Fy fanMin kollega, en gammal stridsvagnstekniker, köpte två st. De låg i en korg vid kassan, 50:- styck enligt honom själv![]()
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fy fanMin kollega, en gammal stridsvagnstekniker, köpte två st. De låg i en korg vid kassan, 50:- styck enligt honom själv![]()
Det är lätt att glömma att ett auktionshus endast har till uppgift (och har incitament) att maxa ut värdet ur varan och sannolikt blundar för detaljer som låter mystiska, men som inte går att emotsäga. Här vill ju Kaplans haussa kronografen i samma anda som en Comex-subba och köpt berättelsen med hull och hår från ägaren/säljaren, och att man hemlighåller identiteten bekräftar samma teori!@Per
Det lär väl förr eller senare visa sig vem som har rätt eller fel. Däremot så är det en väldigt grov anklagelse att valfritt auktionshus inte skulle ha kontrollerat sina auktionsobjekt och därmed gå ut med felaktiga beskrivningar. Det handlar heller inte om hur många "experter" som kan styrka proveniensen, utan deras trovärdighet. Nu så kompliceras situationen av att man valt att låta säljaren vara anonym. Varför skulle Kaplans inte ha verifierat proveniensen, vilket faktiskt är fullt möjligt. Jag utgår ifrån att Kaplans har verifierat brevet, varför skulle det annars ha bifogats till auktionen?
Tackar för svar!Jag tror inte att denna blir dyrare än den förra. Den klockan var bättre och den gick för 90k + provision.
Auktioner brukar för all del kunna överraska men jag tror inte att en sämre klocka går för mer idag.
Jag har en förteckning över samtliga 1849 fältflygare och hittar inget namn i kullarna kring 1975 som stämmer överens med namnteckningen på Kaplans intyg. Att vederbörande kallar sig "stridspilot" är lite konstigt, det är väl närmast en lekmannabenämning, titeln mellan 1946 och 1986 var fältflygare.Jag lever i högsta välmåga, och kan via äldre kollegor verifiera att namnteckningen tillhör en numera pensionerad Flygvapenpilot. Den nedtecknade historian är skriven på ett medvetet spännande sätt, förmodligen för att attrahera fler budgivare. Jag har i likhet med säljaren också varit "hemlig" under stora delar av min tjänstgöring, med liknande anonymisering i olika sammanhang, men skulle aldrig betala extra för ett objekt som någon sålde av denna anledning.
Jag har en förteckning över samtliga 1849 fältflygare och hittar inget namn i kullarna kring 1975 som stämmer överens med namnteckningen på Kaplans intyg. Att vederbörande kallar sig "stridspilot" är lite konstigt, det är väl närmast en lekmannabenämning, titeln mellan 1946 och 1986 var fältflygare.
Om piloternas identitet var hemlig eller anonymiserad på något sätt så har det i så fall införts efter 1970, vet med säkerhet att de inte var hemliga under hela 60-talet. Då stod t o m titeln i passet.
Samma sak med uppgiften att piloterna tilldelades ett sekretessbelagt nummer, det måste i så fall också ha införts efter 1970, på 60-talet fanns inga såna nummer. Ett märkligt sammanträffande att piloterna började numreras samtidigt som de fick de första Lemania-klockorna? Varför har annars klockorna nummer från typ 001-400, om de nu är numrerade så?
Jag trodde att numret på klockan är klockans nummer, inte pilotens, därav de låga numren på klockorna.
Tror att man på senare år har kallat piloterna flygförare.Jag har en förteckning över samtliga 1849 fältflygare och hittar inget namn i kullarna kring 1975 som stämmer överens med namnteckningen på Kaplans intyg. Att vederbörande kallar sig "stridspilot" är lite konstigt, det är väl närmast en lekmannabenämning, titeln mellan 1946 och 1986 var fältflygare.
Om piloternas identitet var hemlig eller anonymiserad på något sätt så har det i så fall införts efter 1970, vet med säkerhet att de inte var hemliga under hela 60-talet. Då stod t o m titeln i passet.
Samma sak med uppgiften att piloterna tilldelades ett sekretessbelagt nummer, det måste i så fall också ha införts efter 1970, på 60-talet fanns inga såna nummer. Ett märkligt sammanträffande att piloterna började numreras samtidigt som de fick de första Lemania-klockorna? Varför har annars klockorna nummer från typ 001-400, om de nu är numrerade så?
Jag trodde att numret på klockan är klockans nummer, inte pilotens, därav de låga numren på klockorna.
Jag har en förteckning över samtliga 1849 fältflygare och hittar inget namn i kullarna kring 1975 som stämmer överens med namnteckningen på Kaplans intyg. Att vederbörande kallar sig "stridspilot" är lite konstigt, det är väl närmast en lekmannabenämning, titeln mellan 1946 och 1986 var fältflygare.
Bra, det förklarar varför jag inte kunde hitta namnet i listan. Det är dock fortfarande oklart om numret 058 verkligen är pilotens nummer, eller klockans. Vore som sagt opraktiskt att gravera pilotens nummer på klockan om tanken var att den skulle lämnas tillbaka efter tjänstgöring, då skulle man ju vara tvungen att ta bort det gamla pilotnumret och gravera dit den nya pilotens nummer när klockan fått ny ägare. Någon som sett en klocka med spår av mer än ett nummer?Hej @TorNet,
Du kan leta hur länge du vill bland de 1849 fältflygarna i din förteckning, för aktuellt namn återfinns inte där då denna flygförare tillhörde kategorin YF (yrkesofficer i flygtjänst). Fältflygare, i dagligt tal ute på flottiljerna mest benämnda som "fältisar", är något annat och är definitivt inget allmänt begrepp för stridsflygpiloter inom Flygvapnet. Nedan en bra beskrivning på vad fältflygare var, taget från en kollegas blogg:
"Fältflygare var benämningen på de piloter inom Svenska flygvapnet, vilka var korttidsanställda som underbefäl under ca 10 år upp till drygt trettio års ålder. De utgjorde ryggraden i Sveriges flygvapens flygförarkår under 40 års tid, från 1946 till 1986. Under en tid då Sverige hade det tredje starkaste flygvapnet i världen, med mer än 1000 flygplan och över 40 divisioner, var behovet av flygförare stort. Totalt utbildades det över 1800 fältflygare, närmare 200 omkom i flyghaverier."
Termen stridspilot är definitivt inte lekmannamässig, den existerar sedan länge och är en yrkesroll inom Flygvapnet. Där finns också helikopterpiloter, transportflygpiloter och specialflygpiloter. Flygförare eller FF används också som övergripande begrepp även om denna term är lite ålderdomlig (jag gillar den dock) och har gradvis ersatts av pilot.
Om numret på klockan tillhör denna eller den akutella piloten tänker jag inte spekulera i. Jag har mitt eget nummer och det är inte knutet till min klocka.Därmed tänker jag inte diskutera denna klocka vidare här på forumet.
![]()
Den första generationen har nummer ristade för "hand" mellan bandhornen och den andra har nummer graverade redan från tillverkning på boettlocket. När första batchen levererades insåg man nog att det fanns viss problematik med att klockorna saknade nummer och graverade dem första för hand för att till andra batchen beställa med graverat med start från serienr ~200..Bra, det förklarar varför jag inte kunde hitta namnet i listan. Det är dock fortfarande oklart om numret 058 verkligen är pilotens nummer, eller klockans. Vore som sagt opraktiskt att gravera pilotens nummer på klockan om tanken var att den skulle lämnas tillbaka efter tjänstgöring, då skulle man ju vara tvungen att ta bort det gamla pilotnumret och gravera dit den nya pilotens nummer när klockan fått ny ägare. Någon som sett en klocka med spår av mer än ett nummer?
Tro inte denna varit uppe för diskussion ännu, rätta mig om jag har fel! Har även skrivit i Heuer-tråden i vintage-avdelningen men jag måste skriva av mig här också. Kolla på denna Heuer och kolla speciellt på tavlan! Illa, riktigt illa! Den har en "renoverad" tavla, och det skriver de också, men det är ju en katastrof. Allt är ju fel!!!
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3093/vara/1276618
![]()
Så här borde den se ut ju.
![]()
Helt j_vla otroligt!Kan bara inte förstå hur man lyckas få dit en del av loggan på det stället? Har man använt en stämpel för att applicera loggan?
Verkar finnas en Major vid det namnet som varit/är verksam vid F7 i Såtenäs.. Är det hans underskrift lr?Om nån nu vill få rätsida på mysteriet med pappret så är det väl bara att höra med Torbjörn Halling.
J
Det verkar ju inte särskilt långsökt tyckte jag.Verkar finnas en Major vid det namnet som varit/är verksam vid F7 i Såtenäs.. Är det hans underskrift lr?
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/tanum/skakande-upplevelse-vid-överljudsflygning-1.2641534
Hmm.. fast han är 74år.. var han aktiv då 2009 som major på Såtenäs?Det verkar ju inte särskilt långsökt tyckte jag.
Även fast jag har haft fel förut så är sverige ett ganska litet och det kan väl inte vara en slump? Han är ju pensionerad numera och verkar mest ägna sig åt bowling!
J
Ingen aning? La inte ner så mycket tid på research. Tyckte bara att det passade bra.Hmm.. fast han är 74år.. var han aktiv då 2009 som major på Såtenäs?
Personligen så gillar jag detta exemplar men allt är ju relativt och vi värdesätter alla olika saker.Återkommer med frågan ang denna. Hur är skicket? Fortfarande stor skillnad på denna och den andra verkar ha tydöig koppling med en pilot.Har fått lite utav en mögelsjuka och överväger att slå mig in.
Tavla, visare och Boettskick?
Må gott allesammans
![]()
Behöver man vara militärhistoriskt intresserad för att Lemania Viggen ska vara en intressant klocka?- I bruksskick och ett intressant ur om du är militärhistoriskt intresserad. Annars finns det ju andra Lemanior till något annorlunda priser. Du får inte mycket för pengarna om det är ett "gammalt" ur du vill ha.
Behöver man vara militärhistoriskt intresserad för att Lemania Viggen ska vara en intressant klocka?
Tack för bra summering, ska bli spännande och följa denna!Personligen så gillar jag detta exemplar men allt är ju relativt och vi värdesätter alla olika saker.
Det jag tycker man i första hand skall diskutera gällande detta exemplar är avsaknaden av graveringen mellan bandhornen (SN).
Varför finns inte graveringen där? Jag har inte tidigare sett en batch I där graveringen saknas bortsett från FC uret. Kan det vara så
att detta är ett av de första uren som gick ut på förband? Jag tror att den är helt korrekt trots att graveringen saknas, detta eftersom
allt annat på klockan ser helt korrekt ut. Som sagt mycket "tror" i detta och det i sig gör att vi förmodligen kommer att se ett bra pris på denna.
Gällande skicket så tycker jag det är rätt så ok men återigen så är det ju subjektivt, jag skulle säga att boetten är sliten men orörd vilket jag gillar,
en del korrosionsangrepp (pusher, baksida och baklock) och rätt mycket slitage/märken men "formerna" är kvar.
Visarna är bra bortsett från lysmassan men detta är enl mig inget som påverkar intrycket alls. Tavlan verkar dock ha 4-5 märken, varav ett större.
En skicklig urmakare bör dock kunna mildra detta.
Summerat så är mitt tips att detta ur har potential att i sammanhanget bli ett fynd men som sagt allt är ju relativ.
Just go for it!
Tror inte den kommer sticka iväg tyvärr då den inte har någon gravyr som visar/tydliggör proveniensen... Hade det stått typ "From Jackie to Ronnie - 1978" eller motsv. på baklocket hade den nog gått för det dubbla mot vad den kommer gå för...Vad tror ni Ronnie petersons DD kommer landa på?
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3093/vara/1264628
Jo men hans bror? Intygar ju. Sen verkar den vara i riktigt bra skick.Tror inte den kommer sticka iväg tyvärr då den inte har någon gravyr som visar/tydliggör proveniensen... Hade det stått typ "From Jackie to Ronnie - 1978" eller motsv. på baklocket hade den nog gått för det dubbla mot vad den kommer gå för...
Skulle väl gissa att den går för kanske 100-110+provis... Dvs. ~50% premium va? Men man vet aldrig!Jo men hans bror? Intygar ju. Sen verkar den vara i riktigt bra skick.
"Fördjupad informationJo men hans bror? Intygar ju. Sen verkar den vara i riktigt bra skick.