• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Är absolut ingen erfaren kaffedrickare men det här är bra skit!

6078D75A-887A-4026-9F3D-F30FD417B8D9.jpeg

En fråga. Jag älskar små (men starka) italienska espressos. Tänkte köpa La bomba på J&N men blev avrådd att köpa den när jag berättade att jag tänkte använda Aeropress. Är det någon som har tips om en liknande böna som går bra med AP?
Du kan köpa ett prismo filter till din aeropress så kan du få till en helt ok espresso utan den stora maskinenheten

Nån som testat det?
Ska man upp i 10 bar behöver man trycka med ca 200kg enligt snabb överslagsräkning, men blir kanske bra ändå?
Hoffman har något avsnitt eller två om Prismon. Minns inte exakt hans betyg, men det slutade med att jag inte köpte något just då iaf. Och sedan blev det en Cafelat Robot så suget har inte återkommit.

Nån som testat det?
Ska man upp i 10 bar behöver man trycka med ca 200kg enligt snabb överslagsräkning, men blir kanske bra ändå?
Jag fick en i present förra året. Tycker den duger för vad jag behöver hemma men ska inte påstå att jag använder min så ofta. Jag kör mest olika Pour overs eller min Trinity One här hemma. Plus att svärfar nördar in sig på espressos så jag får så galet bra espresso hos honom

Jag fick en i present förra året. Tycker den duger för vad jag behöver hemma men ska inte påstå att jag använder min så ofta. Jag kör mest olika Pour overs eller min Trinity One här hemma. Plus att svärfar nördar in sig på espressos så jag får så galet bra espresso hos honom
Upplever du att det blir stor skillnad mot vanligt filter?
Fick ett tips om att köra dubbla pappersfilter för många år sedan för att uppnå liknande effekt, men har märkligt nog aldrig testat.

Upplever du att det blir stor skillnad mot vanligt filter?
Fick ett tips om att köra dubbla pappersfilter för många år sedan för att uppnå liknande effekt, men har märkligt nog aldrig testat.
Prismon mot vanligt filter är superstor. Vanligt filter blir en filtrerad brygg som man kan få i härlig kopp av, framför allt beroende på vilken dosering man kör, prismon bevarar bönans olja och ger en créma som vanligt filter inte gör.

7bccf07e-3ff0-446e-994b-356deaf07c7f-jpeg.1994205
Vart har ni varit hela mitt liv!? Klockor är mitt intresse men kaffe är min passion! Hittade den här tråden först idag. Härligt att se att jag inte är ensam. Ber om ursäkt för bildexplosion men en gång är ingen gång 😉😇
Bra glasval! Fick ett tvåpack Bodum Pavina i julklapp av min lillasyster för säkert fem år sen, och har knappt använt annat sen dess.

Jag kör samma underbara Bodumglas som ni och kan även tipsa om Zwilling Sorrento med samma volym. Zwilling är högre men något smalare upptill. Zwilling har enligt mig en aningens högre kvalitetskänsla och det kanske beror på att de även är tyngre.

1645458145398.png

NeXT level. Jag har trevliga kaffeglas hemma som jag köpt genom Edmans bönhus och som är återförsäljare åt Budha i Lycksele. Ska se om jag har en bild liggandes
Varför vänta på svar när man lika gärna kan beställa och testa själv? Hoppas på att få hem innan helgen! La även en beställning hos Drop Coffee, för att testa glasen.
Ekar rätt tomt hemma i kaffelådan just nu...
Edit: Man måste älska Drop Coffees orderteam. 10 minuter efter lagd beställning fick jag ett mail om leveransavisering. Snabba ryck!

Jag köpte ett kilo lokalproducerat i Härjedalen. Hoppas det är gott. Är 300 kr/kilo normalt för premium? Jag har höga förväntningar. Någon som smakat?

C733C44E-92CD-4E13-A639-6173A039CAE3.jpeg

Varför vänta på svar när man lika gärna kan beställa och testa själv? Hoppas på att få hem innan helgen! La även en beställning hos Drop Coffee, för att testa glasen.
Ekar rätt tomt hemma i kaffelådan just nu...
Edit: Man måste älska Drop Coffees orderteam. 10 minuter efter lagd beställning fick jag ett mail om leveransavisering. Snabba ryck!

Det är snabbt jobbat!
Här är mina kaffeglas från Budhas kafferosteri. Tre olika former som gör att kaffet smakar helt olika beroende på glasens form.
1DB55629-045D-4F68-8F85-2462D1C13905.jpeg

Det är snabbt jobbat!
Här är mina kaffeglas från Budhas kafferosteri. Tre olika former som gör att kaffet smakar helt olika beroende på glasens form.
1DB55629-045D-4F68-8F85-2462D1C13905.jpeg
Imponerande! Har alltid tyckt att glasen haft stor betydelse på känsla och smak för olika drycker. Med varierande medhåll av bekanta. Vägrade i sten att servera min hemgjorda öl i plastmuggar på företagsfesten tex.... och det blev glas. Har inte kommit hela vägen med kaffe ännu men på väg iaf.
Edit: Ursäkta @Psykel såg att jag kapade din konversation.

Någon här med erfarenheter av ECM Classika PID? Allt av intresse, både bra/dåligt.
https://www.ecm.de/en/products/details/product/Product/Details/classika-pid/

Och en lite luddig fråga/bakgrund: Jag och tjejen tänkte unna oss en espressomaskin med budget 20-23 för “allt”. I fredags var vi i en butik och fick en genomgång av en riktigt “nörd” vilket var en upplevelse i sig, otroligt bra service och han verkligen brann för sitt jobb. Säljaren/personen avrådde oss för att köpa en singel boiler med motiveringen att vi kommer ångra oss - lika bra att “köpa rätt” direkt. Med rätt menade han rotationspump/dual boiler. Och han har kanske rätt, men han är också säljare….

ECM Classika PID kostar 13K, en ECM Techika V Profi PID (som han rekommenderade) kostar 23K. Dvs. en classika med (bra) kvarn klarar vår budget...

Nu till min luddiga fråga; Ni som har “singel boiler” maskiner, tänker ni ofta att gräset nog är grönare på andra sidan med rotation/dual boiler eller klarar ni er fint?

Vänligen,
Martin

Jag köpte ett kilo lokalproducerat i Härjedalen. Hoppas det är gott. Är 300 kr/kilo normalt för premium? Jag har höga förväntningar. Någon som smakat?

C733C44E-92CD-4E13-A639-6173A039CAE3.jpeg
Jag skulle säga att normalpris för bättre kaffe är mellan 200 och 400kr/kg. Finns inte mycket dom kan kallas premium under 200kr/kg men naturligtvis mycket där över..

Tillbaka
Topp