• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Jag tror inte att kannan kan spricka bara för att man häller kokhett vatten i den. Möjligen om det redan finns en spricka i glaset, annars tål glaset värmen. Det är mest en nojig grej. Har du inte provat att rosta själv? Då kan du få extra extra och troligen ett rökigt kök. Jag har gått igenom Sibyllans alla sorter. Jag tror den heter diplomat, den som jag tyckte bäst om.
Inte provat att rosta själv. Låter intressant. :)
Testat ett gäng av deras sorter och gillar att göra egna blandningar. Föredrar generellt de lite mjukare sorterna utan så mycket beska t ex Java, Cuba.
Riviera, deras egen blandning mellan franskrost och Italiensk är inte så dum heller.
Diplomat har jag inte testat, ska ptova den nästa gång jag har vägarna förbi.

Älskar kaffe. Nörd vet jag inte, men mal mitt kaffe var morgon för hand sedan många år tillbaka. Älskar doften. Italienska rostningar är favoriterna.

Tvättad Kainamuiböna från Kenya i Chemexkannan idag..
9D42E239-A997-419C-8BE0-D58ED998F66C.jpeg

Instämmer till fullo. En espressomaskin är för 1-2 personer, sen blir en pressokanna perfekt. Tyvärr har en espresso och pressokaffe helt olika malningsgrad. Espresson är superfin och presso grövre så det är omständigt att växla mellan dessa.

Va hos min lokala kaffeleverantör (som ämnen säljer maskiner och kvarnar i mängder). Stod där och dividerade och pratade och kom in på just detta ”problem” hans lösningar va ganska pragmatisk: köp en till kvar!

Va hos min lokala kaffeleverantör (som ämnen säljer maskiner och kvarnar i mängder). Stod där och dividerade och pratade och kom in på just detta ”problem” hans lösningar va ganska pragmatisk: köp en till kvar!
Jo, det är så klart en lösning. Business as usual med det förslaget. Om man räknar, t ex 10 varv åt ena hållet och 10 varv åt det andra så kommer man i närheten. När man ska ändra till pressokaffe är det inte så noga. Finkänsligheten kommer ju när du ska hitta rätt malningsgrad för en espresso. Där spelar kaffesort och färskhet in så där kan man få slänga några espressos innan man fått till det. Antingen blir det för fint och då sätter det nästan stopp eller så rinner det för fort igenom. Idealet är att det ska fylla upp en espressokopp på 25-30 sekunder. Du brukar det också bli lite crema på toppen som är så gott. Hur gjorde du? Köpte du två eller kämpar du på? Jag brukar köra espresso ett par månader när jag väl fått till inställningen och vice versa med presso-inställningen. Det känns enklast. Som tur är har jag ingen stor familj som alla vill ha olika varje morgon. :) Det hade tagit kål på mig.

Någon annan som testat Rutasoka?
Deras mellanrostade funkade riktigt bra som dropp. Besviken på deras espresso som inte gav någon crema. Kan dock vara jag som fipplade med malningsgrad....

Du som kör Chemex, vad tycker du om det kontra exempelvis pressobryggare om man ska gå den ”maskinlösa” kaffevägen?
Inte så intresserad att jag kan säga att det ena är bättre än det andra. Tycker att Chemex är lite roligare. Så jävla snygg kanna också :)

Inte så intresserad att jag kan säga att det ena är bättre än det andra. Tycker att Chemex är lite roligare. Så jävla snygg kanna också :)
Lite så jag tänker också. I nuläget kör jag presso med färdigmalet kaffe, men tänkte ta klivet upp till iallafall bönor och kvarn. I slutändan hänger det väl egentligen mest på kvalitet på bönorna och malningen snarare än bryggmetoden.
Det kanske är värt att testa iallafall! Såg att en kanna för sex koppar kostar ca femhundringen, så jämfört med en espressomaskin är det ju inte mycket till utgift. Då kan man ju dessutom lägga lite extra på en bra kvarn. Den här är ju riktigt läcker och skulle nog se riktigt bra ut bredvid en Chemex:
20632665-origpic-df62fb.jpg

det där är JohanochNyströms Bella, precis innan det blev en cappuccino :D
de sägs att smakerna inte har utvecklats helt om man börjar använda bönorna för tidigt efter rostningen så 2-3v ska vara optimalt

Vill kunna få till bra kaffe och är inte nöjd med smaken idag. Tror dock inte det beror på Bodum-pressen utan snarare färdigmalt kaffe som står för länge.
Bästa lilla elektriska kvarnen för Presso? Bonusfråga; Värt att gå över till pour over eller annan metod?

Bor smått så tänk för 1-2 personer och inte skrymmande. Budget inte superviktig.

Vill kunna få till bra kaffe och är inte nöjd med smaken idag. Tror dock inte det beror på Bodum-pressen utan snarare färdigmalt kaffe som står för länge.
Bästa lilla elektriska kvarnen för Presso? Bonusfråga; Värt att gå över till pour over eller annan metod?

Bor smått så tänk för 1-2 personer och inte skrymmande. Budget inte superviktig.

Fick en Aeropress för några veckor sedan. Sjukt svårslagen smak enligt mig om det är 'bryggkaffe' man är ute efter.

Grymt nöjd och skall man köra småskaligt, 1-2 koppar så ser jag numer ingen anledning att använda något annat.

Fick en Aeropress för några veckor sedan. Sjukt svårslagen smak enligt mig om det är 'bryggkaffe' man är ute efter.

Grymt nöjd och skall man köra småskaligt, 1-2 koppar så ser jag numer ingen anledning att använda något annat.
Just det! Bra tips.
Blir kaffet så pass mycket bättre att det är värt det estetiska? Dom är inte vackra jämfört med en filterhållare i porslin.

Just det! Bra tips.
Blir kaffet så pass mycket bättre att det är värt det estetiska? Dom är inte vackra jämfört med en filterhållare i porslin.

Jag håller förvisso med - och har redan i huvudet börjat spåna på hur en Aero skulle kunna göras snyggare - vågar inte uttala mig, har laborerat med många bryggmetoder men just dropp är något jag aldrig ägnat mig åt.

Chemex-kanna kanske är något att överväga också? Är ju också rätt snyggt.

Känns som jag varit lite tjatig i tråden, men nu har jag iallafall kommit till skott! Beställde precis en Aeropress, Hario Skerton och 500g Isola! Spännande! :D

Tillbaka
Topp