• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

galácticon

Patek
2-Faktor
Hittade farfars fars gamla frack och en smoking hemma hos pappa ikväll. Nästan så man börjar grina :)

Får man tro farsan rätt är fracken skräddarsydd i Borgholm på Öland runt 1910.

Ska ta med båda plaggen till skräddaren under vintern, hoppas det går att göra något vettigt med dem, kosta vad det kosta vill.

Vilket fynd!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hittade farfars fars gamla frack och en smoking hemma hos pappa ikväll. Nästan så man börjar grina :)

Får man tro farsan rätt är fracken skräddarsydd i Borgholm på Öland runt 1910.

Ska ta med båda plaggen till skräddaren under vintern, hoppas det går att göra något vettigt med dem, kosta vad det kosta vill.
BILD
 
  • Like
Reactions: PIC

hannes

Omega
Söker en väldigt mjuk, lätt och avslappnad kavaj, skall kännas som en cardigan, helt okonstruerad - har kollat på Barena, de har flera fina modeller, men skulle gärna se fler. Gällande färg är jag öppen till i princip allt förutom svart, får vara mönstrad också. Som studerande vore det att föredra en billigare modell, men vet att det kan vara svårt.

(bild för att demonstrera vad jag söker)
49189765lw_14_f.jpg

Om någon har tips, hör av er i tråden eller via PM.
 
Senast ändrad:

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Tack, all input uppskattas!

Om du köper dom så se till att dubellkolla längden dom ska sy upp den med jag klantade till det genom att be och få slag så nu har man en break och slag vilket ser förjävligt ut :banghead:

Hade samma problem, längden blev inte alls vad jag hade tänkt. Så var noga med att dubbelkolla. Sen ska jag erkänna att jag inte är 100% nöjd med passformen heller, det är något med proportionerna på byxans underdel som hamnar på min vad som stör, den hakar liksom upp sig på mina knästrumpor/vad och faller inte ner. Helt annat med mina flanell från både Luxire och Berg&Berg. Antar att det kanske beror på att det är för tight(?). Men för 450-ish och rtw så är det ändå fullt godkänt! Har man dessutom inga flanellbyxor sedan innan så är det väl mer eller mindre klippt och skuret för köp. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kikat en del på dom byxorna! Hur upplever du dom? Nöjd? :)

Jag har inga flanellbyxor att jämföra med sedan tidigare men jag sträcker mig väl till att kalla dom prisvärda. Man får nog vad man betalar för (som vanligt) och tänker du använda dom ofta skulle jag titta efter något annat och gå upp något steg i kvalitet
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Hade samma problem, längden blev inte alls vad jag hade tänkt. Så var noga med att dubbelkolla. Sen ska jag erkänna att jag inte är 100% nöjd med passformen heller, det är något med proportionerna på byxans underdel som hamnar på min vad som stör, den hakar liksom upp sig på mina knästrumpor/vad och faller inte ner. Helt annat med mina flanell från både Luxire och Berg&Berg. Antar att det kanske beror på att det är för tight(?). Men för 450-ish och rtw så är det ändå fullt godkänt! Har man dessutom inga flanellbyxor sedan innan så är det väl mer eller mindre klippt och skuret för köp. :)
Håller helt med!
 

Lowe92

Cartier
Blixthalka i morse och lyckades självklart krascha med cykeln. Klarade mig mer eller mindre helskinnad men rocken fick sig tyvärr en liten törn. Blev ett skrapmärke på framsidan vid bröstet ca 5 cm i diameter, ser ljusare ut än i övrigt mörkblå ullrock. Inget smuts men ser ut som om det där tunna "luddet" skrapats bort. Tänkte se om det går att borsta upp med klädborste men tar gärna emot fler tips.
 

Golbica

Omega
godkväll kamrater. far iväg till london över helgen, några tips på vad jag ej ska missa? letar främst klassisk/business stil, har inte råd med det finaste men säg suitsupply//loake/carmina priser.
letar skjortor, kavajer, slipsar, byxor och skor.

Tack :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Strosa på Jermyn street vid Picadilly så hittar du en massa kul kläder i olika prisklasser. Sen kan du smita över till Burlington? (Tror jag det heter) arcade och spana vintageklockor
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
godkväll kamrater. far iväg till london över helgen, några tips på vad jag ej ska missa? letar främst klassisk/business stil, har inte råd med det finaste men säg suitsupply//loake/carmina priser.
letar skjortor, kavajer, slipsar, byxor och skor.

Tack :)
The Real McCoys var den affären som jag uppskattade mest! Ligger vid Covent Garden. Crockett & Jones flaggskeppsbutik (priserna är lägre än i Sverige), Kingsman x MR PORTER Shop, Levi´s Vintage Clothing och sedan finns det mycket skoj om du är ute efter vintage.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Söker en väldigt mjuk, lätt och avslappnad kavaj, skall kännas som en cardigan, helt okonstruerad - har kollat på Barena, de har flera fina modeller, men skulle gärna se fler. Gällande färg är jag öppen till i princip allt förutom svart, får vara mönstrad också. Som studerande vore det att föredra en billigare modell, men vet att det kan vara svårt.

(bild för att demonstrera vad jag söker)
49189765lw_14_f.jpg

Om någon har tips, hör av er i tråden eller via PM.

Jag har precis den där, fast svart :)
Den är precis som du beskriver.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har förstått att Barena gör fina plagg, måste hålla utkik om man kunde knipa en under kommande julrea. Hur är de i storlekarna, småa?

Skulle säga att det är bra om du provar först. Jag har 50 i min kavaj därifrån. Vanligtvis bär jag 46/48... Har provat olika plagg från Barena och har kunnat ha 46, 48 och 50.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Skulle säga att det är bra om du provar först. Jag har 50 i min kavaj därifrån. Vanligtvis bär jag 46/48... Har provat olika plagg från Barena och har kunnat ha 46, 48 och 50.

Skriver verkligen under på denna.
Du måste testa storlekarna innan. Jag har min storlek (54) och den var alldeles åt h-vete för stor. Min är handgjord, vet inte om det påverkar fluktueringen något?

Nu har jag tagit in den och kortat ärmarna och den sitter perfekt.
 

MartinGFX

Cartier
Någon tyckte att det var en bra idé att släcka sin cigg på min kavaj i helgen...
Brände hål i tyget på armen (inte hela vägen genom utan bara yttre lagret), något skräddaren kan dölja/laga?

Tredje användningen så vill helst inte slänga den...
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Någon tyckte att det var en bra idé att släcka sin cigg på min kavaj i helgen...
Brände hål i tyget på armen (inte hela vägen genom utan bara yttre lagret), något skräddaren kan dölja/laga?

Tredje användningen så vill helst inte slänga den...
Det går oftas att fixa, brorsan fick samma från en cigarr på nyår men skräddaren fixade det bra!
 
Topp