• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

WHAAAAT?! Om man förväntas ha kostym med slips så heter väl klädkoden kostym???

Jag har alltid trott att det är skillnaden mellan dem. Kavaj = Kavaj (på mindre formella tillställningar även ok med udda byxor), skjorta som kan vara färgad/mönstrad och ingen slips. Bruna skor OK.
Kostym=Full kostym med slips, vit skjorta, svarta skor.

Ska själv på ett bröllop idag med klädkod kavaj, hade planerat att ha kostym utan slips.... I och för sig avslappnade människor på detta bröllop.
Finns mörk kostym, men det förklarar sig själv. Kavaj betyder kostym men du kan ha en ljusare färg på kostymen, alltså lite ledigare.

Hallå!
Tänkte ta tag lite i min garderob nu och uppdatera en del, behöver tips på prisvärda och relativt billiga skjortor, pullovers, chinos osv, då jag håller på att gå ner i vikt så vill jag inte köpa för dyrt så tänk runt 300 för skjorta 500 för byxor och runt 4-500 för pullover. :) Helst inga V-ringade pullovers.

Tack på förhand!

Edit:Skulle inte sitta fel med någon trevlig lite mer dressad jacka heller.

Senast ändrad:
Hallå!
Tänkte ta tag lite i min garderob nu och uppdatera en del, behöver tips på prisvärda och relativt billiga skjortor, pullovers, chinos osv, då jag håller på att gå ner i vikt så vill jag inte köpa för dyrt så tänk runt 300 för skjorta 500 för byxor och runt 4-500 för pullover. :) Helst inga V-ringade pullovers.
Tack på förhand!
Skjortor: Charles Thyrwitt.

Senast ändrad:
Finns mörk kostym, men det förklarar sig själv. Kavaj betyder kostym men du kan ha en ljusare färg på kostymen, alltså lite ledigare.

Edit (igen): I dagens koder så är tydligen det inte obligatoriskt med slips/fluga under klädkoden kavaj. Inte heller kostym eller matchande färger är ett måste.

Allt beroende på tillställning, årstid och tid på dygnet. Även värdparet spelar in, hur formella de anses osv.

Mörk kostym är mer åt kostym + slips/fluga idag.

Är man riktigt osäker så kan man alltid ringa värdparet och höra efter.

Så... inga fler edits nu. Sambon har fått munkavel ;)

Senast ändrad:
Edit (igen): I dagens koder så är tydligen det inte obligatoriskt med slips/fluga under klädkoden kavaj. Inte heller kostym eller matchande färger är ett måste.

Allt beroende på tillställning, årstid och tid på dygnet. Även värdparet spelar in, hur formella de anses osv.

Mörk kostym är mer åt kostym + slips/fluga idag.

Är man riktigt osäker så kan man alltid ringa värdparet och höra efter.

Så... inga fler edits nu. Sambon har fått munkavel ;)
Vad är det för källa på det som säger att det tidigare skulle matchas färger? Även om koderna egentligen inte har ändrats så är det säkert många som är mer liberala idag men att checka med värdparet är nog den säkraste vägen att gå.

Vad är det för källa på det som säger att det tidigare skulle matchas färger? Även om koderna egentligen inte har ändrats så är det säkert många som är mer liberala idag men att checka med värdparet är nog den säkraste vägen att gå.

@Depp-Erik nämnde tidigare att koden var ok med udda byxor. Sedan nämndes lkusa eller mörka kostymer. Förtydligande därmed bara att färgerna inte behöver vara desamma.

Min första källa var: http://www.kladkoder.nu/kavaj/

Men efter intensiva samtal så verkar det som att de gamla koderna känns förlegade och att idag spelar fler faktorer in, vilket suddar ut gränserna litegrann :)

Hallå!

Tack på förhand!

Litet dyrare än du vill men bra kvalitet och snygga kläder:

https://nolabel.nl/

@Depp-Erik nämnde tidigare att koden var ok med udda byxor. Sedan nämndes lkusa eller mörka kostymer. Förtydligande därmed bara att färgerna inte behöver vara desamma.

Men efter intensiva samtal så verkar det som att de gamla koderna känns förlegade och att idag spelar fler faktorer in, vilket suddar ut gränserna litegrann :)

Att ha kavaj känns rätt mossigt det med. Dra på en hawaiiskjorta i stället!

Är ingenting heligt längre?

Sen visade det ju sig att jag inte hade så bra koll trots allt :p

Fick hem en tidig födelsedagspresent till mig själv idag. Armor Lux klassiska fisketröja! Grym kvalitet och riktigt bra pris för en tröja i 100% ull, tillverkad i Frankrike! Den här kommer tjäna mig väl i många år, känner jag!
IMG_6023.JPG
Cred åt den lediga maritima looken (ink skägg). Kände inte till Armor Lux tidigare.
Här är mina liknande bidrag. Busnel behöver kanske ingen närmare presentation. Inte en noppa efter typ 10 år! Passar även på att lyfta danska S.N.S Herning, familjeföretag sedan 1931 med produktion i Danmark på gamla maskiner övervakade och servade av 4 pers. På hemsidan finns info om vem och på vilken typ av maskin just din tröjmodell är gjord. Trevligt!
IMG_0599.JPG

Cred åt den lediga maritima looken (ink skägg). Kände inte till Armor Lux tidigare.
Här är mina liknande bidrag. Busnel behöver kanske ingen närmare presentation. Inte en noppa efter typ 10 år! Passar även på att lyfta danska S.N.S Herning, familjeföretag sedan 1931 med produktion i Danmark på gamla maskiner övervakade och servade av 4 pers. På hemsidan finns info om vem och på vilken typ av maskin just din tröjmodell är gjord. Trevligt!
IMG_0599.JPG
Kul, tack för tipset! Får hem en Gloveral peacoat idag som borde passa bra med tröjan. Återkommer med bild på outfiten. :D

Full rULLe! Gloverall peacoat, sitter perfekt! 70% rea på Caliroots, ifall nån är intresserad! Var tvungen att testa ihop med Armor Lux-tröjan och min watch cap i ull. Varmt som tusan i augusti, men lär vara skönt i höst och vinter! Nu behöver jag bara en enslig pir att blicka ut över havet från.
IMG_6165.JPG

(Beklagar mina obefintliga outfitfotarskills.)

Samma byxor, två outfits. Linnebyxorna som tidigare har tipsats om i tråden (från Bläck, MQ).
En ledig men ändå välklädd stil jag verkligen har börjat uppskatta. Andra bilden är tagen efter en lång middagssittning vilket gör att kläderna är lite skrynkligare än önskat.. men vafan det är ju en linnekavaj.
fullsizeoutput_3d5.jpeg

fullsizeoutput_3d0.jpeg

Om man har katter så går svarta bomullskläder bort. Däremot brukar polyester funka bra. Så är det någon som har några sköna tips på tillverkare av polyester som inte är just träningskläder?

Ex jag har är Polar skate, Our Legacy.

Samma byxor, två outfits. Linnebyxorna som tidigare har tipsats om i tråden (från Bläck, MQ).
En ledig men ändå välklädd stil jag verkligen har börjat uppskatta. Andra bilden är tagen efter en lång middagssittning vilket gör att kläderna är lite skrynkligare än önskat.. men vafan det är ju en linnekavaj.
fullsizeoutput_3d5.jpeg

fullsizeoutput_3d0.jpeg

Vad är det för jacka på första bilden? Riktigt snygg!

Tillbaka
Topp