• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

JLC + Nymans Ur garantiärende

Jag fick betala 1500 för min Pam hos Nymans, klockan är köpt i Italien och är fortfarande under garanti. Den är inne nu igen och har på nytt blivit skickad till Panerai. Känns inte alls motiverat att jag skall behöva betala adminavgiften igen, Panerai sa första gången att det är upp till AD, men en andra gång ner till Panerai själva för samma problem....

Får du betala frakten igen för att de inte fixat felet så är det riktigt illa. Och då menar jag inte nymans utan panerai bör ta ansvar för detta.

Får du betala frakten igen för att de inte fixat felet så är det riktigt illa. Och då menar jag inte nymans utan panerai bör ta ansvar för detta.

Tjena

har ej hämtat ut den än, förhoppningsvis är den klar till nästa vecka.
Skall se om jag kan få tag på någon serviceavdelningen på Panerai eller om Nymans kan hjälpa mig att kontakta dem gällande avgiften.

Tjena

har ej hämtat ut den än, förhoppningsvis är den klar till nästa vecka.
Skall se om jag kan få tag på någon serviceavdelningen på Panerai eller om Nymans kan hjälpa mig att kontakta dem gällande avgiften.
Att få pengar retroaktivt är ungefär 96 gånger svårare än att slippa kostnaden från början. Vem är det du betalat till, Nymans eller Panerai?

Tjena

Betalar när klockan hämtas, har således ännu inte betalat för det andra ärendet. För första gången så betalade jag Nymans. Jag kan förstå att Nymans tar betalt för hanteringen och frakten. Då klockan är under garanti så tycker jag att Panerai skall stå för Nymans kostnad och inte att slutkonsument skall stå för den kostnaden.

Tänker mig hur det funkar med bil under nybilsgaranti och garantiärenden.

Tjena

Betalar när klockan hämtas, har således ännu inte betalat för det andra ärendet. För första gången så betalade jag Nymans. Jag kan förstå att Nymans tar betalt för hanteringen och frakten. Då klockan är under garanti så tycker jag att Panerai skall stå för Nymans kostnad och inte att slutkonsument skall stå för den kostnaden.

Tänker mig hur det funkar med bil under nybilsgaranti och garantiärenden.
Har du läst tråden? Du har alltså bara haft kontakt med Nymans och inte Panerais customer service?

Har du läst tråden? Du har alltså bara haft kontakt med Nymans och inte Panerais customer service?

Tjena

skrev i ett tidigare inlägg i tråden att jag var i kontakt med Panerais serviceavdelning första gången jag lämnade in klockan. Då fick jag förklarat att det är AD som bestämmer.

Nu andra gången så har jag ännu inte varit i kontakt med Panerai. Dock så har jag pratat med Nymans idag och de kommer att sköta det kommersiella med Panerai och jag behöver inte stå för någon kostnad, stora tummar upp till Nymans för det. Det jag bara ville säga är att Panerai hanterar det lite "konstigt". Man har utpekade AD, man ger världsgaranti men samtidigt så backar de inte upp AD med eventuella hanteringskostnader som uppkommer vid garantiärenden (eller så kanske de gör det...!?)

Som jag skrev så förstår jag Nymans om de inte har någon uppbackning att det tar ut en avgift för hanteringen.

Tjena

skrev i ett tidigare inlägg i tråden att jag var i kontakt med Panerais serviceavdelning första gången jag lämnade in klockan. Då fick jag förklarat att det är AD som bestämmer.

Nu andra gången så har jag ännu inte varit i kontakt med Panerai. Dock så har jag pratat med Nymans idag och de kommer att sköta det kommersiella med Panerai och jag behöver inte stå för någon kostnad, stora tummar upp till Nymans för det. Det jag bara ville säga är att Panerai hanterar det lite "konstigt". Man har utpekade AD, man ger världsgaranti men samtidigt så backar de inte upp AD med eventuella hanteringskostnader som uppkommer vid garantiärenden (eller så kanske de gör det...!?)

Som jag skrev så förstår jag Nymans om de inte har någon uppbackning att det tar ut en avgift för hanteringen.
Tycker det hela låter lite godtyckligt hanterat. Antingen är det ett utlägg för butiken, eller så är det inte det. Kass av pannorna att inte kunna lösa det bättre för dig. Hoppas allt löser sig.

Om en AD tycker sig ha rätt till ersättning i ett garantifall bör de fakturera tillverkaren, inte lägga kostnaden på kunden. AD lär väl kunna gå igenom klockan för att se att det handlar om ett garantifall och inte ett handhavandefel?

Om en AD tycker sig ha rätt till ersättning i ett garantifall bör de fakturera tillverkaren, inte lägga kostnaden på kunden. AD lär väl kunna gå igenom klockan för att se att det handlar om ett garantifall och inte ett handhavandefel?
Nope, AD för Panerai får inte ens öppna dom nyaste eftersom dom inte är certifierade i Sverige ännu.

OK, man ska inte kasta skit på dem som inte förtjänar det. Vi bortser härmed från just RobE när det rör min post. Alla har tydligen bara gott att säga om dem och då ska dem heller inte få skit.

Sedan får man väl säga att alla är olika, jag handlar nog mer över internet och främst begagnat och vissa föredrar det nya och kanske det lite lyxiga med butiken o.s.v.

Säljs det begagnade Rolex av AD nu för tiden ? När jag köpte min första Rolex på ASU på Biblioteksgatan i Stockholm på slutet 70-talet - hade man även begagnade. Bytte in - precis som bilhandeln. Men i dagens internetvärld är det väl borttaget - kanske.

Enligt de professionella reviews jag läst så är JLC kända för att ha bra kvalle på sina urverk, men jag har ingen aning. Har alltid trott att de gör bra urverk, men de gör ju urverk till både PP och AP och AP är ju kända för att krångla.

Tror faktiskt inte att privatpersonen jag köpte den av medvetet blåst mig. Klockan var bara tre veckor gammal och bandet var i princip oanvänt när jag fick hem den. Den korta tiden (någon vecka) jag bar den blev bandet mer slitet än det var när jag fick hem den. Tror alltså bara han använt klockon 2-3 dagar vilket stämmer med säljarens beskrivning.

Tack för att du delger alla hur det går med din fina klocka.
Jag är stor vän av JLC så jag hoppas att det löser sig bra och att du berättar här hur det slutar.

När det gäller AD:s så verkar många ha väldigt olika syn på de olika, så ibland har man kanske tur, och ibland otur, men att Nymans generellt verkar ta en saftig kostnad för frakt o försäkring verkar surt.

Kan man vid vanlig service skicka sin klocka direkt till JLC utan att passera Nymans, alltså inte garantiärende?

Någon drog en parallell till garanti på bilar. Garantireparationer på bilar, motorcyklar och skotrar ger alltid sämre pengar än att tex göra servicar. Men detta är något som verkstäderna får ta om dom vill ha många kunder. Men jag vet också verkstäder som tar betalt av ovetande kunder när det egentligen ska vara ett garantiärende. När jag tänker efter så har dom faktiskt kursat nu.

Kostar det verkligen 2000kr att skicka en liten klocka?

Generellt. Vitsen med AD måste väl bl a vara att man är en ytterst kompetent del av kedjan mellan tillverkaren. och kunden. För normal service och reparationer till hög standard av utbildade urmakare. För service som skall skickas till märket skall de naturligtvis inte ge andra besked än vad t ex Y får när han ringer ner till JLC. Det låter inte proffsigt. AD som ett led i tillverkarens ansträngningar att styra prisutvecklingen. Lyckas man med det så gynnas vi som köpare/ägare. Gynna det som gynnar dig. Gå alltid till en AD först om möjlighet finns. Beror ju på vilken klocka du söker och bl a var du bor. När du och ADn resonerat färdigt om priset, så är det upp till dig att avgöra om prisskillnaden jämfört de alternativ du har är värd fördelen/riskminimeringen att handla av en AD, men pröva alltid AD först. My 2 cents.

Jag trodde också att JLC verk var toppkvalité eftersom så många fina märken har köpt/köper av dem. Alltid nåt nytt att lära. Att ett nytt verk skulle ha slitna delar - fattade jag fel. Om säljaren manipulerat eller bytt verket, så borde urmakaren i Amsterdam sett det och slagit larm. Skall bli spännande att följa. Hoppas du får hem en klocka i toppskick utan någon kostnad för dig.

För ett sådant pris känns det nästan motiverat att lägga några dagar i Amsterdam och köpa en lågprisbiljett och ha det lite trevligt....samtidigt som man lämnar in klockan:)
Ja jag tycker priset låter helt horribelt. Om försäkringen kostar 1700kr och klockans värde är 51000kr så betyder det att försäkringsbolaget går plus minus noll om en klocka på 30 försvinner eller blir totalförstörd. Det är rätt mycket. Inte fan försvinner var trettionde brev och inte var tusende eller tiotusende heller. Blir klockan skadad så betyder det att den var för dåligt emballerad och skulle man nu ha oturen och brevet försvinner så måste man nog ha ett antal vittnen, foton och advokater med sej när man besöker försäkringsbolaget för att få sin ersättning.

Ja jag tycker priset låter helt horribelt. Om försäkringen kostar 1700kr och klockans värde är 51000kr så betyder det att försäkringsbolaget går plus minus noll om en klocka på 30 försvinner eller blir totalförstörd. Det är rätt mycket. Inte fan försvinner var trettionde brev och inte var tusende eller tiotusende heller. Blir klockan skadad så betyder det att den var för dåligt emballerad och skulle man nu ha oturen och brevet försvinner så måste man nog ha ett antal vittnen, foton och advokater med sej när man besöker försäkringsbolaget för att få sin ersättning.
Du glömmer bort att det finns andra utgifter som ska täckas än kostnaden för försäkringen.

Jag skrev att vid 1 på 30 så blir det plus minus noll så det är alla de utöver de 30 som ger vinsten. Arbetstiden ska inte behöva vara mer än kanske 30 min för ett sådant ärende och om självrisken nu är så låg som 1500kr så är det en timpeng som jag gärna skulle ha.

Jag skrev att vid 1 på 30 så blir det plus minus noll så det är alla de utöver de 30 som ger vinsten. Arbetstiden ska inte behöva vara mer än kanske 30 min för ett sådant ärende och om självrisken nu är så låg som 1500kr så är det en timpeng som jag gärna skulle ha.

Då är det väl bara att starta ett fraktbolag och börja konkurrera med DHL, Fedex, Schenker etc... Kan dock ta ett tag och kosta lite pengar att bygga upp ett fungerande fraktnätverk och marknadsföra dig som ett fullgott alternaticv ;)

Tillbaka
Topp