• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Wilfa har jag bra erfarenhet av har deras kvarn sedan ungefär 8 år.

Testat många blandningar osv
Kaffet blir aldrig riktigt bra.
Kör även presskanna. Det blir trevligare.
Kalkat av osv. Har moccamaster öven pp jobbet. Är inte imponerad av den någonstans. Inget djup i smakerna. Mest varmt.
Många olika blandningar, men är det kvalitetskaffe eller många olika sorters skit från mataffären? Du är diffus med hur kaffet smakar dåligt. Försök identifiera hur smaken är bristfällig och följ den här guiden för att hitta en lämplig bryggratio innan du börjar kasta pengar på problemet.
zWLdCkb.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Många olika blandningar, men är det kvalitetskaffe eller många olika sorters skit från mataffären? Du är diffus med hur kaffet smakar dåligt. Försök identifiera hur smaken är bristfällig och följ den här guiden för att hitta en lämplig bryggratio innan du börjar kasta pengar på problemet.
zWLdCkb.jpg
Ska kolla

Johan Nyström. Zoega osv
Även lite dyrare kaffe har jag testat
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade experimenterat länge och väl innan jag bytte från Moccamaster till Wilfa Svart Presisjon. Jag tvivlar inte alls på att Wilfan är en utmärkt bryggare "i koppen", men i byggkvalitén ligger i andra änden av skalan relativt Moccamaster. Wilfan är en kinesisk skithög som inte är byggd för att kunna repareras när den pajar.
Det kan säkert stämma.
Har kört min rätt hårt i tre år och monterat isär den en sväng för rengöring och det gick problemfritt, men kanske är något annat än vattnets väg som inte går att repa?
Sedan så är det säkert så att de inte repas så ofta då produktionskostnaden är rätt låg och därför lättare att byta under 5 års garantitid.
Moccamaster är ju handbyggda i Nederländerna och håller mycket bra kvalitet. Vi hade en på en arbetsplats med 14 kaffeglada i 7 år (den kan vara kvar än, jag är inte det) så den måste bryggt många tusen koppar utan att ens ha avkalkats.
Det är bättre än alla företagsmaskiner jag stött på.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det kan säkert stämma.
Har kört min rätt hårt i tre år och monterat isär den en sväng för rengöring och det gick problemfritt, men kanske är något annat än vattnets väg som inte går att repa?
Sedan så är det säkert så att de inte repas så ofta då produktionskostnaden är rätt låg och därför lättare att byta under 5 års garantitid.
Moccamaster är ju handbyggda i Nederländerna och håller mycket bra kvalitet. Vi hade en på en arbetsplats med 14 kaffeglada i 7 år (den kan vara kvar än, jag är inte det) så den måste bryggt många tusen koppar utan att ens ha avkalkats.
Det är bättre än alla företagsmaskiner jag stött på.
Jag öppnade en Wilfa som dött och såg inte till nånting som tydde på att den var tänkt att kunna repareras. Jag gav upp rätt snabbt.
Sju år är ingen ålder för en Moccamaster. Det brukar inte paja nåt om man inte tappar dem i golvet eller liknande.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag öppnade en Wilfa som dött och såg inte till nånting som tydde på att den var tänkt att kunna repareras. Jag gav upp rätt snabbt.
Sju år är ingen ålder för en Moccamaster. Det brukar inte paja nåt om man inte tappar dem i golvet eller liknande.
Nä är det elektronikstrul med den så är det ju till att byta hela kretskortet.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag öppnade en Wilfa som dött och såg inte till nånting som tydde på att den var tänkt att kunna repareras. Jag gav upp rätt snabbt.
Sju år är ingen ålder för en Moccamaster. Det brukar inte paja nåt om man inte tappar dem i golvet eller liknande.
Min wilfa är sprucken längs med hela höljet, uppstod spontant efter ca 2,5 år och ser förjävligt ut. Brygger fantastiskt kaffe men kommer att skrotas till förmån för moccamaster, om jag inte hittar något roligare och mindre förutsägbart...
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Fråga till experterna:
Någon som har erfaranhet av nedan länkad Espressomaskin? Försökt googla reviews men inte hittat så mycket. Något att anmärka på eller annat man bör kolla på i samma prisklass? Tycker om faktumet att man kan använda både kapslar och göra egen espresso (någon nackdel med detta?) För-och nackdelar med ESE-kapslar?

Tacksam för all hjälp :)

https://www.tretti.se/hushall/kaffe-och-te/espressomaskin/product/delonghi-ec685-m/
https://bagarenochkocken.se/kaffe/e...t_gd=43E03280C7724D37F08E47AE4A9C4944F9196DA9
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Fråga till experterna:
Någon som har erfaranhet av nedan länkad Espressomaskin? Försökt googla reviews men inte hittat så mycket. Något att anmärka på eller annat man bör kolla på i samma prisklass? Tycker om faktumet att man kan använda både kapslar och göra egen espresso (någon nackdel med detta?) För-och nackdelar med ESE-kapslar?

Tacksam för all hjälp :)

https://www.tretti.se/hushall/kaffe-och-te/espressomaskin/product/delonghi-ec685-m/
https://bagarenochkocken.se/kaffe/e...t_gd=43E03280C7724D37F08E47AE4A9C4944F9196DA9
En polare har en sån.
Kan börja med min åsikt om kapslar; väldigt överpris mot kvalité, men om man har låg förbrukning så får man ett färskare kaffe som till viss del överväger det negativa.

I en normal espressomaskin bildas trycket mot kaffebädden i filtret genom att man maler kaffet precist och packar det korrekt. Denna maskin har en filterhållare som begränsar flödet så kravet på kaffets färskhet, malningsgrad och packning är betydligt lägre.

Mjölkskummaren har ett munstycke som släpper in luft vilket gör mjölkskummning betydligt enklare än en traditionell espressomaskin.

Den ger inte riktigt samma crema och aromer som en "riktig" maskin, men det finns ju inga genvägar som farbror Barbro brukar säga.

Med tanke på pris och storlek tycker jag denna maskin är riktigt bra, och användarvänligheten är suverän!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
En polare har en sån.
Kan börja med min åsikt om kapslar; väldigt överpris mot kvalité, men om man har låg förbrukning så får man ett färskare kaffe som till viss del överväger det negativa.

I en normal espressomaskin bildas trycket mot kaffebädden i filtret genom att man maler kaffet precist och packar det korrekt. Denna maskin har en filterhållare som begränsar flödet så kravet på kaffets färskhet, malningsgrad och packning är betydligt lägre.

Mjölkskummaren har ett munstycke som släpper in luft vilket gör mjölkskummning betydligt enklare än en traditionell espressomaskin.

Den ger inte riktigt samma crema och aromer som en "riktig" maskin, men det finns ju inga genvägar som farbror Barbro brukar säga.

Med tanke på pris och storlek tycker jag denna maskin är riktigt bra, och användarvänligheten är suverän!

Jag har precis bytt från kapsel-maskin till "riktig". De främsta negativa skillnaderna IMHO är:

- Det går snabbare att få en kaffe med en kapsel-maskin.
- Det blir mindre stökigt kring en kapselmaskin (mindre rengöring)
- Det låter mer med den riktiga (mala, brygga osv). Om man har spädis som jag så vill man inte väcka ungen i onödan.

Dock överväger de positiva sidorna med den riktiga alla dagar i veckan för mig. Smakskillnaden är så pass stor parat med känslan att göra sin egen espresso gör det till en no-brainder alldeles oavsett.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag har precis bytt från kapsel-maskin till "riktig". De främsta negativa skillnaderna IMHO är:

- Det går snabbare att få en kaffe med en kapsel-maskin.
- Det blir mindre stökigt kring en kapselmaskin (mindre rengöring)
- Det låter mer med den riktiga (mala, brygga osv). Om man har spädis som jag så vill man inte väcka ungen i onödan.

Dock överväger de positiva sidorna med den riktiga alla dagar i veckan för mig. Smakskillnaden är så pass stor parat med känslan att göra sin egen espresso gör det till en no-brainder alldeles oavsett.
Stora fördelen med denna är att den går att köra som en riktig maskin men kräver inte en kvarn för 3k. En wilfa för ett par hundringar duger gott. Men visst, köper man klassiska Rancilio "espresso starter pack" så blir resultatet bättre.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Känns lite som att svära i kyrkan att ställa en fråga om en "kapselmaskin" i denna tråd för kaffenördar. Men jag chansar...

Tjejen min har gett mig uppdraget att köpa en maskin som passar Nespresso-kapslar och "ser bra ut". Blippat runt lite på Amazon och hittade en maskin från "Sjöstrand". Efter lite mer googlande verkar samma maskin finnas under annat namn så spontant är det en brandad OEM produkt. Likväl är den snyggare än motsvarande jag hittar i samma prisklass (~2600kr) och som plus är det ett svenskt namn. Någon som har erfarenhet utav denna? Alternativt har tipps på maskin för Nespresso kapslar under 4,000kr i liknande design.

ffYsWZ-g.jpeg

(Bild lånad från nätet)

Vänligen,
Martin
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Känns lite som att svära i kyrkan att ställa en fråga om en "kapselmaskin" i denna tråd för kaffenördar. Men jag chansar...

Tjejen min har gett mig uppdraget att köpa en maskin som passar Nespresso-kapslar och "ser bra ut". Blippat runt lite på Amazon och hittade en maskin från "Sjöstrand". Efter lite mer googlande verkar samma maskin finnas under annat namn så spontant är det en brandad OEM produkt. Likväl är den snyggare än motsvarande jag hittar i samma prisklass (~2600kr) och som plus är det ett svenskt namn. Någon som har erfarenhet utav denna? Alternativt har tipps på maskin för Nespresso kapslar under 4,000kr i liknande design.

ffYsWZ-g.jpeg

(Bild lånad från nätet)

Vänligen,
Martin
Det går iallafall inte särskilt bra för dem - sen om deras kapselmaskiner är bra eller ej har jag ingen aning om...
upload_2019-11-7_20-37-33.png
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Det går iallafall inte särskilt bra för dem - sen om deras kapselmaskiner är bra eller ej har jag ingen aning om...
upload_2019-11-7_20-37-33.png
Såg också det :) När jag Googlade runt hittade jag en YouTube film de la upp 2015 med deras mål.
sjo.png

Gick sisådär...
Men då tex Dualit säljer/sålde samma maskin (bild) spelar förhoppningsvis inte börsvärdet in på maskinen.

Vänligen,
Martin
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Såg också det :) När jag Googlade runt hittade jag en YouTube film de la upp 2015 med deras mål.
sjo.png

Gick sisådär...
Men då tex Dualit säljer/sålde samma maskin (bild) spelar förhoppningsvis inte börsvärdet in på maskinen.

Vänligen,
Martin
Köpte du DeLonghin @Bikinigubben ?
https://bagarenochkocken.se/kaffe/e...t_gd=43E03280C7724D37F08E47AE4A9C4944F9196DA9

Kollat på den? Inte just Nespressos kapslar, men går att köra med kapslar eller vanligt kaffe om man vill kliva upp ett steg.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Köpte du DeLonghin @Bikinigubben ?
https://bagarenochkocken.se/kaffe/e...t_gd=43E03280C7724D37F08E47AE4A9C4944F9196DA9

Kollat på den? Inte just Nespressos kapslar, men går att köra med kapslar eller vanligt kaffe om man vill kliva upp ett steg.
Aa, faktiskt! Inte testat med kapslarna ännu utan bara kört Skånebrygg, funkar faktiskt bra. Inget att anmärka på förutom att den ibland är lite svår att få på plats (själva handtaget där man lägger kaffet)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Fråga till experterna:
Någon som har erfaranhet av nedan länkad Espressomaskin? Försökt googla reviews men inte hittat så mycket. Något att anmärka på eller annat man bör kolla på i samma prisklass? Tycker om faktumet att man kan använda både kapslar och göra egen espresso (någon nackdel med detta?) För-och nackdelar med ESE-kapslar?

Tacksam för all hjälp :)

https://www.tretti.se/hushall/kaffe-och-te/espressomaskin/product/delonghi-ec685-m/
https://bagarenochkocken.se/kaffe/e...t_gd=43E03280C7724D37F08E47AE4A9C4944F9196DA9

Jodå!
Jag har en sådan.
Riktigt bra blir det, men man får öva några gånger innan man får till det.
Sedan är det viktigt att få till det med malningen av kaffebönor (jag räknar med att du kör med hela bönor).

En liten och bra maskin. Snabbstartad är den också
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Någon som testat Rocket Mozzafiato?

Nu har den landat!
IMG_9926.JPG


Första intryck efter att jag ersatt min gamla La Pavoni Eurobar med denna.

1. Ett riktigt monster på diskbänken
2. Med min gamla maskin kunde jag klämma ur mig en skaplig cappuccino 5 minuter efter att suget uppstått. Den här rackarn tar 10-15 minuter att bara värma upp.
3. Jag är tillbaka på ruta 0 resultatmässigt. Efter att ha levt med samma maskin i >10 år lärde jag mig alla knep och tricks som krävdes för en bra cappuccino. Just nu får jag ut en ganska blaskig espresso toppad med väldigt tunt skummad mjölk.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nu har den landat!
IMG_9926.JPG


Första intryck efter att jag ersatt min gamla La Pavoni Eurobar med denna.

1. Ett riktigt monster på diskbänken
2. Med min gamla maskin kunde jag klämma ur mig en skaplig cappuccino 5 minuter efter att suget uppstått. Den här rackarn tar 10-15 minuter att bara värma upp.
3. Jag är tillbaka på ruta 0 resultatmässigt. Efter att ha levt med samma maskin i >10 år lärde jag mig alla knep och tricks som krävdes för en bra cappuccino. Just nu får jag ut en ganska blaskig espresso toppad med väldigt tunt skummad mjölk.
Hade din Eurobar en sån trycksatt fuskfilterkorg? Du kommer behöva mala finare. En bättre kvarn skulle också hjälpa. Vidare låter 10-15 minuter uppvärmning optimistiskt. Eftersom gruppen värms via en värmeväxlare kommer temperaturen på den inte ha stabiliserat sig efter så kort tid. Låt det gå åtminstone en halvtimme så blir det lättare att lära dig en bra rutin som funkar även om maskinen stått på ett tag.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hade din Eurobar en sån trycksatt fuskfilterkorg?
Om jag fattar dig rätt, så ja. Man packade inte med en tamper.
Du kommer behöva mala finare. En bättre kvarn skulle också hjälpa.
Uppgradera kvarnen också alltså :). Blir dyrt det här.
Hörde någon gång att granulatet inte skall klumpa sig när man maler. Att det då är för finmalet. Funkade "ok" som tumregel i gamla maskinen men kanske läge att omvärdera?
Vidare låter 10-15 minuter uppvärmning optimistiskt. Eftersom gruppen värms via en värmeväxlare kommer temperaturen på den inte ha stabiliserat sig efter så kort tid. Låt det gå åtminstone en halvtimme så blir det lättare att lära dig en bra rutin som funkar även om maskinen stått på ett tag.
Du har rätt. Jag tog nog inte i tillräckligt. Dags att uppdatera morgonrutinen.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Nu har den landat!
IMG_9926.JPG


Första intryck efter att jag ersatt min gamla La Pavoni Eurobar med denna.

1. Ett riktigt monster på diskbänken
2. Med min gamla maskin kunde jag klämma ur mig en skaplig cappuccino 5 minuter efter att suget uppstått. Den här rackarn tar 10-15 minuter att bara värma upp.
3. Jag är tillbaka på ruta 0 resultatmässigt. Efter att ha levt med samma maskin i >10 år lärde jag mig alla knep och tricks som krävdes för en bra cappuccino. Just nu får jag ut en ganska blaskig espresso toppad med väldigt tunt skummad mjölk.
Grattis!
Ett första trick så länge du inte åker iväg på semester el dyl är att aldrig slå av den utan låta den stå på = alltid redo.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Grattis!
Ett första trick så länge du inte åker iväg på semester el dyl är att aldrig slå av den utan låta den stå på = alltid redo.
Jag kör min på en wifi-styrd timer. Den drar igång på morgonen, stänger av vardagar när jag är på jobbet mellan 8 och 15 och sedan på till kvällen. Är man hemma en vardag så startar jag via telefonen.
 
Topp