• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kända svenskars klockor

Jag poängterade tidigare att jag frågat HeatoN på twitter gällande hans AP och han förnekade då och önskade att han hade en. Denna förhållandevis nya bild verkar tala emot honom. Någon som kan REF (om den är äkta dvs)?
Trevlig fredag! :D
Skärmavbild 2016-09-23 kl. 11.14.08.png

Jag poängterade tidigare att jag frågat HeatoN på twitter gällande hans AP och han förnekade då och önskade att han hade en. Denna förhållandevis nya bild verkar tala emot honom. Någon som kan REF (om den är äkta dvs)?
Trevlig fredag! :D
Skärmavbild 2016-09-23 kl. 11.14.08.png
Den är med all säkerhet äkta! vad jag har läst så är HeatoN rätt intresserad utav klockor! förvåna dig inte om han hänger här i smyg ;)

Är det bara jag eller kan man ana en viss ängslighet bland de kända "att är du känd ska du ha en Rolex?"
Tycker det verkar vara Rolex till 95%?
Kul med folket som väljer något annat.
Jo, men det är ju också ett enormt välkänt varumärke, inte konstigt om man hamnar där om man vill bränna någonstans mellan 30 000 och 100 000 på en klocka.

Dessutom, bland de dyrare märkena har Rolex rätt många AD i Sverige. Jämför själv:
JLC, bara 2, i 08
IWC, bara 4, 3 i 08, 1 i 031
Breitling har lite fler, men är väl mer en "sportkilleklocka"
Omega har riktigt många AD, 7 bara i 08, men ligger väl något snäpp under Rolex i exklusivitetsrykte i en bredare allmänhet.

Uppfattar man sig som, och vill man bli uppfattad som, en "A-lister", är det nog en Rolex man köper.

Skall jag vara ärlig så vad gäller prestige finns det få klockor som slår Rolex under 100 000 kr. Och lägger vi dessutom till att väldigt få i en bredare allmänhet känner till Patek över huvud taget så finns det inga klockmärken, oavsett pris, som slår Rolex.

Sedan finns det ju de som väljer tex Omega inte för att det är billigare, utan för att det upplevs som mindre "stekigt".

Notera att jag ovan diskuterar
general population brand perception
inte hur välgjorda eller tekniskt avancerade olika klockmärkens klockor är

Senast ändrad:
Jag vill ta upp ett antal saker här:

1) Tjänar man i hennes bransch riktigt mycket pengar? Eller är "den nya verkligheten" att man som någon sorts kändis "måste/bör" "sporta" en finare klocka i dagsläget? Dvs var detta något hon och många andra i "kändiscirkusen" lätt kunde köpa, eller fick hon som många på detta forum högprioritera det i sin privatekonomi?

2) Det jag slås av när jag läser denna tråden är hur samhället förändras och hur många kändisar det finns som jag aldrig hört talas om. Jag påstår inte att de inte är kändisar, jag har själv många "nischade" kändisar jag följer, men som andra inte känner till.

3) Hur mycket sprider sig denna "man skall ha en fin klocka" in hos "vanligt folk"? Jag har faktiskt börjat se avsevärt fler dyra klockor "bland vanligt folk" de senaste åren. Jag misstänker att många av dem inte gör som många "klocksnackare", dvs struntar i semester etc? Handlar det då om att låna lite extra på sin bostad, som många kan göra nu med de stigande bostadspriserna?

TT Sub på en svensk thaiboxningsdonna!

image.png

Ja, du har så rätt. Jag får skylla mitt misstag på att jag vid tillfället var just hemkommen från en ganska blöt svensexa:dead:

1) Tjänar man i hennes bransch riktigt mycket pengar? Eller är "den nya verkligheten" att man som någon sorts kändis "måste/bör" "sporta" en finare klocka i dagsläget? Dvs var detta något hon och många andra i "kändiscirkusen" lätt kunde köpa, eller fick hon som många på detta forum högprioritera det i sin privatekonomi?

2) Det jag slås av när jag läser denna tråden är hur samhället förändras och hur många kändisar det finns som jag aldrig hört talas om. Jag påstår inte att de inte är kändisar, jag har själv många "nischade" kändisar jag följer, men som andra inte känner till.

3) Hur mycket sprider sig denna "man skall ha en fin klocka" in hos "vanligt folk"? Jag har faktiskt börjat se avsevärt fler dyra klockor "bland vanligt folk" de senaste åren. Jag misstänker att många av dem inte gör som många "klocksnackare", dvs struntar i semester etc? Handlar det då om att låna lite extra på sin bostad, som många kan göra nu med de stigande bostadspriserna?

Madde kanske fick sin klocka av sin kanske lite mer kända man Daniel (Salong Betong).

Tycker du ställer ganska konstiga frågor, speciellt 1 och 2. Skulle säga att vad någon sysslar med på dagarna har ganska lite att göra med vad de bär för klocka.

Tycker du ställer ganska konstiga frågor, speciellt 1 och 2. Skulle säga att vad någon sysslar med på dagarna har ganska lite att göra med vad de bär för klocka.

Håller med @vaniljglass här: Vad har det för relevans? Jag hoppas att du var lite snabb på tangenterna och inte formulerade färdigt den tanke du hade, för den du publicerar känns minst sagt ogenomtänkt. Ett tips (från språkvetaren i mig) är att jobba mindre med citationstecken - varje gång du klämmer in ett sådant så gör du din text ganska mycket tunnare. Eftersom du lyckats trycka in åtta stycken blir din text väldigt tunn.

1) Det kan inte vara så att hon är klockintresserad?

2) Att det finns fler kändisar idag är en ganska naturlig följd av det ökade medieutbudet samt sociala medier - och därmed den "mindre" världen.

3) Hur människor sköter sin privatekonomi är omöjligt, och därmed helt irrelevant, att spekulera i. Vad är det som säger att "klocksnackare" (för att citera dig) inte lånar på huset, utan istället struntar i att åka på semester? Jag har ett par klockor som jag är riktigt nöjd med, och har varken lånat till dem eller struntat i semestern.

Mitt råd är att tänka efter före, lyfta blicken och ta in omvärlden.

Mjo, problemet är väl att CS inte är en fysisk sport som kräver fysisk styrka. Heaton snackade ju skit i samband med MM om att han inte hade varit så stor i CS om han inte hade hållit sig i toppform rent fysiskt, sen i intervju i Framgångspodden säger han raka motsatsen att fysik inte spelar någon roll. Det är ju en sport men ingen idrott och det framstår väl som mer naturligt att begränsa MM-deltagare till idrottare.

Torsten är ju dock barnslig här ovan.

Hörde att Stockholms bästa börsmäklare skulle få vara med nästa år tillsammans med han som vann kock-SM ;)

Jaja, det blir nog ett bra program ändå.
Hehe omöjligt att förklara/motivera e-sport för 50/60-talister. :D Det finns säkert fortfarande deltagare i MM som paddlar kanot, kör vattenpolo eller någon annan obskyr sport, så det går nog hem ute i stugorna trots en e-sportare. ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp