• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Vill gärna stödja och testa lokala rosterier i Sthlmstraken, finns de ngn sjuhelvetes bra espressoblend där ute som alltid är nyrostat ?
Jag har börja köpa Pascals rost som rostas i Lund, Gringo är lite för tråkigt nu när jag börja gilla Robusta i min blend, 70/30 är en dröm för sin palett! :D
https://kafferosterietkoppar.se/kop/espressobonor/brasilien-ekologiska-espressobonor/ kanske? Den gör sig väldigt bra i Moka och Aeropress iaf.

Överväger att skaffa en mokabryggare, Bialetti (såklart). Men vilken storlek borde man satsa på för singelbruk? Tänker att trekopparsmodellen borde funka? 130ml enligt Bialettis hemsida.

Överväger att skaffa en mokabryggare, Bialetti (såklart). Men vilken storlek borde man satsa på för singelbruk? Tänker att trekopparsmodellen borde funka? 130ml enligt Bialettis hemsida.
Vi kör trekoppars hemma. Sambon till frukost förut och numer oftare varsin liten kopp på eftermiddagen. Däremot är vi inne på att skaffa en stor också, främst för espresso martini och liknande. Mest eftersom att jag inte riktigt vill (läs vågar) ge mig in på att börja brygga riktig espresso :D

Vi kör trekoppars hemma. Sambon till frukost förut och numer oftare varsin liten kopp på eftermiddagen. Däremot är vi inne på att skaffa en stor också, främst för espresso martini och liknande. Mest eftersom att jag inte riktigt vill (läs vågar) ge mig in på att börja brygga riktig espresso :D
Ja, känns som det kan bli en stor eller ett par små med en trekoppars. Kostar bara 299 på Kitch'n, så ska nog slå till på en sån. Tänker att jag kör Chemex om jag får besök.

Jag har en 9-koppars vilket är på tok för stort! Blir iofs nog för två "kaffekoppar" men är rätt intensivt att dricka sånna mängder. Samt att 9-koppars slukar ca 50g bönor så känns det tveksamt att motivera en stor! Tror 3-6 koppar är perfekt för de flesta. Så länge man har i åtanke att hela korgen måste fyllas :)

Jag har en 9-koppars vilket är på tok för stort! Blir iofs nog för två "kaffekoppar" men är rätt intensivt att dricka sånna mängder. Samt att 9-koppars slukar ca 50g bönor så känns det tveksamt att motivera en stor! Tror 3-6 koppar är perfekt för de flesta. Så länge man har i åtanke att hela korgen måste fyllas :)
Ja, trekoppars blir nog bra. Ska försöka ta mig förbi en Kitch'n i veckan!

Det blev en lelit mara ändå! Hade nog varit lika nöjd med appartemento men maran är en modernare maskin till ett bättre pris så svårt att motivera annat..

Bilagor

• 90EFB3EC-73D3-4074-8191-BF198F7020DB.jpeg
    90EFB3EC-73D3-4074-8191-BF198F7020DB.jpeg
    450.1 KB · Visningar: 59
Någon som har förslag på en automatisk espressomaskin som inte är så jäkla plastig/ser ut som ett rymdskepp? Finner det märkligt att manuella maskiner i budgetsegmentet är i rostfritt stål men automatiska maskiner för 10-20k är helt i plast...

Vill gärna stödja och testa lokala rosterier i Sthlmstraken, finns de ngn sjuhelvetes bra espressoblend där ute som alltid är nyrostat ?
Jag har börja köpa Pascals rost som rostas i Lund, Gringo är lite för tråkigt nu när jag börja gilla Robusta i min blend, 70/30 är en dröm för sin palett! :D
Ett tips är att testa Hälla kafferosteri :) Ett par bröder från Tornedalen som rostar i Västerås. Deras USP är att de har en väldigt liten rost, så de kör inga stora partier som ligger och blir tråkiga. Man kan också beställa den rostningsgrad man vill ha på bönorna :)
Annars tycker jag kafferosteriet koppar också är bra, men det har ju någon redan tipsat om!

Vet någon om det är Lavazza som gäller till en moka-bryggare om man ska handla i vanlig svensk matvaruaffär? :) Tycker att det är gott men kan vara kul att prova något annat.

Tillbaka
Topp