• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Karantän" av Garanti kort

Hur skulle det öka tillgängligheten menar du?
Färre som vill spekulera vilket betyder att de som väl köper klockan hos AD faktiskt har kvar den i minst ett år. Idag så verkar ju i princip alla nya klockor för listpris flippas för en profit mot stackarna som verkligen vill ha kvar klockan. Samma utbud och lägre efterfrågan leder till ett lägre pris. Dvs listpris.

Färre som vill spekulera vilket betyder att de som väl köper klockan hos AD faktiskt har kvar den i minst ett år. Idag så verkar ju i princip alla nya klockor för listpris flippas för en profit mot stackarna som verkligen vill ha kvar klockan.
Jo men det förutsätter ju att alla ADs börjar med detta och det lär ju knappast ske.

Jo men det förutsätter ju att alla ADs börjar med detta och det lär ju knappast ske.
Om tillräckligt många gör det så kommer utbudet av nya klockor på andrahandsmarknaden att minska. Därför sa jag att jag hoppas att fler anammar detta. Klockintresserade idioter som har kvar saker tjänar på det då de faktiskt kan köpa sin drömklocka för vad den borde kosta. Notoriska flippare och fattiga jävlar som tror sig uppfunnit en pengapress förlorar på det då marknaden över listpris blir mindre och tids nog försvinner.

Detta tillämpas i UK sedan ett bra tag tillbaka. Har inte bidragit något nämnvärt till att förhindra flippandet. Snarare så att köparna accepterar att de får vänta ett år på certen.

Eller så blir stålrollar ännu mer eftertraktade pg a att köparen (flipparen) måste sitta med sin klocka i ett år innan han kan sälja och samtidigt som Rolex inte ökar produktionen. Priserna kan ju faktiskt gå upp om det vill sig illa.

Om tillräckligt många gör det så kommer utbudet av nya klockor på andrahandsmarknaden att minska. Därför sa jag att jag hoppas att fler anammar detta. Klockintresserade idioter som har kvar saker tjänar på det. Notoriska flippare och fattiga jävlar som tror sig uppfunnit en pengapress förlorar.
Well jag tycker fortfarande idén är fel.
Köper man något över disk som har en "värdehandling" ska jag få med det direkt som allt annat i paketet.

Jag tycker det är fel av principiella skäl. Jag flippar mycket men jag har nog aldrig gjort vinst på en klocka så det är inte det det handlar om.

Sen lite kul att du pratar om "fattiga jävlar" och köpa Rolex för list i samma sammanhang. :D

Det är ju också upp till var och en att antingen betala överpris för en klocka där man får allt eller betala listpris och vara tvungen att sitta på klockan i minst ett år. Jag vet vad jag hade valt om jag ville ha modellen och kunde välja hur jag skulle köpa klockan.

112k för en Daytona som jag måste behålla i ett år eller 170k för en som jag kan sälja imorgon? Hmm...

Fattar inte varför det skulle vara en rättighet att kunna knalla in och köpa stålrolex närhelst man behagar till ett bestämt pris? Ska man tvunget följa strömmen får man väl pynta eller vänta som med ungefär allt annat.

Att hålla cert som gissla är helt sjukt... köper jag en produkt har jag väl all rätt att göra vad jag vill med den, vill jag sälja den efter 5 min eller om 6 månader eller varför inte om 6 år så är det väl helt upp till mig som ägare av klockan jag köpt! De som tycker detta är rimligt bör flytta till en kommunist diktatur.

Fattar inte varför det skulle vara en rättighet att kunna knalla in och köpa stålrolex närhelst man behagar till ett bestämt pris? Ska man tvunget följa strömmen får man väl pynta eller vänta som med ungefär allt annat.
Precis. Därför vore det givetvis trevligt om klockentusiaster som köade hos AD faktiskt fick köpa klockan till det pris som står på prislappen istället för att tvingas välja om de ska vara utan eller tvingas fylla fickorna på ointresserade mellanhänder med guld. Inte som att det idag finns fungerande väntlistor för de som vill köa.

Hur skulle det öka tillgängligheten menar du?
Om ad håller cert i ett år är det inte lika många som lär se det som lika snabba pengar. Fler som inte köper för att tjäna resulterar i att fler som faktiskt vill ha klockan köper den.
Känns väl rätt logiskt?
Jag hade inte heller haft något problem att ad behöll mitt cert ett år om jag skulle köpa en eftertraktad modell

Om ad håller cert i ett år är det inte lika många som lär se det som lika snabba pengar. Fler som inte köper för att tjäna resulterar i att fler som faktiskt vill ha klockan köper den.
Känns väl rätt logiskt?
Jag hade inte heller haft något problem att ad behöll mitt cert ett år om jag skulle köpa en eftertraktad modell
Jo jag förstod vad han menade men det förutsätter ju som sagt att väldigt många ADs börjar med detta.

Förstår dom som är för men principiellt är det helt oacceptabelt. Köper jag något så är det MITT och jag har rätt att sälja det dagen efter. Rent juridiskt har jag väldigt svårt att tänka mig att man kan få göra så, hade gått till Allmänna reklamationsnämnden om det hade varit jag som råkat ut för det. Nä, Rolex och dess AD får hitta på andra lösningar. En kan ju vara att lägga om/öka produktion av modeller som folk vill ha. Alltså, Rolex har ju själva skapat problemet vill jag påstå men nu börjar dom kanske inse att det har gått lite väl långt. Plasta av? Ja, det kan jag ta. Köper jag en bil så är det inget inplastat kvar och jag tvingas även köra den hem.

Yes, reklamationsrätt har du ju som vanligt.
Syftade på att garantikortet tillhör varan du betalat för. När du går från butilen har du inte fått allt du betalat för.

Med det sagt förstår jag varför de gör som de gör. Men jag gillar inte upplägget. Måste finnas något annat sätt att strypa nasandet.

Givetvis. Men hur ska dom ersätta certifikaten menar du?
Jobbigt om de behöver trolla fram en helt ny klocka med cert till kunden.
Tror i ärlighetens namn inte att det är ett problem att få nya av Rolex om något sådant inträffar. Om det mot förmodan skulle vara det så kanske försäkringen går in och ersätter. Om även det inte fungerar så får man "ta" den risken om man vill ha klockan. Ingenting är helt riskfritt i livet:)

Förstår dom som är för men principiellt är det helt oacceptabelt. Köper jag något så är det MITT och jag har rätt att sälja det dagen efter. Rent juridiskt har jag väldigt svårt att tänka mig att man kan få göra så, hade gått till Allmänna reklamationsnämnden om det hade varit jag som råkat ut för det. Nä, Rolex och dess AD får hitta på andra lösningar. En kan ju vara att lägga om/öka produktion av modeller som folk vill ha. Alltså, Rolex har ju själva skapat problemet vill jag påstå men nu börjar dom kanske inse att det har gått lite väl långt. Plasta av? Ja, det kan jag ta. Köper jag en bil så är det inget inplastat kvar och jag tvingas även köra den hem.

Informerar säljaren om villkoren (att certet ej medföljer) innan köpet ingås är det juridiskt korrekt.

Om en AD i en stad med två ADs gör detta kommer det ju bara innebära att man går till den andra istället.
Förutsätter väl att du kan få tag på en? Om du har en AD som säljer för list mot att cert sitter fast som du kan få köpa idag och en AD som säljer inkl cert med kötid på 8 år. Köar du 8 år eller springer du möjligtvis till gråhandlaren och köper klockan för 50% extra?

Tillbaka
Topp