• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Verkligen men nu var nog förhållandet det omvända, dom var i Stockholm och var lite förvånade över hur Svenskar klär sig på jobbet även på lite högre (konsult)nivå, ca 2.500-3.000 kr/h enl moms. Det är större förväntningar/krav i USA uppenbarligen.

Satt med just en sån konsult i ett möte för nån månad sen. Horribel kostym (dålig passform, minst 1 storlek för stor i pissig kvalitet). Slipsen och skorna vill jag inte ens nämna egentligen men de var något av det värsta jag sett.

Men han berättade att deras klädkod avgjorde färg på kostym, matchning med skjorta och slips samt hur och vart företags-pin skulle sitta. Blir bara ironiskt när ett sånt bolag pratar agil utveckling sen...

Nu kanske jag inte har någon direkt rimlig kravbild, men söker tips på tröja!
Jag skulle vilja ha en kraftigare ulltröja att ha som jacksubstitut under våren, hösten och svala sommarkvällar. Knappar, shawl collar och helst tillverkad i Europa. Dock ska den helst inte break the bank heller! Helst ren ull utan nån polyester eller annan plast inblandad.
Tänk Steve McQueen för inspiration.
cardigan-steve-mcqueen-2.jpg
Klurigt. Hittade denna bland LL Beans signature-serie men då är det 79% ull och resten lin och med kabelstickning. Dessutom osäker på tillverkningsland men vissa av deras kraftiga ulltröjor stickas på Irland och i andra är det åtminstone Europeiskt garn enligt spec.
CCB1EC48-EED8-4EA3-91F6-559B2D7F75C5.jpeg

Satt med just en sån konsult i ett möte för nån månad sen. Horribel kostym (dålig passform, minst 1 storlek för stor i pissig kvalitet). Slipsen och skorna vill jag inte ens nämna egentligen men de var något av det värsta jag sett.

Men han berättade att deras klädkod avgjorde färg på kostym, matchning med skjorta och slips samt hur och vart företags-pin skulle sitta. Blir bara ironiskt när ett sånt bolag pratar agil utveckling sen...
Vilket bolag kör klädkod med specad kostym- och skjortfärg 2018??
Jag jobbade ett tag på amerikansk rigid konsultfirma där det fanns en underförstådd kod att köra diskret kostym med ljus skjorta och ev slips. Inte mycket mer styrande än så. I praktiken körde alla marinblå el grå kostym med vit el ljusblå skjorta. Smidigt.
Att speca hur tyget ska falla på en blekfet tjänstemannalekamen känns lite svårare - med tanke på att du hade svårt att lyssna på vad den trist klädde men förhoppningsvis begåvade konsulten sade. Förhoppningsvis lyckades du se bortom det och få något gjort trots att han inte var något modelejon.

Jag skulle vilja ha en kraftigare ulltröja att ha som jacksubstitut under våren, hösten och svala sommarkvällar. Knappar, shawl collar och helst tillverkad i Europa. Dock ska den helst inte break the bank heller! Helst ren ull utan nån polyester eller annan plast inblandad.
Jag vet att Lardini har haft liknande. Googla och kolla om du kan hitta något. Köpte en förr på Gabucci. Super kvalite och ullen är mjuk och bekväm.
23C916C4-899E-4AAA-B417-41E503CFD279.jpeg
Vet inte hur det ser ut med utbytes under våren dock.

Vilket bolag kör klädkod med specad kostym- och skjortfärg 2018??
Jag jobbade ett tag på amerikansk rigid konsultfirma där det fanns en underförstådd kod att köra diskret kostym med ljus skjorta och ev slips. Inte mycket mer styrande än så. I praktiken körde alla marinblå el grå kostym med vit el ljusblå skjorta. Smidigt.
Att speca hur tyget ska falla på en blekfet tjänstemannalekamen känns lite svårare - med tanke på att du hade svårt att lyssna på vad den trist klädde men förhoppningsvis begåvade konsulten sade. Förhoppningsvis lyckades du se bortom det och få något gjort trots att han inte var något modelejon.

Tror jag undviker att berätta namnet på bolaget. Men det började med att han berättade att han fått skit för att kostymen (som var grå) var för ljus. Den skulle tydligen enligt deras globala manual vara mörkare. (Och höga chefer från andra sidan atlanten skulle på besök).

Men som svar på din fråga: Vilket bolag kör klädkod alls 2018? Känns så sinnessjukt mossigt.

Klurigt. Hittade denna bland LL Beans signature-serie men då är det 79% ull och resten lin och med kabelstickning. Dessutom osäker på tillverkningsland men vissa av deras kraftiga ulltröjor stickas på Irland och i andra är det åtminstone Europeiskt garn enligt spec.
CCB1EC48-EED8-4EA3-91F6-559B2D7F75C5.jpeg
Jag vet att Lardini har haft liknande. Googla och kolla om du kan hitta något. Köpte en förr på Gabucci. Super kvalite och ullen är mjuk och bekväm.
23C916C4-899E-4AAA-B417-41E503CFD279.jpeg
Vet inte hur det ser ut med utbytes under våren dock.
Tack för tipsen, boys! Ska spana på dessa!

Andersen&andersen.

Som en sucker för Drakes och deras grejer så tycker jag den här påminner en del om det du verkar söka. Finns också både i Lammull och Kashmir.
https://www.drakes.com/knitwear/natural-four-ply-baby-camel-hair-shawl-collar-cardigan

Bra förslag, men dom har tyvärr ingen med shawl collar, som jag vill ha.
Som en sucker för Drakes och deras grejer så tycker jag den här påminner en del om det du verkar söka. Finns också både i Lammull och Kashmir.
https://www.drakes.com/knitwear/natural-four-ply-baby-camel-hair-shawl-collar-cardigan
Tjusig, men en bra bit över min budget.
Jag har dock konstaterat att man kan komma undan till ett bra pris om man satsar på mer "traditionella" o-brandade tröjor tillverkade i Skottland eller Irland. 100% ull och allt, men för omkring €150 är inte så dumt!

Bra förslag, men dom har tyvärr ingen med shawl collar, som jag vill ha.

Tjusig, men en bra bit över min budget.
Jag har dock konstaterat att man kan komma undan till ett bra pris om man satsar på mer "traditionella" o-brandade tröjor tillverkade i Skottland eller Irland. 100% ull och allt, men för omkring €150 är inte så dumt!
Charles Tyrwhitt tycker jag har rätt schyssta stickade tröjor, har själv två med "hel hals", de har ingen beige tyvärr, men grått och blått finns. :)

https://www.ctshirts.com/intl/light...ml#q=cardigan&currentPageNum=1&sz=23&start=18

Inis Meain är ett alternativ också. Men om Drakes var i dyraste laget är det samma här. Man kan ju ha tur på diverse reor. Värt att notera är att man behöver spana in återförsäljarna också då de inte saluför allt via egen shop. Tillverkas på Irland.

Hej alla!! Jag letar efter kritstrecksrandiga kostymbyxor som är lite vida storlek 46 men kan verkligen inte hitta några:-( har ni några tips var jag kan hitta några?!
C225A38F-8E28-4061-AFFE-DF3F282DBFCA.jpeg

Kan nån rekommendera en bra skräddare i Skåne, Lund eller närområdet?

Behöver korta ärmar på en kavaj och sy ut ett par kostymbyxor lite. Tycker de är aningen för tighta runt midja/rumpa/ovanlår. Är detta värt att ge sig på?

Kan nån rekommendera en bra skräddare i Skåne, Lund eller närområdet?

Behöver korta ärmar på en kavaj och sy ut ett par kostymbyxor lite. Tycker de är aningen för tighta runt midja/rumpa/ovanlår. Är detta värt att ge sig på?
Det är det absolut, men givetvis beroende på hur mycket mån det finns och hur mycket den kostade/hur mycket du gillar den :) Vet att skräddaren på Grönegatan (Lund) håller bra kvalitet, men de är inte supertrevliga.

Det är det absolut, men givetvis beroende på hur mycket mån det finns och hur mycket den kostade/hur mycket du gillar den :) Vet att skräddaren på Grönegatan håller bra kvalitet .
I byxan finns det en del extra tyg vad jag kan se, men vet inte exakt hur stort ingrepp det är egentligen.
Kostymen är från Caruso av fin kvalité så om det går att ordna utan att kosta en halv förmögenhet så gör jag gärna det.

Är det denna skräddare du menar? Blev lite avskräckt av kommentarerna bara. Hur är deras priser, på ett ungefär?

https://www.google.se/search?q=skrä...!1e3!2m4!1e17!4m2!17m1!1e2!3sIAE,lf:1,lf_ui:2

(Ledsen för megalänk)

I byxan finns det en del extra tyg vad jag kan se, men vet inte exakt hur stort ingrepp det är egentligen.
Kostymen är från Caruso av fin kvalité så om det går att ordna utan att kosta en halv förmögenhet så gör jag gärna det.

Är det denna skräddare du menar? Blev lite avskräckt av kommentarerna bara. Hur är deras priser, på ett ungefär?

https://www.google.se/search?q=skräddare lund&oq=skräddare+lund&aqs=chrome.0.69i59j69i60j0l4.1461j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8&npsic=0&rflfq=1&rlha=0&rllag=55700493,13190610,427&tbm=lcl&rldimm=5021888870192888509&ved=0ahUKEwiy-aqgoZnZAhVMlSwKHWCqBzAQvS4IVDAA&rldoc=1&tbs=lrf:!2m4!1e17!4m2!17m1!1e2!2m1!1e2!2m1!1e3!3sIAE,lf:1,lf_ui:2#rlfi=hd:;si:5021888870192888509;mv:!1m3!1d6557.279060731788!2d13.19298935!3d55.7027209!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i221!2i560!4f13.1;tbs:lrf:!2m1!1e2!2m1!1e3!2m4!1e17!4m2!17m1!1e2!3sIAE,lf:1,lf_ui:2

(Ledsen för megalänk)
Jag har bara fixat ett par byxor för men var nöjd. Men hade jag läst de här kommentarerna hade jag nog struntat i det. Som sagt är de inte världens trevligaste.

https://www.google.se/search?q=skräddare lund&oq=skräddare+lund&aqs=chrome.0.69i59j69i60j0l4.1461j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8&npsic=0&rflfq=1&rlha=0&rllag=55700493,13190610,427&tbm=lcl&rldimm=5021888870192888509&ved=0ahUKEwiy-aqgoZnZAhVMlSwKHWCqBzAQvS4IVDAA&rldoc=1&tbs=lrf:!2m4!1e17!4m2!17m1!1e2!2m1!1e2!2m1!1e3!3sIAE,lf:1,lf_ui:2#rlfi=hd:;si:5021888870192888509;mv:!1m3!1d6557.279060731788!2d13.19298935!3d55.7027209!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i221!2i560!4f13.1;tbs:lrf:!2m1!1e2!2m1!1e3!2m4!1e17!4m2!17m1!1e2!3sIAE,lf:1,lf_ui:2

(Ledsen för megalänk)

Har lämnat in på sarvari skrädderi och syservice. Kommer inte gå dit igen. Långsamma, hörde inte av sig och sydde upp kavajärmar dåligt.

Såg att Quickservice på mårtenstorget har skrädderi. Vet dock inte om jag vågar testa på en Caruso. Du kan ju alltid gå dit och fråga.

Jag har bara fixat ett par byxor för men var nöjd. Men hade jag läst de här kommentarerna hade jag nog struntat i det. Som sagt är de inte världens trevligaste.

Har lämnat in på sarvari skrädderi och syservice. Kommer inte gå dit igen. Långsamma, hörde inte av sig och sydde upp kavajärmar dåligt.

Såg att Quickservice på mårtenstorget har skrädderi. Vet dock inte om jag vågar testa på en Caruso. Du kan ju alltid gå dit och fråga.

Låter inte som nån höjdare nån av dom. Snackade med "le Fay", kanske testar henne: http://www.ateljelefay.se/

Rimliga priser verkade det som. Finns även http://annikakarp.se/ men hon var svindyr, 600kr för kavajärmar och 300-400 för mer eller mindre allt annat. Så byxorna hade nog kostat mig iaf en tusenlapp, och sen 600kr per kavajärm.

Tillbaka
Topp