• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Hoppsan, en Dalman. Jag behövde ju inte fler knivar. :)

1000002928.jpg

1000002929.jpg

1000002930.jpg
Grattis till första Dalmanen!

Värt att veta är att han slipar dem ofta lite väl tunt (han kollar alla eggar så de böjer med en mässingsstav, för oss dödliga kan man använda nageln). Det gör att de emellanåt blir lite väl känsliga och att det går mikrochips ur dem. Isf lägg en mikroegg på den med en 1000-sten eller liknande så försvinner problemet

Grattis till första Dalmanen!

Värt att veta är att han slipar dem ofta lite väl tunt (han kollar alla eggar så de böjer med en mässingsstav, för oss dödliga kan man använda nageln). Det gör att de emellanåt blir lite väl känsliga och att det går mikrochips ur dem. Isf lägg en mikroegg på den med en 1000-sten eller liknande så försvinner problemet

Min andra, faktiskt. Den första var en tidig variant som jag köpte 2016 och behöll till för ett par år sedan. Den hade tidigare varit passaround nånstans och sen fått lite spabehandling av Robin innan den såldes igen. :)

Samma sak gäller faktiskt min favoritsmed, Watanabe, åtminstone för sin professional-serie. Det gör att de köpare som inte känner till det får både känslan av "wow, supervasst" och samtidigt så blir det lätt mikrochips som du säger.

Fick ett knivställ med fiberstänger i julklapp. Finns det någon anledning att inte stoppa ner mina knivar i det?

Bild är obligatoriskt :).
Ett sånt här
1766747512354.png

Mest estetiska om du är känslig för repor på knivsidorna för sådana kommer du få.
Sen får man vara noggrannare med avtorkning, stoppar du ner fuktiga blad så kan man få rostangrepp, även om det är ett hyggligt rostbeständigt stål.
Tack! Nä det skulle jag inte säga att jag är. Tänkte mer om det kan vara dålig för kniven och slipningen. Men låter bra, då säger jag till frun att vi behåller det :)

I samband med att jag ska slipa en kniv åt en släkting så passade jag på att ta fram hela knivsamlingen och lägga ut:

20251228_113527.jpg

Jag tror jag har problem. Även om en hel del av det som ligger i det avsiktligt suddiga området är enklare billigare saker så är det är nog dags sälja lite. :D

Det värsta är att det ser ganska lika ut på slipstenssidan med åtminstone fyra olika kompletta serier med stenar (Shapton Glass, Shapton Pro, Naniwa Professional, JNS) + lite annat där med. Jag borde nog rensa ut lite där med.

Problem 1: Intresset för många av sakerna är nog svagt.

Problem 2: Jag har inte hittat bra kartonger att skicka enstaka knivar i, tips på affärer som har gott om vettiga kartonger för skickande emottages gärna.

Nu ska jag nog starta den där slipningen.

Senast ändrad:
I samband med att jag ska slipa en kniv åt en släkting så passade jag på att ta fram hela knivsamlingen och lägga ut:

20251228_113527.jpg

Jag tror jag har problem. Även om en hel del av det som ligger i det avsiktligt suddiga området är enklare billigare saker så är det är nog dags sälja lite. :D

Det värsta är att det ser ganska lika ut på slipstenssidan med åtminstone fyra olika kompletta serier med stenar (Shapton Glass, Shapton Pro, Naniwa Professional, JNS) + lite annat där med. Jag borde nog rensa ut lite där med.

Problem 1: Intresset för många av sakerna är nog svart.

Problem 2: Jag har inte hittat bra kartonger att skicka enstaka knivar i, tips på affärer som har gott om vettiga kartonger för skickande emottages gärna.

Slipade svärföräldrarnas knivar igår. Inser då att jag saknar en "splash n go" sten i 3000. Har den där Finnens kombinerade 3000/1000 sten och den är ju helt ok men vore skönt med en man inte behöver blötlägga innan.

Då skulle de gå fortare hemma att bara ta fram en 3000 sten och ge knivarna lite underhållskärpa.

Jag tolkar din bild som att du inte saknar den gyoto jag köpte av dig? 😅 Den samlar damm då jag föredrar mindre knivar.

Slipade svärföräldrarnas knivar igår. Inser då att jag saknar en "splash n go" sten i 3000. Har den där Finnens kombinerade 3000/1000 sten och den är ju helt ok men vore skönt med en man inte behöver blötlägga innan.

Då skulle de gå fortare hemma att bara ta fram en 3000 sten och ge knivarna lite underhållskärpa.

Jag tolkar din bild som att du inte saknar den gyoto jag köpte av dig? 😅 Den samlar damm då jag föredrar mindre knivar.

3000 låter ganska fint för det ändamålet, om det är vanliga svensson-knivar. Fint som i finkornigt.

Det jag har som överlappar i den finhetsgrade jag inte bestämt vad jag vill behålla är Shapton Glass 2,4 och 6k, Naniwa Professional 2k och 3k, samt JNS Aoto Matukusuyama. För ditt bruk skulle jag nog i första hand av dessa välja Naniwa Pro 2000 (men de stenarna brukar väl anses lite finare än siffran anger) eller JNS-stenen (som ska ha varierande kornstolerkar, för att verkar lite mer natursten). Om nån är extra intressant för dig kan du väl sätta ett PM. Men... som sagt, jag tvekar om vad jag egentligen vill behålla än. Kalla mig velputte!!

Jag saknar mycket få knivar jag sålt, men ... det var en lite grövre 210mm Gyuto från Kajiwara väl? Grövre som i mer "workhorse" än "laser" och därmed helt underbar för att skiva rotsaker och sånt med. Om jag minns rätt. Men nej, jag är nog inte intresserad av att köpa den åter. Jag har för mycket redan.

Åkej, en fråga till er nördar: Förvarning, hur löser ni det?

Efter en flytt till ett kök med ganska lite plats för knivlister kommer jag nog ha ett ställ eller list framme för en ganska liten del av knivarna, kanske 3-4 stycken varav kanske bara 1 eller 2 är finknivar. En del av samlingen kommer nog också förvaras undanstoppat med lite längre horisont nån helt annan stans än köket.

Men sen skulle jag vilja hitta en bra förvaring för knivar i en kökslåda, lagom lätt åtkomliga utan att behöva vara framme. Vad har ni sett för trevliga och knivvänliga ställ där? Gära något som klarar knivar med full längd (blad på 25 cm eller så). Tips?

Men sen skulle jag vilja hitta en bra förvaring för knivar i en kökslåda, lagom lätt åtkomliga utan att behöva vara framme. Vad har ni sett för trevliga och knivvänliga ställ där? Gära något som klarar knivar med full längd (blad på 25 cm eller så). Tips?

Jag provbeställde ett par ex av de här vilka verkar kunna funka i mina kökslådor:

Rapport kommer.

Jag provbeställde ett par ex av de här vilka verkar kunna funka i mina kökslådor:

Rapport kommer.
Ser fram emot rapport. Har ett Eva Solo ställ men skulle nog se knivarna i någon liknande knivförvaring som du beställt.

Ser fram emot rapport. Har ett Eva Solo ställ men skulle nog se knivarna i någon liknande knivförvaring som du beställt.

Lovar återkomma.

Sen blir det nog en knivlist eller två på strategiska ställen i "nya" köket, men de uppenbara ställena är antingen halvblockareade av annat eller för öppna i en kökshalvö. Vi får se.

Tycker annars de hållare som säljs av Rune Jakobsen är läckra:

3000 låter ganska fint för det ändamålet, om det är vanliga svensson-knivar. Fint som i finkornigt.

Det jag har som överlappar i den finhetsgrade jag inte bestämt vad jag vill behålla är Shapton Glass 2,4 och 6k, Naniwa Professional 2k och 3k, samt JNS Aoto Matukusuyama. För ditt bruk skulle jag nog i första hand av dessa välja Naniwa Pro 2000 (men de stenarna brukar väl anses lite finare än siffran anger) eller JNS-stenen (som ska ha varierande kornstolerkar, för att verkar lite mer natursten). Om nån är extra intressant för dig kan du väl sätta ett PM. Men... som sagt, jag tvekar om vad jag egentligen vill behålla än. Kalla mig velputte!!

Jag saknar mycket få knivar jag sålt, men ... det var en lite grövre 210mm Gyuto från Kajiwara väl? Grövre som i mer "workhorse" än "laser" och därmed helt underbar för att skiva rotsaker och sånt med. Om jag minns rätt. Men nej, jag är nog inte intresserad av att köpa den åter. Jag har för mycket redan.
Upplever att den 3000 jag använder är rätt grov för sin siffra. Om inte knivarna är tokslöa brukar jag sällan ens gå ner på 1000 stenen.

Gav svärföräldrarna ett set med 2 globalknivar som tack för hjälp med barnvakt för ett gäng år sedan och jag måste säga att jag gillar att slipa dom. De går fort att få rätt vassa.

Till folk som bevisligen inte är snälla mot sina knivar brukar jag nöja mig efter 3000 stenen och stropp. Jag brukar även göra rätt grov vinkel. På finare knivar avslutar jag med denna https://hiomakivi.fi/sv/p37169/imanishi-arashiyama-6000

Naniwa på 2000 skulle säkert kunna vara ett gott mellanting som fyller den funktion jag saknar.

Och det stämmer, det är rätt kniv du tänker på. Jag borde ge den nya chanser innan den säljs.
1000019451.jpg

Alltid gillat tanken på en bunka då det är dessa två som används till typ allt i dagsläget
1000019531.jpg

Sambon får inte använda Nakirin dock 😛

20251228_113527.jpg

Problem 1: Intresset för många av sakerna är nog svagt.

Vad är den hitersta raden från vänster nummer 1&2?
Vacker hamon på nr 2

Vad är den hitersta raden från vänster nummer 1&2?
Vacker hamon på nr 2

Den allra längst till vänster man inte ser hela kniven av är JNS Kaeru med gravyr av en drake. Det är den där jag tar fram när jag vill imponera på gäster, och när man inte vet om gästerna kommer diska kniven lika väl som jag under middagen. Ergo rostfri. :)

De nästa tre som ligger på blå kartonger där är alla av Yoshikazu Ikeda, först en honyaki gyuto 240mm i shirogami 3 jag köpte begagnad via KKF, de två nästa är ur den serie från samma smed i shirogami 2 som Cleancut sålde för några år sedan. Hann köpa 210mm och 240mm innan de tog slut. Riktigt klassiskt Sakai-smide om jag fattat terminologin rätt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp