• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

En liten korspostning om ni ursäktar. Men Kaffe och klockor är ju så kul!
PS. Latte-art:en kallar jag ”Andromeda galaxen” :)
BEA85CF9-EFE1-4436-80AC-427903069E1B.jpeg
Har du samma problem som jag, nämligen att du alltid gör nya mönster men aldrig några av de klassiska?
😄
 
Precis köpt en Jura Ena4 helautomatisk kaffemaskin och har en liten fråga till nördarna i denna tråd 😀.
Är det någon annan med Jura som får malet kaffe längst in på droppbrickan efter några koppar bryggda?
det lägger sig runda puckar i kaffesumpskontainern som det ska men också en hög på droppbrickan vilket inte är så roligt när man ska göra rent maskinen?!
 
Någon som kör med SMEGs espresso maskin? Förstår att den inte är att jämföra med mycket av det som postas här, men den tar inte så mycket plats och ser inte ut som den är gjord för att sköta beräkningarna till nästa månlandning.
 
Setup på plats! Moddad med 9-bar kit + bottomless portafilter nu också.
För er som redan verkar ha trillat ned i detta hål ber jag om lite råd.

Elgiganten säljer Sage Barista Express för 5,5k med inbyggd kvarn. En kompis har denna och är supernöjd. En annan kompis har en Rancilio Silvia och är supernöjd med den. Han har haft det i 6 år och behövta byta en packning en gång. En Gaccia Classic plus en billigare Sage-kvarn landar på runt 6k.

Ska jag köpa Sage?
Ska jag köpa Gaccia?
Ska jag köpa Silivia?
Ska jag köpa begagnat?

Jag vill helst komma undan så billigt som möjligt (och att köpa billigt kan vara att köpa dyrt med problem osv.).

Hur är t ex dina erfarenheter @Bikinigubben ?

PS. Kan tilläggas att jag nu inte kan någonting om espresso, men är en nördig person (jag är ju här på detta forum).
 
För er som redan verkar ha trillat ned i detta hål ber jag om lite råd.

Elgiganten säljer Sage Barista Express för 5,5k med inbyggd kvarn. En kompis har denna och är supernöjd. En annan kompis har en Rancilio Silvia och är supernöjd med den. Han har haft det i 6 år och behövta byta en packning en gång. En Gaccia Classic plus en billigare Sage-kvarn landar på runt 6k.

Ska jag köpa Sage?
Ska jag köpa Gaccia?
Ska jag köpa Silivia?
Ska jag köpa begagnat?

Jag vill helst komma undan så billigt som möjligt (och att köpa billigt kan vara att köpa dyrt med problem osv.).

Hur är t ex dina erfarenheter @Bikinigubben ?

PS. Kan tilläggas att jag nu inte kan någonting om espresso, men är en nördig person (jag är ju här på detta forum).
Alla dom alternativen är bra så tillslut handlar det nog om egna preferenser design/inbyggd kvarn och prestanda. Ska du köpa begagnat så se till att maskinen är hyfsat ny eller nyservad annars kanske det slutar med att du lägger ner motsvarande vad en ny kostar. Begagnad gaggia classic går att hitta billigt men se upp för made in romania typ 2012-2015(?) som inte har lika bra specifikationer som äldre och senare modellerna.
 
Ska renovera köket och tänker då göra mig en liten bänk enbart för min kaffeutrustning. Tänker följande:
  • Koppla på vatten och avlopp till maskinen
  • En liten diskho med vatten.
  • Större sumplåda inbygd i en kökslåda.
  • lite hyllor och sånt såklart för uppställning.

Missar jag något uppenbart? :)
 
För er som redan verkar ha trillat ned i detta hål ber jag om lite råd.

Elgiganten säljer Sage Barista Express för 5,5k med inbyggd kvarn. En kompis har denna och är supernöjd. En annan kompis har en Rancilio Silvia och är supernöjd med den. Han har haft det i 6 år och behövta byta en packning en gång. En Gaccia Classic plus en billigare Sage-kvarn landar på runt 6k.

Ska jag köpa Sage?
Ska jag köpa Gaccia?
Ska jag köpa Silivia?
Ska jag köpa begagnat?

Jag vill helst komma undan så billigt som möjligt (och att köpa billigt kan vara att köpa dyrt med problem osv.).

Hur är t ex dina erfarenheter @Bikinigubben ?

PS. Kan tilläggas att jag nu inte kan någonting om espresso, men är en nördig person (jag är ju här på detta forum).

nedladdning.jpeg


Det blev denna till slut + en begagnad Rancilio Rocky.

En kyl modell mindre för mjölk och bönor?

Har ni bönorna i kylen? Har hört lite argument för och emot. Det är ju ganska fuktigt i kylen vilket inte är optimalt.
 
nedladdning.jpeg


Det blev denna till slut + en begagnad Rancilio Rocky.



Har ni bönorna i kylen? Har hört lite argument för och emot. Det är ju ganska fuktigt i kylen vilket inte är optimalt.
Grattis till kul maskin!

angående bönor.. finns lite teorier innom förvaring att kallare ska bara bättre När det kommer till malning. Men att slänga ner bönorna i frysen gör bara marginell skillnad, för att man ska märka det krävs typ -200 så det känns lite over kill.

Förvaring skulle jag rekommendera en helt vanlig lufttät burk för det du ska använda. Jag har framme ca 500g åt gången. Resten förvaras i en tät burk i frysen. Om man vill bli ännu ambitiö kan man skaffa en burk som man kan få ett vakum i för att förlänga livet på bönorna som är i rums-temp men det kan vi ta sen :)
 
Grattis till kul maskin!

angående bönor.. finns lite teorier innom förvaring att kallare ska bara bättre När det kommer till malning. Men att slänga ner bönorna i frysen gör bara marginell skillnad, för att man ska märka det krävs typ -200 så det känns lite over kill.

Förvaring skulle jag rekommendera en helt vanlig lufttät burk för det du ska använda. Jag har framme ca 500g åt gången. Resten förvaras i en tät burk i frysen. Om man vill bli ännu ambitiö kan man skaffa en burk som man kan få ett vakum i för att förlänga livet på bönorna som är i rums-temp men det kan vi ta sen :)
Jag använder en extra bred påsklämma från baristashopen. Då kan man minimera mängden luft som bönorna ligger i. Inte vakum, men bättre än en halvfull burk.
Tror inte skillnaden är så stor dock, men enkelt och man ser vad som är vad om man kör flera sorter.
 
Jag använder en extra bred påsklämma från baristashopen. Då kan man minimera mängden luft som bönorna ligger i. Inte vakum, men bättre än en halvfull burk.
Tror inte skillnaden är så stor dock, men enkelt och man ser vad som är vad om man kör flera sorter.
Håller absolut med!

En halvfull burk med lock är bättre än öppen skål.

en tätslutande påse med klämma är bättre än halvfull bruk med lock.

en behållare med vakum är bättre än påse med klämman.

i alla fall i teorin. Praktiken är en helt annan sak och man måste kunna använda det på ett smidigt sätt.

kör själv ett mellanting med en burk med ett inte lock som man trycker mor kaffet för att få bort luften.
Funkar bra tycker jag!
rummer dock bara 6-700 gram så en stor påse får delas.
Har en laddning vakumpackat kaffe i frysen i väntan på att det ska användas.
C4D207F0-86F9-4FB7-89BB-933F9313909D.jpeg

EA2AB6DC-D4F4-4C5A-BBA1-363DC18F6670.jpeg

B0378CDD-3A11-486A-BA83-2253A3C93DE9.jpeg
 
nedladdning.jpeg


Det blev denna till slut + en begagnad Rancilio Rocky.



Har ni bönorna i kylen? Har hört lite argument för och emot. Det är ju ganska fuktigt i kylen vilket inte är optimalt.
Grattis till bra val av maskin! Vi köpte en Gaggia Classic 2005 och den tjänade oss bra till 2021 när den inte längre klarade att bygga tryck. Efter att ha kollat banne mig allt bytte vi upp oss till en Isomac Zaffiro istället, men Gaggian står kvar i källaren. vem vet, den kanske återuppstår en dag :)
 
Grattis till kul maskin!

angående bönor.. finns lite teorier innom förvaring att kallare ska bara bättre När det kommer till malning. Men att slänga ner bönorna i frysen gör bara marginell skillnad, för att man ska märka det krävs typ -200 så det känns lite over kill.

Förvaring skulle jag rekommendera en helt vanlig lufttät burk för det du ska använda. Jag har framme ca 500g åt gången. Resten förvaras i en tät burk i frysen. Om man vill bli ännu ambitiö kan man skaffa en burk som man kan få ett vakum i för att förlänga livet på bönorna som är i rums-temp men det kan vi ta sen :)

Först och främst tack!

På temat coola bönor:

Jag har inte så avancerade sätt som er att förvara kaffet. I första hand försöker jag nog konsumera det snabbt. Man oöppnade paket kanske ska få ligga i frysen och öppnade i lufttät behållare på bänken.

Nästa spörsmål:
Motta-Leveling-tool-kaffeutjamnare-Coffeema.jpg


Spontanköpte en sån här på Coffemas rea. Helt onödig pryl?
 
Först och främst tack!

På temat coola bönor:

Jag har inte så avancerade sätt som er att förvara kaffet. I första hand försöker jag nog konsumera det snabbt. Man oöppnade paket kanske ska få ligga i frysen och öppnade i lufttät behållare på bänken.

Nästa spörsmål:
Motta-Leveling-tool-kaffeutjamnare-Coffeema.jpg


Spontanköpte en sån här på Coffemas rea. Helt onödig pryl?
Snackade med en kaffe-bars anställd om dom..
dom märkte att mellan de anställde fick dom mer lika shots med den. Tar bort ännu en faktor som kan variera liksom.
Om man är hemma så trycker man oftast på samma sätt mer eller mindre omedvetet oavsett. Får man automatiskt ett bättre resultat? Svårt att säga. Får man mer lika resultat? ändå rimligt att påstå.
Prylar är alltid kul och själv kollat på den typen av produkt många gånger För jag tycker dom är snygga!
 
Först och främst tack!

På temat coola bönor:

Jag har inte så avancerade sätt som er att förvara kaffet. I första hand försöker jag nog konsumera det snabbt. Man oöppnade paket kanske ska få ligga i frysen och öppnade i lufttät behållare på bänken.

Nästa spörsmål:
Motta-Leveling-tool-kaffeutjamnare-Coffeema.jpg


Spontanköpte en sån här på Coffemas rea. Helt onödig pryl?
Jag har haft min "spinner" i snart ett år och använder den dagligen. Jag tycker man får en jämnare puck. Först snurrar jag den och beroende på kaffesort så pressar jag lite till med tampern.
 
Grattis till bra val av maskin! Vi köpte en Gaggia Classic 2005 och den tjänade oss bra till 2021 när den inte längre klarade att bygga tryck. Efter att ha kollat banne mig allt bytte vi upp oss till en Isomac Zaffiro istället, men Gaggian står kvar i källaren. vem vet, den kanske återuppstår en dag :)

IMG20220120090946__01__01.jpg

Ganska nöjd med maskinen, men lite orolig att ångtrycket är lite dåligt? Kanske skulle tagit Rancilion istället? :nailbiting:

facepalm-really.gif


Antagligen behöver jag bara träna.

Snackade med en kaffe-bars anställd om dom..
dom märkte att mellan de anställde fick dom mer lika shots med den. Tar bort ännu en faktor som kan variera liksom.
Om man är hemma så trycker man oftast på samma sätt mer eller mindre omedvetet oavsett. Får man automatiskt ett bättre resultat? Svårt att säga. Får man mer lika resultat? ändå rimligt att påstå.
Prylar är alltid kul och själv kollat på den typen av produkt många gånger För jag tycker dom är snygga!
Alltså den är säkert onödig, men nu när jag testade den tycker jag den är sjukt najs.
 
IMG20220120090946__01__01.jpg

Ganska nöjd med maskinen, men lite orolig att ångtrycket är lite dåligt? Kanske skulle tagit Rancilion istället? :nailbiting:

facepalm-really.gif


Antagligen behöver jag bara träna.


Alltså den är säkert onödig, men nu när jag testade den tycker jag den är sjukt najs.
Ett skäl gått som något!
som sagt kollat på dom också. Finns en som är formad som en stor kil som jag tycker ser spännande ut!!
 
Tillbaka
Topp