• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kända svenskars klockor

Ber om ursäkt för off topic, men kan inte hålla mig...

SATAN vad ful alex schulman är.
Nä, det där var inte OK någonstans. Vill du droppa sådana kommentarer föreslår jag att du pallrar dig till ett annat forum. Visst kan vi tangera gränsen ibland, men avsiktliga påhopp eller personangrepp är inte OK. Vare sig det är mot en annan medlem eller någon annan som inte hänger här.

OT please. Den här råden har lätt att spåra.
Nä, det där var inte OK någonstans. Vill du droppa sådana kommentarer föreslår jag att du pallrar dig till ett annat forum. Visst kan vi tangera gränsen ibland, men avsiktliga påhopp eller personangrepp är inte OK. Vare sig det är mot en annan medlem eller någon annan som inte hänger här.
Sjukt orimlig kommentar.

Mm absolut, kan bara hålla med. Hemskt egentligen. :(

On topic:

Här är en bild på Leif "Loket" Olsson, glad och med en klocka på armen. Vad kan det vara för någon?
Leif_-Loket-_Olsson_-_frilagd.jpg

Efter att ha läst den här krönikan (http://www.expressen.se/kronikorer/calle-schulman/det-ar-sa-har-klassamhallet-ser-ut/) så kan vi konstatera att han antingen prioriterar klockor före boende eller att inte äger klockorna som han visar upp på Instagram. Ett tredje alternativ kan vara att krönikan inte är sanningsenlig.

Krönikan är väl sanningsenlig så långt att det som står om bostäder, sjukvård och kanske även skolor stämmer? Dvs Sverige i stort.

Jag minns inte vilken klocka han flashade, men låt oss anta att den kostade 400 000 SEK. Det räcker ju inte till mycket mer än insatsen till en 2:a i en halv-OK förort till Stockholm? Är det rimligt, TINA?

Skulle vara bra att veta vilken skola man kan muta in sina barn på! :)

Senast ändrad:
Krönikan är väl sanningsenlig så långt att det som står om bostäder, sjukvård och kanske även skolor stämmer? Dvs Sverige i stort.

Jag minns inte vilken klocka han flashade, men låt oss anta att den kostade 400 000 SEK. Det räcker ju inte till mycket mer än insatsen till en 2:a i en halv-OK förort till Stockholm? Är det rimligt, TINA?

Skulle vara bra att veta vilken skola man kan muta in sina barn på! :)
Frågan är ju bara om CS måste ha en 3:a på övfre eller Gärdet....om kontantinsaten är 2 mill.....finns fina 3:eek:r i Bålsta där 400k i insats räcker fint.....ta inte siffrorna för sanning....mera konceptet jag är ute efter....hela artikeln visar bara hur pinsam han är....

Frågan är ju bara om CS måste ha en 3:a på övfre eller Gärdet....om kontantinsaten är 2 mill.....finns fina 3:eek:r i Bålsta där 400k i insats räcker fint.....ta inte siffrorna för sanning....mera konceptet jag är ute efter....hela artikeln visar bara hur pinsam han är....
Ja, innerstadssnobberiet har du rätt i. Men han har rätt i att bostäder blivit oåtkomligt dyra för många, och sjukvården fungerar inte som den borde givet skattenivån i Sverige. Och skolorna fungerar inte som de skall. Han må vara lite pinsam i vissa punkter, men han har rätt i mycket annat. De 400 000 som krävs i insats "i Bålsta" har många inte.

Ja, innerstadssnobberiet har du rätt i. Men han har rätt i att bostäder blivit oåtkomligt dyra för många, och sjukvården fungerar inte som den borde givet skattenivån i Sverige. Och skolorna fungerar inte som de skall. Han må vara lite pinsam i vissa punkter, men han har rätt i mycket annat. De 400 000 som krävs i insats "i Bålsta" har många inte.

Det han radar upp är ju inga nyheter.....inte heller om du backar 100 år......folk med nätverk lyckas.....andra inte.....det enda det skriks om i media....det är ju inte hans egna findings......retweets......så det kokar ner till hans sob story....

Det han radar upp är ju inga nyheter.....inte heller om du backar 100 år......folk med nätverk lyckas.....andra inte.....det enda det skriks om i media....det är ju inte hans egna findings......retweets......så det kokar ner till hans sob story....
Du kan låta hur självsäker du vill, faktum är att det t.ex. blivit svårare att t.ex. göra klassresa i bland annat Sverige. Detta är inte positivt för ett lands tillväxt eller framtid.
Jag ber om ursäkt för referensen (jag drog en snabb googling), men de hänvisar till en EU-undersökning, och jag har läst liknande i FT och Economist.
https://www.etc.se/ekonomi/allt-svarare-att-gora-klassresor-uppat

Du kan låta hur självsäker du vill, faktum är att det t.ex. blivit svårare att t.ex. göra klassresa i bland annat Sverige. Detta är inte positivt för ett lands tillväxt eller framtid.
Jag ber om ursäkt för referensen, men de hänvisar till en EU-undersökning, och jag har läst liknande i FT och Economist.
https://www.etc.se/ekonomi/allt-svarare-att-gora-klassresor-uppat

Orkar inte läsa.....men tips till den gode Calle är att slå in på en politisk karriär om han vill förändra samhället.......att använda en blaska för att trumma ut sin egen olycka är inte så seriöst......även om det han skriver är en realitet......och råkar vara rimligt vedertaget....

Orkar inte läsa.....men tips till den gode Calle är att slå in på en politisk karriär om han vill förändra samhället.......att använda en blaska för att trumma ut sin egen olycka är inte så seriöst......även om det han skriver är en realitet......och råkar vara rimligt vedertaget....
Det viktigaste för en krönikör är väl att läsarna känner igen sig, det tror jag de gör. Nu är url och rubrik ändrad
http://www.expressen.se/kronikorer/calle-schulman/svartkontrakt-verkar-vara-det-basta-sattet/
http://www.expressen.se/kronikorer/calle-schulman/det-ar-sa-har-klassamhallet-ser-ut/

Enda sättet att bli rik i Sverige är ju att ha kapital. Omöjligt att bli rik på lön med vårt skattetryck. Så ja, väldigt svårt att göra klassresa i Sverige.

Nu är vi också alla så smarta här så vi vet att allt det Calle skriver i krönikan (well nästan) är saker vi kan göra ngt åt. Men men ... vem ska betala.

1. Vi ska se vad skatten går till på ett nytt sätt.
2. Den ska "dessvärre" också upp.
3. Det ska följas upp. NOGA. I offentlig sektor. Hål ska täppas till i lagar. Varför är det okej att köpa ett hyreskontrakt men inte sälja? Sug på den ett tag, och precis allt annat i gråzonen, klarnar. För man VILL att det ska vara möjligt. Ge mig landet i en vecka...

Enda sättet att bli rik i Sverige är ju att ha kapital. Omöjligt att bli rik på lön med vårt skattetryck. Så ja, väldigt svårt att göra klassresa i Sverige.
Kapital? När SBAB slopade topplånet i mitten av 2000-talet var allt som krävdes en inkomst och oräddhet = oförsiktighet = historielöshet.
Reklamen nedan är från 2008, alltså bara månader före Lehman Bros satte igång GFC.
ZIRP och QE har gjort många av lånedårarna till mångmiljonärer, bostadspriserna är väl upp 50-100% sedan dess.

SBAB slopar topplånet, härliga reklamfilmer i bästa "låna hos oss"-stil, från 2006-2010

Så visst, lönearbete har inte gjort någon rik, men enormt risktagande har gått bra. Jag tycker det är rätt kul att man inte kan köpa Swedbankaktier med 85% belåning, men man kan utan problem köpa bostad för flera miljoner med 85% belåning!

Är inget fan av CH men nu tycker jag att vi gått tillräckligt OT för att be om rättning i ledet :)
Okay.

Efter att ha läst den här krönikan (http://www.expressen.se/kronikorer/calle-schulman/det-ar-sa-har-klassamhallet-ser-ut/) så kan vi konstatera att han antingen prioriterar klockor före boende eller att inte äger klockorna som han visar upp på Instagram. Ett tredje alternativ kan vara att krönikan inte är sanningsenlig.
Klassamhälle och klassamhälle. Dom flesta har det rätt bra ändå. Vi är ju för många som vill bo på samma plats i Stockholm (och även i dom flesta andra storstäderna), självklart blir det problem med boende då.
Men hursomhelst. Om detta stämmer så kan ju klockorna definitivt inte vart hans. För inte kan han vara så dum att han bränner hundratals tusen kronor och sen klagar över att han inte har råd att bo i en bostadsrätt?

Klassamhälle och klassamhälle. Dom flesta har det rätt bra ändå. Vi är ju för många som vill bo på samma plats i Stockholm (och även i dom flesta andra storstäderna), självklart blir det problem med boende då.
Men hursomhelst. Om detta stämmer så kan ju klockorna definitivt inte vart hans. För inte kan han vara så dum att han bränner hundratals tusen kronor och sen klagar över att han inte har råd att bo i en bostadsrätt?
Tja... egentligen inte mycket dummare än att inte ha bränt pengarna på klockor men gnälla över att man inte har råd med en trea bara för att man vägrar flytta utanför tullarna.

Tillbaka
Topp