• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Thunell

Panerai
2-Faktor
Jäkligt nöjd med att jag valde Biancan. Känner att jag hade vuxit ur en annan maskin för snabbt. Men då e jag också extrem nörd.
Det jag använder mest är PIDn för att ändra temperatur.

Flödesregulatorn är en kul finess men används inte supermycket aktivt. Hittat att den är bra som Quick fix om packningen inte blivit som den ska och man märker att espresson håller på att gå åt helvette. Även vissa bönor är det skönt att kunna ställa trycker..
Hade jag klarat mig fantastiskt utan den? Jo, det hade jag väll.. ångrar jag att jag köpte maskinen med den på? Nej :)

Tack! Kan tänka mig det. Det ser ruggigt fin ut.
Jag skulle inte klassa mig som supernörd, men nörd kvalar jag in i skulle jag säga. Har vuxit ur min nuvarande maskin för länge sedan och en maskin med PID är ett av kraven och rotstionspump vore bra för äktenskapet 😂.

Tack för svar!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tack! Kan tänka mig det. Det ser ruggigt fin ut.
Jag skulle inte klassa mig som supernörd, men nörd kvalar jag in i skulle jag säga. Har vuxit ur min nuvarande maskin för länge sedan och en maskin med PID är ett av kraven och rotstionspump vore bra för äktenskapet 😂.

Tack för svar!
Plus mer eller mindre ett krav om du ska direkt-koppla till vattenledningen (tror jag?)

Vad kör du idag?

just Rocket har en byggsats man kan köpa till om man senare kommer på att man VERKLIGEN behöver flödesreggulatorn.. kostar dock apa men det
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Plus mer eller mindre ett krav om du ska direkt-koppla till vattenledningen (tror jag?)

Vad kör du idag?

just Rocket har en byggsats man kan köpa till om man senare kommer på att man VERKLIGEN behöver flödesreggulatorn.. kostar dock apa men det

Ja det stämmer. Vill man koppla till vattenledningen så är det krav på rotstionspump. Har du gjort det?

Har idag en rancilio Silva som gör sitt jobb, men kommer byta inom ett år. Synd att dom är så dyra 😅
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ja det stämmer. Vill man koppla till vattenledningen så är det krav på rotstionspump. Har du gjort det?

Har idag en rancilio Silva som gör sitt jobb, men kommer byta inom ett år. Synd att dom är så dyra 😅
Fick inte borra o diskbänken för frun :shifty: får väll se vad som händer frammöver..
har för muggar jag läste att nån tagit fram ev vibrationspump man kunde koppla direkt?

Silvian är ändå förvånansvärt mycke maskin för den pengen! Hade en sån ett tag och va jäkligt nöjd!

Man lägger gladeligen 95+ på en submariner men reagerar på att nått så simpelt som en kaffemaskin, som skänker glädje till dig varje dag och dina gäster när dom är över, kostar mer än 1500 är befängt. Allt handlar såklart om prioriteringar men för mig personligen va det inget snack om saken :)

Som du säker vet måste man också kolla på kvarnen så maskinen har nått att jobba med!
 
Senast ändrad:

Thunell

Panerai
2-Faktor
Fick inte borra o diskbänken för frun :shifty: får väll se vad som händer frammöver..
har för muggar jag läste att nån tagit fram ev vibrationspump man kunde koppla direkt?

Silvian är ändå förvånansvärt mycke maskin för den pengen! Hade en sån ett tag och va jäkligt nöjd!

Man lägger gladeligen 95+ på en submariner men reagerar på att nått så simpelt som en kaffemaskin, som skänker glädje till dig varje dag och dina gäster när dom är över, kostar mer än 1500 är befängt. Allt handlar såklart om prioriteringar men för mig personligen va det inget snack om saken :)

Som du säker vet måste man också kolla på kvarnen så maskinen har nått att jobba med!

Haha, så kan det vara. Känner inte att jag direkt lider idag av att fylla på vattentanken, så det är ingen deal breaker för mig.

Jo, du har en poäng, men för egen del blir det byte av maskin till nya huset där köket behöver renoveras, så tycker då att köket förtjänar en ny maskin 😂.
 

Psykel

Patek
Dags att köpa lite nya prylar! Hittills har det blivit amerikanskt (Chemex) och italienskt (Bialetti moka) för min del, nu är det dags för japanskt! Ruskigt prisvärda, japantillverkade grejer från Hario!
72DC643D-BF34-49DB-9AE8-738D574370EA.jpeg
 
Lite dåligt med aktivitet i tråden, hur går det med allt kaffebryggande? :)

Själv har jag insett att det är rätt svårt det här, blir tokig på alla parametrar och kör ständigt från höften vilket såklart påverkar resultatet också med STOR variation. Kör endast med 3 st olika mokabryggare och billigaste WILFA-kvarnen. Men redan där kan man uppenbarligen röra ihop det.

Tänka posta ett längre inlägg som sammanfattar mokabryggare från en stressad gubbes nybörjarperspektiv.
 

Entruv

Omega
Lite dåligt med aktivitet i tråden, hur går det med allt kaffebryggande? :)

Själv har jag insett att det är rätt svårt det här, blir tokig på alla parametrar och kör ständigt från höften vilket såklart påverkar resultatet också med STOR variation. Kör endast med 3 st olika mokabryggare och billigaste WILFA-kvarnen. Men redan där kan man uppenbarligen röra ihop det.

Tänka posta ett längre inlägg som sammanfattar mokabryggare från en stressad gubbes nybörjarperspektiv.

Japp, dåligt med drag!

Morgonens brygg: Strawberry Fields från Wide Awake coffee roasters i Bryssel! Roligt litet rosteri som jag och en vän upptäckte under en resa som främst skulle handla om lambic!

IMG_20210310_083027_Bokeh.jpg
 
Grymt Niklas, någon av dessa sorter som passar bra till moka och/eller vanlig bryggare? Vad kör du för typ av malning, fint grövre etc?
Nu har jag inte hunnit testa alla ännu men provade Gringo's Bobolink imorse. Den gör sig utmärkt i brygg tycker jag. Vi har ju samma kvarn så kan hänvisa till den för ett exaktare mått: Körde idag på Aeropr(E)ss-snäppet, tyckte det blev riktigt bra!

Jag älskar ju Johan&Nyström - Fortaleza, min favorit för brygg bland samtliga kaffesorter jag provat. Nu tog mitt J&N-Fortaleza därifrån slut häromdagen, hade velat jämföra med detta, tycker det smakar lite annorlunda men låter konstigt med tanke på att det är samma gård, bönor etc. och det är Johan från Johan&Nyström som startat Gringo efter Espresso House-uppköpet om jag minns historian rätt. Gillar man främst nötter- och chokladsmakerna så är detta kaffe finemang!

Det var länge sedan jag dammade av min gamla mokabryggare så jag har inte riktigt provat mig fram vad som skulle funka till den och inte.

Bourbon Jungle är huskaffe här hemma, funkar alltid, mer mörkrostat, vilket även uppskattas lättare av många andra när man har besök och dylikt men ändå mycket smak istället för bara rost.
 
Nu har jag inte hunnit testa alla ännu men provade Gringo's Bobolink imorse. Den gör sig utmärkt i brygg tycker jag. Vi har ju samma kvarn så kan hänvisa till den för ett exaktare mått: Körde idag på Aeropr(E)ss-snäppet, tyckte det blev riktigt bra!

Jag älskar ju Johan&Nyström - Fortaleza, min favorit för brygg bland samtliga kaffesorter jag provat. Nu tog mitt J&N-Fortaleza därifrån slut häromdagen, hade velat jämföra med detta, tycker det smakar lite annorlunda men låter konstigt med tanke på att det är samma gård, bönor etc. och det är Johan från Johan&Nyström som startat Gringo efter Espresso House-uppköpet om jag minns historian rätt. Gillar man främst nötter- och chokladsmakerna så är detta kaffe finemang!

Det var länge sedan jag dammade av min gamla mokabryggare så jag har inte riktigt provat mig fram vad som skulle funka till den och inte.

Bourbon Jungle är huskaffe här hemma, funkar alltid, mer mörkrostat, vilket även uppskattas lättare av många andra när man har besök och dylikt men ändå mycket smak istället för bara rost.
Kanon, tack, ska dra några beställningar.

En generellt fundering, hur doserar ni ert bryggkaffe, alltså gram per liter (eller deciliter) om man så vill?

Kikade på några klipp från James Hoffmann, han säger ju som utgångspunkt ca 60 gram/l för brygg, närmare bestämt perkulatorkaffe som jag uppfattar att en vanlig bryggare är.

Seriöst, det är ju helt odrickbart med så svagt kaffe. Iaf med mina smaklökar.
 

Entruv

Omega
Kanon, tack, ska dra några beställningar.

En generellt fundering, hur doserar ni ert bryggkaffe, alltså gram per liter (eller deciliter) om man så vill?

Kikade på några klipp från James Hoffmann, han säger ju som utgångspunkt ca 60 gram/l för brygg, närmare bestämt perkulatorkaffe som jag uppfattar att en vanlig bryggare är.

Seriöst, det är ju helt odrickbart med så svagt kaffe. Iaf med mina smaklökar.

Doserar generellt i gram/liter, med utgångspunkt i 60g/L för perkulationsbryggmetoder och 75g/L för immersionsmetoder. Brygg i Hoffmanns värld refererar exklusivt till V60 eller liknande dripper skulle jag sägs, t.ex. Kalita eller Moccamaster mm.

Viktigt att skilja på styrka och extraktion också. Ett kaffe som doserar starkt, t.ex. 100g/L kommer uppfattas svagt om det är underextraherat, medan man kan dosera t.ex. 50-55g/L i en V60 och få superbra resultat. Beror ju på vad man gillar såklart!
 
Jag kan ju tycka 60g/l med vilken böna som helst i vilken malningsgrad som helst (i en billig wilfa) smakar diskvatten i min Moccamaster.

Har kanske skadat smaklökarna med mina mokabryggare...

Nej, måste kika på det här lite mer noggrant.
 
Kanon, tack, ska dra några beställningar.

En generellt fundering, hur doserar ni ert bryggkaffe, alltså gram per liter (eller deciliter) om man så vill?

Kikade på några klipp från James Hoffmann, han säger ju som utgångspunkt ca 60 gram/l för brygg, närmare bestämt perkulatorkaffe som jag uppfattar att en vanlig bryggare är.

Seriöst, det är ju helt odrickbart med så svagt kaffe. Iaf med mina smaklökar.
Min sweet spot i en Moccamaster ligger runt 7g/dl beroende på kaffesort där jag också kan variera malningsgraden en aning. Men generellt runt 7g. Tänk på att en kopp är 1,25dl! Så du inte tänker 6g per kopp för det blir ju 4,8g/dl. Men det kanske du redan tänkt :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kanon, tack, ska dra några beställningar.

En generellt fundering, hur doserar ni ert bryggkaffe, alltså gram per liter (eller deciliter) om man så vill?

Kikade på några klipp från James Hoffmann, han säger ju som utgångspunkt ca 60 gram/l för brygg, närmare bestämt perkulatorkaffe som jag uppfattar att en vanlig bryggare är.

Seriöst, det är ju helt odrickbart med så svagt kaffe. Iaf med mina smaklökar.
Jag kör 65g/l i bryggare och varierar malningsgrad efter kaffet.
Tycker jag det blir för mycket tevatten justerar jag rinntid hellre än dosering.
Ljusrostade av finare sort bloomar jag oftast.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Gringo är bra!
Jag brukade köpa det via postorder tills jag upptäckte att rosteriet ligger typ 8 minuter hemifrån och det är alltid öppet för att testa och handla där :).
Men det är inte Johan i johan och Nyström utan en annan johan som också jobbade för JoN. Jag frågade...

Morgon coffee roasters är också trevliga det är han som startade da matteos rosteri som hoppade av och startade eget
 

Lavatt

Cartier
Gringo är bra!
Jag brukade köpa det via postorder tills jag upptäckte att rosteriet ligger typ 8 minuter hemifrån och det är alltid öppet för att testa och handla där :).
Men det är inte Johan i johan och Nyström utan en annan johan som också jobbade för JoN. Jag frågade...

Morgon coffee roasters är också trevliga det är han som startade da matteos rosteri som hoppade av och startade eget
Gringo är riktigt bra!

En nära vän till mig jobbar där och jag var förbi hos dem för några helger sen och testade massor olika sorter. Kan erkänna att jag ännu inte har kommit in i kaffeåldern helt och hållet ännu men efter det besöket så har det blivit endel koppar.

Kan däremot fortfarande inte dricka vanligt bryggkaffe ännu men jag får ge det ett år eller två så lär jag nog börja hälla i mig ett och annat.

Kan kika ifall jag eventuellt skulle kunna lösa en liten rabattkod hos dem för oss KSare :)
 
Gringo är bra!
Jag brukade köpa det via postorder tills jag upptäckte att rosteriet ligger typ 8 minuter hemifrån och det är alltid öppet för att testa och handla där :).
Men det är inte Johan i johan och Nyström utan en annan johan som också jobbade för JoN. Jag frågade...

Morgon coffee roasters är också trevliga det är han som startade da matteos rosteri som hoppade av och startade eget
Eh, va?
8ECF3D64-1214-4681-938A-B0C2C023F52A.jpeg

 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Eh, va?
8ECF3D64-1214-4681-938A-B0C2C023F52A.jpeg

Jag kan bara återge det Johan (som alltid är i rosteriet) sa själv. Kan de varit fler som startade JoN?
Vet inte i detalj men Google tyder väl på att johan damsgaard också var med och grundade JoN?

Som sagt jag har inte koll
 
Jag kan ju tycka 60g/l med vilken böna som helst i vilken malningsgrad som helst (i en billig wilfa) smakar diskvatten i min Moccamaster.

Har kanske skadat smaklökarna med mina mokabryggare...

Nej, måste kika på det här lite mer noggrant.
Ja uppenbarligen kan jag inte räkna eller så är jag bara ute och cyklar. Jag vet faktiskt vad jag gjort eller smakat för att komma fram till ovanstående påstående, som i vilket fall som helt är uppe på läktaren.

Drack precis den godaste bryggningen någonsin efter lunchen på min Moccamaster med WILFA-kvarn runt Aeropr(E)ss-nivån, "skitbönor" från Hemköp. Vilken dosering hade jag då? Jo, 60 g/l... o_O Det är så man får skämmas.

Tog till mig tipset om blooming i typ 30 sek och f-n, det blev nog något extra. Skitkul!.
 
Ja uppenbarligen kan jag inte räkna eller så är jag bara ute och cyklar. Jag vet faktiskt vad jag gjort eller smakat för att komma fram till ovanstående påstående, som i vilket fall som helt är uppe på läktaren.

Drack precis den godaste bryggningen någonsin efter lunchen på min Moccamaster med WILFA-kvarn runt Aeropr(E)ss-nivån, "skitbönor" från Hemköp. Vilken dosering hade jag då? Jo, 60 g/l... o_O Det är så man får skämmas.

Tog till mig tipset om blooming i typ 30 sek och f-n, det blev nog något extra. Skitkul!.
Vad kul att höra! Kan säkert varit en sammanblandning av koppar och deciliter, jag har själv gjort det misstaget några gånger back in the day 😁 Alternativt full öppning på filterhållaren, den kan som du säger också ställa till det!

Nu kan kaffejakten börja på riktigt! :)

Kan förövrigt inflika med att jag nu på lunchen provade mellan Aeropress och Mocca med Bobolink , tyckte nog det blev ännu bättre faktiskt! Ännu mer choklad och mandel utan någon ytterligare bitterhet alls! Sen kombinerat med en ruta mjölkchoklad och synergieffekten är fantastisk!

Körde Uppsalas Nollarton till frukost imorse, mörkrost som inte riktigt nådde upp till förväntningarna... börjar nog mer och mer hamna kring mellanrosten från att ha varit all in på mörkrost tidigare, men nog finns det bättre mörkrost än detta!
 

Entruv

Omega
Vad kul att höra! Kan säkert varit en sammanblandning av koppar och deciliter, jag har själv gjort det misstaget några gånger back in the day 😁 Alternativt full öppning på filterhållaren, den kan som du säger också ställa till det!

Nu kan kaffejakten börja på riktigt! :)

Kan förövrigt inflika med att jag nu på lunchen provade mellan Aeropress och Mocca med Bobolink , tyckte nog det blev ännu bättre faktiskt! Ännu mer choklad och mandel utan någon ytterligare bitterhet alls! Sen kombinerat med en ruta mjölkchoklad och synergieffekten är fantastisk!

Körde Uppsalas Nollarton till frukost imorse, mörkrost som inte riktigt nådde upp till förväntningarna... börjar nog mer och mer hamna kring mellanrosten från att ha varit all in på mörkrost tidigare, men nog finns det bättre mörkrost än detta!

Roligt att det går bra för alla idag! Hade också en riktigt bra brygg imorse. Generellt brukar man väl säga att man alltid ska pusha finare och finare tills man möter bitterhet eller att det blir kanaler i kaffet!
 
Jag jag tror att jag höll lite på vattnet i filterhållaren en stund gjorde ganska mycket, körde en sväng nu med lite finare malning fast "snabbare" genom filtret och det blir till synes mkt svagare och blaskigare i brist på andra vokabulär.

Nej, nu har jag dragit i mig 3 ggr 6 koppars moka på fm och 2 rejäla bryggkoppar efter kl 12 så nu får det nog vila lite innan hjärtklappningen slår till. :D
 
Topp