• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitet ligger uppe nu!

Espresso

Cartier
UGn var riktigt grym, har längre tyckt det känns som en riktigt bra modell. Kan dock inte hjälpa att fundera kring priset. I våras hade Kaplan en Nna Rindt ute med, men den började på 155K om jag kommer ihåg rätt. Tror ni den här är prisad lågt för fler bud eller är skicket avsevärt sämre?
 

kuma-kun

Audemars
UGn var riktigt grym, har längre tyckt det känns som en riktigt bra modell. Kan dock inte hjälpa att fundera kring priset. I våras hade Kaplan en Nna Rindt ute med, men den började på 155K om jag kommer ihåg rätt. Tror ni den här är prisad lågt för fler bud eller är skicket avsevärt sämre?

Vad den börjar på är ju något som Kaplans och säljaren kommer överens om.
Sen var den slutar på vet man aldrig när det är auktion, ibland billigt och i ibland kanske man tycker är det är dyrt.
Den i våras tycker jag gick billigt...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har svårt att se att dessa ska kosta över 40k. Galen resa de haft.. Inbillar mig dock att både daytonor och liknande hajpchronos har stannat upp lite. Även om de är väldigt trevliga så är de mestadels bara en nästanklocka. Tror denna stannar under 200k.
 

Espresso

Cartier
Vad den börjar på är ju något som Kaplans och säljaren kommer överens om.
Sen var den slutar på vet man aldrig när det är auktion, ibland billigt och i ibland kanske man tycker är det är dyrt.
Den i våras tycker jag gick billigt...
Jo det är klart, men givet prisbilden både på C24 och vid tidigare kaplans så känns det mot lockprishållet.
Var landande den i våras i pris, gick väl ut på 155k om jag kommer ihåg rätt?
 

thomastheswede

Audemars
Säger att den här har levt
Screenshot_20180928-185311_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20180928-185255_Samsung Internet.jpg
Om skador kunde tala... känns som att någon råkat slinta med vinkelkapen men då undrar man hur det gick med armen???

Röd-subben var annars lite charmig tycker jag.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tänker du på minut eller tim-index? Jag tycker det ser okej ut, men tycker tryck ser lite vajsing ut och så ser det ut som minutindex tryck ser svagare ut på halvan närmast mitten.
Tänkte på timindex, men ser nog ok ut som du skriver när jag jämför. Det finns en glipa mot rehaut. Men de ser lite slopy och ojämt ut i bakkant.......nåja......kan ju vara variation månne. S:et har jag nog inget emot....
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vad sägs om flightmastern? Ser onekligen ut som ett fantastiskt skick på bilderna. Min teori är att den är renoverad nyligen av Omega men att man behållit tavla och visare. Tryckknappar ser nya ut och mellanboetten är endera ny eller har fått ny borstning.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3453/vara/1490496
Screenshot_20181021-114134_Chrome.jpg
Delar nog din analys! Tavlan är iofs väldigt oblekt, så det kan ju vara ett exemplar som faktiskt är extremt lite använt, men den sunbursten ser nästan för perfekt ut för att vara annat än nygjord.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Delar nog din analys! Tavlan är iofs väldigt oblekt, så det kan ju vara ett exemplar som faktiskt är extremt lite använt, men den sunbursten ser nästan för perfekt ut för att vara annat än nygjord.
Ja, vid första anblick trodde jag tavlan var bytt men tritiumet är rätt patinerat när man börjar kolla närmare. Det sitter serviceplast på baklocket också så troligen nyligen servad/renoverad. Vilket i sig är positivt när det är smakfullt gjort :)
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Ja, vid första anblick trodde jag tavlan var bytt men tritiumet är rätt parinerat när man börjar kolla närmare. Det sitter serviceplast på baklocket också så troligen nyligen servad/renoverad. Vilket i sig är positivt när det är smakfullt gjort :)
Ja, tavla och visare tror jag absolut är original. Tycker också den är bra oavsett. (Och med en bra, men möjligen alldeles för dyr flightmaster i lådan blir det intressant att följa denna...)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Ett riktigt guldkorn på auktionen är ju det billigaste utropet, denna glycine vacuum: https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3453/vara/1488143

Svårt sugen, men frågan är om någon sansad urmakare någonsin kommer att ge sig i kast med ett hi-beatverk i en vakuumförsluten monocoque-boett? Oskönt om man måste jaga rätt på en vakuumapparat från 60-talet för att kunna mecka ihop klockan efter service...
 
Topp