• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kardus & Snus

Smulan

Rolex
Bengt Sändhs underbara brev till Aftonbladet som dock inte publicerades!
1f642.png


"Insändarredaktionen Aftonbladet.

Med anledning av er artikel ”Stoppa tjejsnuset” önskar jag få nedanstående inlägg publicerat.

Snus och yrsel.
Har läst Lill Lindfors, Solveig Tärnströms och Alexandra Charles mycket okunniga påhopp på snuset. Alexandra säger där att hon en gång provat att lägga in en prilla och att hon då blev ”helt yr”. Det är inget ovanligt fenomen när man tar sin första prilla. Vad som förvånar mig är bara att det kan sitta i så länge.
Bengt Sändh "
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Neftóbak – En recension

Bakgrund: När vår kära @Equilibrium började posta i denna tråd om isländskt snus, som dras in i näsan??? Ja då blev man ju förbaskat nyfiken. Efter lite wheelande och dealande så väntade man plötsligt paket från Island. Då jag inte var hemma i Sverige när paketet anlände så sköttes unboxingen av min ohälsosamt nyfikna fru, älskar henne men är det inte olagligt att öppna andras post? Tänk om det legat ett känsligt ur i paketet och hon bara råkat tappa det i golvet?

WP_20170329_09_37_58_Pro.jpg



Info: Neftóbak är ett torrt snus som tas i näsan, då vått snus av någon anledning är olagligt på Island.

Dosan: Ser ut som en silvergurka med lite övermogen topp. Skämt åsido det är en förbaskat plastig historia som absolut inte lämpar sig för bakfickan på ett par jeans. Absolut inte framfickan heller om du inte vill gå omkring och göra folk riktigt upprörda.

Konsistens: Ett grovt och fint tobakspulver med vad jag antar är lite olika tobakssorter i olika stadier av fermentering.

WP_20170329_09_38_26_Pro.jpg



Doft: Jag får toner av salt och kanske en aning sötma samt svett, inte rödlöksvett utan mer sur svett.

Smak: En ganska ren tobakssmak initialt när man dra upp det i näsan, sedan kommer lite sälta och en nästan diminutiv sötma. Eftersmaken känns pepprig och lite fräsch faktiskt.

Användande: Känns absolut inte socialt accepterat att köra loss på denna produkt under exempelvis arbetstid och under ett kundmöte, där har ju det svenska snuset dock grundmurat sitt berättigande. Så detta snus lämpar sig för hemmamiljö eller solitära strapatser på sjön, när man vill känna sig manlig och cool.

Sammanfattning: Ett rätt skönt snus som för oss våtsnusälskare faktiskt är ett fräscht avbräck i tillvaron.

Bonus: Jag tog lite Neftóbak och blandade med en liten mängd vatten jag hällt av från potatiskokande och fick till ett ganska habilt lössnus, svårt som fan att baka, men det kan bero på min ovana.

Tack till @Equilibrium för hjälpen med anskaffning. Tack KS för ett grymt forum.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Bara kul att kunna hjälpa till @Moffan :D
Intressant det där med avkoket, det skall jag prova !
Edit: Har du listat ut vad varningslappen varnar för ?
 
D

Deleted member 14209

Guest
Neftóbak – En recension
----

Dosan: Ser ut som en silvergurka med lite övermogen topp. Skämt åsido det är en förbaskat plastig historia som absolut inte lämpar sig för bakfickan på ett par jeans. Absolut inte framfickan heller om du inte vill gå omkring och göra folk riktigt upprörda.

Doft: kanske en aning sötma samt svett, inte rödlöksvett utan mer sur svett.


Användande: detta snus lämpar sig för hemmamiljö eller solitära strapatser på sjön, när man vill känna sig manlig och cool.

Tack till @Equilibrium för hjälpen med anskaffning. Tack KS för ett grymt forum.


Vette tusan hur jag snubblade in på den här tråden - men jag är så glad för annars hade jag missat denna fantastiska recension :D
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Öppnade min Kardus nu i helgen efter en bättre lammstek! Väldigt lätt formad och färsk! Doften var väldigt svag men rund och absolut ingen påträngande tobaksdoft. Smaken är svår att beskriva men med två ord skulle jag säga svart te. Det är absolut gott och jag ångrar inte köpet! (Åter kommer med en bättre recension vid ett senare tillfälle)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
IMG_1631.JPG
IMG_1630.JPG
IMG_1634.JPG
IMG_1636.JPG
IMG_1637.JPG
IMG_1639.JPG
IMG_1640.JPG

Vet inte om någon gillar att kolla på snus ;)

Har inte kramat en Röda Lacket på 20 år men Kardus är som modell lera och sitter som en limmad puck under läppen! Tror det lämpar sig bra för dom som gillar att ta en "levande" prilla!

Tänkte egentligen göra en lite mer utförlig recension men skall sanningen fram så är det väldigt svårt att ordbajsa runt ett snus som smakar svart te och är som Röda Lacket i konsistensen även om Kardus inte är finkornig! Dock tycker jag att redan efter 5 dagar har snuset blivit betydligt svagare både i smaken och doften! Fortfarande väldigt gott men anmärkningsvärt.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
5 år gammalt snus hade jag inte stoppat i munnen. Det räcker om det är 6månader gammalt innan det inte smakar och känns som det ska.
Enligt Swedish Match är det ingen nackdel att lagra Kardus i många år (10-20 ) håller man fukten så borde det inte vara något problem.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Enligt Swedish Match är det ingen nackdel att lagra Kardus i många år (10-20 ) håller man fukten så borde det inte vara något problem.
Men är det någon fördel?
Meeen, hur fan lyckas man spara lite snus så länge ;)
Mina Kardus har tagit slut på 5-6 dagar
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Men är det någon fördel?
Meeen, hur fan lyckas man spara lite snus så länge ;)
Mina Kardus har tagit slut på 5-6 dagar
Det är ju kvalitets tobak så jag antar att det är som med cigarrer. Där oljor och smaker framhävs med tiden. Har garanterat en peak för att sedan försämras precis som med vin.
 
Topp