• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Någon här med erfarenheter av ECM Classika PID? Allt av intresse, både bra/dåligt.
https://www.ecm.de/en/products/details/product/Product/Details/classika-pid/

Och en lite luddig fråga/bakgrund: Jag och tjejen tänkte unna oss en espressomaskin med budget 20-23 för “allt”. I fredags var vi i en butik och fick en genomgång av en riktigt “nörd” vilket var en upplevelse i sig, otroligt bra service och han verkligen brann för sitt jobb. Säljaren/personen avrådde oss för att köpa en singel boiler med motiveringen att vi kommer ångra oss - lika bra att “köpa rätt” direkt. Med rätt menade han rotationspump/dual boiler. Och han har kanske rätt, men han är också säljare….

ECM Classika PID kostar 13K, en ECM Techika V Profi PID (som han rekommenderade) kostar 23K. Dvs. en classika med (bra) kvarn klarar vår budget...

Nu till min luddiga fråga; Ni som har “singel boiler” maskiner, tänker ni ofta att gräset nog är grönare på andra sidan med rotation/dual boiler eller klarar ni er fint?

Vänligen,
Martin

Kommer ni göra enbart espresso eller skumma mjölk och göra ex cappuccino också? Fördelen som jag ser det från när jag bytte upp mig är att jag kan göra en espresso och samtidigt skumma mjölken utan att behöva tempursurfa. En annan stor fördel är att en maskin med rotationspump är tystare. Det uppskattas hemma.

En vanlig rekommendation är ju att lägga större delen av pengapåsen på kvarnen och en mindre del på maskinen.

Luddigt svar. Jag tycker ni ska köpa det som passar er bäst sett till intresse och budget. Jag har aldrig haft problem med att sälja och köpa nya kaffeprylar begagnat allt eftersom intresset växer. Att köpa en dyr maskin direkt och sedan märka att intresset och uppskattningen inte finns där skulle jag tycka var tråkigt.

Annars tror jag ecm är en vettig maskin. 😊.

Spretit svar men lycka till. Att göra kaffe är både kul och gott.

Någon här med erfarenheter av ECM Classika PID? Allt av intresse, både bra/dåligt.

Och en lite luddig fråga/bakgrund: Jag och tjejen tänkte unna oss en espressomaskin med budget 20-23 för “allt”. I fredags var vi i en butik och fick en genomgång av en riktigt “nörd” vilket var en upplevelse i sig, otroligt bra service och han verkligen brann för sitt jobb. Säljaren/personen avrådde oss för att köpa en singel boiler med motiveringen att vi kommer ångra oss - lika bra att “köpa rätt” direkt. Med rätt menade han rotationspump/dual boiler. Och han har kanske rätt, men han är också säljare….

ECM Classika PID kostar 13K, en ECM Techika V Profi PID (som han rekommenderade) kostar 23K. Dvs. en classika med (bra) kvarn klarar vår budget...

Nu till min luddiga fråga; Ni som har “singel boiler” maskiner, tänker ni ofta att gräset nog är grönare på andra sidan med rotation/dual boiler eller klarar ni er fint?

Vänligen,
Martin
Vet att min svärfar gick från enkel till dubbel nu och att det är extremt stor skillnad i tid och smidighet för honom att göra cappuccino och annat. Men det beror ju på hur mycket ni kommer använda maskinen för annat än rena espressos. Han har köpt en fantastiskt bra maskin från rocket espresso och blev tipsad av både baristor och kafferostare att köpa den. Men sen beror ju allt på budget osv

Kommer ni göra enbart espresso eller skumma mjölk och göra ex cappuccino också? Fördelen som jag ser det från när jag bytte upp mig är att jag kan göra en espresso och samtidigt skumma mjölken utan att behöva tempursurfa. En annan stor fördel är att en maskin med rotationspump är tystare. Det uppskattas hemma.

En vanlig rekommendation är ju att lägga större delen av pengapåsen på kvarnen och en mindre del på maskinen.

Luddigt svar. Jag tycker ni ska köpa det som passar er bäst sett till intresse och budget. Jag har aldrig haft problem med att sälja och köpa nya kaffeprylar begagnat allt eftersom intresset växer. Att köpa en dyr maskin direkt och sedan märka att intresset och uppskattningen inte finns där skulle jag tycka var tråkigt.

Annars tror jag ecm är en vettig maskin. 😊.

Spretit svar men lycka till. Att göra kaffe är både kul och gott.
Tack för svar! 9/10 fall dricker jag espresso medans tjejen kan uppskatta en cappuccino så att skumma mjölk samtidigt man gör espresson är ju en fördel, också ett av argumentet vi fick.
Jag köper det argumentet rakt av ifall man behöver göra 3-4 cappuccino på raken men 95% av tiden kommer vi vara två som använder maskinen varav jag troligtvis dricker en espresso.

Angående budget, så kan man sälja och köpa nytt allt eftersom intresset växer. Eller så går man på säljarens argument och köper rätt direkt. Jag har kollat begagnat och maskinerna håller priserna rätt bra, så man kan ju köpa något billigare och gå uppåt. Eller åt andra hållet och inte förlora allt för mycket.

Normalt sätt skulle jag inte ens tänka på att köpa en espressomaskin för 20k men vi köpte och renoverade ett hus, och innan vi började det projektet lovade vi varandra att köpa en espressomaskin när vi var “klara”. Efter 2 års slit med sena nätter vill jag sitta på altanen och dricka en espresso i morgonsolen - kosta va de kosta vill :)

Vänligen,
Martin
Jag kör dubbel idag men skulle klara mig lika bra med en singel. men då kör jag bara ren espresso. Har till och med andra kokaren avstängd då det va ett alternativ i menyn. Personligen ville jag även kunna styra trycket i huvudet och det innebar en ”fullstor” maskin men det är lite överkur.
Är båd stora cappuccino-drickbare skulle jag rekommendera dubbel. Kan erbjuda te-vatten ochså snabbt och smidigt. Att kunna skumma mjölk samtidigt som espresson rinner är en klar fördel om man gillar mjölken. Så det är lite vad man tror att man kommer använda. Eller om man säger såhär.. finns det nån chans att man vill ta en mjölkbasserad kaffedryck ofta skulle jag gå på dubbel. Annars funkar enkel fint..

Som det sagts tidigare är det värt att lägga fokus på kvarnen också. Det är ju den som gör merparten av jobbet.
ECM är klart vettiga maskiner! Höll på att bli en sån. Rocket är också skapliga och de flesta i den prisklassen vet vad dom gör.

Senast ändrad:
Jag kör dubbel idag men skulle klara mig lika bra med en singel. men då kör jag bara ren espresso. Har till och med andra kokaren avstängd då det va ett alternativ i menyn. Personligen ville jag även kunna styra trycket i huvudet och det innebar en ”fullstor” maskin men det är lite överkur.
Är båd stora cappuccino-drickbare skulle jag rekommendera dubbel. Kan erbjuda te-vatten ochså snabbt och smidigt. Att kunna skumma mjölk samtidigt som espresson rinner är en klar fördel om man gillar mjölken. Så det är lite vad man tror att man kommer använda. Eller om man säger såhär.. finns det nån chans att man vill ta en mjölkbasserad kaffedryck ofta skulle jag gå på dubbel. Annars funkar enkel fint..

Som det sagts tidigare är det värt att lägga fokus på kvarnen också. Det är ju den som gör merparten av jobbet.
ECM är klart vettiga maskiner! Höll på att bli en sån. Rocket är också skapliga och de flesta i den prisklassen vet vad dom gör.
Tack för svar!
Te-vatten var ett annat argument men vi installerade en Quooker när vi renoverade köket så vi har alltid kokande vatten så det ger oss inget mervärde.

Det är snabbt jobbat!
Här är mina kaffeglas från Budhas kafferosteri. Tre olika former som gör att kaffet smakar helt olika beroende på glasens form.
1DB55629-045D-4F68-8F85-2462D1C13905.jpeg
Spännande! Lite samma koncept, gissar jag. Det är ju precis samma sak som vin- eller ölglas som är utformade för att återge aromerna på bästa sätt. Leveranser på ingång för övrigt, så blir nog till att testa i helgen!
Imponerande! Har alltid tyckt att glasen haft stor betydelse på känsla och smak för olika drycker. Med varierande medhåll av bekanta. Vägrade i sten att servera min hemgjorda öl i plastmuggar på företagsfesten tex.... och det blev glas. Har inte kommit hela vägen med kaffe ännu men på väg iaf.
Edit: Ursäkta @Psykel såg att jag kapade din konversation.
Äsch, jag beställde ju mina glas så jag var nog färdigpratad kring det! :D

Nu blev det premiär för Kruve-glasen. A/B-testar mot Bodum Pavina. Måste nog säga att jag märker en viss skillnad ändå! Mer aromer med Kruve-glaset. Testade med J&N Buena Vista, som ändå är ett relativt neutralt kaffe. Ska testa med nån Drop Coffee i morgon.
3251267C-A4B8-4AC9-AD3C-E7A4BBA57D40.jpeg

Men oavsett om det smakar bättre eller inte så är det iallafall en skön känsla att dricka ur ett extra kul glas!

Nu blev det premiär för Kruve-glasen. A/B-testar mot Bodum Pavina. Måste nog säga att jag märker en viss skillnad ändå! Mer aromer med Kruve-glaset. Testade med J&N Buena Vista, som ändå är ett relativt neutralt kaffe. Ska testa med nån Drop Coffee i morgon.
3251267C-A4B8-4AC9-AD3C-E7A4BBA57D40.jpeg

Men oavsett om det smakar bättre eller inte så är det iallafall en skön känsla att dricka ur ett extra kul glas!
Riktigt fina glas. Och som du säger. Det visuella gör ju väldigt mycket av den totala känslan. Du får pröva med en vanlig kopp eller annat vid sidan och se vad skillnaden blir

Halloj
Min kaffeälskande flickvän fyller år snart. Har köpt lite schyssta muggar och tillbehör men vet inte vilket kaffe jag ska köpa. Vad rekommenderar ni för sidor eller kaffesorter (brygg) ?
får gärna ligga i det dyrare/exklusiva prisklassen

Halloj
Min kaffeälskande flickvän fyller år snart. Har köpt lite schyssta muggar och tillbehör men vet inte vilket kaffe jag ska köpa. Vad rekommenderar ni för sidor eller kaffesorter (brygg) ?
Köp gröna bönor och prova att rosta själva? Både kaffe och en upplevelse!

Halloj
De som @FilipF skrev är väldigt bra. Jag slår även ett slag för Edmans bönhus, Slöinge Kafferosteri och Budhas kafferosteri. Alla rostar kaffe i toppklass

Halloj

Coffea Circolor, Kawa, Åre Kafferosteri, Wide Awake, Koppi, Drop Coffee, Muttley & Jack, Gardelli, Friedhats, Manhattan Coffee Roasters, Coffeelab

Ja jäklar, tack allihopa 😁
Nu har jag en hel del att kolla igenom och ta ställning till. Får nog ta en semesterdag 😂

om du vill ha gröna.
Annars finns det ju också sånna abonnemang så man får massa nya spännande varje dag/veck eller så.. just om man vill pröva olika.

om du vill ha gröna.
Annars finns det ju också sånna abonnemang så man får massa nya spännande varje dag/veck eller så.. just om man vill pröva olika.
Ska definitivt prova någongång, den här gången får det bli färdigköpt av någon som kan sin sak :)
Men tack för tipset

Riktigt fina glas. Och som du säger. Det visuella gör ju väldigt mycket av den totala känslan. Du får pröva med en vanlig kopp eller annat vid sidan och se vad skillnaden blir
Yes, testade som sagt även i Bodum Pavina för jämförelsen. Kanske hade jag märkt en större skillnad om jag var nördigare och mer uppsjungen på aromer, men en viss skillnad var det ändå.

Jag är vansinnigt bra på att harva på i samma hjulspår när jag hittat något kaffe jag gillar men nu tog jag ett rejält kliv utanför min comfort zone. Tror faktiskt aldrig jag testat ett indonesiskt kaffe tidigare. Bönorna luktar lite skumt men jag har å andra sidan aldrig lyckats köpa ett dåligt kaffe från Gringo så jag är inte orolig. Det blir nog en kul omväxling även om det inte blir en favorit. Vad borde testa mer för udda kaffe? Har ni några tips? Kör Aeropress i väntan på att jag ska få tummen ur och skruva ihop espressomaskinen. :)
4ACD49BF-E7AF-4C24-8BB0-1F6991FAA418.jpeg

9A0BF8BE-9F62-454B-AB20-D66D41EEC400.jpeg

vill du utveckla det där lite…
Tummen ur röven. Jag har en Izzo Alex Duetto 3 som jag började bygga om till typ en "3.5" när PID:en krånglade och den nya jag fick som ersättare visade sig ha stöd för shot timer. Köpte till lite delar och ska passa på att vända pump och motor åt rätt håll också som på senare Duetto. Men sedan kom livet emellan i form av stamrenoveringskaos och sjukdom. Duetton står isärskruvad i en kartong och jag brygger kaffet med en Aeropress. Inte fy skam det heller faktiskt. :)

Tummen ur röven. Jag har en Izzo Alex Duetto 3 som jag började bygga om till typ en "3.5" när PID:en krånglade och den nya jag fick som ersättare visade sig ha stöd för shot timer. Köpte till lite delar och ska passa på att vända pump och motor åt rätt håll också som på senare Duetto. Men sedan kom livet emellan i form av stamrenoveringskaos och sjukdom. Duetton står isärskruvad i en kartong och jag brygger kaffet med en Aeropress. Inte fy skam det heller faktiskt. :)
Kul projekt ju!!
tycker verkligen du ska få tummen ur Och göra klart!
Grymt jobbat.

Senast ändrad:
Kul projekt ju!!
tycker verkligen du ska få tummen ur Och göra klart!
Grymt jobbat.
Ja jag måste ta tag i det. Det är en riktigt bra maskin när man rivit den och byggt ihop den igen. Lite slarvigt ihopkommen med ett italienskt ormbo invändigt. Men i koppen är den lika bra som t ex ECM och Profitec dubbelkokare med E61-grupp.

Tillbaka
Topp