• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Det är ju trots allt en "trend" som kommer och går. Så länge man känner sej bekväm och passar i det så är det "no problemo".
Finns folk som fortfarande tycker att en tweedkavaj aldrig får bäras varken i stan eller kvällstid heller..

Jag har blivit sugen på att titta närmare på chinos från Incotex. Det är antagligen jag som letar dåligt på nätet. Men jag har svårt att hitta information om var i Stockholm jag hittar Incotex?

Ska till Sthlm idag och tänkte köpa en skjorta till studenten. Kommer ha en svart (eller eventuellt marinblå) kostym, är det någon skjortfärg som är regelrätt till detta sas? Tänkte köpa en Eton super slimfit. :) Tänkte fö passa på att köpa ngn snygg slips och näsduk också, om ni har några tips...

L
Ska till Sthlm idag och tänkte köpa en skjorta till studenten. Kommer ha en svart (eller eventuellt marinblå) kostym, är det någon skjortfärg som är regelrätt till detta sas? Tänkte köpa en Eton super slimfit. :) Tänkte fö passa på att köpa ngn snygg slips och näsduk också, om ni har några tips...

Ljusblått till marinblått är underskattat!

Ifall du tvekar på kostymens färg (Föredrar personligen marinblå) så ta en vit! Det passar bäst till båda kostymerna. Typ denna:
http://www.etonshirts.com/se/vit-skjorta-super-slim-10735

I slipsväg så funkar i princip alla färger. Några som passar speciellt bra till en mörkblå kostym är: Orange (rätt nyans dock) buteljgrön, brunt, vinrött och marinblått!

Näsduk: Vitt och T - Fold. Passar till allt.

Rigid som jag är så är det navy kostym du ska köra på (färgen alltså, inte stilen!) och till det antingen ljusblå eller vit skjorta skulle jag säga.

vad gäller slips skulle jag kika på som ovan skribent säger, butlejgrön, brunt eller vinrött samt mörkblå. Leta gärna fram någon i lite roligare struktur som bomull, grenadine eller ull så blir det lite mer liv i det samt tycker jag ser mer genomtänkt ut så till vida det inte rör sig om en mycket strikt tillställning.

Glöm ej heller skor!!!

För hela världen, välj inte en svart kostym...!
Som Thöna sa, ljusblått till marinblått är riktigt snyggt, och rätt ovanligt att se folk bära.

Galaxy Marinblå kostym, vit skjorta, blå slips och bruna skor hade jag kört på! Enkelt och kanonsnyggt!
Tänk blå slips som nedan:
image.jpg

Tjena!

Tillbaka igen, och det blev för övrigt en vit Eton-skjorta i torsdags... Nu är det dock dags för kostym också. Har kollat en del på Suitsupply, men jag tvekar lite på att handla från dem av rena etiska skäl (deras sexistiska marknadsföring...). Från vad jag läst verkar dock de vara överdrivet mest prisvärda, men jag tänkte i alla fall höra om det finns andra alternativ i prisklassen <4000? Antingen beställer jag via internet typ idag, eller så väntar jag tills maj då jag åker till NY och kan testa direkt i butik.

Om inte har jag främst kollat på två olika kostymer, båda blåa. Tanken är alltså att ha den tills studenten, så den får gärna sticka ut lite mer än en vanlig tråkig svart eller mörkblå, men vore även bra om jag kunde ha den vid andra tillfällen efteråt.

Först ut är denna coola kritstrecksrandiga... Har någon sett den irl, och vet i så fall hur pass markanta strecken är?
Suits_Blue_Stripe_Lazio_P3784_Suitsupply_Online_Store_1.jpg

http://eu.suitsupply.com/sv/suits/l...l?start=41&cgid=Suits&prefn1=color&prefv1=Blå

Nästa ut denna blåa, som jag kan tänka mig blir väldigt schysst somrig...
Suits_Blue_Plain_Napoli_P4272_Suitsupply_Online_Store_1.jpg

http://eu.suitsupply.com/sv/suits/n...l?start=11&cgid=Suits&prefn1=color&prefv1=Blå

De tillhör även olika kollektioner, purple resp. blå. Hur skiljer sig dessa i kvalité?

Många frågor, men tacksam för alla svar!

Tjena!

Tillbaka igen, och det blev för övrigt en vit Eton-skjorta i torsdags... Nu är det dock dags för kostym också. Har kollat en del på Suitsupply, men jag tvekar lite på att handla från dem av rena etiska skäl (deras sexistiska marknadsföring...). Från vad jag läst verkar dock de vara överdrivet mest prisvärda, men jag tänkte i alla fall höra om det finns andra alternativ i prisklassen <4000? Antingen beställer jag via internet typ idag, eller så väntar jag tills maj då jag åker till NY och kan testa direkt i butik.

Om inte har jag främst kollat på två olika kostymer, båda blåa. Tanken är alltså att ha den tills studenten, så den får gärna sticka ut lite mer än en vanlig tråkig svart eller mörkblå, men vore även bra om jag kunde ha den vid andra tillfällen efteråt.

Först ut är denna coola kritstrecksrandiga... Har någon sett den irl, och vet i så fall hur pass markanta strecken är?

http://eu.suitsupply.com/sv/suits/l...l?start=41&cgid=Suits&prefn1=color&prefv1=Blå

http://eu.suitsupply.com/sv/suits/n...l?start=11&cgid=Suits&prefn1=color&prefv1=Blå

De tillhör även olika kollektioner, purple resp. blå. Hur skiljer sig dessa i kvalité?

Om du vill ha en du kan använda vid flera tillfällen efter studenten så välj en mörkblå då den hamnar under segmentet mörk kostym. Välj en utan mönster får att få ut mer av den. Kritstreck och rutor drar mer formaliteten i kostymen. Vad skall du ha för skor? Är det klädkod eller liknande för då gäller svarta skor efter kl. 18.00. För blåa kostymer funkar nästan bara med bruna skor, så tänk på det. Suit supply är bra men kolla Lindeberg med. Testa alltid kostym i butik istället för att köpa från internet!
// Fabian :)

Tjena!

http://eu.suitsupply.com/sv/suits/lazio-bla-randig/P3784.html?start=41&cgid=Suits&prefn1=color&prefv1=Blå

http://eu.suitsupply.com/sv/suits/napoli-bla-enfargad/P4272.html?start=11&cgid=Suits&prefn1=color&prefv1=Blå

Jag har ingen personlig erfarenhet av dem själv, så jag kan tyvärr inte uttala mig om det... Men om man utgår ifrån ett rent estetiskt perspektiv så blir det svårt att hitta bättre kostymer i den prisklassen!

Angående vilken av dem som passar bäst är snarare en fråga om personlig smak. Av de du länkade föredrar jag den första. Men båda kommer fungera utmärkt under studenten! (Tänk bara på att det kan bli något "blött" då ;) )

Om du vill ha en du kan använda vid flera tillfällen efter studenten så välj en mörkblå då den hamnar under segmentet mörk kostym. Välj en utan mönster får att få ut mer av den. Kritstreck och rutor drar mer formaliteten i kostymen. Vad skall du ha för skor? Är det klädkod eller liknande för då gäller svarta skor efter kl. 18.00. För blåa kostymer funkar nästan bara med bruna skor, så tänk på det. Suit supply är bra men kolla Lindeberg med. Testa alltid kostym i butik istället för att köpa från internet!
// Fabian :)

Tack för svaret! Kom på att jag glömde tillägga att jag idag har en mörkblå Hugo Boss, med smala kritstreck, som knappt syns. Känns som den funkar i de allra mest formella tillfällena, ser ut typ såhär (fast mkt mindre tydliga ränder). Ska dock spana in J Lindberg också!
BOSS-Flannel-suit.jpg

Skor ska också köpas.

Du får ursäkta mig men jag tycker det känns väl kissnödigt att inte köpa en vettig kostym bara för att märket sticker ut och visar lite bröst. Är det avundsvärt att göra reklam så, nej verkligen inte men ibland får man nog ta saker med en klackspark.

Enligt vad jag har hört och det lilla jag själv upplevt dem är de avsevärt mycket mer prisvärda än tex Lindeberg som är väldigt överprisade i mitt tycke.

Hade dock kört på en enfärgad sen om man vill ha en åt napoliblått är det helt upp till en själv tycker jag.

Vad gäller svarta skor efter 18 känns det makalöst förlegat och en av de regler jag släpper på utan ångest (en av få!!) dock är det ju så att förespråkas mörk kostym är det givetvis svarta skor som gäller. Svart passar dessutom alldeles utmärkt till blått!

Du får ursäkta mig men jag tycker det känns väl kissnödigt att inte köpa en vettig kostym bara för att märket sticker ut och visar lite bröst. Är det avundsvärt att göra reklam så, nej verkligen inte men ibland får man nog ta saker med en klackspark.

Enligt vad jag har hört och det lilla jag själv upplevt dem är de avsevärt mycket mer prisvärda än tex Lindeberg som är väldigt överprisade i mitt tycke.

Hade dock kört på en enfärgad sen om man vill ha en åt napoliblått är det helt upp till en själv tycker jag.

Vad gäller svarta skor efter 18 känns det makalöst förlegat och en av de regler jag släpper på utan ångest (en av få!!) dock är det ju så att förespråkas mörk kostym är det givetvis svarta skor som gäller. Svart passar dessutom alldeles utmärkt till blått!

Jag äger inget från Lindeberg själv, men jag frågar ändå: Varför är de överprisatta?

Tack för svaret! Kom på att jag glömde tillägga att jag idag har en mörkblå Hugo Boss, med smala kritstreck, som knappt syns. Känns som den funkar i de allra mest formella tillfällena, ser ut typ såhär (fast mkt mindre tydliga ränder). Ska dock spana in J Lindberg också!
BOSS-Flannel-suit.jpg

Skor ska också köpas.
En sådan är snygg! Funderar själv på att köpa en. Kör på någon från Suit Supply tycker jag! Att dom har sexistiskreklam är såklart inte bra. Men man hittar skit bland alla märken. Exempelvis Hugo Boss koppling till WW2. Kostym är en djungel och skor med. Du kommer ha en rolig jakt :D

Enligt vad jag har hört och det lilla jag själv upplevt dem är de avsevärt mycket mer prisvärda än tex Lindberg som är väldigt överprisade i mitt tycke.

Det handlar snarare om att jag i regel inte vill stötta företag som använder unkna marknadsföringsknep, men det finns värre problem i världen... :) Oavsett verkar de sjukt prisvärda, så det lutar mycket åt dem. Mottager gärna andra tips på blåa färger om du hittar någon snygg på sidan!

Tjena!

Om priset är en avgörande faktor kan jag avslöja att prisnivån på samma kostymer/kavajer ligger snäppet högre i USA och har definitivt ökat på bottom line eftersom USD har våldtagit SEK det senaste året.

Under hösten och vintern 2014 så skiljde det ca 25-30% på samma kostym mellan priset i butik i NYC och nätpriset skickat till Sverige. Vad jag har förstått så har de fri frakt och fria returer så det är väl en no-brainer antar jag? Dock är SS:s butik i Soho grym och bara i sig värd ett besök!

Om priset är en avgörande faktor kan jag avslöja att prisnivån på samma kostymer/kavajer ligger snäppet högre i USA och har definitivt ökat på bottom line eftersom USD har våldtagit SEK det senaste året.

Under hösten och vintern 2014 så skiljde det ca 25-30% på samma kostym mellan priset i butik i NYC och nätpriset skickat till Sverige. Vad jag har förstått så har de fri frakt och fria returer så det är väl en no-brainer antar jag? Dock är SS:s butik i Soho grym och bara i sig värd ett besök!

Aah, då är det en no-brainer indeed! Beställer hem någon av dem och provar i så fall, för det var både gratis frakt och retur, tack för tipsen :)

För blåa kostymer funkar nästan bara med bruna skor, så tänk på det. // Fabian :)

Nja....traditonellt sett så är det ju svarta skor till blå kostym som gäller. Se tex varenda amerikansk president, Prins Charles, James Bond, traditionella/konservativa institutioner som Marinen eller varför inte Mad Men. Sedan kan man ju, och det är rätt vanligt, avvika från detta om man vill.

jon-hamm-don-draper-mad-men-season-4.jpg

Nja....traditonellt sett så är det ju svarta skor till blå kostym som gäller. Se tex varenda amerikansk president, Prins Charles, James Bond, traditionella/konservativa institutioner som Marinen eller varför inte Mad Men. Sedan kan man ju, och det är rätt vanligt, avvika från detta om man vill.

jon-hamm-don-draper-mad-men-season-4.jpg

Jo det är klart. Jag tänkte mer till jobbet och vardags så använder jag nästan bara bruna. Det beror ju helt på den blåa tonen i kostymen. Fast efter 18.00 åker de svarta på. Men ibland kör jag helt klart svarta skor till blå kostym. Men du har helt rätt :)

Fick dsv returnera då den var alldeles för stor i 46, så jakten fortsätter... Mottager gladeligen andra tips på kostymer (från andra tillverkare), säg max 5k, men mindre skadar gvs inte!

Fick dsv returnera då den var alldeles för stor i 46, så jakten fortsätter... Mottager gladeligen andra tips på kostymer (från andra tillverkare), säg max 5k, men mindre skadar gvs inte!
Tråkigt men rackans vad liten du måste vara :) jag är liten Plutt men 48 är ofta på gränsen till litet.

Vilken modell beställde du hem?

Skulle tipsa om OJ då faktiskt.

Tråkigt men rackans vad liten du måste vara :) jag är liten Plutt men 48 är ofta på gränsen till litet.

Vilken modell beställde du hem?

Skulle tipsa om OJ då faktiskt.

Är inte såå liten egentligen vilket gör det ännu sjukare... Runt 190 men förståeligt nog tanig, så det var huvudsakligen kavajen som var för stor, medan byxorna passade bra. Har därför förstått att kostymjakten inte är superenkel. Hugo Boss i 46 sitter dock sjukt bra, hehe. Kan förstås gymma lite oftare men
notime.jpg

Beställde denna: http://eu.suitsupply.com/sv/suits/napoli-bla-enfargad/P4272.html?start=21&cgid=Suits

Vad säger ni om väst över kavaj?

Jag fick precis hem en från O.J tänkt att använda under, fantasin tog sedan fart. Tidigare har jag avvisat det men nu vet jag inte vad som hände, tyckte det blev riktigt bra!

Är inte såå liten egentligen vilket gör det ännu sjukare... Runt 190 men förståeligt nog tanig, så det var huvudsakligen kavajen som var för stor, medan byxorna passade bra. Har därför förstått att kostymjakten inte är superenkel. Hugo Boss i 46 sitter dock sjukt bra, hehe. Kan förstås gymma lite oftare men

Beställde denna: http://eu.suitsupply.com/sv/suits/napoli-bla-enfargad/P4272.html?start=21&cgid=Suits

Du ska ju ha en lång-/hundrastorlek.

Vad säger ni om väst över kavaj?

Jag fick precis hem en från O.J tänkt att använda under, fantasin tog sedan fart. Tidigare har jag avvisat det men nu vet jag inte vad som hände, tyckte det blev riktigt bra!

Bär det rätt mycket, speciellt under mellansäsongerna (vår/höst) när det kan diffa rätt mycket i temperatur under dagen.

Vad använder sig folk av för märken på chinos?

Själv har jag varit väldigt fäst vid NN07 de senaste åren. Jag tycker att kvalité kontra pris är riktigt bra. Men vad finns det mer för chinos värda att nämna runt 1000-lappen?

Vad använder sig folk av för märken på chinos?

Själv har jag varit väldigt fäst vid NN07 de senaste åren. Jag tycker att kvalité kontra pris är riktigt bra. Men vad finns det mer för chinos värda att nämna runt 1000-lappen?
Jag kör på Hansen & Jacob. Helt ok byxor för pengarna. Sitter bra på mig som är rätt smal om benen.

Tillbaka
Topp