• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Enligt mig sitter kavajen fortfarande bra bara att personen står framåtlutad. För det händer väl att man inte bara står rakt upp och ner i sina kläder? Om man har lite fantasi kan man nog tänka sig hur den ser ut i det tillståndet med.

Men för att hjälpa @Lindrian så bifogar jag några fler bilder på hur en rygg (enligt mig) ser bra ut på en kavaj.

FD47FD76-2FF6-4EB1-B066-5B8562E31CCD.png
7B989812-7BD7-439A-B703-6B8D3A276F95.png
5EBE181B-AD44-4D87-BBE6-D3D931C3BF84.png
Tack för bilderna.

Tror du detta är nåt som går att uppnå utifrån utgångsläget utan för stora (och kostsamma) ingrepp hos skräddaren?
Ska oavsett försöka ordna en konsultationstid.

Blev retur på kavajen trots allt. Väl hos skräddaren ansåg vi båda att axel/arm var lite för tight med en skjorta under. Men jag är inte bitter för det!

Ett par frågor:
1. Vad brukar det kosta att fixa en sådan nackhylla? Skräddaren talade om 600-700kr.
2. Vad brukar det kosta att sy in midjan? Skräddaren talade om 400-500kr.

Sedan har jag spanat in denna lite: https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/dunhill-notch-lapel-wool-blazer-brown.html (älskar fiskben)
Men det finns enbart i storlek 50. Mitt bröst är runt 95cm, plus minus 1cm kanske. Den Canali jag testade förut var uppmätt till 104 i bröst (enligt CoC) och den ovan till 108cm. Är det nåt som går att korrigera, om det nu behövs? (Försöker förstå vilka delar som går/är värda att korrigera och vilka som inte är det)

Ledsen för alla newbie-frågorna!

Blev retur på kavajen trots allt. Väl hos skräddaren ansåg vi båda att axel/arm var lite för tight med en skjorta under. Men jag är inte bitter för det!

Ett par frågor:
1. Vad brukar det kosta att fixa en sådan nackhylla? Skräddaren talade om 600-700kr.
2. Vad brukar det kosta att sy in midjan? Skräddaren talade om 400-500kr.

Sedan har jag spanat in denna lite: https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/dunhill-notch-lapel-wool-blazer-brown.html (älskar fiskben)
Men det finns enbart i storlek 50. Mitt bröst är runt 95cm, plus minus 1cm kanske. Den Canali jag testade förut var uppmätt till 104 i bröst (enligt CoC) och den ovan till 108cm. Är det nåt som går att korrigera, om det nu behövs? (Försöker förstå vilka delar som går/är värda att korrigera och vilka som inte är det)

Ledsen för alla newbie-frågorna!
Snygg men om du tänker lägga de summorna så skulle jag titta på MTM plagg istället!

Snygg men om du tänker lägga de summorna så skulle jag titta på MTM plagg istället!
Det kanske jag borde göra. Vet dock inte var i södra skåne jag kan finna en sådan tjänst, där de säljer bra plagg.

Skräddaren jag besökte hade MTM men enbart från ett svenskt märke som heter Cavaliere. De hade dock enbart limmade ilägg, och kostade drygt 7k.

Har du tips?

Har hört en hel del gott om Pelote.
Tack! Ska kolla in det.

Jag kan hitta en RTW kostym från Caruso, Corneliani eller Zegna för drygt 10-15k. Sen får man räkna med de behöver lite justering (givet OK utgångsläge), och man landar väl på en tusing mer eller nåt. Efter att ha läst lite online, verkar en MTM ligga omkring där med, men förmodligen inte samma tillverkare. Min fråga är helt enkelt, vilket av alternativen är bättre och varför?

I mitt huvud är det förstnämnda bra för det är fina tyger, väl gjorda plagg, osv. Det andra är bra för man får en kostym som (förhoppningsvis) sitter bättre. Men får man även lika fina tyger? Jag misstänker man inte får det, för då förstår jag inte varför nån nånsin hade köpt RTW.

Nån får gärna tillrättavisa mig :)

Tack! Ska kolla in det.

Jag kan hitta en RTW kostym från Caruso, Corneliani eller Zegna för drygt 10-15k. Sen får man räkna med de behöver lite justering (givet OK utgångsläge), och man landar väl på en tusing mer eller nåt. Efter att ha läst lite online, verkar en MTM ligga omkring där med, men förmodligen inte samma tillverkare. Min fråga är helt enkelt, vilket av alternativen är bättre och varför?

I mitt huvud är det förstnämnda bra för det är fina tyger, väl gjorda plagg, osv. Det andra är bra för man får en kostym som (förhoppningsvis) sitter bättre. Men får man även lika fina tyger? Jag misstänker man inte får det, för då förstår jag inte varför nån nånsin hade köpt RTW.

Nån får gärna tillrättavisa mig :)
Har egentligen inga inlägg i debatten mer än att jag själv är rätt petig med kläder - men ALDRIG skulle bränna snudd på 20 loppor på en kostym. Inte för att jag inte har råd utan för att jag nöter på dem i jobbet dagligen. Något från OJs bättre serier (ca 5K) med dubbla brallor och så känns det ok att kassera efter några år. Har någon lite dyrare kostym som kostar det dubbla men den får faktiskt mindre användning eftersom den ser så oerhört mycket flashigare ut. Och eftersom jag inte jobbar på IB i NY el London eller ska på Pitti Uomo så sticker det mest ut på ett trist sätt.
Så frågan är vad du ska ha kläderna till - finutstyrsel eller nötning vid skrivbordet på tjänstemannakontoret där majoriteten kollegor köper sina kavajer på Brothers?

Har egentligen inga inlägg i debatten mer än att jag själv är rätt petig med kläder - men ALDRIG skulle bränna snudd på 20 loppor på en kostym. Inte för att jag inte har råd utan för att jag nöter på dem i jobbet dagligen. Något från OJs bättre serier (ca 5K) med dubbla brallor och så känns det ok att kassera efter några år. Har någon lite dyrare kostym som kostar det dubbla men den får faktiskt mindre användning eftersom den ser så oerhört mycket flashigare ut. Och eftersom jag inte jobbar på IB i NY el London eller ska på Pitti Uomo så sticker det mest ut på ett trist sätt.
Så frågan är vad du ska ha kläderna till - finutstyrsel eller nötning vid skrivbordet på tjänstemannakontoret där majoriteten kollegor köper sina kavajer på Brothers?
Förstår inte vad du gör med dina kostymer, jag har fått ärva en kostym från min pappa som är uppsydd 98 och ser fortfarande som ny ut. Sköter man om dem så håller dem.

• Like
Reactions: ZQT
Jag hade tänkt ha det i kombination till jobbet eller finare tillställningar. Behöver bygga upp en garderob.

Jag såg exempelvis denna kostym: https://www.manofakind.se/klader/kostymer/221225-marinbla-60327893-navy

Som jag tycker ser ok ut (svårt att avgöra på de dåliga bilderna och modellen), men vet inte om pengarna är bättre att spendera på en MTM-tjänst. Försöker bara greppa alla olika variabler som är involverade här.

Förstår inte vad du gör med dina kostymer, jag har fått ärva en kostym från min pappa som är uppsydd 98 och ser fortfarande som ny ut. Sköter man om dem så håller dem.
Jag:
- skjutsar dagisbarn till dagis
- jobbar tolvtimmarspass sittandes på r@ven
- flyger en del sittandes på äckliga galonsäten
- får kaffe, yoghurt och annat jox i knät från stolsgrannen när jag flyger (hänt fem ggr på 10 år)
- spiller bea och rödvinssås i knät vid representationsmiddagar

Etc etc. Kemtvätt i all ära men vad fan. Till slut är kläderna äckliga. Visst håller en kvalitetskostym mycket längre men använd den varje vecka i tjugo år så kan jag lova att du måste ha flyt för att hålla liv i den. Dessutom är jag redan för tjock för att ha mina kostymer från 98, men det kanske bara är jag...

Jag:
- skjutsar dagisbarn till dagis
- jobbar tolvtimmarspass sittandes på r@ven
- flyger en del sittandes på äckliga galonsäten
- får kaffe, yoghurt och annat jox i knät från stolsgrannen när jag flyger (hänt fem ggr på 10 år)
- spiller bea och rödvinssås i knät vid representationsmiddagar

Etc etc. Kemtvätt i all ära men vad fan. Till slut är kläderna äckliga. Visst håller en kvalitetskostym mycket längre men använd den varje vecka i tjugo år så kan jag lova att du måste ha flyt för att hålla liv i den. Dessutom är jag redan för tjock för att ha mina kostymer från 98, men det kanske bara är jag...
Då väljer man tyger som passar till det du ska göra! Välj ett grövre tyg då du ska flyga exempelvis.
Isåfall måste min far ha mycket stor flyt då jag tror han har kvar och använder alla förutom en kostym som han sytt upp sen 94. Sedan är ju det ett utmärkt sätt att se till att hålla sig i form!
Har man kostymer för några hundratusen Måste man tänka extra innan man beställer dessert ;)

Då väljer man tyger som passar till det du ska göra! Välj ett grövre tyg då du ska flyga exempelvis.
Isåfall måste min far ha mycket stor flyt då jag tror han har kvar och använder alla förutom en kostym som han sytt upp sen 94. Sedan är ju det ett utmärkt sätt att se till att hålla sig i form!
Har man kostymer för några hundratusen Måste man tänka extra innan man beställer dessert ;)
Visst, håller med i princip men jag kan säga att den gången en fransk kärring på flyget välte ut sitt rödvin i knät på mig var jag glad att det var en OJ-kostym och inte Puttinutti italianogente för 28 loppor. Lika så när snorungar (mina egna men även andras) klättrar längs benen vid dagishämtning. Ibland är det helt enkelt en belastning att plagget är dyrt.

Visst, håller med i princip men jag kan säga att den gången en fransk kärring på flyget välte ut sitt rödvin i knät på mig var jag glad att det var en OJ-kostym och inte Puttinutti italianogente för 28 loppor. Lika så när snorungar (mina egna men även andras) klättrar längs benen vid dagishämtning. Ibland är det helt enkelt en belastning att plagget är dyrt.
Det har du rätt i!

Kanske också påverkas av hur många timmar i veckan man bär kostym. Kostymer uppskattar i regel inte när underarmarna gnuggas mot ett skrivbord timme efter timme likväl som andra delar blir blanka av nötandet. :(

Kanske också påverkas av hur många timmar i veckan man bär kostym. Kostymer uppskattar i regel inte när underarmarna gnuggas mot ett skrivbord timme efter timme likväl som andra delar blir blanka av nötandet. :(
Det skulle jag inte säga då min far jobbade minst 12h/dag och samma för mig (dock har mina bättre kostymer inte hunnit bli så gamla än). Tror det framförallt handlar om tygval. En viktig del hos AW Bauer är att de frågar hur kostymen kommer användas, om du kommer sitta mycket etc för att kunna anpassa den. Klart att det sliter mer när den gnuggas jämfört med helt stillastående, men den kan ändå hålla väldigt länge!

varför inte? För att inga RTW plagg sitter perfekt från början och ingreppen du nämner är små men väldigt effektiva för att få till en bra passform.

Om vi vänder på frågan, varför skulle man avstå?
Varför ingrepp på en RTW om du kan få det du vill via MTM?
Visst, kanske några krona till eller två (beroende på tex tyg och producent) men @Lindrian länkade till en kavaj som på rea kostar 7500:-. Då tog jag mig friheten att tolka det som att några kronor till är ok och då kunna styra mer val vs RTW.

Därför att en fin kavaj alltid är värd att rädda och att allt handlar inte om ”bästa deal”. Tycker man om en kavaj är skrädderiändringar värda för att få något att bli perfekt.

Men vi alla tycker olika. Så det finns inte så mycket mer att diskutera.

Värt att nämna här. Broadway & Sons i Göteborg är numera återförsäljare för Aero (Leather Clothing).

Home of Aero Leathers, manufactures of the finest vintage leather clothing, including leather flight jackets, ww2 flight jackets, leather trousers, classic jeans and shirts - Aero Leathers, Scotland, UK.

Jag ska sticka in huvudet nästa gång jag är där!

Därför att en fin kavaj alltid är värd att rädda och att allt handlar inte om ”bästa deal”. Tycker man om en kavaj är skrädderiändringar värda för att få något att bli perfekt.

Men vi alla tycker olika. Så det finns inte så mycket mer att diskutera.
Lite tråkig inställning på ett forum.
Har fått för mig att du jobbar inom branschen så (?) så din input är ju i så fall värdefull för oss som inte arbetar med det.
:)
Precis som @Lindrian skrev så är det ingen kritik utan information som efterfrågas.

Värt att nämna här. Broadway & Sons i Göteborg är numera återförsäljare för Aero (Leather Clothing).

Home of Aero Leathers, manufactures of the finest vintage leather clothing, including leather flight jackets, ww2 flight jackets, leather trousers, classic jeans and shirts - Aero Leathers, Scotland, UK.

Jag ska sticka in huvudet nästa gång jag är där!

Haha fan vad go film, krascha på min soffa så går vi dit och snackar gött.

Lite tråkig inställning på ett forum.
Har fått för mig att du jobbar inom branschen så (?) så din input är ju i så fall värdefull för oss som inte arbetar med det.
:)
Precis som @Lindrian skrev så är det ingen kritik utan information som efterfrågas.

Vad är tråkigt? Jag har nog sagt vad jag tycker i frågan. Sen behöver man inte älta saker om och om igen. Jag respekterar andras åsikter men håller inte alltid med dem. Men det betyder inte att jag behöver kriga för en annan i all evighet.

MTM är fantastiskt och den vanlige mannen har fått privilegiet att också bestämma detaljer på sin konfektion som tidigare bara kunnat ske i drömmar. Men med det sagt så är en RTW kavaj från finare märken fortfarande fantastiskt bra. Och ibland kan det vara svårt att veta hur man själv ska ”designa” något för så lyckat resultat som möjligt. Därmed tycker jag att skrädderiändringar är toppen ifall man hittar något man verkligen tycker om men som kanske inte sitter perfekt.

Tack för alla svar.

Jag har en rock som jag tycker sitter väldigt bra (bröst & axlar sitter perfekt), men med lite tjockare klädsel under delar sig sprundet en aning. Syns mindre, eller inte alls, med säg en t-shirt under. Det drar precis ovanför sprundet, vilket jag misstänker är pga midjan eller kanske höfterna. Går detta att korrigera? Kanske släppa ut lite tyg?

Bild:
CIB6Re6.jpg

Senast ändrad:
SLIPS till JACKA ???
Kort fråga från fredagsfikat;
Är det ok med slips till safarijacka eller Baracutajacka ?
Jag säger ja men vad är blott jag mot den samlade kunskapen på K-S Lifestyle...

SLIPS till JACKA ???
Kort fråga från fredagsfikat;
Är det ok med slips till safarijacka eller Baracutajacka ?
Jag säger ja men vad är blott jag mot den samlade kunskapen på K-S Lifestyle...
Om bäraren av slips + jacka är väldigt säker på sin sak så kan det säkert vara snyggt,
men då ska det in mycket tanke från början gällande passform, material, accessoarer osv.

Tillbaka
Topp