• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitén 12e november 2016

Esquared

Cartier
@Per

Det lär väl förr eller senare visa sig vem som har rätt eller fel. Däremot så är det en väldigt grov anklagelse att valfritt auktionshus inte skulle ha kontrollerat sina auktionsobjekt och därmed gå ut med felaktiga beskrivningar. Det handlar heller inte om hur många "experter" som kan styrka proveniensen, utan deras trovärdighet. Nu så kompliceras situationen av att man valt att låta säljaren vara anonym. Varför skulle Kaplans inte ha verifierat proveniensen, vilket faktiskt är fullt möjligt. Jag utgår ifrån att Kaplans har verifierat brevet, varför skulle det annars ha bifogats till auktionen?
Det är lätt att glömma att ett auktionshus endast har till uppgift (och har incitament) att maxa ut värdet ur varan och sannolikt blundar för detaljer som låter mystiska, men som inte går att emotsäga. Här vill ju Kaplans haussa kronografen i samma anda som en Comex-subba och köpt berättelsen med hull och hår från ägaren/säljaren, och att man hemlighåller identiteten bekräftar samma teori!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag tror inte att denna blir dyrare än den förra. Den klockan var bättre och den gick för 90k + provision.

Auktioner brukar för all del kunna överraska men jag tror inte att en sämre klocka går för mer idag.
Tackar för svar!
Jag tror jag har sett totalt 3 st Viggen genom åren och den senaste som du nämner har varit den i bäst skick. Den kändes sparsamt använd med tanke på skicket på gravyren. Tavlan såg också fin ut med jämn patina på både tavla och vridring.Tyvärr tyckte jag då att det blev för mycket med 90k + provisen på 20%. Så här såg den ut:
IMG_1220.JPG

IMG_1222.JPG

IMG_1223.JPG
 

Bilagor

  • IMG_1221.JPG
    IMG_1221.JPG
    194.6 KB · Visningar: 19

TorNet

Panerai
2-Faktor
Jag lever i högsta välmåga, och kan via äldre kollegor verifiera att namnteckningen tillhör en numera pensionerad Flygvapenpilot. Den nedtecknade historian är skriven på ett medvetet spännande sätt, förmodligen för att attrahera fler budgivare. Jag har i likhet med säljaren också varit "hemlig" under stora delar av min tjänstgöring, med liknande anonymisering i olika sammanhang, men skulle aldrig betala extra för ett objekt som någon sålde av denna anledning.
Jag har en förteckning över samtliga 1849 fältflygare och hittar inget namn i kullarna kring 1975 som stämmer överens med namnteckningen på Kaplans intyg. Att vederbörande kallar sig "stridspilot" är lite konstigt, det är väl närmast en lekmannabenämning, titeln mellan 1946 och 1986 var fältflygare.

Om piloternas identitet var hemlig eller anonymiserad på något sätt så har det i så fall införts efter 1970, vet med säkerhet att de inte var hemliga under hela 60-talet. Då stod t o m titeln i passet.

Samma sak med uppgiften att piloterna tilldelades ett sekretessbelagt nummer, det måste i så fall också ha införts efter 1970, på 60-talet fanns inga såna nummer. Ett märkligt sammanträffande att piloterna började numreras samtidigt som de fick de första Lemania-klockorna? Varför har annars klockorna nummer från typ 001-400, om de nu är numrerade så?
Jag trodde att numret på klockan är klockans nummer, inte pilotens, därav de låga numren på klockorna.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag har en förteckning över samtliga 1849 fältflygare och hittar inget namn i kullarna kring 1975 som stämmer överens med namnteckningen på Kaplans intyg. Att vederbörande kallar sig "stridspilot" är lite konstigt, det är väl närmast en lekmannabenämning, titeln mellan 1946 och 1986 var fältflygare.

Om piloternas identitet var hemlig eller anonymiserad på något sätt så har det i så fall införts efter 1970, vet med säkerhet att de inte var hemliga under hela 60-talet. Då stod t o m titeln i passet.

Samma sak med uppgiften att piloterna tilldelades ett sekretessbelagt nummer, det måste i så fall också ha införts efter 1970, på 60-talet fanns inga såna nummer. Ett märkligt sammanträffande att piloterna började numreras samtidigt som de fick de första Lemania-klockorna? Varför har annars klockorna nummer från typ 001-400, om de nu är numrerade så?
Jag trodde att numret på klockan är klockans nummer, inte pilotens, därav de låga numren på klockorna.

Just precis så!
Numren torde vara klockornas då de tillverkades i en upplaga om 400-450st. Det hela blir än mer intressant då något liknande i nummerväg inte förekommit före eller efter Viggen, införde man "Stridspilot 058" i samma veva som klockan och tog sedan bort det när klockan togs ur bruk? Verkar oerhört omständigt och framförallt osannolikt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har en förteckning över samtliga 1849 fältflygare och hittar inget namn i kullarna kring 1975 som stämmer överens med namnteckningen på Kaplans intyg. Att vederbörande kallar sig "stridspilot" är lite konstigt, det är väl närmast en lekmannabenämning, titeln mellan 1946 och 1986 var fältflygare.

Om piloternas identitet var hemlig eller anonymiserad på något sätt så har det i så fall införts efter 1970, vet med säkerhet att de inte var hemliga under hela 60-talet. Då stod t o m titeln i passet.

Samma sak med uppgiften att piloterna tilldelades ett sekretessbelagt nummer, det måste i så fall också ha införts efter 1970, på 60-talet fanns inga såna nummer. Ett märkligt sammanträffande att piloterna började numreras samtidigt som de fick de första Lemania-klockorna? Varför har annars klockorna nummer från typ 001-400, om de nu är numrerade så?
Jag trodde att numret på klockan är klockans nummer, inte pilotens, därav de låga numren på klockorna.
Tror att man på senare år har kallat piloterna flygförare.
 

hejo

Panerai
Hoppsan vad det blev diskussion av detta!
Ni är mästare på att ifrågasätta högt och lågt men ingen ifrågasatte vad @Fliegerchronograph steg in och påstod. Jag ifrågasätter inte att
han kan verifiera att säljaren har ett förflutet som flygförare i FV men hur kunde det bli sanning utan att det presenterats några bevis?

Det jag skrev tidigare och det jag hävdat hela tiden är att klockans nummer INTE är flygförarens nummer, numret är klockans serienummer
och inget annat. Jag påstår alltså att denna del av brevet inte är med sanningen överensstämmande. I övrigt kan det stämma, personligen
skulle jag inte lägga något värde i brevet då det inte går att verifiera äktheten och som @Per säger kommer vara värdelöst i en ev framtida
försäljning.

För övrigt anser jag att @TorNet ´s kommentar ovan är den med mest substans i när det gäller sakfrågan.

När det pratas fältflygare så har ni en alldeles korrekt beskrivning här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fältflygare

Som @Per antytt ett antal gånger så är det ett riktigt fint exemplar oavsett följebrevet.
Kul att se inlägg från dig @Urtur :)
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Jag har en förteckning över samtliga 1849 fältflygare och hittar inget namn i kullarna kring 1975 som stämmer överens med namnteckningen på Kaplans intyg. Att vederbörande kallar sig "stridspilot" är lite konstigt, det är väl närmast en lekmannabenämning, titeln mellan 1946 och 1986 var fältflygare.

Hej @TorNet,

Du kan leta hur länge du vill bland de 1849 fältflygarna i din förteckning, för aktuellt namn återfinns inte där då denna flygförare tillhörde kategorin YF (yrkesofficer i flygtjänst). Fältflygare, i dagligt tal ute på flottiljerna mest benämnda som "fältisar", är något annat och är definitivt inget allmänt begrepp för stridsflygpiloter inom Flygvapnet. Nedan en bra beskrivning på vad fältflygare var, taget från en kollegas blogg:

"Fältflygare var benämningen på de piloter inom Svenska flygvapnet, vilka var korttidsanställda som underbefäl under ca 10 år upp till drygt trettio års ålder. De utgjorde ryggraden i Sveriges flygvapens flygförarkår under 40 års tid, från 1946 till 1986. Under en tid då Sverige hade det tredje starkaste flygvapnet i världen, med mer än 1000 flygplan och över 40 divisioner, var behovet av flygförare stort. Totalt utbildades det över 1800 fältflygare, närmare 200 omkom i flyghaverier."

Termen stridspilot är definitivt inte lekmannamässig, den existerar sedan länge och är en yrkesroll inom Flygvapnet. Där finns också helikopterpiloter, transportflygpiloter och specialflygpiloter. Flygförare eller FF används också som övergripande begrepp även om denna term är lite ålderdomlig (jag gillar den dock) och har gradvis ersatts av pilot.

Om numret på klockan tillhör denna eller den akutella piloten tänker jag inte spekulera i. Jag har mitt eget nummer och det är inte knutet till min klocka. ;) Därmed tänker jag inte diskutera denna klocka vidare här på forumet.

351.jpg
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Hej @TorNet,

Du kan leta hur länge du vill bland de 1849 fältflygarna i din förteckning, för aktuellt namn återfinns inte där då denna flygförare tillhörde kategorin YF (yrkesofficer i flygtjänst). Fältflygare, i dagligt tal ute på flottiljerna mest benämnda som "fältisar", är något annat och är definitivt inget allmänt begrepp för stridsflygpiloter inom Flygvapnet. Nedan en bra beskrivning på vad fältflygare var, taget från en kollegas blogg:

"Fältflygare var benämningen på de piloter inom Svenska flygvapnet, vilka var korttidsanställda som underbefäl under ca 10 år upp till drygt trettio års ålder. De utgjorde ryggraden i Sveriges flygvapens flygförarkår under 40 års tid, från 1946 till 1986. Under en tid då Sverige hade det tredje starkaste flygvapnet i världen, med mer än 1000 flygplan och över 40 divisioner, var behovet av flygförare stort. Totalt utbildades det över 1800 fältflygare, närmare 200 omkom i flyghaverier."

Termen stridspilot är definitivt inte lekmannamässig, den existerar sedan länge och är en yrkesroll inom Flygvapnet. Där finns också helikopterpiloter, transportflygpiloter och specialflygpiloter. Flygförare eller FF används också som övergripande begrepp även om denna term är lite ålderdomlig (jag gillar den dock) och har gradvis ersatts av pilot.

Om numret på klockan tillhör denna eller den akutella piloten tänker jag inte spekulera i. Jag har mitt eget nummer och det är inte knutet till min klocka. ;) Därmed tänker jag inte diskutera denna klocka vidare här på forumet.

351.jpg
Bra, det förklarar varför jag inte kunde hitta namnet i listan. Det är dock fortfarande oklart om numret 058 verkligen är pilotens nummer, eller klockans. Vore som sagt opraktiskt att gravera pilotens nummer på klockan om tanken var att den skulle lämnas tillbaka efter tjänstgöring, då skulle man ju vara tvungen att ta bort det gamla pilotnumret och gravera dit den nya pilotens nummer när klockan fått ny ägare. Någon som sett en klocka med spår av mer än ett nummer?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bra, det förklarar varför jag inte kunde hitta namnet i listan. Det är dock fortfarande oklart om numret 058 verkligen är pilotens nummer, eller klockans. Vore som sagt opraktiskt att gravera pilotens nummer på klockan om tanken var att den skulle lämnas tillbaka efter tjänstgöring, då skulle man ju vara tvungen att ta bort det gamla pilotnumret och gravera dit den nya pilotens nummer när klockan fått ny ägare. Någon som sett en klocka med spår av mer än ett nummer?
Den första generationen har nummer ristade för "hand" mellan bandhornen och den andra har nummer graverade redan från tillverkning på boettlocket. När första batchen levererades insåg man nog att det fanns viss problematik med att klockorna saknade nummer och graverade dem första för hand för att till andra batchen beställa med graverat med start från serienr ~200..
Om det skulle stämma att piloternas nummer graverades in och att dessa nummer inte fungerade som serienummer verkar det väldigt konstigt att man gör en serie från 001 upp till 400-ish, det borde rimligen vara en större spridning på random numbers i sånt fall och när man till historien vet att endast 400-450st tillverkades blir det ännu konstigare..
 
  • Like
Reactions: Per

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tro inte denna varit uppe för diskussion ännu, rätta mig om jag har fel! Har även skrivit i Heuer-tråden i vintage-avdelningen men jag måste skriva av mig här också. Kolla på denna Heuer och kolla speciellt på tavlan! Illa, riktigt illa! Den har en "renoverad" tavla, och det skriver de också, men det är ju en katastrof. Allt är ju fel!!!
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3093/vara/1276618
upload_2016-10-20_9-6-53-png.407697

Så här borde den se ut ju.
upload_2016-10-20_9-9-58-png.407699
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tro inte denna varit uppe för diskussion ännu, rätta mig om jag har fel! Har även skrivit i Heuer-tråden i vintage-avdelningen men jag måste skriva av mig här också. Kolla på denna Heuer och kolla speciellt på tavlan! Illa, riktigt illa! Den har en "renoverad" tavla, och det skriver de också, men det är ju en katastrof. Allt är ju fel!!!
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3093/vara/1276618
upload_2016-10-20_9-6-53-png.407697

Så här borde den se ut ju.
upload_2016-10-20_9-9-58-png.407699

Kan bara inte förstå hur man lyckas få dit en del av loggan på det stället? Har man använt en stämpel för att applicera loggan?
 

Jens

Greedo
Om nån nu vill få rätsida på mysteriet med pappret så är det väl bara att höra med Torbjörn Halling.


J
 

Jens

Greedo

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det verkar ju inte särskilt långsökt tyckte jag.
Även fast jag har haft fel förut så är sverige ett ganska litet och det kan väl inte vara en slump? Han är ju pensionerad numera och verkar mest ägna sig åt bowling!


J
Hmm.. fast han är 74år.. var han aktiv då 2009 som major på Såtenäs?
 

M021

Rolex
2-Faktor
Återkommer med frågan ang denna. Hur är skicket? Fortfarande stor skillnad på denna och den andra verkar ha tydöig koppling med en pilot.Har fått lite utav en mögelsjuka och överväger att slå mig in.
Tavla, visare och Boettskick?
Må gott allesammans
Screenshot_20161021-065423.png
 

hejo

Panerai
Återkommer med frågan ang denna. Hur är skicket? Fortfarande stor skillnad på denna och den andra verkar ha tydöig koppling med en pilot.Har fått lite utav en mögelsjuka och överväger att slå mig in.
Tavla, visare och Boettskick?
Må gott allesammans
Screenshot_20161021-065423.png
Personligen så gillar jag detta exemplar men allt är ju relativt och vi värdesätter alla olika saker.
Det jag tycker man i första hand skall diskutera gällande detta exemplar är avsaknaden av graveringen mellan bandhornen (SN).
Varför finns inte graveringen där? Jag har inte tidigare sett en batch I där graveringen saknas bortsett från FC uret. Kan det vara så
att detta är ett av de första uren som gick ut på förband? Jag tror att den är helt korrekt trots att graveringen saknas, detta eftersom
allt annat på klockan ser helt korrekt ut. Som sagt mycket "tror" i detta och det i sig gör att vi förmodligen kommer att se ett bra pris på denna.
Gällande skicket så tycker jag det är rätt så ok men återigen så är det ju subjektivt, jag skulle säga att boetten är sliten men orörd vilket jag gillar,
en del korrosionsangrepp (pusher, baksida och baklock) och rätt mycket slitage/märken men "formerna" är kvar.
Visarna är bra bortsett från lysmassan men detta är enl mig inget som påverkar intrycket alls. Tavlan verkar dock ha 4-5 märken, varav ett större.
En skicklig urmakare bör dock kunna mildra detta.
Summerat så är mitt tips att detta ur har potential att i sammanhanget bli ett fynd men som sagt allt är ju relativ.
Just go for it!
 

M021

Rolex
2-Faktor
Personligen så gillar jag detta exemplar men allt är ju relativt och vi värdesätter alla olika saker.
Det jag tycker man i första hand skall diskutera gällande detta exemplar är avsaknaden av graveringen mellan bandhornen (SN).
Varför finns inte graveringen där? Jag har inte tidigare sett en batch I där graveringen saknas bortsett från FC uret. Kan det vara så
att detta är ett av de första uren som gick ut på förband? Jag tror att den är helt korrekt trots att graveringen saknas, detta eftersom
allt annat på klockan ser helt korrekt ut. Som sagt mycket "tror" i detta och det i sig gör att vi förmodligen kommer att se ett bra pris på denna.
Gällande skicket så tycker jag det är rätt så ok men återigen så är det ju subjektivt, jag skulle säga att boetten är sliten men orörd vilket jag gillar,
en del korrosionsangrepp (pusher, baksida och baklock) och rätt mycket slitage/märken men "formerna" är kvar.
Visarna är bra bortsett från lysmassan men detta är enl mig inget som påverkar intrycket alls. Tavlan verkar dock ha 4-5 märken, varav ett större.
En skicklig urmakare bör dock kunna mildra detta.
Summerat så är mitt tips att detta ur har potential att i sammanhanget bli ett fynd men som sagt allt är ju relativ.
Just go for it!
Tack för bra summering, ska bli spännande och följa denna!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Tror inte den kommer sticka iväg tyvärr då den inte har någon gravyr som visar/tydliggör proveniensen... Hade det stått typ "From Jackie to Ronnie - 1978" eller motsv. på baklocket hade den nog gått för det dubbla mot vad den kommer gå för...
Jo men hans bror? Intygar ju. Sen verkar den vara i riktigt bra skick.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jo men hans bror? Intygar ju. Sen verkar den vara i riktigt bra skick.
"Fördjupad information
Ronnie Peterson, född 14 februari 1944 i Örebro, var Sveriges hittills mest framgångsrika Formel 1-förare. Han debuterade som 18-åring med gokart där han rönte stora framgångar. År 1966 ställde han för första gången upp i Formel 3 med bilen SWEBE som byggts av hans pappa Bengt tillsammans med Sven ”Bergvägg” Andersson. Peterson fortsatte vara framgångsrik och vann bland annat två SM-guld innan han 1970 gick över till att tävla i Formel 1. Han kom snabbt att tillhöra en av de främsta förarna, av de 123 Grand Prix Peterson körde vann han tio och han kom tvåa i formel 1-VM 1971 samt postumt 1978.
Den 10 september, strax efter starten på Autodromo Nazionale Monza, Italiens Grand Prix 1978, skadades Peterson allvarligt i en olycka. Dagen efter avled han 34 år gammal på grund av komplikationer vid ett kirurgiskt ingrepp. Ronnie Peterson tilldelades postumt utmärkelsen ”Största Bilsportprestation genom tiderna” den 19 november 2011.

”Denna Rolex Day-Date med serienummer 5349851 var min bror Ronnie Petersons privata klocka från våren/sommaren 1978. Om det var en gåva eller om han köpte den själv är jag osäker på, men troligen fick han tag på den genom sin kollega Sir Jackie Stewart som var Rolexambassadör. Då Ronnie tragiskt gick bort bara några månader senare är klockan fortfarande i ett fantastiskt fint skick. Den gick i arv till min far Bengt Peterson och jag fick den sedan efter hans bortgång 1999.” / Tommy Peterson"
 
Topp