• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Har en kostym (ej MTM dock) men deras märke. Även jag sjuuuukt nöjd! MTM är såklart bättre men kan iaf hålla med om att L&L är grymma!

Kul att höra! Jag räknade lite på hur mycket extra det skulle kosta för skräddarändringar. Kom fram till att det är värt att köra MTM där jag får bestämma allt. Lite roligt också!

Grymt att de börjat med Aspesi också. De kommer även att köra ännu mer från Drake’s i klädesväg, alltså inte bara accessoarer som många andra kör :)

Kul att höra! Jag räknade lite på hur mycket extra det skulle kosta för skräddarändringar. Kom fram till att det är värt att köra MTM där jag får bestämma allt. Lite roligt också!

Grymt att de börjat med Aspesi också. De kommer även att köra ännu mer från Drake’s i klädesväg, alltså inte bara accessoarer som många andra kör :)
Trevlig butik helt klart!
Just den kostym jag ville ha var utgående så jag fick en hel del ändringar gratis så det blev nice :)

Om MTM är på tapeten så skulle jag slå ett slag för Saman Amel:
https://www.permanentstyle.com/2018/01/saman-amel-made-to-measure-jacket-review.html

Var själv där nyligen och beställde ett par byxor och en kavaj. Extremt bra upplevelse!
Håller med, är helnöjd med att jag har därifrån. Ska beställa nytt därifrån snart. En liten sneak på tygerna
8C198922-CCBB-45C0-847D-590CE10795B9.jpeg

9191C0D0-9BFD-4B49-8F05-6A9CBBEF38F0.jpeg

Testar en kavaj från Canali och tycker armhålen är på snudd för små. Känner den främre sömmen slår i. Misstänker att det inte ska va såhär, trots att kavajen sitter fantastiskt över allt annars. Till min fråga: hur tighta ska armhålen vara? Hur högt upp ska dom gå? Ska man någonsin "känna" armhålen?

Edit: vid närmare inspektion är det framsidan av armhålet som slår i eller känns för tight.

Senast ändrad:
Knäppte några bilder, så kanske några av er experter kan ge mig lite matnyttig information om vad som sitter bra, vad som sitter dåligt och vad som hade kunnat ordnas hos en skräddare. Så lär jag mig åtminstone till nästa köp!

Se bilder här: https://imgur.com/a/028cT

Jag skulle ha satsat på MTM från Lund & Lund. Beställde en kostym som kom för någon vecka sen. Blev så bra så jag beställde en kavaj och uddabyxa också. Jag har för mig att det finns tyger i bomull också och inte bara i “kostymtyger”. Finns rätt mycket val att göra med båda designen och passformen. Du skulle ju tex kunna höja upp midjan och sänka livet något så skaver det inte och köra pleats så att du får bättre rörlighet utan att det blir baggy.

Alla som jobbar där är mycket trevliga och den som har hjälpt mig är Victor. Väldigt kompetent och det går att bolla med honom.

Hur menar du nu?

Nackhylla + intag i sidor från ärmhåla ner till slits. Svårt att se exakt hur mycket
Är helt inne på vad du ser men jag är osäker. Tror du inte nackhyllan försvinner bara han bär skjorta under? Sen sett bakifrån vettitusan om jag tycker den behövs tas in. Tror du inte den kommer vecka sig fram vid knappen om den tightas till?
Tycker nog den är riktigt bra som den är.

Nackhylla + intag i sidor från ärmhåla ner till slits. Svårt att se exakt hur mycket

Är helt inne på vad du ser men jag är osäker. Tror du inte nackhyllan försvinner bara han bär skjorta under? Sen sett bakifrån vettitusan om jag tycker den behövs tas in. Tror du inte den kommer vecka sig fram vid knappen om den tightas till?

Det är just att det sträcker sig över ryggen och den där ”nack-hyllan”. Är det nåt som går att korrigera? Osäker på om jag vill ha den tightare mot kroppen, sitter redan rätt så tight.

Förste inte varför horisontella veck mellan skulderbladen (som inte tyder på strängt tyg då kavajen i övrigt ser ganska generös ut) skulle försvinna för att han bär en skjorta? Sen saknar kavajen ett fall efter bärarens naturliga midja. Jag tycker därför kavajen bör tas in midjan (mest bakstycke, mindre frontstycke) för att skapa finare siluett i profil.

Såklart. Men om man ska visa hur en kavaj ska sitta så är det bättre att visa med en bra bild än med en där man ska "tänka själv" :)

Enligt mig sitter kavajen fortfarande bra bara att personen står framåtlutad. För det händer väl att man inte bara står rakt upp och ner i sina kläder? Om man har lite fantasi kan man nog tänka sig hur den ser ut i det tillståndet med.

Men för att hjälpa @Lindrian så bifogar jag några fler bilder på hur en rygg (enligt mig) ser bra ut på en kavaj.

FD47FD76-2FF6-4EB1-B066-5B8562E31CCD.png
7B989812-7BD7-439A-B703-6B8D3A276F95.png
5EBE181B-AD44-4D87-BBE6-D3D931C3BF84.png

Tillbaka
Topp