• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitet ligger uppe nu!

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Återkommer till dessa. Kollade på ettan igen idag och gillar den mer och mer. Man ser faktisktlite spår av användning. Intressant är också att den skiljer sig från den på Bukowskis. Trycket är likt men inte likadant. Bukowskis hade vit pulsation-skala medan denna har guld. Även lite annat skiljer sig när man kollar närmare. :)

Kaplans:
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3453/vara/1485076
2DA1B857-1899-49AF-9415-69ABAB4E5AA1.jpeg


Bukowskis:
https://www.bukowskis.com/en/auctions/607/23-omega-chronograph
C059FAE1-9F85-4345-A4B5-7988613266CB.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Återkommer till dessa. Kollade på ettan igen idag och gillar den mer och mer. Man ser faktisktlite spår av användning. Intressant är också att den skiljer sig från den på Bukowskis. Trycket är likt men inte likadant. Bukowskis hade vit pulsation-skala medan denna har guld. Även lite annat skiljer sig när man kollar närmare. :)

Kaplans:
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3453/vara/1485076
2DA1B857-1899-49AF-9415-69ABAB4E5AA1.jpeg


Bukowskis:
https://www.bukowskis.com/en/auctions/607/23-omega-chronograph
C059FAE1-9F85-4345-A4B5-7988613266CB.jpeg
Ändå läskigt detta, har för mig jag inte hittade en likadan vid bukowskisauktionen. Hur vet man att de är äkta? Vi ser en våg av falska "bakelit"-vridringar på budgetur just nu i vintagevärlden. Blir lätt 10'+ per vridning.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ändå läskigt detta, har för mig jag inte hittade en likadan vid bukowskisauktionen. Hur vet man att de är äkta? Vi ser en våg av falska "bakelit"-vridringar på budgetur just nu i vintagevärlden. Blir lätt 10'+ per vridning.
Efter att ha sett bägge så tvivlar jag på Bukkans. Det sagt så kunde säkert de som bjöd 290 på den mer än mig i ämnet. Den tavlan var dock helt felfri. Inte ett märke. Denna ser faktiskt ärlig ut efter en andra anblick.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Efter att ha sett bägge så tvivlar jag på Bukkans. Det sagt så kunde säkert de som bjöd 290 på den mer än mig i ämnet. Den tavlan var dock helt felfri. Inte ett märke. Denna ser faktiskt ärlig ut efter en andra anblick.
Vad är det för åldring du ser på tavlan?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha sett bägge så tvivlar jag på Bukkans. Det sagt så kunde säkert de som bjöd 290 på den mer än mig i ämnet. Den tavlan var dock helt felfri. Inte ett märke. Denna ser faktiskt ärlig ut efter en andra anblick.
Ser ut att vara väldigt lika. Om ena skulle vara korrekt, så skulle jag gissa att den andra är det också.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ser ut att vara väldigt lika. Om ena skulle vara korrekt, så skulle jag gissa att den andra är det också.
Det är ett nummer mellan dem. Så de är tillverkade direkt efter varandra. Kaplans var jag först tveksam till men med en andra titt och bra macros så tror jag på den. Tyvärr så har jag inte möjligheten att kika på Bukkans igen. Fullt möjligt att den också var fine. Den är dock annorlunda.

Jag tycker bara att det var något värt att påpeka. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det är ett nummer mellan dem. Så de är tillverkade direkt efter varandra. Kaplans var jag först tveksam till men med en andra titt och bra macros så tror jag på den. Tyvärr så har jag inte möjligheten att kika på Bukkans igen. Fullt möjligt att den ovkså var fine. Den är dock annorlunda.
Vilken slump att de bytte färg på pulsskalen just mellan dessa då :/
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Folk vet vad saker är värda. Inget konstigt.

När såg du en lapistavla till en sub senast?

Tack - det förklarar budnivån och då var det kanske "diskrepansen" mellan värdet och Kaplans utropspris som är det konstiga... Fast det kan ju också vara medvetet...

Nåväl, jag vet att jag har otroligt mycket kvar att lära om subbar och Rolex, så jag googlade runt lite och blev då fundersam på en annan sak... Jag hittar nästan ingen Lapistavla i 16613, utan de jag hittade satt i helguldaren 16618.

Tillverkades/såldes 16613 "orginal" med Lapis eller är den alltid specialbeställd/utbytestavla? Rent värdemässigt - spelar det någon roll?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack - det förklarar budnivån och då var det kanske "diskrepansen" mellan värdet och Kaplans utropspris som är det konstiga... Fast det kan ju också vara medvetet...

Nåväl, jag vet att jag har otroligt mycket kvar att lära om subbar och Rolex, så jag googlade runt lite och blev då fundersam på en annan sak... Jag hittar nästan ingen Lapistavla i 16613, utan de jag hittade satt i helguldaren 16618.

Tillverkades/såldes 16613 "orginal" med Lapis eller är den alltid specialbeställd/utbytestavla? Rent värdemässigt - spelar det någon roll?
De fanns både till tvåton och helguld. Folk föredrar dem till helguld av uppenbara skäl.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Denna gick högre än vad jag förväntat. Saknade ju bakboett. Sett att man kan finna dessa, men då får man väl olika serienummer? Eller tänker jag fel?
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3453/vara/1485935

846C96FF-BBDB-4E65-A858-8C5911C0CB06.png
Pratade med en i personalen om den där, han sa att det troliga är att någon som redan sitter på ett baklock köper den och fixar till samt att det var väldigt svårt att hitta delen(delar) till salu numer.

Riktigt trevlig klocka i övrigt
 
Topp