• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Vart kan kostymen komma ifrån ?

image.png

Den är från Eidos Napoli. Går att hitta här:

https://www.marcusmalmborg.com/?product:jackets:Eidos+Beige+Ciro+Peak+Lapels+Jacket
https://www.marcusmalmborg.com/?product:trousers:Eidos+beige+UAB+flannel+trousers

[QUOTE="TomasBStockholm, ""(Jag har iaf inte sett någon som är riktigt bitig som haft några kläder som sitter bra)"".
Många motsatser här....
Riktigt bitiga(bodybuilders) passar sällan formella kläder men vältränade passar i allt, inget är viktigare än vad kläderna sitter på(detta inkl personligheten).
Det finns många mkt mkt vältränade för att inte säga bitiga som har kläder som sitter bra men just av denna orsak syns inte dagsformen, en välsittande kostym trollar bort både dåligt och bra form.
Titta noggrannare på Säpovakt eller några av gossarna på USAs ambasad nästa gång.[/QUOTE]

Måste hålla med. Det finns en gräns för hur stora muskler man kan ha och ändå få proportionerna att gå ihop (titta på The Rock i Ballers för ett exempel där det inte går ihop). Däremot så kommer alltid det vara fördelaktigt inom skrädderi att man har ett bredare axel och bröstmått än midja då det möjliggör för en mer smickrande silhuett. Tyvärr görs dagens konfektion efter en storleksnorm som exkluderar rätt många och utbudet av kort/lång/tjock/smal-storlekar är avsevärt mindre än det var för 30-40 år sedan. Pga detta anser åtminstone jag att premiumet på ca 20% för måttsytt av samma tillverkare ofta är väl investerade pengar trots att jag själv har ganska lätt att passa i standardstorlekarna.

Många motsatser här....
Riktigt bitiga(bodybuilders) passar sällan formella kläder men vältränade passar i allt, inget är viktigare än vad kläderna sitter på(detta inkl personligheten).
Det finns många mkt mkt vältränade för att inte säga bitiga som har kläder som sitter bra men just av denna orsak syns inte dagsformen, en välsittande kostym trollar bort både dåligt och bra form.
Titta noggrannare på Säpovakt eller några av gossarna på USAs ambasad nästa gång.

Måste hålla med. Det finns en gräns för hur stora muskler man kan ha och ändå få proportionerna att gå ihop (titta på The Rock i Ballers för ett exempel där det inte går ihop). Däremot så kommer alltid det vara fördelaktigt inom skrädderi att man har ett bredare axel och bröstmått än midja då det möjliggör för en mer smickrande silhuett. Tyvärr görs dagens konfektion efter en storleksnorm som exkluderar rätt många och utbudet av kort/lång/tjock/smal-storlekar är avsevärt mindre än det var för 30-40 år sedan. Pga detta anser åtminstone jag att premiumet på ca 20% för måttsytt av samma tillverkare ofta är väl investerade pengar trots att jag själv har ganska lätt att passa i standardstorlekarna.[/QUOTE]

Det verkar bli ändring på det & det är min förhoppning. Skinny & slim fit passar långt ifrån alla.

Edit* - bugg i citeringen?

Måste hålla med. Det finns en gräns för hur stora muskler man kan ha och ändå få proportionerna att gå ihop (titta på The Rock i Ballers för ett exempel där det inte går ihop). Däremot så kommer alltid det vara fördelaktigt inom skrädderi att man har ett bredare axel och bröstmått än midja då det möjliggör för en mer smickrande silhuett. Tyvärr görs dagens konfektion efter en storleksnorm som exkluderar rätt många och utbudet av kort/lång/tjock/smal-storlekar är avsevärt mindre än det var för 30-40 år sedan. Pga detta anser åtminstone jag att premiumet på ca 20% för måttsytt av samma tillverkare ofta är väl investerade pengar trots att jag själv har ganska lätt att passa i standardstorlekarna.

Det verkar bli ändring på det & det är min förhoppning. Skinny & slim fit passar långt ifrån alla.

Edit* - bugg i citeringen?[/QUOTE]
Test

Edit* - bugg i citeringen?
Nej, bara @Whedda som ställt till det med att lägga in en fnutt extra i sitt citat ;)
Då fortsätter det bli fel om man citerar och behåller det extra /quote.

Edit* - bugg i citeringen?[/QUOTE]

Håller helt med. Men oversizetrenden på slutet av 80, början av 90-talet var minst lika osmickrande så en balans och framför allt att köpa vad som passar ens kropp snarare än vad marknaden dikterar för trend. Sen kan man inspireras av trender men det är stor skillnad på passform och silhuett t ex.

Håller helt med. Men oversizetrenden på slutet av 80, början av 90-talet var minst lika osmickrande så en balans och framför allt att köpa vad som passar ens kropp snarare än vad marknaden dikterar för trend. Sen kan man inspireras av trender men det är stor skillnad på passform och silhuett t ex.
Precis. Något som idag kan vara väldigt knepigt. Jag ska kliva in hos Saman eller Marcus när jag har vägarna förbi, i jakt på byxor. Något som är svårt för min del. Och med tanke på dagens stegrande RTW-priser, så är det lätt att motivera det hela. Speciellt eftersom att jag får lägga en hel del på att skräddarändra RTW-plaggen.

Det är inte ens knepiga grejer jag letar efter heller, vardagsplagg. Chinos i bomullstwill & ett par flanellbyxor till en början.

Ja är ingen mode kille men vad kan gå fel när man köper från modemärkena!?=)
Felet många gör att de köper ett märke inte för att plagget är snyggt. Och enligt mitt tycke så har en del märke ingen stil alls på vad de säljer.
Tar ett tag att komponera något om man bara ska gå i märkes-butikerna. Vissa märken har ingen koll alls på vad de säljer som har något med lite stil.
Fast sedan kanske de marknadsför sig till olika mål grupper och helt olika kund grupper. Klassiska plagg är alltid rätt.
Man ser när butikerna köper in plagg för säsongerna om de "har gått ner sig" & märket/fabrikatet tappar sin ställning/status som märke.

Så gör inte misstaget att bara köpa kläder efter märke då de oftast mer eller mindre saknar stil. Om man går på märke.
Skulle rekommendera lite udda märken som måste slå sig fram mer med stil än mode märken kan erbjuda.

Rekommenderar även ett besök på PELOTE i Göteborg Drottninggatan 26 för de som är i göteborg eller Pelote Malmö Västergatan 12B för de i Malmö.
"I butiken får du personlig service - vi hjälper dig ta fram skjortor, kavajer och kostymer som passar just din stil"

Rekommenderar även ett besök på PELOTE i Göteborg Drottninggatan 26 för de som är i göteborg eller Pelote Malmö Västergatan 12B för de i Malmö.
"I butiken får du personlig service - vi hjälper dig ta fram skjortor, kavajer och kostymer som passar just din stil"
Och du arbetar i vilken av de två?
Missförstå mig inte, det är inte nödvändigtvis fel att pusha för sin egen butik, men det är fräschare om man är öppen med vart sina intressen ligger.

Saran (1 of 1).jpg

Saran (1 of 1)-4.jpg

Saran (1 of 1)-3.jpg

Lite bilder från verkstaden! Om någon skulle vara intresserad av ett av mina armband har jag lagt en liten order hos min silversmed. De flesta är redan bokade, men ett par stycken reserverar jag för KS. PM:a för mer info! Har dessutom en liten klackring i storlek 10 över, samt ett väldigt litet antal av det högra hängsmycket på bilden. Det vänstra har jag ett över av, sitter för närvarande på ett enkelt snöre och är till salu!

leaf.jpg
Växten, är inte den narkotikaklassad? Är det lämpligt att lägga upp den här?

Någon som kan rekommendera ett par schyssta byxor till vardagen nu under vintern? Använder i princip alltid instoppad skjorta.
Funderar på gråa flanellbyxor, är dock lång (195cm, ofta 52/54 i byxor, men får sy in midjan).
Tips uppskattas! Länkar, material etc!

Chinos. Vilka märken anser ni ha de mest prisvärda? Incotex och liknande märken har jag förstått ska vara bra skit, men då kostar det såklart därefter. Letar i prisklassen runt 1000-lappen. (Enklare att köpa fler... ;))

Chinos. Vilka märken anser ni ha de mest prisvärda? Incotex och liknande märken har jag förstått ska vara bra skit, men då kostar det såklart därefter. Letar i prisklassen runt 1000-lappen. (Enklare att köpa fler... ;))
Risken finns att du sitter med tre par chinos som du är halvnöjd med - i stället för att köpa just det paret som du verkligen ville ha, i vettig kvalité. Kvalité före kvantitet.

Dessutom kan det ju vara industrihampablad som han har avbildat, och det är ju 100% lagligt :cool:

#moralismenhargåttförlångt#
Jag är ingen moralist, men du skriver att det kan vara industrihampablad och då kan det också vara narkotikaklassad cannabis som idag är starkare än någonsin. Växten har förädlats och det finns starka krafter bakom driver narkotikaindustrins intressen, bara för att vi ska få ett liberalt tänkande och reagera på moralister. Jag tycker den är onödig bara eftersom den är en symbol för droganvändning.

Tack, ska kolla in Cos. Aldrig handlat därifrån tidigare.

Jag tycker att Cos är toppen, flera av mina favoritplagg är därifrån. Ibland kan jag tycka att det blir lite skevt här på forumet och det framstår ofta som att man köper skräp om man inte köper det absolut dyraste. Ingen direkt passning till dig @christian-h utan det här är något jag har tänkt på ett tag.

Tillbaka
Topp