• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

2pac

Omega
Hej undrar om någon här har något tips på gott vardagskaffe, brygger i en moccamaster. Helst fardigmalet för jag drar igång bryggaren runt 5 på morgonen och tror inte tjejen blir så glad om jag börjar mala bönor vid den tiden. Gillar ganska mörka sorters kaffe, kör för tillfället zoegas blue Java
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
En kvalificerad gissning är att det var en halv lögn eller åtminstone en sanning med modifikation liksom. Det var nog plantagen som deras leverantör samarbetade med snarare. Men nu gissar jag som sagt bara.
Så här ser det ut nu på EH:s hemsida:
"VÅRT KAFFEROSTERI
I Länna, söder om Stockholm, har vi länge haft något spännande på gång. Här har vi nämligen byggt vårt alldeles egna kafferosteri. Och det är inte vilket kafferosteri som helst. Det är ett av Europas största och mest moderna rosteri för specialkaffe. Nu rostar vi med andra ord allt vårt kaffe själva!"
Det de beskriver är Johan & Nyström. Det var sannolikt inte mer sant då än det är nu. J&N var rätt ensamma för tio år sedan om att arbeta som EH beskriver, med ansvarsfull och kvalitetsmedveten "direct trade".
Kollade med frun. Det var till rosteriet man fick åka om man utbildade sig vidare. Det låg i Italien och de rostade allt espressokaffe åt dem, Arcaffe i Livorno.
Oavsett kan mycket ha hänt på tio år och utvecklingen från tio caféer till dagens hundratal(?). Bryggkaffet har hon för sig rostades av J&N. Det är ju i så fall endast en kvalitetsstämpel. Älskar deras bryggrostningar, men har inte hunnit gå igenom espressorostningarna ännu.
 

tossefar

Cartier
Hej undrar om någon här har något tips på gott vardagskaffe, brygger i en moccamaster. Helst fardigmalet för jag drar igång bryggaren runt 5 på morgonen och tror inte tjejen blir så glad om jag börjar mala bönor vid den tiden. Gillar ganska mörka sorters kaffe, kör för tillfället zoegas blue Java
Jag gillar dessa från Johan & Nyström:
https://johanochnystrom.se/catalog/product/view/id/677/s/caravan-bryggmalet/category/35/
https://johanochnystrom.se/catalog/product/view/id/673/s/bourbon-jungle/category/35/
Den senare är min favorit för bryggkaffe!
 

Psykel

Patek
Jag kör Chemex hemma och gillar Bourbon Jungle bäst när det kommer till mörkrost. Kör dock mest ljustrost, då jag tycker att det lockar fram fler trevliga aromer som jag gillar. Ofta lite nötigare, knäckiga aromer jämfört med mörkrost.
 

Hangarhunden

Cartier
Hej undrar om någon här har något tips på gott vardagskaffe, brygger i en moccamaster. Helst fardigmalet för jag drar igång bryggaren runt 5 på morgonen och tror inte tjejen blir så glad om jag börjar mala bönor vid den tiden. Gillar ganska mörka sorters kaffe, kör för tillfället zoegas blue Java
Efter att ha betat mig igenom alla de vanligaste kaffesorterna så är mina favoriter;
1. Arvid Nordqvist Festiva
2. Arvid Nordqvist Reko
Båda är mörka och mustiga. Testa!
 

Richard1987

Panerai
Tack för dom tipsen! Alltid bra med gott kaffe som går att få tag i den lokala matbutiken
Garants EKO kaffe är gott, brukar annars köra Arvid nordqvist

upload_2019-6-6_13-25-26.png
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Hej undrar om någon här har något tips på gott vardagskaffe, brygger i en moccamaster. Helst fardigmalet för jag drar igång bryggaren runt 5 på morgonen och tror inte tjejen blir så glad om jag börjar mala bönor vid den tiden. Gillar ganska mörka sorters kaffe, kör för tillfället zoegas blue Java
Värde för pengarna kör musetti som finns på bl a Willys. Du kan ju alltid mala kvällen innan.
Ska du upp en nivå, testa Guatemala Finca Bourbon
 

Bilagor

  • 7121D879-90A4-4382-9D13-192126C658DE.jpeg
    7121D879-90A4-4382-9D13-192126C658DE.jpeg
    212.5 KB · Visningar: 3

2pac

Omega
Värde för pengarna kör musetti som finns på bl a Willys. Du kan ju alltid mala kvällen innan.
Ska du upp en nivå, testa Guatemala Finca Bourbon
Tack för tipset! Värt att kolla upp, jag gillar att testa nya saker. Alltid skönt om det går att få tag i en vanlig mataffär också
 
  • Like
Reactions: JLC

Miami

Rolex
2-Faktor
Ska köpa en espressomaskin och sett att det skrivits om Rancilo Silva
Finns en massa modeller runt 5-6k
Sak samma vilken?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Gringo Prime Espresso är den som rullar mest här hemma i hushållet senaste månaderna.
Även deras Basic är god.
Samma här. Ska variera mig med att testa en påse Prime Brew som espresso nästa gång. Har bara smakat en kopp av det men den var mycket lovande. Ska försöka komma ihåg att rapportera här i tråden.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ska köpa en espressomaskin och sett att det skrivits om Rancilo Silva
Finns en massa modeller runt 5-6k
Sak samma vilken?
Jag hänger inte med riktigt. Massor av varianter av Silvia? Vet att det finns någon svart modell, och att den förra varianten utan den irriterande timern kan finnas kvar hos somliga återförsäljare...
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag hänger inte med riktigt. Massor av varianter av Silvia? Vet att det finns någon svart modell, och att den förra varianten utan den irriterande timern kan finnas kvar hos somliga återförsäljare...

Kanske jag som letade dåligt men verkar finnas lite olika även om den har mer eller mindre samma utseende
Är det 30min avstängningstimern du menar?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske jag som letade dåligt men verkar finnas lite olika även om den har mer eller mindre samma utseende
Är det 30min avstängningstimern du menar?
Ja precis, tror inte den är så knepig att koppla förbi, men den verkar ju rätt irriterande innan man gjort det.
Undrar om du kanske sett äldre versioner av Silvia när du letat. De brukar inte ha mer än en eller två varianter av den samtidigt. Det är en ok maskin. Men jag hade hellre köpt begagnat än nytt med Silvianivå på budgeten. Antingen en fräsch Sivlia för att kunna testa utan att det kostade om jag ledsnade. Ca halva nypriset är inte orealistiskt med lite tålamod. Eller ta pengarna en ny Silvia kostar och köpt en begagnad bättre maskin. Själv var jag sugen på en Dalla Corte Mini jag såg på Blocket för 5' innan jag köpte en Izzo Alex Duetto 3. Eller titta på min tillbakadragna annons på Lifestyle för en indikation på vad pengarna kan räcka till om man letar begagnad E61-maskin i den prisklassen.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ja precis, tror inte den är så knepig att koppla förbi, men den verkar ju rätt irriterande innan man gjort det.
Undrar om du kanske sett äldre versioner av Silvia när du letat. De brukar inte ha mer än en eller två varianter av den samtidigt. Det är en ok maskin. Men jag hade hellre köpt begagnat än nytt med Silvianivå på budgeten. Antingen en fräsch Sivlia för att kunna testa utan att det kostade om jag ledsnade. Ca halva nypriset är inte orealistiskt med lite tålamod. Eller ta pengarna en ny Silvia kostar och köpt en begagnad bättre maskin. Själv var jag sugen på en Dalla Corte Mini jag såg på Blocket för 5' innan jag köpte en Izzo Alex Duetto 3. Eller titta på min tillbakadragna annons på Lifestyle för en indikation på vad pengarna kan räcka till om man letar begagnad E61-maskin i den prisklassen.

Jäklar, kostar Izzon 20k? Vad skiljer den från en i 6-8k klassen i din mening?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jäklar, kostar Izzon 20k? Vad skiljer den från en i 6-8k klassen i din mening?
Nu har jag ingen koll på Izzo men det som brukar skilja är att de dyrare har dubbla värmepaket. Fördelen med det är att du kan ånga mjölk samtidigt som du gör en espresso. Det går inte att göra i de billigare för de har bara ett värmepaket. Först gör man espresson, sen knäpper man på ångan som tar en stund för att komma upp i temperatur. Det funkar bra om man ska göra en cappuccino men mindre bra om det är fler eftersom temperaturen måste ner igen innan nästa espresso. Har man dubbla värmepaket är de helt oberoende av varandra.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jäklar, kostar Izzon 20k? Vad skiljer den från en i 6-8k klassen i din mening?
Inte min Izzo. Trean är en utgången modell så jag fick en grym deal på en som stått på lager länge. Nya, 4 Plus eller vad den heter kan nog kosta runt 20'. Vad som skiljer... Hmm... Om man köper nytt så får man inte så roliga maskiner för 6-8'. Min är mycket temperaturstabilare och jag kan skumma mjölk samtidigt som jag brygger kaffe. Det är väl de största skillnaderna. Tystare pump, går att ansluta till vattenledningsnät och avlopp, osv. Om man sällan kommer skumma mjölk är det kanske möjligt att få hem en E-61-maskin med enkelkokare från Italien för åtminstone inte mycket mer än 8' gissar jag. Då kan man få en maskin som är grymt trevlig för espresso för relativt överkomliga pengar. Men steget upp till en värmeväxlarmaskin som låter en skumma mjölk samtidigt som man brygger är inte jättestort då. Jag hade föredragit det senare.
 
Topp