Absolut, bör inte vara några problem.Funkar den okej till brygg? Jag är också sugen på att testa lite Chemex i framtidenverkar va sån känsla!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Absolut, bör inte vara några problem.Funkar den okej till brygg? Jag är också sugen på att testa lite Chemex i framtidenverkar va sån känsla!
Fortaleza är min absoluta favorit!Var förbi gringo kafferosteri idag. Ska bli kul att testa
![]()
Vad använder du för bönor? Satsa på några kvalitetsbönor som du inte redan gjort det.
Tack för input! Fick tillslut ordning på det. Kokande hett vatten, finare malning (köpte deras presskanne-malda bönor och jämförde med hur mitt blev) och 6 minuters dragtid var lösningen. Men var även fel på mina smaklökar, dvs det krävdes uppenbarligen en rejäl invänjningsperiod på några veckor från att tidigare ha druckit överdoserat bryggkaffe för att kunna känna alla nyanser.Det första jag tänker på är att du låter kaffet dra för kort tid. Jag har detsamma som du, en pressokanna (Bodum) och en elektrisk kvarn (Ascaso). Så här gör jag iaf och jag får alltid gott kaffe.
Köp bra färskt kaffe. Kaffekvaliten är det viktigaste av allt, annars blir det inte så gott.
Mal grovt som det ska vara till en pressokanna. Jag är just nu osäker på mängden kaffe för jag låter det mala direkt i pressokannan i 25 sekunder.
Häll i sjudande hett vatten som från början var iskallt och därmed syrerikt
Rör om ordentligt med ett plastföremål eller trä, ej metall för då kan kannan gå sönder.
På med locket och låt det dra i 4 minuter.
Pressa ner filtret sakta ända till botten.
Häll upp och njut!
Fint, det låter helt klart som att du är på rätt väg. Jag förstår hur du menarTack för input! Fick tillslut ordning på det. Kokande hett vatten, finare malning (köpte deras presskanne-malda bönor och jämförde med hur mitt blev) och 6 minuters dragtid var lösningen. Men var även fel på mina smaklökar, dvs det krävdes uppenbarligen en rejäl invänjningsperiod på några veckor från att tidigare ha druckit överdoserat bryggkaffe för att kunna känna alla nyanser.
Tack till alla i tråden för hjälpen!
Väl talat. Tidigare har jag varit av åsikten att kaffe som endast smakar starkt = gott kaffe. Tog som sagt några veckor att lära om… Vilken skillnad det är!Fint, det låter helt klart som att du är på rätt väg. Jag förstår hur du menarmed att gå från överdoserat bryggkaffe till presso och ännu tydligare blir den skillnaden om du samtidigt går från bryggkaffe med robusta till presso-malt kaffe gjort på 100% arabica. Kaffe ska vara gott, inte starkt.
Hur snabbt tycker ni att smaken försvinner från kaffet när man väl öppnat kaffepåsen och låter den stå framme även fast det är en försluten påse?
Förvarar ni allt kaffe i frysen och tar upp för varje gång ni ska mala?
Finns egentligen ingen anledning till att förvara kaffe i frysen. Rekommenderar att ta steget till en kvarn så har du alltid färskmalet kaffe hemma och det är en otrolig skillnaden i smak. Sen kan man likt mig och många andra gå djupt in i det och köpa olika kaffesorter och olika bryggmetoder. Men en kvarn är en stark rekommendation.Hur snabbt tycker ni att smaken försvinner från kaffet när man väl öppnat kaffepåsen och låter den stå framme även fast det är en försluten påse?
Förvarar ni allt kaffe i frysen och tar upp för varje gång ni ska mala?
Tack för tipsen.Finns egentligen ingen anledning till att förvara kaffe i frysen. Rekommenderar att ta steget till en kvarn så har du alltid färskmalet kaffe hemma och det är en otrolig skillnaden i smak. Sen kan man likt mig och många andra gå djupt in i det och köpa olika kaffesorter och olika bryggmetoder. Men en kvarn är en stark rekommendation.
Men annars så säger jag köp/öppna inte mer kaffe än vad du tror du kommer göra åt den närmsta tiden, du kan lägga ner påsen i en kaffeburk eller hälla över kaffet till en burk och förvara det i skafferiet eller ett skåp. Där mår det bäst i mörkret.
Allt gott️
Om du vill ha en som håller värmen onödigt bra och är tät tycker jag Thermos variant är riktigt klockren.Borde kanske investera i en annan mugg för lekplatser och bilresor. Några förslag?![]()
Då förstår jag. Då kan du införskaffa i en burk med ventil annars. Har en liggandes någonstans så kan visa bild senTack för tipsen.
Jag använder kvarn och maler varje morgon. Dricker bara en kopp kaffe om dagen, så en påse räcker väldigt länge, därav mina funderingar. Köper bara kaffe i påsar som har ventil så man kan trycka ut luften.
Men då verkar det vara lugnt, just nu ligger påsarna i frysen men kan lika med ta upp och förvara i skåpet alltså.
Tack för tips. Värmen är inte alltid så viktigt. Beror på vad jag ska göra. Många av mina kaffen smakar bättre när de svalnar med så. Men ibland vill man ju bevara temperaturen i kaffet helt klartOm du vill ha en som håller värmen onödigt bra och är tät tycker jag Thermos variant är riktigt klockren.
Nog smal för mugghållare i bilen oxå.![]()
16oz STAINLESS STEEL DIRECT DRINK BOTTLE
Take on the day with the Thermos® Brand 16oz Stainless Steel Direct Drink Bottle. Featuring Thermos™ vacuum insulation technology to keep beverages hot for up to 12 hours or cold for up to 24 hours. Fill it with hot coffee for your morning commute, then switch to icy cold water in the afternoon...thermos.com
Typ en sådanTack för tipsen.
Jag använder kvarn och maler varje morgon. Dricker bara en kopp kaffe om dagen, så en påse räcker väldigt länge, därav mina funderingar. Köper bara kaffe i påsar som har ventil så man kan trycka ut luften.
Men då verkar det vara lugnt, just nu ligger påsarna i frysen men kan lika med ta upp och förvara i skåpet alltså.
Jag använder aldrig min burkJag kör på det enkla.
Fördelar: Pris, tydlighet om man har ett par olika påsar igång.
Nackdelar: utseende, man gillar ju prylar.
![]()
Men den var ju fin!Jag använder aldrig min burkfick med den i ett köp av ngn annan kaffepryl. Använder baristashoppens klämma om inte påsen har förslutning
Åk in till Pascal och köp deras espressoblend, de är ljusrostat och relativt nyrostat då de har börjat rosta sitt egna kaffe.Ska in till stan och skaffa nytt kaffe imorgon. på jakt efter nått mellanrostat att dra ner i espresson. Tröttnat lite på det kolsvarta hårt rostade som jag brukar köra och vill inte ha ljusgrönt från en specifik plats. Nått där emellan… tips/förslag?
Denna håller värmen nästan för bra, behöver ofta öppna min ett bra tag i förväg för att kaffet ska gå att dricka utan att bränna tunganOm du vill ha en som håller värmen onödigt bra och är tät tycker jag Thermos variant är riktigt klockren.
Nog smal för mugghållare i bilen oxå.![]()
16oz STAINLESS STEEL DIRECT DRINK BOTTLE
Take on the day with the Thermos® Brand 16oz Stainless Steel Direct Drink Bottle. Featuring Thermos™ vacuum insulation technology to keep beverages hot for up to 12 hours or cold for up to 24 hours. Fill it with hot coffee for your morning commute, then switch to icy cold water in the afternoon...thermos.com
Precis. När jag har med den i bilen brukar jag låta den stå öppen till den kommit i drickbar temp. Fördelen är att den sedan håller den tempen till sista slurken.Denna håller värmen nästan för bra, behöver ofta öppna min ett bra tag i förväg för att kaffet ska gå att dricka utan att bränna tungan
Har du samma bönor som du brukar ha eller bytt där?Blir galen!!
Köpte nytt kaffe för ett tag sen och ställde in allt så det blev bra. Kärligt krämigt och fantastisk.
Sen från ingenstans börjar allt bete sig stökig!
Gick från att va härligt flöde med bra textur till att börja spruta, kvätta och jävlas. Första tanken:
Aaaha! Kanaler!! det vet jag ju hur man löser.
Men jag har ju inte ändrat min pre-rutin från innan och efter? (spraya, mala, WDT, tampa, pre-infusion)
börjar laborera med kvarnen och det blir bara värre. Tillslut får jag till nått någolunda men skiter ser ut såhär och rinner inte speciellt stabilt:
![]()
Flyter igenom (18 in) 38 gram på ca 30 sek så det är inte för fint malt.
Allt är rengjort och som det ska.
Jag fattar verkligen inte varför det bråkar med mig. Några idéer?