• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

JLC + Nymans Ur garantiärende

Jag var inne på deras hemsida, och hamnar bara hos den svenska AD:n. Hur tusan får du fram adressen till JLC?
Jag ska fråga om köp av box samt manual till en lady-diver, då jag inte ens får fram manual till den på hemsidan.
Tryck på customer service och ring dit. Manualer till befintliga modeller finnas att ladda ner på hemsidan.

I sammanhanget är 4 månader bara en lite mindre bajskorv är 6 månader. Men det är fortfarande en bajskorv.

Tja, JLC är knappast värre än många andra tillverkare. I det här fallet så får man även räkna in en minst sagt rigorös testprocedur innan klockan har fått godkänt. Det är också en viss skillnad på att t.ex. byta verk rakt av (vilket en del tillverkare gör) och att göra en ordentlig genomgång. Trist att det tar tid, men å andra sidan krävs det en del specialkompetens i det här fallet. Det handlar trots allt inte om något urverk som producerats i mångmiljonserier, frågan är om en del volymtillverkare är så mycket snabbare när det kommer till kritan.

Tja, JLC är knappast värre än många andra tillverkare. I det här fallet så får man även räkna in en minst sagt rigorös testprocedur innan klockan har fått godkänt. Det är också en viss skillnad på att t.ex. byta verk rakt av (vilket en del tillverkare gör) och att göra en ordentlig genomgång. Trist att det tar tid, men å andra sidan krävs det en del specialkompetens i det här fallet. Det handlar trots allt inte om något urverk som producerats i mångmiljonserier, frågan är om en del volymtillverkare är så mycket snabbare när det kommer till kritan.

Jorå, jag vet. :) Men jag har ändå uppfattningen att snabb service och proffsig kommunikation inte är klockbranschens paradnummer. Tyvärr. Med undantag, givetvis.

Jorå, jag vet. :) Men jag har ändå uppfattningen att snabb service och proffsig kommunikation inte är klockbranschens paradnummer. Tyvärr. Med undantag, givetvis.

Visst har du rätt på ett sätt, å andra sidan är det en viss skillnad på massproduktion och hantverk.:)

Kommunikationen från JLC har dock varit klanderfri. Fick svar direkt även på dagens mail där de åter beklagade det inträffade. Självklart tråkigt med väntan, men med tanke på hur många urmakare de har som kan jobba med detta urverk i kombination med att de säkert kör den igenom ett nytt 1000h-test (42 dagar), så är det kanske inte så oväntat.

Tac
Tryck på customer service och ring dit. Manualer till befintliga modeller finnas att ladda ner på hemsidan.
Tack!
Jag fick för mig att det gick till någon svensk AD eftersom det var ett svenskt nummer, men jag förstår att det är service de ger och därför har skaffat sig ett svenskt nummer!

Jag skall ringa dem i morgon. Tack!

Kommunikationen från JLC har dock varit klanderfri. Fick svar direkt även på dagens mail där de åter beklagade det inträffade. Självklart tråkigt med väntan, men med tanke på hur många urmakare de har som kan jobba med detta urverk i kombination med att de säkert kör den igenom ett nytt 1000h-test (42 dagar), så är det kanske inte så oväntat.

Du är alltså 100% nöjd kund! Sweet! :D

Tac
Tack!
Jag fick för mig att det gick till någon svensk AD eftersom det var ett svenskt nummer, men jag förstår att det är service de ger och därför har skaffat sig ett svenskt nummer!

Jag skall ringa dem i morgon. Tack!
Svenskt telefonnummer kopplat till Amsterdam.

Jag måste nog flika in att serviceväntetiderna i klockbranschen, rent generellt, är ett mysterium av bibliska proportioner.

Bara så att jag förstått rätt, yonsson har alltså köpt en nästan ny klocka under garanti som visar sig vara en nästan trasig klocka och ska alltså, efter mycket ståhej, få klockan fixad inom ramen för garantin med en väntetid på typ 6 månader totalt?

Är detta korrekt? Om ja så kan jag bara konstatera att det är pinsamt kass kundbehandling av JLC. Om jag köper en premiumprodukt så förväntar jag mig premiumservice, och detta låter ju inte riktigt som premium.

Helt ärligt, ett halvår!? På allvar. Ska de tillverka en ny urmakare som ska laga klockan, eller vad är grejen?

Bra sammanfattning!

Tycker återigen att det är pinsamt de inte ger dig en ny direkt. Sen att det tar 4 månader gör saken bara värre.

Kan ta bilbranchen som exempel där liknande saker hänt och där bilen bytts ut mot en ny och gratis.

Helt otroligt att de jobbar med lyxprodukter men ändå inte har mer känsla för att skapa nöjda kunder. Att skapa nöjda återkommande kunder kan kosta pengar, det räcker inte att bara vara trevlig i telefon.

Bra sammanfattning!

Tycker återigen att det är pinsamt de inte ger dig en ny direkt. Sen att det tar 4 månader gör saken bara värre.

Kan ta bilbranchen som exempel där liknande saker hänt och där bilen bytts ut mot en ny och gratis.

Helt otroligt att de jobbar med lyxprodukter men ändå inte har mer känsla för att skapa nöjda kunder. Att skapa nöjda återkommande kunder kan kosta pengar, det räcker inte att bara vara trevlig i telefon.
Finns det något klockmärke med ett bekräftat ärende av en felande "dyrare klocka" där kunden fått en ny klocka direkt vid fel?

Finns det något klockmärke med ett bekräftat ärende av en felande "dyrare klocka" där kunden fått en ny klocka direkt vid fel?

Har hört någon historia om Hublot men vet inte om det stämmer. De ger åtminstone ut låneklockor vid service. Bara för att det inte verkar vara praksis så gör det inte skillnad på saken.
Varför tycker du man kan byta ut en bil för över 600 tusen men inte en hög marginal produkt som en exklusiv klocka?

Hur många gånger har Hublot gjort det par401 ? Vet att de haft någon kvartsklocka som cirkulerat, men som sagt, knappast praxis.

Visst hade man varit lite gladare yonsson?

hublot-atelier-watch-1.jpg~original

De reggar för övrigt när jag tar emot klockan och förlänger/förnyar garantin i två år från mottagandet.

Inte direkt oväntat, men bra att få bekräftat.

1. Jag tror att ett direkt utbyte av en krånglande ny klocka är något som en AD (dvs där man då eventuellt köpte klockan ny) hade skött, inte JLC centralt?

2. Återigen blir vi påminda att man INTE kan blunda för service och reservdelsbiten vad gäller klockor.
a) Finns det reservdelar och förbrukningsdelar till klockan?
b) Kan urmarkare i min närhet eller i ens i Sverige laga klockan?

2b) är ju speciellt viktig då det verkar vara allt svårare att skicka klockor internationellt som privatperson försäkrat.

Har hört någon historia om Hublot men vet inte om det stämmer. De ger åtminstone ut låneklockor vid service. Bara för att det inte verkar vara praksis så gör det inte skillnad på saken.
Varför tycker du man kan byta ut en bil för över 600 tusen men inte en hög marginal produkt som en exklusiv klocka?

Har ni bekräftat att denna "typ" av klockor är en högmariginalprodukt?o_O

Bara en vecka kvar nu Jönsson! Måste kännas skönt att få tillbaka kapital så du kan ut o härja på marknaden igen, eller du kanske har för avsikt att behålla den nu :) ?

Bara en vecka kvar nu Jönsson! Måste kännas skönt att få tillbaka kapital så du kan ut o härja på marknaden igen, eller du kanske har för avsikt att behålla den nu :) ?
Vi får se. Hann ju inte bekanta mig med den förra omgången. Ambitionen är alltid att behålla. :D

Edit: Är dock fortfarande kär i Master Calendar.

Allt beror ju på vad man jämför med så klart, men ja så är det så klart. En lyxprodukt där tillverkningskostnaden är väldigt låg i förhållande till fsgpriset.

I flesta fall handlar det väl om återförsäljare så stora marginalen ligger hos manufakturen själva. Hög marginal lär det vara i deras egna boutique:er men knappast hos en AD. Jag menar, givetvis är marginalen hög på exempelvis en tröja från typ Gucci där material- samt produktionskostnaden är låg men en klocka tillverkad i Schweiz med schweiziska arbetare med tillhörande löner är väl svårt att få hög marginal på?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp