• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

För att det är den så kallade "student" slipsen, den man ofta lär sig som första knut och den används främst i skolmiljön där det erfodras uniform.
Windsdor är det rätta i det här läget anser jag. Men man gör såklart som man själv önskar :)
Rekommenderar alla att lära sig olika knutar då många slipsar inte kommer till sin fulla rätt med en 4 in hand, half win.

Jag tycker ofta att den knuten kan bli lite "sned" upplever ni inte det?

Du inser att du spottar på hela #menswear-sfären nu när du dissar fyran? :D

Jag som mäter 178 cm på passet kör en dubbelfyra. Använder främst Drakes, Rubinacci och Saman Amel. Den knuten fungerar bäst för min garderob och min ansiktsform samt längden på slipsarna.

Aha då är jag med på hur du tänker. Just det sneda du refererar till är en av de grejerna jag gillar med den, den livar upp lite eller vad man ska säga :) tycker windsor och dyl ofta blir så väldigt stela och "klumpiga" vilket gör att jag upparbetat någon aversion emot dem :) men absolit ska man behärska fler än en knut!
Kanske var lite otydlig innan men precis så.

Du inser att du spottar på hela #menswear-sfären nu när du dissar fyran? :D

Jag som mäter 178 cm på passet kör en dubbelfyra. Använder främst Drakes, Rubinacci och Saman Amel. Den knuten fungerar bäst för min garderob och min ansiktsform samt längden på slipsarna.
Hehe dissar inte fyran, använder den själv då och då men inte i formella sammanhang, vilket ett bröllop är i mina ögon.
Skulle dock säga att halfwin gör sig bäst på mig och mina slipar i vardagen.

Mäter 179 ;)

Har fått hem ett par mörkbruna tassel loafers och skulle behöva ett par sjyssta byxor (eller flera) som kan passa till. Bär oftast skjorta. Har ni några bra förslag på byxor någonstans mellan 1000-1500?

Har fått hem ett par mörkbruna tassel loafers och skulle behöva ett par sjyssta byxor (eller flera) som kan passa till. Bär oftast skjorta. Har ni några bra förslag på byxor någonstans mellan 1000-1500?
RL slimfit och även deras vanliga chinos finns i massa färger :) älskar passformen på deras byxor.

Svek dig direkt @Rozzy , det blev ett par amerikanare istället för brittiska dojor. Kom precis hem med dessa:

3j4Nbdn.jpg

Testade lite olika Loakes men tyckte de var för breda, gillar att dessa sitter slickat vid foten. Säljaren fångade dessutom mitt intresse lite extra när hon sa att de kallades för "presidential" och att det är krossad kork i sulan som gör att de kommer formas efter mina fötter.

Säljaren ville givetvis även kränga på skoblock i cederträ, borste och putsmedel men jag avstod och tänkte jag frågar här i tråden istället. Vad är det för gears jag behöver för att kunna vårda dessa dojor? Är det här så kallade "spit shine" värt att applicera på dessa innan bröllopet?

Svek dig direkt @Rozzy , det blev ett par amerikanare istället för brittiska dojor. Kom precis hem med dessa:

3j4Nbdn.jpg

Testade lite olika Loakes men tyckte de var för breda, gillar att dessa sitter slickat vid foten. Säljaren fångade dessutom mitt intresse lite extra när hon sa att de kallades för "presidential" och att det är krossad kork i sulan som gör att de kommer formas efter mina fötter.

Säljaren ville givetvis även kränga på skoblock i cederträ, borste och putsmedel men jag avstod och tänkte jag frågar här i tråden istället. Vad är det för gears jag behöver för att kunna vårda dessa dojor? Är det här så kallade "spit shine" värt att applicera på dessa innan bröllopet?
Du behöver skoblock i cederträ, borste och någon form av skokräm. Skoblock gör stor skillnad för att motverka gångvecken, det har jag märkt av egen erfarenhet.

Du behöver skoblock i cederträ, borste och någon form av skokräm. Skoblock gör stor skillnad för att motverka gångvecken, det har jag märkt av egen erfarenhet.
Tack för svar. Jag har fått höra någonstans att skoblock av någon viss typ skadar skorna. Vad är det jag ska sikta på för typ? Sådan ställbar?

3j4Nbdn.jpg

Skokräm för att återfukta och polish för shine!

3j4Nbdn.jpg

Du svek mig inte min son, Allan Edmonds är bra skit. Fullt i klass med Loake. Skolbok, kräm och vax bör inskaffas. Använder du detta kan dina nya skor hålla en livstid och i princip bara bli bättre och bättre. Se vara på prins Charles som fortfarande bär samma svarta Oxfords som han gjort sista 20-30 åren.

3j4Nbdn.jpg

Mycket bra val, finns en tråd somheter OT skor här där kan du få tips hur du ska underhålla skorna och vilka grejor som behövs.
Skoblock,bra skokräm (saphir 1925 ex) borste är viktigt :)

Såg inte om någon svarat men spitshine är samma sak som det vi kallar hög glans puts. Ordnas lättast men en produkt från Saphir som heter Pat de Lux 1925 i svart eller neutral kulör. Kiwi har parade gloss, funkar men jag personligen är inget fan av kiwi.
Viktigt är att inte använda sån där svamp som man kan köpa för 10 SEK på affären med polish i. Då riskerar du att torka ut lädret och på sikt ge det sprickor.

Färgad kräm används för att ge lite pigment och täcka eventuella "scuffmarks" som blir när man råkar gå emot någonting :) händer alltid.

Om du vill ha lite tips av mig kan du dra ett PM.

PS. Ta inte för mycket skokräm, lätt att man överdriver med krämen men det behövs verkligen inte på de av hög kvalité.
Jag blev förvånad över hur lite som faktiskt går åt i burken. Gör hellre flera tunna lager :)

Behöver lite tips på en passande kostym i storlek 50 alt. 150 för skolavslutning nästa sommar (gäller att vara ute i god tid :D). Har väl en budget på någonstans mellan 3-5k och då lär jag förmodligen handla under rea.

Vad gäller skor förmodar jag att det här på forumet finns några som behöver större storlekar (47-49). Var kan man handla finskor i sådana storlekar? Tips på modeller?

Behöver lite tips på en passande kostym i storlek 50 alt. 150 för skolavslutning nästa sommar (gäller att vara ute i god tid :D). Har väl en budget på någonstans mellan 3-5k och då lär jag förmodligen handla under rea.

Vad gäller skor förmodar jag att det här på forumet finns några som behöver större storlekar (47-49). Var kan man handla finskor i sådana storlekar? Tips på modeller?

Kostymen är bäst att prova hos en herrekipering, märke är sekundärt efter passformen som är viktigast :)

När det gäller skorna så undrar jag vad du gillar för modeller?
Vill du ha mönster (brouges)?

Kostymen är bäst att prova hos en herrekipering, märke är sekundärt efter passformen som är viktigast :)

När det gäller skorna så undrar jag vad du gillar för modeller?
Vill du ha mönster (brouges)?

Tack för snabbt svar!

Mönster är väldigt trevligt och är väl också något mindre formellt än de som är "clean"(?) vilket nog kan vara en fördel i mitt fall. Kommer nog köpa en mörkblå kostym och dä passar väl lite mörkare skor bäst?

Tack för snabbt svar!

Mönster är väldigt trevligt och är väl också något mindre formellt än de som är "clean"(?) vilket nog kan vara en fördel i mitt fall. Kommer nog köpa en mörkblå kostym och dä passar väl lite mörkare skor bäst?
Jag sticker ut hakan och säger bruna skor, sjukt snyggt och mindre formellt än svart.

Är tanken att dessa skor ska användas till annat än kostym?
Hur är budgeten för skorna?

Jag sticker ut hakan och säger bruna skor, sjukt snyggt och mindre formellt än svart.

Är tanken att dessa skor ska användas till annat än kostym?
Hur är budgeten för skorna?

Bruna är precis som du säger extremt snygga, tror att färgen kommer passa mig som handen i handsken.

En fördel är om skorna passar till kostym såväl som till chinos och skjorta. För 1-2k bör man väl kunna få ett par fina skor, iofs tillkommer det en del för eventuella skoblock och diverse skötselkrämer?

Bruna är precis som du säger extremt snygga, tror att färgen kommer passa mig som handen i handsken.

En fördel är om skorna passar till kostym såväl som till chinos och skjorta. För 1-2k bör man väl kunna få ett par fina skor, iofs tillkommer det en del för eventuella skoblock och diverse skötselkrämer?
Ja men det tror jag :)
Lloyd har skor i den prisklassen, även om Loake är lite dyrare kan det vara värt och lägga en liten slant till, speciellt om det är lite rea.

Skoblock kostar ett par hundra och en skokräm 200. (Går såklart att hitta billigare online) Är egentligen det som behövs för att få en bra grund.

Tillbaka
Topp