Vi gör det enkelt för oss, se bildKan vara det, gångveck alltså?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vi gör det enkelt för oss, se bildKan vara det, gångveck alltså?
Aha, är det inte det som kallas pleads i USA, mycket snyggt och ger ett bra fall.Vi gör det enkelt för oss, se bild
![]()
Inget av alternativen är dåliga men jag hade nog tagit sub framför speedy.Hmm kanske kan köra på min panda speedy på bröllopen ändå? Jag har en till speedy med svart tavla och även en Rolex 114060 men pandan är nog det dressigaste jag har.
![]()
Om jag har mörkblå kostym, tror ni på att köra länken då istället för svart croco?
Tar tacksamt emot tips på manschettknappar som matchar!
Tycker @tissoter har sagt det bra men skulle vilja lägga till lite personliga tips, jag gillar dubbla slag på mina byxor och har det alltid så länge byxorna funkar för det, tycker fallet blir mycket snyggare. Sen skulle jag kolla på 120s eller upp om du vill ha det lite svalare. Mörkblått funkar fint och dubbla manschetter är att föredra. Pleated fronts ger ett mer klassiskt utseende men som du beskriver dig själv skulle jag nog köra på flat front. Sen så är jag av den tron att fluga bärs till smoking/frack och skulle säga att du ska införskaffa dig en schysst slips, inte för bred men inte heller för smal!Fiskar på tips inför kostymköp. Jag bär extremt sällan proper klädsel och märkte precis att jag blivit alldeles för fetlagd för att med värdighet köra på min gamla trotjänare från Hugo Boss. Jag är dock inte helt obese, 190cm/90kg inkl. IT-mage.
På kort sikt ska kostymen funka på mitt eget bröllop i sommar men också på ett annat bröllop som stundar i sommartid.
Första tanken var att smita förbi Ströms och be dem kitta upp mig men tar gärna lite allmännna tips från er med koll så man inte kommer in helt på "klipp hur ni vill"-manér.
Jag gillar att klä mig i svart, kan det fungera på båda bröllopen?
Kavajen får gärna funka bra till jeans så den kommer till användning oftare. Får gärna lira med min övriga stil som jag skulle beskriva som lite "rockigare". Helvete vad lamt det lät men reflekterar jag så inser jag att jag oftast bär gråa/svarta jeans med lösa skjortor/tröjor från märken som Lee, Stone Island, Our legacy, Whyred osv. Jobbat hemifrån de senaste 10 åren så är inte van att behöva klä mig formellt helt enkelt.
Skjorta, hur tänker vi här?
Slips är ett måste? Jag vägrar fluga.
Vilka material är svala på sommaren? Linné går bort.
Kan tillägga att det är två borgerliga vigslar.
Tacksam för tips!
/Mysbrallan
Jag överväger och sy slag på mina byxor men samtidigt är jag inte helt övertygad. Min senaste kostym blev utan men försäljaren sa att jag kunde testa och återkomma för kostnadsfri ändring. Men du kör de på allt?Tycker @tissoter har sagt det bra men skulle vilja lägga till lite personliga tips, jag gillar dubbla slag på mina byxor och har det alltid så länge byxorna funkar för det, tycker fallet blir mycket snyggare. Sen skulle jag kolla på 120s eller upp om du vill ha det lite svalare. Mörkblått funkar fint och dubbla manschetter är att föredra. Pleated fronts ger ett mer klassiskt utseende men som du beskriver dig själv skulle jag nog köra på flat front. Sen så är jag av den tron att fluga bärs till smoking/frack och skulle säga att du ska införskaffa dig en schysst slips, inte för bred men inte heller för smal!
Normalt brukar jag vara stilpolis... Visst, en calatrava är kanske mer klassiskt korrekt men en sub kan väl inte anses som ett stilbrott i dagens samhälle? Chris O'Neill har "kommit undan" med Daytona på stållänk, visst vintage men ändå...Nu får ni lugnar er igen.
Svart sub till blå kostym på bröllop? Seriöst..
Haha inget svart, så onödigt och går aldrig att använda.Nu lugnar vi oss lite här. Klart en rocker ska köra svart kostym (även om jag personligen hade valt en blå). Funkar utmärkt. Kan inte bli mer klassiskt än svart med vit skjorta och svart slips. Kanske inte det mest spännande men visst funkar det om man vill hålla sig till det.
I övrigt funkar en svart kavaj utmärkt till gråa jeans. Skulle dock inte nöta kostym kavajen på det.
Med det sagt, kör inte på svart im det inte är smoking.![]()
Nu får ni lugnar er igen.
Svart sub till blå kostym på bröllop? Seriöst..
Normalt brukar jag vara stilpolis... Visst, en calatrava är kanske mer klassiskt korrekt men en sub kan väl inte anses som ett stilbrott i dagens samhälle? Chris O'Neill har "kommit undan" med Daytona på stållänk, visst vintage men ändå...
![]()
Ja det gör jag, tycker det blir oerhört snyggt och faller mycket tyngre eller hur man ska förklara det. Testa med ett par byxor och gillar du det så kan du gradvis byta ut. Hos många företag som ex Oscar Jacobsson kan man beställa ett par från fabrik med extra längd så det går att köra dubbla slag om det inte finns tillräckligt med tyg innan.Jag överväger och sy slag på mina byxor men samtidigt är jag inte helt övertygad. Min senaste kostym blev utan men försäljaren sa att jag kunde testa och återkomma för kostnadsfri ändring. Men du kör de på allt?
Till frågeställaren, satsa på en vanlig slipsbredd var det såklart jag menade. Är så illa med 3 cm slipsar
Är väl fel att prata om stilbrott, men min personliga regel är går den under manschetten så funkar det. Har du en sub blir det svårt om man inte syr om manschetternaNormalt brukar jag vara stilpolis... Visst, en calatrava är kanske mer klassiskt korrekt men en sub kan väl inte anses som ett stilbrott i dagens samhälle? Chris O'Neill har "kommit undan" med Daytona på stållänk, visst vintage men ändå...
![]()
Samtidigt som James Bond ofta bär svart kostym.Svart: Går fetbort pga. tradition?
Sub till kostym: Går fetbra för tradition är det inte en jävel som bryr sig om?
Dessutom ser man ut som typ James Bond?
Löjligt är väl lite hårt? Jag brukar para min TT-sub till blå kostym som förstaval.Är väl fel att prata om stilbrott, men min personliga regel är går den under manschetten så funkar det. Har du en sub blir det svårt om man inte syr om manschetternaMen skulle aldrig själv bära dykare till en kostym bara för att jag tycker det ser rätt löjligt ut men to each his own...
Svart: Går fetbort pga. tradition?
Sub till kostym: Går fetbra för tradition är det inte en jävel som bryr sig om?
Dessutom ser man ut som typ James Bond?
Ja kanske lite hårt, men för mig så ser det helt enkelt inte så bra ut. När klockan inte går under manschetten så drar den så mycket uppmärksamhet, och om det är det man vill så funkar det ju jättebra. Men jag tycker att till dressat så ska man bära något betydligt tunnare och smäckare än en sub. Med det sagt så drar jag mig från att säga stilbrott då jag tycker det är fel att begränsa stil till ett antal regler, alla bör bära det som de gillar bäst och vad de trivs med!Löjligt är väl lite hårt? Jag brukar para min TT-sub till blå kostym som förstaval.
Kör den som den är. Snyggt!Hmm kanske kan köra på min panda speedy på bröllopen ändå? Jag har en till speedy med svart tavla och även en Rolex 114060 men pandan är nog det dressigaste jag har.
![]()
Om jag har mörkblå kostym, tror ni på att köra länken då istället för svart croco?
Tar tacksamt emot tips på manschettknappar som matchar!
@tissoter @Tomas Eriksson @KinglolleFiskar på tips inför kostymköp. Jag bär extremt sällan proper klädsel och märkte precis att jag blivit alldeles för fetlagd för att med värdighet köra på min gamla trotjänare från Hugo Boss. Jag är dock inte helt obese, 190cm/90kg inkl. IT-mage.
På kort sikt ska kostymen funka på mitt eget bröllop i sommar men också på ett annat bröllop som stundar i sommartid.
Första tanken var att smita förbi Ströms och be dem kitta upp mig men tar gärna lite allmännna tips från er med koll så man inte kommer in helt på "klipp hur ni vill"-manér.
Jag gillar att klä mig i svart, kan det fungera på båda bröllopen?
Kavajen får gärna funka bra till jeans så den kommer till användning oftare. Får gärna lira med min övriga stil som jag skulle beskriva som lite "rockigare". Helvete vad lamt det lät men reflekterar jag så inser jag att jag oftast bär gråa/svarta jeans med lösa skjortor/tröjor från märken som Lee, Stone Island, Our legacy, Whyred osv. Jobbat hemifrån de senaste 10 åren så är inte van att behöva klä mig formellt helt enkelt.
Skjorta, hur tänker vi här?
Slips är ett måste? Jag vägrar fluga.
Vilka material är svala på sommaren? Linné går bort.
Kan tillägga att det är två borgerliga vigslar.
Tacksam för tips!
/Mysbrallan
Tack för ett riktigt kanoninlägg. Det jag tar starkast notis om är:@tissoter @Tomas Eriksson @Kinglolle
Nu tycker jag vi lugnar ner oss lite. Svart kostym fungerar väl utmärkt till sitt bröllop om @klocknooben gillar och föredrar svart. Jag gifte mig i svart frack. Alla figuriner på brölloppstårtorna bär svart (bruden vitt...). Nu är frack ett tämligen traditionellt bröllopsplagg och hade sett lustigt ut i någon annan färg (blått, vitt, you name it). Gifter du dig borgligt så skulle jag säga att svart kostym skulle fungera utmärkt och bättre än frack. Vid borglig vigsel skulle jag dessutom säga att du inte nödvändigtvis inte behöver bära slips heller om du känner dig obekväm i det. Satsa i så fall på en riktigt snygg exklusiv vit skjorta med lite struktur och snygg lite högre större krage. Varför inte en smokingskjorta med bröstparti? Till detta bär du en bra bröstnäsduk (matcha för guds skull inte brudens klänning eller så!) som kan kompensera bristen på slipsen. För att det skall bli stiligt skall du givetvis ha dubbelmanschett med kanappar. Hitta knappar som känns personliga och matcha gärna metallfärgen med ringarna/klockan. Om du är rocker, varför inte manschettknappar med motorcyklar, döskallar, Jolly Rogers eller något kul (bara din blivande fru är med på det för husfridens skull). Toppa det med en blomma i knappslån (som mycket väl får matcha brudens bukett!) så kommer du vara både stilig och uppklädd till sällskapets manliga huvudpeson.
Vad gäller kostymen så köp inte en för blank kostym utan gärna en med lite textur som kan kännas mer somrig och dessutom fungerar bättre som uddakavaj till jeans. Det viktiga är kostymens storlek och passform på dig. Lyssna inte på någon som talade om kort kavaj, du är lång och kavaj av normal längd håller i längden och blir aldrig fel, även till jeans. Rumpan skall inte sticka fram där bak! Tag hjälp av någon som kan kostymer och passform och lämna in den efteråt för justering så att den passar dig perfekt. Midjan, rätt ärmlängd (skjortmanschetten skall sticka fram 2-3 cm), rätt byxlängd. Får du till en väl sittande kostym så behöver den inte kosta så mycket för att det skall de bra ut. Satsa sedan på ett par fina svarta skor. Du gifter dig bara en gång (förhoppningsvis) så investera i ett par exklusiva skor, typ Loake 1880 minst. Ett par brittiska kvalitetsskor helt enkelt eller motsvarande. Jag hade rekommenderat ett par Cap toe Oxfords som du sedan putsar upp blanka. Kanske tom gå ner i formalitetsskalan genom att välja ett par semi bourges typ![]()
Rockigt?
![]()
![]()
Du och din nyligen blivna hustru på smekmånad? Hoppas dock på bättre slut...Lycka till!
![]()
Kör grått istället. Funkar till allt (accepterad även av internetgrevarnaTack för ett riktigt kanoninlägg. Det jag tar starkast notis om är:
Angående färgen så blev jag lite upplyft av att kanske pröva mörkblå ändå. Har traskat runt i svart ganska länge och det skulle kännas fräscht på sitt sätt med något nytt. Ska ta det några varv till i skallen. Bokar in en tid hos Ströms i veckan så jag får klart grunden. Sedan återstår finliret med detaljerna![]()
Man har inte four in hand till ett mer formellt tillfälle, använder personligen aldrig den knuten längre men det kan ju vara en smaksak.Ang slipsbredd: jag tycker att det blir mest harmonisk om bredden matchas proportionerligt med kavajslagen och skjortkragen.
En bred slips är, i mina ögon, lika fult till smala slag som en smal slips är till breda slag. Jag tycker inte att slipsen ska ätas upp eller ta över.
Tänk er själva hur en smal slips knuten med four-in-a-hand ihop med en extreme cut away krage tillsammans med breda slag på kavajen skulle se ut.
Harmoni, harmoni och återigen harmoni...
Man har inte four in hand till ett mer formellt tillfälle, använder personligen aldrig den knuten längre men det kan ju vara en smaksak.
Själv använder jag i stort sett alltid four in hand till allt. Varför skulle det inte duga vid formella tillfällen, inget jag hört/läst tidigare och då har man gått djupt in både med Roetzel och Flusser samt mer "moderna" djupingar som Per Nilsson och Weinås.Man har inte four in hand till ett mer formellt tillfälle, använder personligen aldrig den knuten längre men det kan ju vara en smaksak.
För att det är den så kallade "student" slipsen, den man ofta lär sig som första knut och den används främst i skolmiljön där det erfodras uniform. I preppy sammanhang är den dock alltid given men på finare ställningar inom IVY kulturen så gäller även andra alternativ.Själv använder jag i stort sett alltid four in hand till allt. Varför skulle det inte duga vid formella tillfällen, inget jag hört/läst tidigare och då har man gått djupt in både med Roetzel och Flusser samt mer "moderna" djupingar som Per Nilsson och Weinås.
Aha då är jag med på hur du tänker. Just det sneda du refererar till är en av de grejerna jag gillar med den, den livar upp lite eller vad man ska sägaFör att det är den så kallade "student" slipsen, den man ofta lär sig som första knut och den används främst i skolmiljön där det erfodras uniform.
Windsor är det rätta i det här läget anser jag. Men man gör såklart som man själv önskar
Rekommenderar alla att lära sig olika knutar då många slipsar inte kommer till sin fulla rätt med en 4 in hand, half win.
Jag tycker ofta att den knuten kan bli lite "sned" upplever ni inte det?