713163403554_746130354417283690_n.jpg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Iallafall förarna av dem. Är egentligen inget fel på prylarna i sig, utan folket som använder dem, speciellt när de hyrs och inte ägs av en själv.
Jag vet, nu försökte jag bara var lite rolig. Är trots allt en tråd om jakt så vi behöver inte gå in djupare på sparkcyklarnas vara eller icke vara.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Fick mail från polisen i dag, typ 15 veckor efter licensansökan. De vill att jag motiverar varför jag behöver tre kulvapen klass 1. Jag har alltså två klass ettor kula och en hagelbössa och ska nu köpa ett tredje klass 1 kulvapen. Jag var övertygad om att det är efter vapen nr 4 man behöver motivera och kan inte heller läsa mig till något annat. Har ni erfarenhet av detta samt tips på motivering?
 
Fick mail från polisen i dag, typ 15 veckor efter licensansökan. De vill att jag motiverar varför jag behöver tre kulvapen klass 1. Jag har alltså två klass ettor kula och en hagelbössa och ska nu köpa ett tredje klass 1 kulvapen. Jag var övertygad om att det är efter vapen nr 4 man behöver motivera och kan inte heller läsa mig till något annat. Har ni erfarenhet av detta samt tips på motivering?
Det är för vapen 5 och 6 man skall behöva motivera, är du med i något förbund så kanske du bör fråga dom.
Ann
 

jakebarnes

Cartier
Polygrip + en bit läder.
Totalt oskadad knopp.

Satan vad mycket loctite det satt där f ö. Blev typ ett litet vitt pudermoln när den väl släppte och knäppte till. ☺️

Ganska rejäl skillnad i känslan. Oklart om det är bättre eller sämre, återstår att se på lördag. Första drevjakten - sjukt taggad!

B6C719E5-73CB-4366-B327-31DC378A79B5.jpeg
Bytte knopp idag jag med. Köpte en finfin på boltknobs.se. Men när jag fick loss den förra satt själva gängorna kvar 😳De släppte alltså inne i Blaserknoppen. Lyckades dock få loss dem sen.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Fick mail från polisen i dag, typ 15 veckor efter licensansökan. De vill att jag motiverar varför jag behöver tre kulvapen klass 1. Jag har alltså två klass ettor kula och en hagelbössa och ska nu köpa ett tredje klass 1 kulvapen. Jag var övertygad om att det är efter vapen nr 4 man behöver motivera och kan inte heller läsa mig till något annat. Har ni erfarenhet av detta samt tips på motivering?
Hänt en god vän till mig också. Just samma situation som dig, skulle ha 3st klass 1. Kan säkert skilja från distrikt men generellt ”bör” man få licens på 6 vapen/delar om de varierar. Polarn fick motivera just som du till varför det behövdes just tre vapen av samma klass. I hans fall var det enkelt. Har för mig det var typ en 30-06 för pysch med längre pipa och större optik (klumpigare)
En 9x57 med aimpoint som hundförarbössa. Och typ en 6,5 för toppfågel. Hans motivering gick igenom utan problem.

av nyfikenhet, varför vill du ha 3st klass ettor?? Frågar som sagt av ren nyfikenhet, lägger ingen värdering i det eller försöker vara dryg. Bara genuint nyfiken 😬

hoppas det löser sig för dig och att licensen beviljas.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hänt en god vän till mig också. Just samma situation som dig, skulle ha 3st klass 1. Kan säkert skilja från distrikt men generellt ”bör” man få licens på 6 vapen/delar om de varierar. Polarn fick motivera just som du till varför det behövdes just tre vapen av samma klass. I hans fall var det enkelt. Har för mig det var typ en 30-06 för pysch med längre pipa och större optik (klumpigare)
En 9x57 med aimpoint som hundförarbössa. Och typ en 6,5 för toppfågel. Hans motivering gick igenom utan problem.

av nyfikenhet, varför vill du ha 3st klass ettor?? Frågar som sagt av ren nyfikenhet, lägger ingen värdering i det eller försöker vara dryg. Bara genuint nyfiken 😬

hoppas det löser sig för dig och att licensen beviljas.
Haha ja det är ju en bra fråga. Jag kommer antagligen bara ha två klass ettor då tanken är att min nuvarande 308w ska ersättas med nyförvärvet. MEN eftersom det är ett halvt livs väntetid på licens kan jag inte bara sälja en bössa hur som helst i hopp om att få licens på nya bössan. Därför har jag under en period tre klass 1 kula. En 9,3x62 och två 308w.
 
Jag har 4 klass 1or så jag tycker inte att det är några konstigheter. Rent krasst så skulle du kunna ha 6 klass 1 vapen så länge du kan motivera det.
Men motivera inte med övningsskytte eller reservbössa , det brukar inte gå hem. Ange vilka kikarsikte som sitter på och vad du skall ha den till.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Grattis, vad hände?
Ifrågasatte varför jag behövde motivera. Motiverade. Fick detta svar:

”Om vapengarderoben är sammansatt på ett sådant sätt att den medger varierade jaktmöjligheter ja, men vapenlagen anger att det ska finnas ett behov enligt 2 kap. 4§. För att det ska kunna bedömas föreligga så kräver vi undantagsvis motiveringar även för ansökningar gällande vapen även om det inte innebär femte vapnet+.

Intentionen med vapenförordningens skrivelse i 2 kap. 4§ är inte att kringgå att det ska föreligga en rimlighet i behovet som ska kunna motiveras. Således ställer vi även frågor om en sökande som endast har en jägarexamen exempelvis omfattande teoretiskt prov och praktiskt hagelprov, som inte mad automatik kan bedömas ha ett behov av fyra bockhagelgevär i samma kaliber bara för det.”.

Tackade för svaret och frågade när ärendet kunde tänkas vara klart. Han skulle lägga licensen på lådan i dag!
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Förr kunde man bara åka in med en bullkrans och fråga hur det gick med sin ansökan, vips så var det godkänt någon dag senare😄
Idag kommer man väl inte in i huset ens.
 

Klando

Omega
Detta är ingen recensionstråd men tänkte passa på att kolla om ni har några åsikter kring detta. Jag har jaktställ och några alternativ hemma i garderoben men känner ibland att fler "yttre" plagg skulle kunna komplettera garderoben. Är det några av er som har erfarenheter av de lite billigare klädesplaggen dvs inte Härkila, chevalier, baretta osv. Tex hur ni tycker att jaktställ från garphyttan, pinewood, alaska, swedteam, P4H, Brokared och liknande märken fungerar? Är det något som sticker ut när det gäller kvalitet eller går de inte att jämföra med de tyngre märkena på marknaden. Kom gärna med tips :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Detta är ingen recensionstråd men tänkte passa på att kolla om ni har några åsikter kring detta. Jag har jaktställ och några alternativ hemma i garderoben men känner ibland att fler "yttre" plagg skulle kunna komplettera garderoben. Är det några av er som har erfarenheter av de lite billigare klädesplaggen dvs inte Härkila, chevalier, baretta osv. Tex hur ni tycker att jaktställ från garphyttan, pinewood, alaska, swedteam, P4H, Brokared och liknande märken fungerar? Är det något som sticker ut när det gäller kvalitet eller går de inte att jämföra med de tyngre märkena på marknaden. Kom gärna med tips :)

Har en fleece från Garphyttan som jag är väldigt nöjd med och har hört gott om märket av andra. Barnen har ställ från Pinewood och Swedteam som verkar funka bra. Sitter på rumpa och knän utan att bli blöta igenom osv.
 
Detta är ingen recensionstråd men tänkte passa på att kolla om ni har några åsikter kring detta. Jag har jaktställ och några alternativ hemma i garderoben men känner ibland att fler "yttre" plagg skulle kunna komplettera garderoben. Är det några av er som har erfarenheter av de lite billigare klädesplaggen dvs inte Härkila, chevalier, baretta osv. Tex hur ni tycker att jaktställ från garphyttan, pinewood, alaska, swedteam, P4H, Brokared och liknande märken fungerar? Är det något som sticker ut när det gäller kvalitet eller går de inte att jämföra med de tyngre märkena på marknaden. Kom gärna med tips :)
Jag har använt de billigaste i princip från engelsson, funkat för mig. Dock har en ficka på byxbenet gått sönder nu efter 6 års användning😊
 
Detta är ingen recensionstråd men tänkte passa på att kolla om ni har några åsikter kring detta. Jag har jaktställ och några alternativ hemma i garderoben men känner ibland att fler "yttre" plagg skulle kunna komplettera garderoben. Är det några av er som har erfarenheter av de lite billigare klädesplaggen dvs inte Härkila, chevalier, baretta osv. Tex hur ni tycker att jaktställ från garphyttan, pinewood, alaska, swedteam, P4H, Brokared och liknande märken fungerar? Är det något som sticker ut när det gäller kvalitet eller går de inte att jämföra med de tyngre märkena på marknaden. Kom gärna med tips :)
Oftast kan jag tycka att passformen är lite sämre hos de billigare märkena. Att tillägga är att jag är ganska liten så det är nästan bara chevaliers saker som sitter bra på mig. Har många vänner som använt Englessons saker och varit väldigt nöjda.
 

jakebarnes

Cartier
Detta är ingen recensionstråd men tänkte passa på att kolla om ni har några åsikter kring detta. Jag har jaktställ och några alternativ hemma i garderoben men känner ibland att fler "yttre" plagg skulle kunna komplettera garderoben. Är det några av er som har erfarenheter av de lite billigare klädesplaggen dvs inte Härkila, chevalier, baretta osv. Tex hur ni tycker att jaktställ från garphyttan, pinewood, alaska, swedteam, P4H, Brokared och liknande märken fungerar? Är det något som sticker ut när det gäller kvalitet eller går de inte att jämföra med de tyngre märkena på marknaden. Kom gärna med tips :)
Jag har testat både dyrt och billigt och landat i att Alaska är mest pang för pengen så att säga.
Engelsson är också mycket bra, och sedan är jag positivt överraskad av Decathlons kläder, dock är de små i storlekarna.
Totalt ovärt med premium-märken. Men när det kommer till kängor är det tyvärr dyrt=bra.
 

Emil4

Cartier
Tänkte även kolla med resten av stockholmsgänget här, vilken jaktskytteklubb ni föredrar? Har bara vart på Haninge men där är det medlemsstop, sen på roslagens då jag gjorde skjutproven, men det är lite fel sida stan för min del.
 

Andsan

Rolex
Tänkte även kolla med resten av stockholmsgänget här, vilken jaktskytteklubb ni föredrar? Har bara vart på Haninge men där är det medlemsstop, sen på roslagens då jag gjorde skjutproven, men det är lite fel sida stan för min del.
Rosersberg har jag varit medlem i närmare 25 år. Bra föreningen tycker jag. Skokloster Wings & Clays gillar jag. Drygt 70 kastare finns det vilket ger många olika vinklar på lerduvor
 

Emil4

Cartier
Rosersberg har jag varit medlem i närmare 25 år. Bra föreningen tycker jag. Skokloster Wings & Clays gillar jag. Drygt 70 kastare finns det vilket ger många olika vinklar på lerduvor
Ja jag har hört mycket gott om den. Är lite fel sida stan bara. Så min fråga kanske egentligen borde vart är Huddinge, Haninge eller tyrveds bäst? Eller finns det fler som borde nämnas?
 
Topp