• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nu låter du som min fru! ;)
Nationalekonimi 101, kronan måste rulla. Ansvaret att konsumera är ju något detta forum troligtvis tar störst ansvar för i det här landet! :D

Hur mycket kostar en sån. Verkar ju riktigt smutt. En sån och en PID-uppgradering hade varit riktigt fett.
Strax under 2000 kronor har jag för mig. Vad har du för maskin?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Strax under 2000 kronor har jag för mig. Vad har du för maskin?
En gammal Brasilia Mini. Var egentligen ute efter en något dyrare och nyare maskin, men hittade den för billigt för att tacka nej. Gör sitt jobb, men Brasilias filosofi var högt tryck. Den jobbar på 12 bar vilket ställer jävliga krav på kaffets malning men framförallt färskhet.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
En gammal Brasilia Mini. Var egentligen ute efter en något dyrare och nyare maskin, men hittade den för billigt för att tacka nej. Gör sitt jobb, men Brasilias filosofi var högt tryck. Den jobbar på 12 bar vilket ställer jävliga krav på kaffets malning men framförallt färskhet.
Ja det är för högt. Finns det ingen ventil du kan justera för att få ner det? Länge sedan jag skruvade i en Mini nu...
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fick precis hem en ascaso dream och experimenterar lite. Har aldrig kört annat än pod-maskiner tidigare så detta är nåt nytt. Ingen aning om det är en bra maskin, köpte den för 1500 här på KS och har bara testat med lite molinari-bönor och det blev förvånadsvärt bra!
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Drar iväg en bild på min pingla :)
måste tvätta maskinen för nu jävlar är den både flottig och kaffeskvättig
(av naked porta), vad puttsar egentligen upp kromet bäst igen utan att slita på ytan?
(har också en riktig hariovåg med timer nu)
IMG_20190412_110937.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20190411_182608.jpg
    IMG_20190411_182608.jpg
    104.9 KB · Visningar: 4

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Drar iväg en bild på min pingla :)
måste tvätta maskinen för nu jävlar är den både flottig och kaffeskvättig
(av naked porta), vad puttsar egentligen upp kromet bäst igen utan att slita på ytan?
(har också en riktig hariovåg med timer nu)
IMG_20190412_110937.jpg
Autosol mot repor funkar fint. Tror man får gnugga länge för att gå igenom kromet, men det mesta är väl rostfritt?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ja det är för högt. Finns det ingen ventil du kan justera för att få ner det? Länge sedan jag skruvade i en Mini nu...
Jo jag tror det. Måste bara riva den i bitar för att komma åt den då den sitter snett under kokaren.rev ner den rätt mycket när jag köpte den, men för att få loss sidorna måste mer skruvas av.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Funderar på att uppgradera min espressomaskin från Rancilio Silvia till Rocket Evoluzione.

Nån som testat Rocket och kan ge lite feedback.
Är det värt pengarna?
Överväger fördelarna den högre kostnaden?


http://www.monteriva.se/service-och-support/rocket-espresso.aspx

https://www.kaffegrossisten.se/espressomaskiner/rancilio/rancilio-silvia-e-halvautomatisk
Började med en ECM Botticelli men gick sedan över till en Rocket Cellini Evoluzione V2 (föregångaren till dagens Evoluzione R).
Grymt nöjd av samma skäl som angivits i tråden (dubbla bryggrupper, ljudet etc) och att det är en sjyst pjäs om man har plats.
Kunde dessutom byta in den gamla ECM-maskinen hos Café Monteriva när jag köpte ny där.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fick precis hem en ascaso dream och experimenterar lite. Har aldrig kört annat än pod-maskiner tidigare så detta är nåt nytt. Ingen aning om det är en bra maskin, köpte den för 1500 här på KS och har bara testat med lite molinari-bönor och det blev förvånadsvärt bra!
Fick precis hem en ascaso dream och experimenterar lite. Har aldrig kört annat än pod-maskiner tidigare så detta är nåt nytt. Ingen aning om det är en bra maskin, köpte den för 1500 här på KS och har bara testat med lite molinari-bönor och det blev förvånadsvärt bra!
Jag har en röd Ascaso dream. Den har jag haft i många år nu. En gång har jag servat den. Det berodde på att jag glömde den i bilen på vintern så den sprack. Annars är jag mycket nöjd med den så väl funktion som design.
2e36e391-59b5-3927-8e60-804da74c581f.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Började med en ECM Botticelli men gick sedan över till en Rocket Cellini Evoluzione V2 (föregångaren till dagens Evoluzione R).
Grymt nöjd av samma skäl som angivits i tråden (dubbla bryggrupper, ljudet etc) och att det är en sjyst pjäs om man har plats.
Kunde dessutom byta in den gamla ECM-maskinen hos Café Monteriva när jag köpte ny där.
Grym maskin, men "dubbla bryggrupper"? Den har varken det eller dubbla kokare.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Korrekt, my bad. :bag: menade att kaffebryggandets och ångans temperatur inte är direkt beroende av varandra. Värmeväxlare ska det nog vara.
Precis, det är en värmeväxlarmaskin. Ville inte mästra här. Tänkte bara att det är bra att vi är tydliga nu när vi försöker dra med oss andra in i de här nörderierna. :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag har en röd Ascaso dream. Den har jag haft i många år nu. En gång har jag servat den. Det berodde på att jag glömde den i bilen på vintern så den sprack. Annars är jag mycket nöjd med den så väl funktion som design.
2e36e391-59b5-3927-8e60-804da74c581f.jpeg

Först och främst: Ditt nick! Ren magi! :)

Jag är också supernöjd. Nu är det bönorna jag måste hitta. Jag är inte ute efter en hipster-espresso. Typ sån som serveras på Johan Nyström och liknande. Jag vill bara att det smakar som på ett standard-café i Italien :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Först och främst: Ditt nick! Ren magi! :)

Jag är också supernöjd. Nu är det bönorna jag måste hitta. Jag är inte ute efter en hipster-espresso. Typ sån som serveras på Johan Nyström och liknande. Jag vill bara att det smakar som på ett standard-café i Italien :)
Då ska du köpa kaffebönor med ca 20% robusta och 80% arabica. Där får du ett kraftig smak, ett högt koffeinvärde, mycket crema och en bit av italien. Fruktigheten får du inte. Jag brukar köpa i välsorterade livsmedelsaffärer. Där brukar det finnas italienskt kaffe i 1-kilospåsar. Jag undrar hur du menar med mitt nick? :bookworm: Känner du till vem Scipio var och vad han stod för?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Då ska du köpa kaffebönor med ca 20% robusta och 80% arabica. Där får du ett kraftig smak, ett högt koffeinvärde, mycket crema och en bit av italien. Fruktigheten får du inte. Jag brukar köpa i välsorterade livsmedelsaffärer. Där brukar det finnas italienskt kaffe i 1-kilospåsar. Jag undrar hur du menar med mitt nick? :bookworm: Känner du till vem Scipio var och vad han stod för?

Trodde ditt nick menade familjen Cornelii (antikens Rom): https://en.wikipedia.org/wiki/Family_tree_of_the_Cornelii_Scipiones . Den kändaste av dem är Scipio Africanus som besegrade Hannibal vid det andra Puniska kriget (218)- 201 f. kr.

Men då ska jag alltså satsa på en sådan kombo. Köpte ett par olika, någon från Lavazza, någon från Molinari. De är bra, men kanske inte fullt så kraftfulla som de jag brukar få i Italien.

Vad tror du om att köpa typ härifrån? https://nybryggt.nu/kafferosterier/italienska-kafferosterier/
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Trodde ditt nick menade familjen Cornelii (antikens Rom): https://en.wikipedia.org/wiki/Family_tree_of_the_Cornelii_Scipiones . Den kändaste av dem är Scipio Africanus som besegrade Hannibal vid det andra Puniska kriget (218)- 201 f. kr.

Men då ska jag alltså satsa på en sådan kombo. Köpte ett par olika, någon från Lavazza, någon från Molinari. De är bra, men kanske inte fullt så kraftfulla som de jag brukar få i Italien.

Vad tror du om att köpa typ härifrån? https://nybryggt.nu/kafferosterier/italienska-kafferosterier/
Jo, det är Scipio Africanus som åsyftas :). En del menar på att han är en av de första humanisterna. Med dåtidens romerska sätt var han nog det. Han såg människor.

Prova att handla därifrån. Jag har ingen erfarenhet av dem, men det ser bra ut. Nu vet jag inte vad du har för kvarn men en som mal bönerna är att föredra. Sen tappningen blir lagom hård/lös så en espresso rinner igenom på 25-30 sekunder. Då blir det som starkast. Om du trots allt vill prova ett Johan&Nyströmskaffe med robusta och arabica så prova det här:
Skärmavbild 2019-08-13 kl. 10.56.12.png
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Halloj!
Söker efter mörkrostat kaffe som primärt lämpar sig för bryggkaffe.

Hade höga förväntningar på Johan & Nyströms "Bourbon Jungle" samt "Caravan" vilka dessvärre inte infriades.
Det kaffe som jag blivit mest förtjust i så här långt är Kahls "Expressionist".
Kahls skrev:
PULPED NATURAL CERRADO
NATURAL CERRADO
COLOMBIA HUILA
INDIEN MONSUN MALABAR
NICARAGUA BOACO

Det går ju så klart att fortsätta med denna blend men var ligger tjusning i det? Sökandet och efterforskandet är halva nöjet!

Några förslag?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Halloj!
Söker efter mörkrostat kaffe som primärt lämpar sig för bryggkaffe.

Hade höga förväntningar på Johan & Nyströms "Bourbon Jungle" samt "Caravan" vilka dessvärre inte infriades.
Det kaffe som jag blivit mest förtjust i så här långt är Kahls "Expressionist".


Det går ju så klart att fortsätta med denna blend men var ligger tjusning i det? Sökandet och efterforskandet är halva nöjet!

Några förslag?
Jag var i Åre nyligen och passade på att köpa med mig några av deras varianter. Det finns ingen dålig från dem, bara olika smaker. Hög klass, de dyraste godast. Som vanligt. :(

http://www.arekafferosteri.se
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Började med en ECM Botticelli men gick sedan över till en Rocket Cellini Evoluzione V2 (föregångaren till dagens Evoluzione R).
Grymt nöjd av samma skäl som angivits i tråden (dubbla bryggrupper, ljudet etc) och att det är en sjyst pjäs om man har plats.
Kunde dessutom byta in den gamla ECM-maskinen hos Café Monteriva när jag köpte ny där.

Fy fan. En Rocket Evoluzione V2. Min drömmaskin. Inte alls avis :rolleyes:.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Köpte Basic Espresso av Gringo idag, rostat 28/8 alltså ca 2v sedan...
vid båda extraktionerna (efter jag dialat in) så blev kaffet något utöver det vanliga, jag kör 18g, vilket blir 32g i kopp, man ser creman så väl att man kan tro att man kör med naket portafilter, brutalt fluffigt! och väldigt god rund smak, gillar inte "bitet" i slutet av en mun.. jag stannar hos Gringo! tack Kaffecompagniet för expertis som vanligt.
IMG_20190912_191854.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20190912_192113.jpg
    IMG_20190912_192113.jpg
    98.6 KB · Visningar: 2
  • IMG_20190912_183457.jpg
    IMG_20190912_183457.jpg
    197.3 KB · Visningar: 3

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag gillar inte min Moccamaster. Tycker inte det blir bra.
Har provat hos flera i gillar inte smaken.

Svärisarna har en OBC king of coffee
Blir mycket godare.

Ska jag köpa en OBH istället? Någon mer än mig som tycker Moccamaster är övetskattad?

Har provat allt från mala kaffet själv. Väga det etc. Ingen förbättring.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar inte min Moccamaster. Tycker inte det blir bra.
Har provat hos flera i gillar inte smaken.

Svärisarna har en OBC king of coffee
Blir mycket godare.

Ska jag köpa en OBH istället? Någon mer än mig som tycker Moccamaster är övetskattad?

Har provat allt från mala kaffet själv. Väga det etc. Ingen förbättring.
Överskattad vet jag inte, den håller stabil och rätt temp, men är den bäst eller den enda bra bryggaren på marknaden? Absolut inte.
Har blivit standardbryggaren hos alla som vill ha en bra bryggare (och vara som alla andra). Ett tryggt val helt enkelt.
Vill du ha något bättre kanske Svart Presisijon från Wilfa kan vara ett alternativ. Har pump för stabilare temp och jämnare vattenflöde, samt inställbar rinntid.
De har även en billigare traditionell bryggare väldigt lik Moccamaster och KoK.
Kika på dem kanske?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gillar inte min Moccamaster. Tycker inte det blir bra.
Har provat hos flera i gillar inte smaken.

Svärisarna har en OBC king of coffee
Blir mycket godare.

Ska jag köpa en OBH istället? Någon mer än mig som tycker Moccamaster är övetskattad?

Har provat allt från mala kaffet själv. Väga det etc. Ingen förbättring.
Är det ungefär samma förutsättningar i övrigt? Har du jämfört med samma kaffe rostat samtidigt? Vilket kaffe använder du? När du vägde kaffet, testade du att justera med mer eller mindre för att påverka smaken i önskvärd riktning? Om inte svärisarna bor väldigt nära är risken stor att de har annan vattenkvalitet i kranen. Det påverkar resultatet ganska mycket. Det finns många variabler här förutom bryggaren. Om du vill göra det lätt för dig kan du kanske bytlåna med svärföräldrarna några dagar och se om det blir ett lyft att bara byta bryggare? Allt annat lika, kaffe, vatten, osv...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Överskattad vet jag inte, den håller stabil och rätt temp, men är den bäst eller den enda bra bryggaren på marknaden? Absolut inte.
Har blivit standardbryggaren hos alla som vill ha en bra bryggare (och vara som alla andra). Ett tryggt val helt enkelt.
Vill du ha något bättre kanske Svart Presisijon från Wilfa kan vara ett alternativ. Har pump för stabilare temp och jämnare vattenflöde, samt inställbar rinntid.
De har även en billigare traditionell bryggare väldigt lik Moccamaster och KoK.
Kika på dem kanske?
Wilfa har jag bra erfarenhet av har deras kvarn sedan ungefär 8 år.
Är det ungefär samma förutsättningar i övrigt? Har du jämfört med samma kaffe rostat samtidigt? Vilket kaffe använder du? När du vägde kaffet, testade du att justera med mer eller mindre för att påverka smaken i önskvärd riktning? Om inte svärisarna bor väldigt nära är risken stor att de har annan vattenkvalitet i kranen. Det påverkar resultatet ganska mycket. Det finns många variabler här förutom bryggaren. Om du vill göra det lätt för dig kan du kanske bytlåna med svärföräldrarna några dagar och se om det blir ett lyft att bara byta bryggare? Allt annat lika, kaffe, vatten, osv...
Testat många blandningar osv
Kaffet blir aldrig riktigt bra.
Kör även presskanna. Det blir trevligare.
Kalkat av osv. Har moccamaster öven pp jobbet. Är inte imponerad av den någonstans. Inget djup i smakerna. Mest varmt.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade experimenterat länge och väl innan jag bytte från Moccamaster till Wilfa Svart Presisjon. Jag tvivlar inte alls på att Wilfan är en utmärkt bryggare "i koppen", men i byggkvalitén ligger i andra änden av skalan relativt Moccamaster. Wilfan är en kinesisk skithög som inte är byggd för att kunna repareras när den pajar.
 
Topp