• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitet ligger uppe nu!

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ett riktigt guldkorn på auktionen är ju det billigaste utropet, denna glycine vacuum: https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3453/vara/1488143

Svårt sugen, men frågan är om någon sansad urmakare någonsin kommer att ge sig i kast med ett hi-beatverk i en vakuumförsluten monocoque-boett? Oskönt om man måste jaga rätt på en vakuumapparat från 60-talet för att kunna mecka ihop klockan efter service...
Fast vakuum betydde väl egentligen ingenting?
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Ett riktigt guldkorn på auktionen är ju det billigaste utropet, denna glycine vacuum: https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3453/vara/1488143

Svårt sugen, men frågan är om någon sansad urmakare någonsin kommer att ge sig i kast med ett hi-beatverk i en vakuumförsluten monocoque-boett? Oskönt om man måste jaga rätt på en vakuumapparat från 60-talet för att kunna mecka ihop klockan efter service...

Verkar som the Watch Guy har servat en: http://watchguy.co.uk/service-glycine-vacuum-calibre-felsa-4000n/

Står dock inget om vakuumapparat vid hopmonteringen - fel/fusk/genväg?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Ett riktigt guldkorn på auktionen är ju det billigaste utropet, denna glycine vacuum: https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3453/vara/1488143

Svårt sugen, men frågan är om någon sansad urmakare någonsin kommer att ge sig i kast med ett hi-beatverk i en vakuumförsluten monocoque-boett? Oskönt om man måste jaga rätt på en vakuumapparat från 60-talet för att kunna mecka ihop klockan efter service...
Hmm, jag som tänkte att den där skulle smyga under radarn. :D
 

frere

Audemars
2-Faktor
Fast vakuum betydde väl egentligen ingenting?
Verkar som the Watch Guy har servat en: http://watchguy.co.uk/service-glycine-vacuum-calibre-felsa-4000n/

Står dock inget om vakuumapparat vid hopmonteringen - fel/fusk/genväg?
Vet inte riktigt, men tanken var nog iaf att de skulle förses med undertryck efter montering. Här är iaf en gammal forumtråd med bilder av en manick för förslutning: https://forums.watchuseek.com/f18/glycine-vacuum-info-266404.html Skymtar en liten servicemanual också som man gärna skulle bläddra i...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte riktigt, men tanken var nog iaf att de skulle förses med undertryck efter montering. Här är iaf en gammal forumtråd med bilder av en manick för förslutning: https://forums.watchuseek.com/f18/glycine-vacuum-info-266404.html Skymtar en liten servicemanual också som man gärna skulle bläddra i...
Känns inte rimligt att en boett skulle kunna hålla ett över eller undertryck när den har en krona? Sedan är den väl udda att ha ett undertryck i en klocka?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Känns inte rimligt att en boett skulle kunna hålla ett över eller undertryck när den har en krona? Sedan är den väl udda att ha ett undertryck i en klocka?
Udda, absolut, men i linje med sextiotalets rymdvurm tänker jag, kunde säkert säljas in på nåt sätt. Men har också funderat på kronan. Dessutom tycker jag att det borde finnas en ventil el liknande nånstans i boetten. Hittar dock ingen källa alls från glycine själva. Som sagt, skulle gärna bläddra i den där manualen...

Edit: hur funkar sinns argonfyllda boetter? Känns som typ samma idé: inget syre = ingen oxidering eller torkande olja = jättelånga serviceintervall
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har ni sett budet på Rolex Kermit? Herregud!
985B9385-E154-43EC-A372-6B3A1CCA6C67.png
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Udda, absolut, men i linje med sextiotalets rymdvurm tänker jag, kunde säkert säljas in på nåt sätt. Men har också funderat på kronan. Dessutom tycker jag att det borde finnas en ventil el liknande nånstans i boetten. Hittar dock ingen källa alls från glycine själva. Som sagt, skulle gärna bläddra i den där manualen...

Edit: hur funkar sinns argonfyllda boetter? Känns som typ samma idé: inget syre = ingen oxidering eller torkande olja = jättelånga serviceintervall
Var inte tänket att balansen skulle röra sig mera ohindrat och regelbundet i vakuum? = bättre tidhållning.
Lite som de ”strömlinjeformade” rolex superbalance på 40-talet?
Sen har väl båda ideerna typ absolut noll och ingen effekt, förutom att sälja några klockor till nån som har fått nåt att berätta... :D
 

frere

Audemars
2-Faktor
Var inte tänket att balansen skulle röra sig mera ohindrat och regelbundet i vakuum? = bättre tidhållning.
Lite som de ”strömlinjeformade” rolex superbalance på 40-talet?
Sen har väl båda ideerna typ absolut noll och ingen effekt, förutom att sälja några klockor till nån som har fått nåt att berätta... :D
Låter också fullt rimligt. Och egentligen kanske inte konstigare än att folk går igång på coaxialverk idag?

Handen upp alla som aldrig köpt en klocka med någon helt onödig egenskap och älskat att berätta om den!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Låter också fullt rimligt. Och egentligen kanske inte konstigare än att folk går igång på coaxialverk idag?

Handen upp alla som aldrig köpt en klocka med någon helt onödig egenskap och älskat att berätta om den!
Appapp... coaxial är ju den första rktiga innovationen på flera hundra år, blanda inte ihop det med en simpel marketinggimmick från ...pfft glysin...
Denna boken från mitt nattygsbord borde vara obligatorisk läsning och tentas av innan en beviljas tillträde till KS...:D
2A9F9600-AA9B-489D-9A24-22DC7BDF07BE.jpeg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Appapp... coaxial är ju den första rktiga innovationen på flera hundra år, blanda inte ihop det med en simpel marketinggimmick från ...pfft glysin...
Denna boken från mitt nattygsbord borde vara obligatorisk läsning och tentas av innan en beviljas tillträde till KS...:D
2A9F9600-AA9B-489D-9A24-22DC7BDF07BE.jpeg
Haha, du genomskådar mig där...har många gånger tänkt att jag ska fatta hur det funkar egentligen eftersom många lärda verkar dela din åsikt, mumbojumbo-radarn har dock gått igång så fort "balansen andas fritt" så jag har väl aldrig givit det en chans ens:)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Oj. Vad är det som händer? Missar jag nåt här eller är det total tulpanlökshärdsmälta.?. Inte JÄTTEsvårt att få tag i Kermits och visst är denna i nyskick men vafaan...
Ja du, det kan vi alla fråga oss... Det måste vara som @frere säger. Detta är sjukt och obegripligt, men för mig är det ännu sjukare att folk betalar 150k för en massproducerad Rolex som kan köpas till listpris från AD om man kan vänta 1, 2 eller X år. Vet inte vad X är för en ny Pepsi men jag känner mig ganska säker på att X kommer bli ganska mkt mindre i nästa finanskris/lågkonjunktur som garanterat kommer förr eller senare... Hur som helst, tycker nya Rolex är ett fantastiskt exempel på en bubbla även om andra säker tycker jag är knäpp nu... Det finns troligtvis ytterst ytterst få som betalar 50k över list för en ny Pepsi om de var övertygade om att denna extra kostnad endast var en kostnad, och att värdet skulle sjunka till listpris eller lägre. Omformulerat tror jag det är ytterst få som tycker det är ok att "kasta 50k i sjön" istället för att vänta 2 år. Över 25k/år i kostnad för att bära en ny Pepsi? Nja tveksamt... Istället är det med största sannolikhet som @frere säger, de är ok med att betala överpriset för att de räknar med att kunna sälja med minst samma överpris... Frågan är vad som händer när de får börja sälja till under list, vilket är det rimliga i det lite längre perspektivet...

Litet sidospår men tycker väl nästan detsamma om objektet i fråga :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Haha, du genomskådar mig där...har många gånger tänkt att jag ska fatta hur det funkar egentligen eftersom många lärda verkar dela din åsikt, mumbojumbo-radarn har dock gått igång så fort "balansen andas fritt" så jag har väl aldrig givit det en chans ens:)
:)
finns kul rörliga bilder för den som inte orkar läsa:
 
Senast ändrad:
Topp