• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Om jag fattar dig rätt, så ja. Man packade inte med en tamper.

Uppgradera kvarnen också alltså :). Blir dyrt det här.
Hörde någon gång att granulatet inte skall klumpa sig när man maler. Att det då är för finmalet. Funkade "ok" som tumregel i gamla maskinen men kanske läge att omvärdera?

Du har rätt. Jag tog nog inte i tillräckligt. Dags att uppdatera morgonrutinen.
En timer kan hjälpa med morgonrutinen om du inte vill låta maskinen stå på över natten. Det går att få ner uppvärmingstiden genom att spola varmt vatten genom gruppen så den kommer upp i temperatur lite fortare om man t ex kommer hem till en kall maskin. Men försök fokusera på att få till en rutin som funkar tillförlitligt för dig i första hand tycker jag. Jag funderar förresten på att skaffa någon fjärrstyrd pryl att stoppa i uttaget för maskinen så att jag kan knäppa på den när jag börjar åka hemåt.

Många kvarnar ger lite klumpar när man mal fint nog för espresso. Jag tror inte det spelar så stor roll. Tror man pressar sönder klumparna med tampern. Väg kaffet åtminstone i början av dina experiment så du testar malgradens inverkan på tiden för extraktionen utan att mången kaffe i korgen spökar. Ganska små skillnader i mängden kaffe kan påverka tiden rätt mycket när man närmar sig att överfylla korgen. Sikta på att det ska ta 25-30 sekunder att brygga. Några sekunder för mycket blir bättre än några för lite om man inte prickar helt rätt. Ett graderat shotglas är ett billigt hjälpmedel för att se att man siktar på en rimlig mängd. Somliga väger kaffet också men det känns som överkurs innan man fått till ett okej resultat. Packa kaffet hårt med tampern så utesluter du ytterligare en variabel. Det blir marginell skillnad mellan att pressa med t ex 10 och 15 kg. Man stöter på råd om att pressa betydligt lösare och öva med en våg för att kunna upprepa trycket men jag vill påstå att det är lättare att bara se till att pressa tillräckligt hårt varje gång än att försöka pressa lagom hårt. Men hur petnoga du än är så kommer du vara begränsad av din kvarn. Plöj inte ner för mycket tid i det här med innan du uppgraderat. Det kommer göra stor skillnad om du skaffar en bra kvarn.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
En timer kan hjälpa med morgonrutinen om du inte vill låta maskinen stå på över natten. Det går att få ner uppvärmingstiden genom att spola varmt vatten genom gruppen så den kommer upp i temperatur lite fortare om man t ex kommer hem till en kall maskin. Men försök fokusera på att få till en rutin som funkar tillförlitligt för dig i första hand tycker jag. Jag funderar förresten på att skaffa någon fjärrstyrd pryl att stoppa i uttaget för maskinen så att jag kan knäppa på den när jag börjar åka hemåt.

Många kvarnar ger lite klumpar när man mal fint nog för espresso. Jag tror inte det spelar så stor roll. Tror man pressar sönder klumparna med tampern. Väg kaffet åtminstone i början av dina experiment så du testar malgradens inverkan på tiden för extraktionen utan att mången kaffe i korgen spökar. Ganska små skillnader i mängden kaffe kan påverka tiden rätt mycket när man närmar sig att överfylla korgen. Sikta på att det ska ta 25-30 sekunder att brygga. Några sekunder för mycket blir bättre än några för lite om man inte prickar helt rätt. Ett graderat shotglas är ett billigt hjälpmedel för att se att man siktar på en rimlig mängd. Somliga väger kaffet också men det känns som överkurs innan man fått till ett okej resultat. Packa kaffet hårt med tampern så utesluter du ytterligare en variabel. Det blir marginell skillnad mellan att pressa med t ex 10 och 15 kg. Man stöter på råd om att pressa betydligt lösare och öva med en våg för att kunna upprepa trycket men jag vill påstå att det är lättare att bara se till att pressa tillräckligt hårt varje gång än att försöka pressa lagom hårt. Men hur petnoga du än är så kommer du vara begränsad av din kvarn. Plöj inte ner för mycket tid i det här med innan du uppgraderat. Det kommer göra stor skillnad om du skaffar en bra kvarn.
Jag har en tunn Hario-våg som jag först väger kaffet på och sedan skickar in mellan droptray och espressokopp för att se volymen under bryggning.

https://www.clasohlson.com/se/WiFi-Smart-Plug,-Clas-Ohlson-Home/p/Pr388837000
Denna funkar som timer och för att slå på när man lämnar kneget.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en tunn Hario-våg som jag först väger kaffet på och sedan skickar in mellan droptray och espressokopp för att se volymen under bryggning.

https://www.clasohlson.com/se/WiFi-Smart-Plug,-Clas-Ohlson-Home/p/Pr388837000
Denna funkar som timer och för att slå på när man lämnar kneget.
Vilken Hario? Tycker du att den funkar bra för espresso? Är sugen på att skaffa våg men är för snål för att köpa Acaia och har fått intrycket att Hario är bättre för filterbrygg...
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag funderar förresten på att skaffa någon fjärrstyrd pryl att stoppa i uttaget för maskinen så att jag kan knäppa på den när jag börjar åka hemåt.
En sådan har jag. Den mäter även effektförbrukning och det är så jag kunnat följa den väldigt detaljerat. Även väldigt bra för att automatiskt slå av maskinen när man larmar ytterdörren. Vi pratar mer om sådana grejer här: https://klocksnack.se/threads/hemautomation.59028/. Ja, jag vet, jag är en nörd.

Det blir marginell skillnad mellan att pressa med t ex 10 och 15 kg.
Tror medföljande manual nämner 30kg. Borde vara kraftigt i överkant alltså?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
En sådan har jag. Den mäter även effektförbrukning och det är så jag kunnat följa den väldigt detaljerat. Även väldigt bra för att automatiskt slå av maskinen när man larmar ytterdörren. Vi pratar mer om sådana grejer här: https://klocksnack.se/threads/hemautomation.59028/. Ja, jag vet, jag är en nörd.


Tror medföljande manual nämner 30kg. Borde vara kraftigt i överkant alltså?
Ska erkänna att jag drog siffrorna ur röven. 10 kg skulle kunna vara lite i underkant. Det var ett tag sedan jag läste på. 30 kg låter dock som tilltaget med bred marginal. Men som hemanvändare slipper man fundera på belastningsskador åtminstone. Tryck ordentligt så är det inte ett problem iallafall.

Ska kolla in hemautomationstråden vid tillfälle. Är också nörd... :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vilken Hario? Tycker du att den funkar bra för espresso? Är sugen på att skaffa våg men är för snål för att köpa Acaia och har fått intrycket att Hario är bättre för filterbrygg...
https://www.baristashopen.se/kaffe/...pour-over-coffee-scale-and-timer-vst-2000.php
Riktigt exakt och hyfsat snabb. Hinner inte riktigt med när man skjuter så man får avbryta lite innan önskad mängd om man kör på volym. Kör man på 25 sekunder har det ju ingen betydelse.

Ang tamptryck så har jag fått lära mig 20kg, men det är nog inte supernoga.
Finns tampermattor som klickar till vid rätt tryck och tampar som gör detsamma om man vill veta att det är helt konsekvent.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Oj vad min mage är risig. Har nog aldrig druckit så mycket kaffe på ett dygn. Från katastrofresultat till något man kan bjuda svärmor på i alla fall.
IMG_9932.JPG
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Oj vad min mage är risig. Har nog aldrig druckit så mycket kaffe på ett dygn. Från katastrofresultat till något man kan bjuda svärmor på i alla fall.
IMG_9932.JPG
Från katastrofresultat till något att bjuda svärmor på!?
Du har alltså blivit sämre på detta efter ett helt dygns övningar. Nåja, kanske du bättrar tekniken och snart uppnår katastrofnivå igen, åtminstone
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Nu närmar det sig första advent och då måste man ha julkaffet inhandlat!
Någon som tjuvat och kan rapportera om mustig mörkrost värd att undersöka?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Fick en 1kg- påse espressobönor från Lidl av en bekant. Jag var mer än skeptisk kan jag säga. Men katten, inte helt dumt alltså. Får mala det ganska fint men smaken är det inget fel på ..
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ok, kör den själv just nu och den är helt ok. Är iofs ingen kaffesnob heller.
Skulle benämna mig som functioning kaffesnobb.
Även om jag helst dricker bättre kaffe har jag inte huvet längre upp i min egen röv än att jag kan uppskatta ett billigare kaffe. Ibland behöver man ju bara en fix.
Lådan just nu.
20191207_085607.jpg

(ja, det är snabbkaffe längst ner, men det kommer endast fram på en rastplats längs autobahn, uppkokat på gaskök. Strikt i medicinskt syfte)
 

Mythos

Omega
Hej, är ny i denna tråd. Jag har en Moccamaster bryggare -modell KB952AO. Är nu på jakt efter min allra första kvarn för att steppa upp och ta nörderiet till en ny nivå. Således behöver jag tips på en bra kvarn till min bryggare som inte tar allt för stor plats i köket. Jag tänker mig upp till 1 000:-

Jag vill också passa på och be om några av era favorittips på dels mellanrost, dels mörkrostat kaffe som jag själv kan mala. Jag har av slentrian alltid köpt Zoegas Blue Java färdigmalda kaffe. Inget fel på det, men vill vidga vyerna lite. Tack på förhand!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej, är ny i denna tråd. Jag har en Moccamaster bryggare -modell KB952AO. Är nu på jakt efter min allra första kvarn för att steppa upp och ta nörderiet till en ny nivå. Således behöver jag tips på en bra kvarn till min bryggare som inte tar allt för stor plats i köket. Jag tänker mig upp till 1 000:-

Jag vill också passa på och be om några av era favorittips på dels mellanrost, dels mörkrostat kaffe som jag själv kan mala. Jag har av slentrian alltid köpt Zoegas Blue Java färdigmalda kaffe. Inget fel på det, men vill vidga vyerna lite. Tack på förhand!
Välkommen!
Klart du ska ha en kvarn!
Denna är populär. Kostar inte skjortan och gör ett bra jobb.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285164
Jag gillar Johan & Nyström. Hyfsade priser och bra beskrivningar. Testa Sumatra Gayo som serverats på Nobelmiddagen senaste åren tex.
Med en kvarn och bra bryggare kan man experimentera mycket. Testa tex att stänga dropstopen och slå av bryggaren efter ca en halv kopp vatten kommit ner i filtret. Rör om i kaffefiltret i en halv minut och starta sedan bryggaren igen. Öppna dropstopen när det åter börjar rinna vatten.
Det kallas blooming och frigör koldioxiden som huserar i färskt kaffe.
 

Richard1987

Panerai
Hej, är ny i denna tråd. Jag har en Moccamaster bryggare -modell KB952AO. Är nu på jakt efter min allra första kvarn för att steppa upp och ta nörderiet till en ny nivå. Således behöver jag tips på en bra kvarn till min bryggare som inte tar allt för stor plats i köket. Jag tänker mig upp till 1 000:-

Jag vill också passa på och be om några av era favorittips på dels mellanrost, dels mörkrostat kaffe som jag själv kan mala. Jag har av slentrian alltid köpt Zoegas Blue Java färdigmalda kaffe. Inget fel på det, men vill vidga vyerna lite. Tack på förhand!
https://www.elgiganten.se/product/h...z6p4HpNYp7oBdtt9QVcE9IbeRI_qBL-BoCOHwQAvD_BwE

Johan och nyström har bra kaffe, bara att prpva sig fram :) Köper jag i vanlig butik blir det oftast Arvid Nordqvist ECO eller Garants kaffe (dem har 2-3 olika varianter varav samtliga är bättre än zoegas)
 

Mythos

Omega
Välkommen!
Klart du ska ha en kvarn!
Denna är populär. Kostar inte skjortan och gör ett bra jobb.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285164
Jag gillar Johan & Nyström. Hyfsade priser och bra beskrivningar. Testa Sumatra Gayo som serverats på Nobelmiddagen senaste åren tex.
Med en kvarn och bra bryggare kan man experimentera mycket. Testa tex att stänga dropstopen och slå av bryggaren efter ca en halv kopp vatten kommit ner i filtret. Rör om i kaffefiltret i en halv minut och starta sedan bryggaren igen. Öppna dropstopen när det åter börjar rinna vatten.
Det kallas blooming och frigör koldioxiden som huserar i färskt kaffe.

https://www.elgiganten.se/product/h...z6p4HpNYp7oBdtt9QVcE9IbeRI_qBL-BoCOHwQAvD_BwE

Johan och nyström har bra kaffe, bara att prpva sig fram :) Köper jag i vanlig butik blir det oftast Arvid Nordqvist ECO eller Garants kaffe (dem har 2-3 olika varianter varav samtliga är bättre än zoegas)

Tack för tipsen, fantastiskt hur nördigt det kan bli! :D
 

Richard1987

Panerai
Välkommen!
Klart du ska ha en kvarn!
Denna är populär. Kostar inte skjortan och gör ett bra jobb.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285164
Jag gillar Johan & Nyström. Hyfsade priser och bra beskrivningar. Testa Sumatra Gayo som serverats på Nobelmiddagen senaste åren tex.
Med en kvarn och bra bryggare kan man experimentera mycket. Testa tex att stänga dropstopen och slå av bryggaren efter ca en halv kopp vatten kommit ner i filtret. Rör om i kaffefiltret i en halv minut och starta sedan bryggaren igen. Öppna dropstopen när det åter börjar rinna vatten.
Det kallas blooming och frigör koldioxiden som huserar i färskt kaffe.
Haha vi skrev samtidigt
 

KXII

Cartier
Tjenare alles,

Har länge druckit espresso men efter brorsan flyttade o tog med sig maskinen så köpte jag mig en egen "halvautomatisk" (?) från Pavoni (äldre variant). Detta har lett till lite funderingar. Det verkar som att jag fått en sån där trycksatt fuskkorg (som @Highvalley nämnde nyligen). Måste jag byta hela filterhandtaget för att ha "the real deal"? För det verkar som att det sitter i handtaget, dvs under korgen. :) Sedan undrar jag lite vad för tampers ni kan tipsa om, eller om någon har en extra o vill sälja!

Riktigt bra uppsalabönor om man gillar lite mörkare rost.
20191207_131224.jpg
Var kan man köpa dessa?
 
Topp