• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ja jag måste ta tag i det. Det är en riktigt bra maskin när man rivit den och byggt ihop den igen. Lite slarvigt ihopkommen med ett italienskt ormbo invändigt. Men i koppen är den lika bra som t ex ECM och Profitec dubbelkokare med E61-grupp.
Tycker ändå det är lite charmigt när italienarna ger sig på elektronik. Det är ju det som är roligt när man kommer uppnå en viss ambitionsnivå på maskiner. Oftast är det bra prylar med beroende på prispunkt är utförandet lite annorlunda. År alltid att fixa om man är lite händig och vipps har Man nått unikt och extra kapabel!!
 
Godmorgon ☕️

2E28CB79-50A8-4ACC-8AA7-A11384737336.jpeg
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Halloj
Min kaffeälskande flickvän fyller år snart. Har köpt lite schyssta muggar och tillbehör men vet inte vilket kaffe jag ska köpa. Vad rekommenderar ni för sidor eller kaffesorter (brygg) ?
får gärna ligga i det dyrare/exklusiva prisklassen
Rekommenderar en prenumeration!

Fyller själv ut med Kafferosteriet Koppars ”stora kafferesan” en gång i månaden. Riktigt goda och kul att testa nytt.

Finns bryggmalet:

 

Sledger

Cartier
Har kört mina espresso på känsla senaste åren och varit nöjd. Plockade dock fram våg och annat och började trimma in allt ordentligt igen. Fick nu "problem" med för mycket crema!? Körde stora filterkorgen med 21 gram. Använde Bodum Pavina 8cl glas och måste då stänga av när glaset är fullt och är då uppe i 37 gram.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Har kört mina espresso på känsla senaste åren och varit nöjd. Plockade dock fram våg och annat och började trimma in allt ordentligt igen. Fick nu "problem" med för mycket crema!? Körde stora filterkorgen med 21 gram. Använde Bodum Pavina 8cl glas och måste då stänga av när glaset är fullt och är då uppe i 37 gram.
Tja du..

3 förslag på lösningar:
1: Större glas
2: Mindre korg
3: Börja använda gamla bönor och låt dom ligga framme några veckor i en skål i rummet så ska du se att creman försvinner.


edit:
det är verkligen ett jobbigt problem du har ;)
vad har du för bönor?
ljusare rostade micr-plantager på hög höjd brukar man behöva jobba för att få bra crema på.
mörka robusta blir det massa skum..
 
Senast ändrad:

Sledger

Cartier
Tja du..

3 förslag på lösningar:
1: Större glas
2: Mindre korg
3: Börja använda gamla bönor och låt dom ligga framme några veckor i en skål i rummet så ska du se att creman försvinner.


edit:
det är verkligen ett jobbigt problem du har ;)
vad har du för bönor?
ljusare rostade micr-plantager på hög höjd brukar man behöva jobba för att få bra crema på.
mörka robusta blir det massa skum..

Jag kör nästan alltid blandningar med robusta och det har aldrig varit några direkta problem. Misstänker att trycket ligger för högt. Ska öppna upp maskinen och sänka trycket lite. :)
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Beställde precis en kaffekvarn hem. Tips på var man bäst köper hela bönor emottages gärna. Tack!
 

Entruv

Omega
Beställde precis en kaffekvarn hem. Tips på var man bäst köper hela bönor emottages gärna. Tack!

Skrev ett svar på föregående sida om detta :D
Coffea Circolor, Kawa, Åre Kafferosteri, Wide Awake, Koppi, Drop Coffee, Muttley & Jack, Gardelli, Friedhats, Manhattan Coffee Roasters, Coffeelab

Förutsätter väl iofs att du lutar mer åt ljusa(re) kaffe och lite mer moderna processer
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Någon här med erfarenheter av ECM Classika PID? Allt av intresse, både bra/dåligt.
https://www.ecm.de/en/products/details/product/Product/Details/classika-pid/

Och en lite luddig fråga/bakgrund: Jag och tjejen tänkte unna oss en espressomaskin med budget 20-23 för “allt”. I fredags var vi i en butik och fick en genomgång av en riktigt “nörd” vilket var en upplevelse i sig, otroligt bra service och han verkligen brann för sitt jobb. Säljaren/personen avrådde oss för att köpa en singel boiler med motiveringen att vi kommer ångra oss - lika bra att “köpa rätt” direkt. Med rätt menade han rotationspump/dual boiler. Och han har kanske rätt, men han är också säljare….

ECM Classika PID kostar 13K, en ECM Techika V Profi PID (som han rekommenderade) kostar 23K. Dvs. en classika med (bra) kvarn klarar vår budget...

Nu till min luddiga fråga; Ni som har “singel boiler” maskiner, tänker ni ofta att gräset nog är grönare på andra sidan med rotation/dual boiler eller klarar ni er fint?

Vänligen,
Martin
En liten uppdatering - blev en singel boiler och vi får se om jag ångrar det framöver eller inte.

DSC08674.jpg

Då jag bor i Tyskland kanske ett tips av butik inte in ger så mycket, men hela köpet var en riktigt trevlig upplevelse. Kul med bra service i butik, tyvärr blir det mindre o mindre av det.
Butiken vi köpte ifrån ger en “barista kurs” när man köper en maskin, första gången vi var där provade vi olika espressos och den bönan/rostningen vi gillade bäst ställde vi in med vår maskin/kvarn som de packat upp och gjort iordning. Höll på från 15:00-18:00 och det var riktigt trevligt, då vi hade killen för oss själva kunde jag/vi fråga allt och han brann verkligen för sitt jobb/kaffe och hade svar på på det mesta.
Så min första, efterlängtade, espresso imorse smakade faktiskt helt okej :)

Vänligen,
Martin
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
En liten uppdatering - blev en singel boiler och vi får se om jag ångrar det framöver eller inte.

DSC08674.jpg

Då jag bor i Tyskland kanske ett tips av butik inte in ger så mycket, men hela köpet var en riktigt trevlig upplevelse. Kul med bra service i butik, tyvärr blir det mindre o mindre av det.
Butiken vi köpte ifrån ger en “barista kurs” när man köper en maskin, första gången vi var där provade vi olika espressos och den bönan/rostningen vi gillade bäst ställde vi in med vår maskin/kvarn som de packat upp och gjort iordning. Höll på från 15:00-18:00 och det var riktigt trevligt, då vi hade killen för oss själva kunde jag/vi fråga allt och han brann verkligen för sitt jobb/kaffe och hade svar på på det mesta.
Så min första, efterlängtade, espresso imorse smakade faktiskt helt okej :)

Vänligen,
Martin
Gu va kul!!
låter som en fantastisk upplevelse.
grattis till bra maskin ock kvarn!
 

jelle

Omega
Fick lämna in min Lelit mara efter 1,5 års ganska intensivt användande då den inte längre byggde upp bryggtryck. Hur ofta har ni som hållit på lite längre behövt serva era maskiner? Börjar sakna den redan nu efter några dagar :)
 

Sledger

Cartier
Fick lämna in min Lelit mara efter 1,5 års ganska intensivt användande då den inte längre byggde upp bryggtryck. Hur ofta har ni som hållit på lite längre behövt serva era maskiner? Börjar sakna den redan nu efter några dagar :)

Är det garantiärende? Annars lämnar jag aldrig in på service. Packningar byter jag med något års mellanrum och pumpen brukar lägga av efter något års användande. Gissar att det är vibrationspumpen som behöver bytas på din. Kostar bara någon hundring och är hyfsat lätt att byta själv om man inte har tummen mitt i handen. :)
Öppnar man en maskin så är de ju inte så komplicerade så oavsett vad som pajar så är det inte några direkta problem att fixa det själv.
 

jelle

Omega
Är det garantiärende? Annars lämnar jag aldrig in på service. Packningar byter jag med något års mellanrum och pumpen brukar lägga av efter något års användande. Gissar att det är vibrationspumpen som behöver bytas på din. Kostar bara någon hundring och är hyfsat lätt att byta själv om man inte har tummen mitt i handen. :)
Öppnar man en maskin så är de ju inte så komplicerade så oavsett vad som pajar så är det inte några direkta problem att fixa det själv.
Ja jag kunde tänka mig det men hade ingen lust att nörda ner mig just nu med annat som pågår i livet! Men nästa gång får det bli så! Ja det är nog som du säger att pumpen blivit dålig, det konstiga var att det samtidigt kom mycket vatten ur ångröret. Något som tekniskt inte kan/bör hänga ihop...
 

FredrikRolex

Omega
2-Faktor
Ja jag kunde tänka mig det men hade ingen lust att nörda ner mig just nu med annat som pågår i livet! Men nästa gång får det bli så! Ja det är nog som du säger att pumpen blivit dålig, det konstiga var att det samtidigt kom mycket vatten ur ångröret. Något som tekniskt inte kan/bör hänga ihop...
Troligen gummipackning till ångröret som behöver bytas, brukar behövas då och då. Läcker det där får du troligen även problem att bygga bryggtryck (om det är en enkelkokare)
 
Topp